5264
Sök

Supra mkiv, jämförelse!

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Casy skrev:
Hade du tänkt att din pappa ska "testköra bilen åt dig" och sedan berätta för dig hur bilen upplevs/känns efter vägen? Jag tror inte det håller. Skaffa körkortet först, och sedan kan du provköra olika bilmärken och köpa den bilen som känns bäst, för DIG! Alla dessa trådar du skapar just nu leder uppenbarligen ingen vart, eftersom du inte har kortet färdigt.
Du skriver även att "Turbo M3 är jag sugen på också men dem lär kosta en del i rep-kostnader med åren" samtidigt som du flera gånger påstår att "pengar är inget problem".. hur står det till i kassan egentligen? wink

Förklara dig?  Självklart skulle jag ha råd att ständigt serva och byta delar på en M3 turbo när jag väl skaffat jobb.. men just idag blir det ett inköp, försäkring och skatt.  samnt det som kostar att framföra vägen på bilen.

Och ja, turbobygget (i m3 synvinkeln) blir ju i senare år, så då har jag ju teoretiskt sett råd att byta delar med åren.. så det va kanske lite fel-skrivet av mig. I´m sorry.

Sen får jag testa bilen med farsan dvs en vanlig övningskörning så då är ju det problemet löst.(så vitt jag vet)   I kassan står det mycket bra och stabil till för övrigt.   Evigt tjat om dessa pengar...

faktum är att trådarna har gett mig mycket information, utan dem hade jag säkerligen stått med en bil idag som jag ångrat att jag köpt. Pga dålig koll på vad som behövs kollas upp när det gäller både kända fel & viktiga papper.

mvh.
Senast redigerat av Dawe_A (11 december 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

vinnarskalle!
907 Inlägg
12 december 2008
Dawe_A skrev:
Sen får jag testa bilen med farsan dvs en vanlig övningskörning så då är ju det problemet löst.(så vitt jag vet)

Förutsatt att killen som äger bilen går med på det, ja. Jag tycker bara det verkar krångligt att köpa en bil när man inte har körkort själv. Det skulle verkligen underlätta. Och att sedan vänta till våren/sommarn med att köpa, då är det större utbud (förmodligen). Visst, bilarna är kanske en aning dyrare. Men med tanke på finanskris/lågkonjunktur så tror inte jag att det blir något problem att hitta en bil till dom rätta pengarna (och pengar hade du ju wink)

820 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Casy skrev:
Dawe_A skrev:
Sen får jag testa bilen med farsan dvs en vanlig övningskörning så då är ju det problemet löst.(så vitt jag vet)

Förutsatt att killen som äger bilen går med på det, ja. Jag tycker bara det verkar krångligt att köpa en bil när man inte har körkort själv. Det skulle verkligen underlätta. Och att sedan vänta till våren/sommarn med att köpa, då är det större utbud (förmodligen). Visst, bilarna är kanske en aning dyrare. Men med tanke på finanskris/lågkonjunktur så tror inte jag att det blir något problem att hitta en bil till dom rätta pengarna (och pengar hade du ju wink)

haha;) .  Jo det du säger kan jag inte förneka, sitter dagligen och svär över att jag inte har ett eget kort så jag kan åka och kolla på lite olika bilar och skriva på papper  etc själv.. Nu måste jag tima med min far som jobbar 22mil hemifrån  3-4 dagar i veckan, blir tight!

Får se vart bilvärlden tar mig, hoppas på att bli nöjd på ett eller annat sätt iallafall..

just nu ser iaf rutten ut följande:

Nästa vecka blir det nog ner till helsingborg och kolla på en Audi s2 och en svart singelsupra (Jg här på forumet äger båda).  Och fråga mig INTE hur jag skall tygla dem 600hk som finns under huven på supran..

och ännu mindre de 500 under huven på s2an..  Men men, bra pris på s2an,  så kan jag lika gärna kika in supran när jag ändå är där.

