3475
Sök

Skuren motor Toyota GT86

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej, jag äger en Toyota GT86 där motorn nu har skurit för andra gången på ca 12.00 mil. Då bilen nu är 12 år så gäller ju givetvis inga försäkringar eller garantier längre. Motorn skar första gången vid ca 7.000 mil och nu andra gången i höstas på ca 11.500 mil. Motorn som byttes vid 7.000 mil var enligt Toyota helt ny. Då gällde Toyotas fina kvalitetsgaranti så det kostade mig i slutändan inte en krona att få en ny motor samt motorbyte! Tråkigare läge nu när det inte finns några garantier längre. Jag har alltid servat bilen på Toyota märkesverkstad. Sedan senaste servicen har bilen gått 600 mil...

Toyota beklagar bara att det hänt men kan inget göra för att hjälpa mig med detta säger de. Jag tycker det är dåligt och jag känner mig besviken över att de inte kan göra något på goodwill för att hjälpa mig med problemet! Det känns så oerhört märkligt att motorn kan skära två gånger på knappt 12.000 mil!? Motorn som skar nu har ju bara gått ca 4.500 mil och ca 600 mil sedan senaste service hos Toyota!? Den är bytt för ca 4-5 år sedan så inga garantier gäller för den heller enligt Toyota.
Har någon liknande erfarenhet av GTns motorproblem och hur Toyota agerat i liknande fall och hur man isåfall kan ta det vidare?! Jag tippar att bilen hade varit värd ca 180.000, men att fixa ny motor (vilket är väldigt svårt att hitta också) och jobb, frakt mm skulle kosta mig säkert ca 80-100k plus massa tid och huvudbry. Det verkar dessutom inte gå att få tag på någon "högre" person på Toyota utan man blir bara hänvisad till sin lokala handlare som inget kan göra säger de.

/Johan

131 Inlägg
för 2 timmar sedan
Ingår inte maskinförsäkring i din försäkring? De flesta försäkringsgivare har väl någon form av maskinförsäkring, upp till 8 år i alla fall.

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
Ingår inte maskinförsäkring i din försäkring? De flesta försäkringsgivare har väl någon form av maskinförsäkring, upp till 8 år i alla fall.

Hej, den gäller tyvärr inte då även bytta delar räknas som bilens ålder. Och bilen är 12 år.

520 Inlägg
för 22 minuter sedan
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

3 Inlägg
för 117 sekunder sedan
Trådstartare
krambriw skrev:
Är dom inte skottsäkra, toyotorna? Tråkigt att en sådan här sak händer, hur är det möjligt. Har du kört den hårt?

Jo, jag har ägt flera toyotor av olika modeller förut och de har ju gått som klockor.

Det är ju en sportbil så det är klart att jag "lekt" med den ibland, men den har ju till största delen använts som bruksbil. Jag har aldrig kört den på bana eller så heller.

Sök