Hejsan. vet inte om denna tråd hamnar rätt men men. Jag hade ett krånglande lås på min golf iv. som hade Ärgat "fastnat". Så slänger upp en länk till mitt "projekt" med bilder och tips om hur man kan göra. börja från första bilden och gå neråt.
Obs: vet att de står förklarat på varje bild med men lite mer fakta här och tips och så.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=71865bild:
1: Första bilden är bara en bild hur det ser ut innan jag börjar.
2: Den andra lika så, fast med vilket verktyg jag använder
3: Ta skruvmejseln eller dyligt och "bänd" bort låsning.
4: När du fått bort "låsningen" på bild 3 är det bara att lyfta denna del som visas på bild 4
5: Ta bort denna "bricka" som håller fjädern på plats.
6: Ta bort fjädern där också.
7: Plocka även bort denna lilla "pryl" med fingrarna eller med en lämplig tång om så behövs.
8: Nu ska det se ut såhär.
9:
Stoppa i Nyckeln! 10: Tryck med fingret på denna sak som jag har fingret på.Kan vara lite knepigt att få ut hela stycket om det har ärgat men man måste "vrida" på nyckeln fram och tillbaka och samtidigt trycka.
11: Om det inte funka med nr 10 så prova att "knacka" lite försiktigt med tex ett don.
Kom ihåg att samtidigt "röra" på nyckeln och försäkra dig att nyckeln och låset är i rätt läge!12: Nu har jag fått ur Cylindern. nu kan man ta ut nyckeln ur "låset".
13: Nu är det bara att rengöra och smörja. Kom ihåg att smörja rikligt så slipper man göra samma sak igen.
Om ni plockar ur "stiften" (de som sticker ut om du tagit ur nyckeln) så komihåg var de satt för annars funkar inte låset igen eller så har ni ett riktigt klurigt pussel att lägga.