2-3jan blir det en runda upp mot stockholm och hjälpa syrran flytta till en ny lägenhet, på hemvägen blir det ett besök hos Jap-spec (om jag inte redan köpt en kärra).

Mvh.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
www.B2-audio.com

517 Inlägg
12 december 2008
Den här ekvationen om att ha en billig förstabil med typ tusen hästar och driftsäkerhet som en bil i standard utförande går inte riktigt ihop... men drömma går ju tongue

Personligen så tror jag en dodge viper hade lämpat sig bäst för dem ändamålen. Ruggigt överdimensionerade orginal komponenter i motor/drivlina... finns även färdiga dubbel-turbo kitt som ska ge runt tusen kusar...

vinnarskalle!
907 Inlägg
12 december 2008
När det handlar om så pass stora pengar så tycker jag du ska provköra en massa olika bilar först, innan du köper nåt. Du hade väl även skyline, m3 och evo i dina tankar?

Avstängd
962 Inlägg
12 december 2008
Har bilarna 500 och 600 hästar tycker jag du ska lägga ner funderingarna omgående! Du kommer köra ihjäl dig, ingen tvekan om det...

Man KAN inte köra bil när man är 18 och har nytaget körkort, även om man tror man är världsmästare...
Senast redigerat av prodrive (12 december 2008)

820 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Casy skrev:
När det handlar om så pass stora pengar så tycker jag du ska provköra en massa olika bilar först, innan du köper nåt. Du hade väl även skyline, m3 och evo i dina tankar?

Skyline och M3 har jag i tankarna..    och ingen evo då den inte föll mig i smaken!

vad jag hört så skall väl Jap-spec vara ett seriöst och bra omtalat företag ?

prodrive skrev:
Har bilarna 500 och 600 hästar tycker jag du ska lägga ner funderingarna omgående! Du kommer köra ihjäl dig, ingen tvekan om det...

Man KAN inte köra bil när man är 18 och har nytaget körkort, även om man tror man är världsmästare...

jag tänker precis som du, jag gillar bilarna i dess utseende etc.. verkar vara bra skick och omhändetagna. Hästarna skrämmer mig nästan, jag vet att jag inte reder ut några 5-600hk.  Man måste ju inte ligga och vara så tung på foten, men det kommer ju ske.. och då kan det gå riktigt illa..

mvh
Senast redigerat av Dawe_A (12 december 2008)

www.B2-audio.com

364 Inlägg
12 december 2008
Dawe_A skrev:
Casy skrev:

Skyline och M3 har jag i tankarna..    och ingen evo då den inte föll mig i smaken!

vad jag hört så skall väl Jap-spec vara ett seriöst och bra omtalat företag ?

prodrive skrev:

jag tänker precis som du, jag gillar bilarna i dess utseende etc.. verkar vara bra skick och omhändetagna. Hästarna skrämmer mig nästan, jag vet att jag inte reder ut några 5-600hk.  Man måste ju inte ligga och vara så tung på foten, men det kommer ju ske.. och då kan det gå riktigt illa..

mvh

Sorry skrev fel företag tänkte helt andra vägar

820 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
antar att du tänkte på jap-sport ?

mvh.

www.B2-audio.com

326 Inlägg
12 december 2008
Seriöst Dawe_A.. ingen bra ide att satsa direkt fetaste bilen du kan hitta med nytaget körkort.. det är som dömt att antingen du kör ihjäl dig eller total förstör bilen.. eller så kan du kyssa den nytagna lappen direkt.. tro mig.. man kan inte köra "lagligt" med en toktrimmad bil.. kräver en del års erfarenhet att kunna hantera tunade bilar.. för när det väl går åt helvete så går det fort.. TRO MIG.. supran har en fet jävla röv som kommer fort!

Sen hade jag rekommendera att du slutar poängtera hela tiden att "cash" är inget problem.. ingen gillar skrytare.. håll för dig själv om hur "tät" du är så får du nog fler bilpolare här.. bara en rekommendation..

