2735
Sök

PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

210 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#81
Bumse skrev:
Härligt! Gratulerar! smile

Vad är det för bakfångare du väntar på?

Du kan inte komma åt och fota hur du byggde länkarmarna i fram?

Tack!

Laddade in fotona idag, hittade några dåliga bilder från mobilen. Hoppas du ser vad det är och inspireras!  smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=973692

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=973690


Stötfångaren blir en som liknar M3 E30ins + en liten lättare mod av denna.

RWD forever & ever!

210 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#83
Hallå!

Sommaren slut och hösten är här. In i garaget igen för nästa års uppdateringar.
Har nu bestämt mig för att lägga ner mina trim planer med mina gamla dieselmotorer. Min kompressor motor kommer få ett nytt liv i någon annan bil men aldrig i min svarta E30.

Har bestämt mig för att börja använda mig av "modern teknik" för mina mål med högre effekt. I för sig var BMW TDS motorer ganska modernt i en E30 men tänkte att det går att ta ett steg till.
Har därför valt ett motor alternativ som har vunnit "International Engine of the Year" många år och finns i produktion än idag (fast i annat utförande), BMWs M57 D30 3L common rail turbo diesel på 184hk och 400nm från E39 530D 1999.
Denna motor kommer att masseras än del innan den är klar för att sättas i bil, bla ny turbo, grenrör och en aggressiv mappning. Men det största jobbet blir att få ner den i E30in och få en fungerande motor. Det skiljer sig ganska mycket mellan en E30is elektronik från -88 och en E39as från -99, och oljetråg och motorfästen passar inte,  men problem är till för att lösas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1004619_czgh64.jpg
Här är den nya motorn. En BMW 530D -99 fick sätta livet till för att E30in skulle få en ny motor. Det underlättar betydligt att ha en donatorbil då det är mycket delar som måste flyttas över. Skulle bli mycket jobb och dyrt om man skulle köpa delarna löst.   

Det har suttit automat på den men kommer att köra manuellt med lådan som sitter i E30in nu och svänghjul frän M51.





https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/large/1004622_t0r0tp.jpg
Även hela startspärren måste flyttas över, håller på att rita ett kopplingsschema för att få det korrekt kopplat.






https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/large/1004628_6o4nei.jpg
Nya turbo och grenröret provmonterat. Turbon var ras på denna motorn då jag köpte bilen. Det fick bli en ny turbo, en 3T/T4 och ett grenrör byggt för bla BMW M3 E36. Original grenrör på M57an är väldigt trångt som ger högt mottryck.

///DJ
Senast redigerat av DJ_V8_BMW (22 januari 2011)

RWD forever & ever!

820 Inlägg
8 oktober 2010
#84
Fan så fränt!! big_smile

Om man säger

1 Inlägg
17 december 2010
#85
Tjo!

Jag är på väg att konvertera min E30 320ik-88 till en diesel, hade tänkt mig 524/525TD med mekanisk pump.
har du lust att kortfattat berätta vad som behöver byggas om, eller kan man bara "bult on"

//UBBE

ps.

är det någon som har en diffad klump till E30/E36 till salu så köper jag smile
även dieselmotor 524/525TD behöver jag.

.......
2 655 Inlägg
30 december 2010
#86
grymt projekt, har själv precis skaffat mej en 525tds manuell som jag tänkte ta motor, låda och all el ur och stoppa ner i en annan 1602a jag har stående tongue. var dock inne på 530 från e39an men finns inga pengar för de tongue.


ska bli kul och se vart detta bär smile.

211 Inlägg
2 januari 2011
#87
jag trodde bmw bara körde me sumpen fram men inte på denne motor?


210 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#88
JeepPerformance skrev:
jag trodde bmw bara körde me sumpen fram men inte på denne motor?

Nja, tror att alla motorer som sitter i E39 och E46 har sumpen bakåt, rätta mig gärna om jag har fel. Dom äldre har ju sumpen fram.
Men jag har hittat och beställt ett nytt oljetråg som kommer imorgon. Tråget är från BMW 730D E38, detta tråg har sumpen framåt.

Håller just nu på att bygga en kontroll/el-panel för den nya motorn. I denna panel kommer säkringar, startspärr och mätare för laddtryck, avgastemp och vattentemp sitta. Även en extern varvräknare kommer att monteras.
Kommer inte koppla in mig så mycket i bilens original elsystem, tror att det kommer att räcka att ta ström från batteri, tändningslås och koppla in bränslepumpsreläet.

Ska försöka fixa lite bilder efter kommande helgs bravader i garaget.


///DJ

RWD forever & ever!

211 Inlägg
9 januari 2011
#89
då är det  annan pump eller sug sil på den som du får ta med eller??


210 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#90
JeepPerformance skrev:
då är det  annan pump eller sug sil på den som du får ta med eller??

Yes, har även beställt en ny sil/pick-up men pumpen är samma. Tyvärr kom inte grejerna innan förra helgen, får hoppas dom kommer innan kommande.

