Hallå!
Sommaren slut och hösten är här. In i garaget igen för nästa års uppdateringar.
Har nu bestämt mig för att lägga ner mina trim planer med mina gamla dieselmotorer. Min kompressor motor kommer få ett nytt liv i någon annan bil men aldrig i min svarta E30.
Har bestämt mig för att börja använda mig av "modern teknik" för mina mål med högre effekt. I för sig var BMW TDS motorer ganska modernt i en E30 men tänkte att det går att ta ett steg till.
Har därför valt ett motor alternativ som har vunnit "International Engine of the Year" många år och finns i produktion än idag (fast i annat utförande), BMWs M57 D30 3L common rail turbo diesel på 184hk och 400nm från E39 530D 1999.
Denna motor kommer att masseras än del innan den är klar för att sättas i bil, bla ny turbo, grenrör och en aggressiv mappning. Men det största jobbet blir att få ner den i E30in och få en fungerande motor. Det skiljer sig ganska mycket mellan en E30is elektronik från -88 och en E39as från -99, och oljetråg och motorfästen passar inte, men problem är till för att lösas.
Här är den nya motorn. En BMW 530D -99 fick sätta livet till för att E30in skulle få en ny motor. Det underlättar betydligt att ha en donatorbil då det är mycket delar som måste flyttas över. Skulle bli mycket jobb och dyrt om man skulle köpa delarna löst.
Det har suttit automat på den men kommer att köra manuellt med lådan som sitter i E30in nu och svänghjul frän M51.
Även hela startspärren måste flyttas över, håller på att rita ett kopplingsschema för att få det korrekt kopplat.
Nya turbo och grenröret provmonterat. Turbon var ras på denna motorn då jag köpte bilen. Det fick bli en ny turbo, en 3T/T4 och ett grenrör byggt för bla BMW M3 E36. Original grenrör på M57an är väldigt trångt som ger högt mottryck.
///DJ