3373
Sök

Sjöingenjörs utbildningen

41 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Jo nu är det så att snart har man gått klart gymnasiet och funderar såklart på att läsa vidare inom något
känns inte som att man kommer så jätte långt på en gymnasial utbildning specielt när man har läst musik som jag har.

Iaf är det någon som går eller har gått sjöingenjörs utbildningen antingen i Kalmar eller på Chalmers sjöbefälskola?

Vad jag själv har hört så ska det vara en väldigt bred utbildning som inte bara riktar in sig på att jobba ute på sjön.
Dock verkar det rätt skönt att kunna jobba, låt oss säga 4 veckor och sedan vara hemma 4 veckor sedan beror det ju såklart på vilken båt man hamnar på.
Lönen sägs även bara helt okej, nu är jag inte jätte haj på vad lönerna ligger på idag.

Men om det är nån som har gått eller går denna utbildning så får ni gärna dela med er smile

Mvh Robin!

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 december 2008
ja ska börja plugga till sjöingenjör eller kapten nästa höst smile Fördelen med sjöingejär är ju att det kommer inom några år bli en extrem brist på dom vilket kommer göra att lönerna stiger gandska mycket. Sedan är skandinavier väldigt populära utomlands eftersom vi har de bästa utbildningarna i världen. Eftersom det är en ingenjörsutbildning inom maskindrift så är möjligheterna att jobba i land mycket stora. Det finns personer som gått 4 år sjöingenjör och som aldrig jobbat till sjöss.

Arbetstiderna varierar riktigt mycket beroende på fartyg och rederi. "finlandsfärjorna" har 10 dagars system medan Walleniusbåtarna har 10 Veckors system. Sen finns allt mitt emellan där.

Lönerna är riktigt bra. En Förstaingenjör på t.ex. Wallenius brukar kunna ha runt 600 000 per/år vad jag har hört. Sen utomlands är det ännu mer.

Jag har väldigt många bekanta inom branschen så vill du veta nått mer så äre bara att fråga.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Oj! låter ju bättre än vad jag trodde speciellt det där med lönerna haha smile fördelen är ju också det är relativt lätt att komma in med plus att få resa så mycket både under utbildning och arbetsliv är ju en stor fördel smile

Men är det verkligen en riktig ingenjörsutbildning för om man jämför med andra på t ex Chalmers så är ju kraven "låga" jämfört med maskiningenjör

Vart har du tänkt att läsa nånstans Kalmar eller Göteborg ?

Mvh Robin

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 december 2008
läser till sjöingenjör nere i kalmar nu och kan säga att välj kalmar istället för göteborg, vettigare studie tempo och mer praktisk inriktning på utbildningen, kommer bli klar till sommaren o har läst 2 år istället för 3 år (som vi med sjötid får välja utan sjötid sedan tidigare läser 4 år)

jobb finns o kommer finnas, och finns alltid möjlighet att jobba på tex värmekraftverk o dyl i land

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
läser till sjöingenjör nere i kalmar nu och kan säga att välj kalmar istället för göteborg, vettigare studie tempo och mer praktisk inriktning på utbildningen, kommer bli klar till sommaren o har läst 2 år istället för 3 år (som vi med sjötid får välja utan sjötid sedan tidigare läser 4 år)

jobb finns o kommer finnas, och finns alltid möjlighet att jobba på tex värmekraftverk o dyl i land

Härligt har du trivits med utbildningen annars?
Jo Kalmar kan jag lätt tänka mig, har massa släkt där osv så det är ju
ingen främmande stad direkt.

Dock blir det för min del 4 årigt då jag saknar sjötid smile

Vet du nånting om hur det blir med löner för din del då?
Eller tar du det som det kommer ?

Mvh Robin

96 Inlägg
9 december 2008
Jag är väldigt inne på sjöingenjör! har ett sabbats år nu och jobbar. Men ska söka in nästa läsår(efter sommaren) till Kalmar och det verkar vara en mkt rolig och bred utbildning.smile sen skadar de ju inte att det är 8% skatt på havet sen när man kommer ut o ska börja jobba:Dtongue

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Haha flera blivande klasskamrater lol

fast det blir nog aktuellt först efter sommaren 2010 då lumpen och lite annar ligger i vägen smile

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 december 2008
jobbar i försvaret som officer (på berga) men är just nu nere i kalmar o läser upp min behörighet som jag måste ha nere i maskin.

jodå jag trivs med utbildningen och kalmar, trevlig stad med trevliga människor

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:
jobbar i försvaret som officer (på berga) men är just nu nere i kalmar o läser upp min behörighet som jag måste ha nere i maskin.

jodå jag trivs med utbildningen och kalmar, trevlig stad med trevliga människor

Haha jag ska ju rycka in som amfibie där eller amf1 vet jag att det heter iaf och berga ingår väl på
något sätt där i?
Men ang. behörigheten så är det väl vanlig högskolebehörighet som behövs till sjöingenjör i Kalmar?
typ matte B och engelska A

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 december 2008
ja am1 och 4:e sjöstrid ligger båda på berga.

vanlig behörighet, dock så råder jag dig att helst läst mer matte innan alt. läsa lite extra i någon mattebok från gymnasiet då man behöver matten.