RWD forever & ever!

teoretiker
4 Inlägg
18 januari 2011
#92
hej o ursækta att jag e litta offtopic

bara undrar om laddtryckskurvan på din kompressormatade tds motor då jag har legat i samma funderingar længe

såg att den laddar ca 0,2bar vid tomgång 600rpm och 1,2bar vid 4000rpm


jag undrar bara vad laddar den vid 1000rpm 1500rpm och 2000rpm

undrar också vad har du før utvæxling på kompressorn? 2,2:1???

tacksam før svar och lycka till med dina projekt


mvh/Johan

210 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#93
SkauneJohan skrev:
hej o ursækta att jag e litta offtopic

bara undrar om laddtryckskurvan på din kompressormatade tds motor då jag har legat i samma funderingar længe

såg att den laddar ca 0,2bar vid tomgång 600rpm och 1,2bar vid 4000rpm


jag undrar bara vad laddar den vid 1000rpm 1500rpm och 2000rpm

undrar också vad har du før utvæxling på kompressorn? 2,2:1???

tacksam før svar och lycka till med dina projekt


mvh/Johan

Ska försöka räkna på det, jag ger dig ett svar lite senare.


///DJ

RWD forever & ever!

210 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#94
Nu börjar det hända grejer!

Fick igår äntligen mitt oljetråg och dom andra delarna från BMW.
Oljetråget ser ut att passa bra men kommer ca 5 cm närmare styrväxeln än tråget på den gamla motorn men detta tror jag att jag kan justera med motorfästena.

Fick dessvärre lägga lite tid på att modda det nya tråget invändigt. Det saknade en returrör och skvalpplåten som inte gick att köpa på direkt på BMW. Men med någon extra timme så löste jag detta.






https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/large/1044047_onnz92.jpg





Jag har även förra och denna veckan "byggt" på elcentralen för den nya motorn. Motorn kommer nästa helt vara helt avskiljd från E30ins original elsystem. Denna gamla dieselmotorns elsystem kommer att ligga kvar som säkerhet ifall jag kommer få problem vid framtida besiktningar, så ska det bara vara att sätta i den gamla motorn.

Elcentralen innehåller startanordning med immobilizer, säkringscentral för 30+(efter batteri) och 15+ (efter tändning), mätare för laddtryck, avgastemp och vattentemp + div kontroll lampor kommer att sitta här. Även den externa varvräknaren kopplad till spridarsignalen kommer att monteras på i-brädan.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1044054_d76gbj.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1044052_8ei61m.jpg



Grenröret fick även lite kärlek för några veckor sedan. Svetsade om portarna i flänsen för att dom skulle passa bättre till min motor.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1044049_c13a1w.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1044051_97gjgc.jpg


I helgen ska jag montera tråget, planslipa grenröret och montera. Turbon ska på plats så att jag gan beställa nya tryckledningar till turbon och oljekylaren.

Nu har jag nästan lösning på alla mina problem, men det lär ju komma upp nya på vägen wink


///DJ
Senast redigerat av DJ_V8_BMW (20 januari 2011)

RWD forever & ever!

210 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#95
DJ_V8_BMW skrev:
Nu börjar det hända grejer!

Fick igår äntligen mitt oljetråg och dom andra delarna från BMW.
Oljetråget ser ut att passa bra men kommer ca 5 cm närmare styrväxeln än tråget på den gamla motorn men detta tror jag att jag kan justera med motorfästena.

Kom på att troligen kommer det gå att använda motorfästena från BMW 330D E46 som sitter 5-10cm längre bak än fästena som jag hade tänkt att använda från BMW 325TDS E36. Då löser jag problemet med utrymmet mellan styrväxel och oljetråg. smile


///DJ

RWD forever & ever!

211 Inlägg
25 januari 2011
#96
Jag kom tänka på de när du va å rev i elen där. hur va elen på M51an? för du hade elpumpen i E30n nu va?


210 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#97
JeepPerformance skrev:
Jag kom tänka på de när du va å rev i elen där. hur va elen på M51an? för du hade elpumpen i E30n nu va?

Det sitter en förpump under bilen, som styrs av bränslepumpsrelät som i sin tur styrs av motorstyrenheten.
Det är en utav få kopplingar jag tänkt att göra in i original elen. Kommer lägga en skarv strax innan reläet från den nya styrenheten.

Sedan har jag ett litet fundering jag inte har kollat på, BMW 530d dubbla bränslepumpar tanken, ena ger bränsle till filtret/motorn medans den andra flyttar bränsle till den andra sidan i tanken över "sadeln", men jag vet inte om den andra pumpen styrs av styrenheten eller om den styr sig själv!?
Ganska onödig fundering när jag inte behöver denna pump i E30in och jag vet att 530d fungerar utan denna pump, (bara att dom kan köra bränslestopp trots att det är 15L bränsle kvar i tanken) men det var bara en tanke som kom upp. 
Får ta en koll i kopplingsschemat.

///DJ

RWD forever & ever!

JHedman
26 januari 2011
#98
Ballt projekt smile ovanligt med diesel kommer följas smile

211 Inlägg
26 januari 2011
#100
Jag tänkte mer elen till styrenheten till M51an för tänkte hiva ner en sån i jeepen och skulle helst vilja ha en mekanisk pump men det kostar  dyrt så de får vänta så tänkte att hysta över kabelhärvan om de inte är på tok för mycket jobb me att få de att funka ?



Sök