"Sweet Insane Road Maniac"

517 Inlägg
12 december 2008
jag gillar bilarna i dess utseende etc.. verkar vara bra skick och omhändetagna. Hästarna skrämmer mig nästan, jag vet att jag inte reder ut några 5-600hk.  Man måste ju inte ligga och vara så tung på foten, men det kommer ju ske.. och då kan det gå riktigt illa..

Vad fan ska man med en bil med 600hk till om man knappt använder hälften!?

Tror faktiskt du skulle klara dig bra med en n/a supra (lär nog vara roligare än din pappas volvo iaf) att cruisa runt medans du har något billigare gasser objekt som du kan bygga på och lära dig...

Sedan senare i livet när du har blivit lite äldre/klokare och faktiskt har ett körkort och kanske till och med ett jobb kan du seriöst börja fundera på att ta upp dina pojkdrömmar om att bli som Vin Diesel och glida runt på gatorna i en 10-sekunders bil cool
Senast redigerat av Ghost_Face (12 december 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 december 2008
om det enda du lekt med innan är en framhjulsdriven familjebil så kommer det dycka upp en rip tråd inom en snar framtid om du köper en 600hk supra... när man kliver över 300hk tycker jag det börjar bli svårt att köra bilen...

2slow

Avstängd
962 Inlägg
12 december 2008
Man får ju hoppas att hans farsa har mer förstånd än Dawe A iaf... Över 300hk är nästan vansinne.

326 Inlägg
12 december 2008
word!  håller med.. grabben vet inte vad han snackar om.. försöker bara spela cool

"Sweet Insane Road Maniac"

9 108 Inlägg
12 december 2008
[Moderator]  Nu får alla hålla sig på en nivå med positiv kritik i alla fall.. Hur pengarna kommer fram har inte vi att göra med så inget mer snack om det från vare sig Dawe eller någon annan  [/moderator wink]

Skulle faktiskt rekommendera att köpa en N/A Supra eller möjligtvis en R33 GT-S att börja med om det är utseendet av en importracer du är ute efter, 350hk låter inte mycket men en förstabil har man för att leka loss med och att lära sig köra på ett bra sätt utan att ha farsan i passagerarsätet. Väldigt många förstabilar går i diket (min med) och dom flesta ser det som en bra erfarenhet, köper man en bil för 150k så ser man det som en väg mot evig skuld.

Men är det en TT du vill ha så köp dig en TT, vi ska inte hindra dig tongue En polare till mig köpte en bpu Supra TT som förstabil faktiskt och jag trodde inte han skulle överleva en månad men det har gått bra wink Dock är han 25 (tog kortet sent) och har lite mer vett/erfarenhet än en 17-18-åring.

Ta med farsan till J-spec och provkör lite så har du mer kött på benen helt enkelt, dom är service-minded så det går säkert bra.

Avslutningsvis, tro mig: Man vill inte ha en bil som man är rädd för att trycka på gasen med.

vinnarskalle!
907 Inlägg
12 december 2008
Jag håller helt och hållet med alla som har skrivt här ovan. Dra gränsen vid 300hk till att börja med! Bara för att du köper en bil, behöver du inte behålla den hela livet. Byt bil efter 1-2 år tills du lärt dig köra. Jag fick själv en liten chock när jag bytte upp mig från 192hk till 286hk. Det är mer effekt än vad man tror.

Lastbilschaffis
811 Inlägg
12 december 2008
Min första bil va en S60 T5 med 250hk som senare efter halvår blev steg3 chippad hos autotech till ca 300hk... Sedan blev det en GTS-T med nånstans runt 280hk fast den smälldes efter 25h så nu sitter man med en GT-R istället på nånstans mellan 300-350hk

tycker det räcker för mig ett tag, ska upp i 400hk iaf & eventuellt senare upp mot 500 hållet

börja lugnt smile trimma kan man göra senare på egenhand, köper man en 600hk best så sitter det lite godis som inte alltid är så billigt & skulle nåt ryka så blir det dyrt sad brukar inte va billiga godis delar som sitter i sådana bilar.

