Hallå!
Nu är mitt stora problem löst, som har sinkat mitt projekt.
I våras ville inte motorn starta när all el var kopplad. Vad jag trodde var att jag hade kopplat något fel, men med mina mätningar i elsystemet så skulle allt fungera.
Tankarna gick då till att problemet kanske låg i startspärren, att kodningen mellan motorstyr och startspärrstyr inte synkade med varandra. Hade ingen diagnoskontakt så jag kunde ej kolla detta.
Och så råkade jag tabbat mig då jag gjorde en mätning i motorstyrenheten och kom åt fel kontaktstift så att styrningen till bränslepumps reläet slutade att fungera. Tänkte att det kanske var lika bra att beställa en ny styrenhet så kanske problemet med startspärren kanske skulle lösa sig.
Efter några veckor fick jag min styrenhet från Litauen, åkte direkt till garaget och monterade.
Bilen startade inte ändå och bränslepumsreläet var lika död!!
Fram med multimetern och mäta igen. Såg då att det bara var säkringen till styrenheten som hade bränt.
I med en ny säkring och systemet var igång, men motorn ville ändå inte starta.
Så igår tog jag min diagnoskontakt som jag köpte i våras som har legat på våran skohylla sedan dess, och kopplade den i mot motorstyrenheten, kopplade upp diagnos datorn. Fick 5 felkoder, alla utom en hade med kommunikation till andra saknade vilket inte är så konstigt när både instrument, abs och automaten inte är inkopplat i mitt system.
Men det fans en felkod som hade med motorn att göra, kod 1260. Denna felkod läggs om bränsletrycket understiger 3,5bar från tank fram till högtryckspumpen, är avvikelsen för stor (för lågt tryck) stängs motorstyrningen av = motorn startar inte.
Det var här jag insåg vad problemet var.
När jag hade den gamla motorn i så krävde inte den så mycket fram matnings tryck utan den klarade att suga med dieselpumpen från tanken. Det jag hade gjort var att jag även monterade en lågtyryckspump (max 0,3bar) under bilen för att hjälpa dieselpumpen.
Jag trodde även att detta skulle räcka till min nya motor, då bla några av Volvos moderna dieslar kör helt utan förpump i tank, men så var inte fallet med BMWs moderna dieslar.
Åkte upp ikväll till garaget för att höja mitt bränsletryck. Jag hade inte någon bränsle pump liggandes där (men har en liggandes i mitt barndoms garage 3,5 mil bort, hemma hos päronen som satt original i denna bil då den var bensinare) men jag hittade en högtrycks spolarpump som jag kopplade in strax innan filtret för att testa.
Vred på starten och skiten smällde igång. Nu är det inte så mycket till motor då varken kylsystem eller intercooler är inkopplat, men den gick jämnt och fint det lilla den gick och glad var jag för det.
Tänk om man hade kopplat in den där diagnoskontakten direkt i våras då hade det troligen redan varit några mil på den nya motorn.
Men tänk om jag hade fått igång den i våras då hade jag troligen aldrig köpt Corvetten som jag absolut inte ångrar att jag köpte.
Tänk om jag hade kollat om säkringen hade gått innan, då jag trodde jag hade bränt motorstyren, då hade sluppit lägga massa kronor på en ny.
Jag kommer nog få användning för båda då jag tänkte ha en box med en lite elakare mappning och en mapp vid snällare körning.
Nu har jag tänkt att hinna få ihop bilen innan saltet kommer så jag hinner prova den och göra ev förbättringar i vinter. Har bara några andra små projekt kvar innan fokuserar helt på BMWn igen. Om allt går som jag vill så kommer bilen ut i september, men vi får se......
///DJ