3179
Sök

Supra mkiv, jämförelse!

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#1
tjenixen tänkte låta er "proffs" jämnföra dessa bilar..


budgeten är ungefär den samma :


1. http://www.blocket.se/vi/19277724.htm?ca=22_s  (denna har jag inte ringt på ännu, den har gått lite längre men verkar vara fullservad enligt servicebok, detta väger högt för mig  och det bör det göra va?  Bytt kamrem/koppling osv enligt boken!

2. http://www.blocket.se/vi/19245351.htm?ca=22_s   (Denna supran är egentligen en N/A supra som blivit turbokonverterad och reggad så, finns även lacksläpp och stenskott på bilen grundlacken skall synas på några ställen, ingen servicebok!

3.  http://www.blocket.se/vi/19087824.htm?ca=22_s



fördelen med 2an är ju fälgarna, bodykittet, lite mätare etc.  samnt lägre mil!

fördelen/arna med 1an:  farthållare , helskin,  full servicebok med ny kamrem (vid 10800 mil) och ny koppling (vid 8000 mil). Nya bromsskivor och    osv ja ni kan läsa själva!   vore 1an ett bra köp?

3an: nyare, ser i princip ny ut invändigt,  låga mil (förhoppnignsvis),  fina fälgar och ett fint kjolpaket orginal (slipper lägga pengar på detta själv,  nya 19" fälgar skall inhandlas dock)


mvh
Senast redigerat av Dawe_A (10 december 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
10 december 2008
#2
Jag personligen hade nog inte köpt en supra som från början är en N/A och sedan turbokonventerad, sålänge den inte är kompsänkt osv på ett riktigt sätt, om detta nu behöver göras på dessa motorer, det vet inte jag.

Men jag hade nog hellre köpt en supra med äkta 2jz-gte motor faktiskt.
Men det är som sagt bara jag.

Är kanske inget fel å turbokonventera en N/A sålänge det är kompsänkt osv om det nu behöver göras. Det finns de säkert någon här som vet.

/Påsen

PÅSEN RACING

1 723 Inlägg
10 december 2008
#3
den första såg ju finare ut, både utvändigt, interiört och i motorrummet plus att den servad som den ska och inte konverterad av en okänd människa. även om miltalet är längre så skvallrar alltid skicket om hur den är körd. Jag tycker valet är solklart!

Sänka och köpa bodykit kan du alltid göra själv.

Garaget Video Crew
842 Inlägg
10 december 2008
#4
Jag personligen hade nog tagit 2an tycker den verkar fräschare på nått sätt, plus att den gått mycket mindre.

EDIT: Läste igenom hela noggrant nu och NVM jag hade med tagit 1an tongue Som föregående sa så kan du alltid kasta på ett bodykit själv.
Senast redigerat av Kajlie (10 december 2008)

German Engineering
9 083 Inlägg
10 december 2008
#5
Den första ser ju fräsch ut, servad och inte turbokonverterad av nån okänd och även om den har gått lite längre så är valet en självklarhet, allt annat kan man ju göra själv så om jag var du skulle jag tagit den första Supran. Andra Supran är ju fin också men den är säkert skruvad och sen vet man ju inte om den är servad med tanke på att det är N/A. Jag skulle tagit den första om jag var du.

//Sam
Senast redigerat av Sam176 (10 december 2008)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#6
låter som den första då...    Dock älskade jag fälgarna som fanns på 2an, blir till att leta efter ett par sånna!


vad kan en TRD front kosta? Det är väl i princip det enda man behöver byga ut på suprorna.... möjligtvis sidokjolarna också  sen är den snygg! bakdelen tkr jag nästan är snyggast som den är?


mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

9 108 Inlägg
10 december 2008
#7
För det första ska man nog inte vara säker på miltalen på någon utav dem utan att få se fullständiga papper från ursprungslandet. Den andra skriver ju i alla fall att det är fullständig servicebok så där råder det ju mindre tvivel men 8500 mil på 14 år och ingen servicebok låter högst osannolikt, det skulle jag tagit med ett par skopor salt.

För det andra köper jag mycket hellre en som är original än en som är fipplad med på varenda del på bilen. Den första alltså. Motorn på den andra kan lika gärna varit rasad, gått 20.000 mil och bilen krockad/omlackad.

För det tredje hade jag nog inte köpt någon utav dom om jag varit ute efter Supra utan hade kollat vidare ett tag till, det är långt kvar till våren.

edit: Det räcker ju faktiskt med ny front/frontläpp och nya fälgar för att få den första till blickfångare. Gillar inte kittet på den andra så värst mycket.
Senast redigerat av MilleN (10 december 2008)


509 Inlägg
10 december 2008
#8
Hade valt den första. Orginal å i fint skick, så de ska va. Supran är riktigt snygg som den är, kanske byta till 18" fälgar å en liten frontläpp bara. Den andra supran va ju bara ful..

Trucker
2 710 Inlägg
10 december 2008
#9
Vad menas med N/A?

Fart missbrukare

Garaget Video Crew
842 Inlägg
10 december 2008
#10
BMWgrabben skrev:
Vad menas med N/A?