820 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Ja alla här.. jag tackar för omtankarna.

jag vill poängtera att jag värken har skrytit om att jag kör bra, eller att jag skulle vara tät.  Men när personer kommer in i tråden och dömmer mig som en drömmare och ifrågasätter att jag ens har råd med en sådan bil, då förklarar jag att pengar är inget problem, har aldrig yttrat mig om hur mycket jag är god för.

Och jag har också skrivit att jag KAN köra bil, men är absolut ingen racerförare eller BRA på att köra bil i den bemärkelsen, men bil KAN jag köra(svensson körning wink )..  (att man inte läser hela tråden innan man kommenterar så slipper man sånt).

och ang S2an  och supran så var jag sugen på båda bilarna, med tanke på att priset för s2an var riktigt bra (även om den hade varit orginal) och likaså på supran.  Att bilarna är så pass trimmade tycker jag är synd då jag tycker som er.. Jag skulle aldrig kunna kontrollera bilen.

När jag väl köper en bil så blir det att köra med den med orginal effekten eller möjligtvis chippad om den nu är det. Sen ta sig sakta men säkert upp i hästar med åren när man känner sig mogen. Jag är mycket mån om att INTE skryta runt på forum, vilket jag inte heller tycker att jag gjort?  Jag ville ha lite tips och trix om när det gäller japsare och då bl.a supra mkiv, det var det enda. 

Och jag skulle absolut inte ha ekomoni till något 600hk projekt i första taget.

MilleN

Jag har nog mer vett än du tror, då jag är väldigt mån om mitt egna liv och vill framför allt inte orsaka andra personskador heller. Men lika sant som det är sagt så vill man våga trycka gasen i botten..

Började kika lite på R33 GT-S därav att det verkar vara en rolig bil, lagom hk orginal  (ca 250?) och enligt mig är snyggare än GTR.

ursäkta att jag förde disskussionen vidare, ville bara klargöra lite.

Mvh

Hoppas ni uppfattar mig rätt denna gången, förstår att det inte är lätt att ta en nybliven 18åring som tjaffsar om ´supra tt  osv på allvar.  smile

www.B2-audio.com

Lastbilschaffis
811 Inlägg
12 december 2008
en r33 GTS-T är INTE snyggare än r33 GT-R :p  passa dig så jag inte skickar min bil på dig & äter upp dig wink

nä skämt åsido... du hittar nog din bil men se till att bilen fullkomligt skriker gud vad jag vill ha den;) då är det den rätta bilen.  vet att j-spec har ett par gts-t bilar under 100k med coilovers & fälgar t ex sen så har du lite pengar över för att köpa lite eget godis & styla eller trimma lite lätt smile

820 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
kaxxen skrev:
en r33 GTS-T är INTE snyggare än r33 GT-R :p  passa dig så jag inte skickar min bil på dig & äter upp dig wink

nä skämt åsido... du hittar nog din bil men se till att bilen fullkomligt skriker gud vad jag vill ha den;) då är det den rätta bilen.  vet att j-spec har ett par gts-t bilar under 100k med coilovers & fälgar t ex sen så har du lite pengar över för att köpa lite eget godis & styla eller trimma lite lätt smile

hehe smaken är som baken wink

jo dem har en rikigt fin svart R33 gts-t med 18" fälgar osv.. även lite extra delar (kan inte listan i huvudet) wink.   för 99.000kr sen är det säkerligen lite reglerbart i det södra vädersträcket wink
Funderar på en lite billigare bil som Audi s2 / r33 gts-t om man hittar någon som gått under 18.000mil och är välservad.

jo självklart skall jag inte förhassta köpet, minsta tvivel så står jag häldre över och letar vidare istället!

mvh

www.B2-audio.com

Sök