41 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Okok joo matten tror jag inte ska bli några problem, dels så sitter det färskt eftersom jag
går i gymnasiet och har inte haft speciellt svårt för det heller.
Fast när man går musiklinjen så är man inte så sugen på att läsa mer än matte B smile

96 Inlägg
9 december 2008
Matte A,B och C har jag så borde ju räcka då?!

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 december 2008
David89 skrev:
Jag är väldigt inne på sjöingenjör! har ett sabbats år nu och jobbar. Men ska söka in nästa läsår(efter sommaren) till Kalmar och det verkar vara en mkt rolig och bred utbildning.smile sen skadar de ju inte att det är 8% skatt på havet sen när man kommer ut o ska börja jobba:Dtongue

Hmmm... Tror du har missförstått de där med skatten. De betalar exakt samma skatt som dom iland. Sjömansskatten tog dom bort för några år sedan, och inte ens den var 8%...  Sen finns de väl ingen anledning att bo kvar i sverige heller för den delen. smile

- Har du champagne?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
10 december 2008
beror på var du jobbar, finns avtal där du inte betalar någon skatt, å andra sidan får du ingen pension då heller, men då är du inte anställd av ett svenskt rederi får jag tillägga

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
10 december 2008
David89 skrev:

du läser även om matten igen A-E på sjöfartshögskolan i kalmar så man fräschar upp det och lär sig det om man inte läst det innan.

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 december 2008
sir_daniel skrev:
beror på var du jobbar, finns avtal där du inte betalar någon skatt, å andra sidan får du ingen pension då heller, men då är du inte anställd av ett svenskt rederi får jag tillägga

jaa de klart... Fast då räknas de ju som att du jobbar svart om du bor i sverige tongue

- Har du champagne?

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 december 2008
sir_daniel skrev:
David89 skrev:

du läser även om matten igen A-E på sjöfartshögskolan i kalmar så man fräschar upp det och lär sig det om man inte läst det innan.

Är du helt 100 på de ? För de är annars 450 gymnasiepoäng och de är MYCKET!  ja vet folk som läst sjöingenjör och dom sa att matten var "lätt". och matte D-E på gymnasiet var allt annat än "lätt". Eftersom du bara läser matte i åk1 och åk2 skulle de nästan innebära att du läser 3-4 timmar matte varje dag.

- Har du champagne?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
10 december 2008
ja jag är säker på att du läser matten igen på sjöfartshögskolan... läser där nu som sagt.

matten i sig är inte svår utan det är tillämpningarna som kan vara lite klurigare, men gör man det man ska göra så går det lätt...

matten är 15högskolepoäng.
Senast redigerat av sir_daniel (10 december 2008)

Norrlänning
1 453 Inlägg
10 december 2008
sir_daniel skrev:
ja jag är säker på att du läser matten igen på sjöfartshögskolan... läser där nu som sagt.

matten i sig är inte svår utan det är tillämpningarna som kan vara lite klurigare, men gör man det man ska göra så går det lätt...

matten är 15högskolepoäng.

jaaa ni läser säkert matten igen, men A-E är mer än 15 poäng. Eftersom kravet är A och B så läser ni nog om det, plus lite nya tillämpningar.

- Har du champagne?

96 Inlägg
11 december 2008
Ellertz skrev:
David89 skrev:

Hmmm... Tror du har missförstått de där med skatten. De betalar exakt samma skatt som dom iland. Sjömansskatten tog dom bort för några år sedan, och inte ens den var 8%...  Sen finns de väl ingen anledning att bo kvar i sverige heller för den delen. smile

Du har säkerligen rätt men pratade med en pappa vars hans sån går 4:e året nu och han nämnde det med 8% sjöskatt. Ja är dock inte själv så insatt. Vet inte heller om det var i Sverige eller utomlands. Just nu så har han sin praktik runt om i världen:) men verkar i vilket fall som en rolig utbildning och ett schyst jobb:)

Sök