Ingen turbo

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
10 december 2008
#11
Dawe_A skrev:
tjenixen tänkte låta er "proffs" jämnföra dessa bilar..


budgeten är ungefär den samma :


1. http://www.blocket.se/vi/19277724.htm?ca=22_s  (denna har jag inte ringt på ännu, den har gått lite längre men verkar vara fullservad enligt servicebok, detta väger högt för mig  och det bör det göra va?  Bytt kamrem/koppling osv enligt boken!

2. http://www.blocket.se/vi/19245351.htm?ca=22_s   (Denna supran är egentligen en N/A supra som blivit turbokonverterad och reggad så, finns även lacksläpp och stenskott på bilen grundlacken skall synas på några ställen, ingen servicebok!



fördelen med 2an är ju fälgarna, bodykittet, lite mätare etc.  samnt lägre mil!

fördelen/arna med 1an:  farthållare , helskin,  full servicebok med ny kamrem (vid 10800 mil) och ny koppling (vid 8000 mil). Nya bromsskivor och    osv ja ni kan läsa själva!   vore 1an ett bra köp?




mvh

1an

Väl omhändertagen samt orginal, antagligen inte lika hårt körd som den andre. jag skulle gått på 1an bodykit och trimm ska man helst göra själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

terazzi
10 december 2008
#12
1an ser bättre ut big_smile

Muttley
10 december 2008
#13
finns även lacksläpp och stenskott på bilen grundlacken skall synas på några ställen, ingen servicebok!

ja ingen servicebok de talar för sig själv att de kommer bli problem med bilen i framtiden.

mycket enklare och ta den första smile

326 Inlägg
10 december 2008
#14
Turbomotorn är betydligt roligare att köra.. + den har lite mer förstärkta delar i motorn.. Satsa på nr:1.. styla den sen själv med bodykit.. det kostar numera ingen förmögenhet..

"Sweet Insane Road Maniac"

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#15
Dragonbreath skrev:
Turbomotorn är betydligt roligare att köra.. + den har lite mer förstärkta delar i motorn.. Satsa på nr:1.. styla den sen själv med bodykit.. det kostar numera ingen förmögenhet..

vad går TRD delar på?  fronten är jag intresserad av ,  möjligvis ett par veilside kjolar... bakdelen , vilken tkr ni är finast?


han ringde precis upp mig, vi skall pratas vidare senare!


antar att suprorna blir lite dyrare till våren /Sommarn, och att det är en .-93a, spelar ingen jättestor roll eller?

Är ju egentligen ute efter en svart supra... fick ett erbjudande av en här på Gorg  att han tar in en svart supra -94, helt orginal förutom 3" rör.. 9100mil , EJ skin, ingen farthållare etc.. för 130.00kr reggad och klar.

fanns några stenskott och repor på den också.

mvh
Senast redigerat av Dawe_A (10 december 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Chef
41 Inlägg
10 december 2008
#16
Stenskott å repor på en 94a det får du nog räkna med sånt ska man inte stirra sig blind på går alltid att fixa till i efterhand

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#17
mjo kom också att tänka på det.. ingen bil som är 10-15år gammal lär ju vara i nyskick lackmessigt..

kollade även in denna bilen: http://www.blocket.se/vi/19087824.htm?ca=22_s

hade ni valt den före  Nr.1 i första inlägget?

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

9 108 Inlägg
10 december 2008
#18
Dawe_A skrev:
mjo kom också att tänka på det.. ingen bil som är 10-15år gammal lär ju vara i nyskick lackmessigt..

kollade även in denna bilen: http://www.blocket.se/vi/19087824.htm?ca=22_s

hade ni valt den före  Nr.1 i första inlägget?

Jo hellre den, dock verkar den också sakna servicebok och miltalet känns lite lågt.. Sedan är den ju bra mycket dyrare, går att få en nästan ny helt okej bil för dom pengarna.


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#19
MilleN skrev:
Dawe_A skrev:
mjo kom också att tänka på det.. ingen bil som är 10-15år gammal lär ju vara i nyskick lackmessigt..

kollade även in denna bilen: http://www.blocket.se/vi/19087824.htm?ca=22_s

hade ni valt den före  Nr.1 i första inlägget?

Jo hellre den, dock verkar den också sakna servicebok och miltalet känns lite lågt.. Sedan är den ju bra mycket dyrare, går att få en nästan ny helt okej bil för dom pengarna.

mjo men priset kommer disskuteras såklart.  Och ja... men nu är det ju faktist en supra jag vill ha wink


Har frågat om det finns någon servicebok, får väl svar snart!  Om inte annat så är det väl dags att byta kamram / koppling snart? ~runt 9-10 k mil?


har fått lite fler bilder på den silvriga av J-spec och den ser ärligt talat splitter ny ut innuti.     J-spec är ett bra företag att göra affärer med ?
mvh
Senast redigerat av Dawe_A (10 december 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

9 108 Inlägg
10 december 2008
#20
Har hört mycket gott om J-spec, en kompis köpte precis en EVO därifrån bl.a.

Koppling byter man när det behövs, beror på hur den är körd. Kan säkert hålla 20k mil om det är så wink



Sök