3480
Sök

Sugtrimma Fords Pinto (ohc) motor

979 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#1
hade behövt olika hemsidor för att beställa trim. Ska nu bygga mig en Pinto motor.
Jag vill bara köra på sugtrimm & inget annat. Jag vet om att det är dyrare med en sugis
men jag vill inte köra turbo.

burtonpower & kentcams vet jag om. Nån som kan andra hemsidor ? tacksam för svar!

Hpc

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 december 2008
#2
enem.se kanske har något

PÅSEN RACING

140 Inlägg
13 december 2008
#3
rallydesign.co.uk

Gasar till det rasar

1 062 Inlägg
14 december 2008
#4
Ni som kan "Pinto" motorn. Är 1,3 och 1,6l versionen av OHV motorn samma block med annat slag och annan borrning bara?
Låter mysko men så ska det vara har jag hört. Orginalet i Ford Pinto var väl tom på 2,3l va?

M.V.H.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
14 december 2008
#5
2,0 är väl den vanlige.

Skall du ha en gössig kamaxel skall du ha en omslipad Reijo 8. Fruktansvärt underbar kamaxel att åka med!
sedan använder du volvo ventiler till toppen

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

297 Inlägg
14 december 2008
#6
fmcs.nu får du all hjälp du kan behöva.

1,3 och 1,6 är samma motor, men olika slag och borrning. Jag har aldrig sett en 1,3, de är ovanliga.
Den motor som brukar kallas OHV är inte samma motor det är en äldre motor som ofta kallas för Kent. Satt mest i Escort, Fiesta och Cortina

2,3 motorn är den amerikanska motorn som kallas för Lima i resten av världen.
Senast redigerat av loop (14 december 2008)


1 062 Inlägg
14 december 2008
#7
Ok, var mest nyfiken bara!
Men är 1,3, 1,6 OHC varianter på samma block som 2,0/2,3?

Som jag fattat det är ursprungsmotorn 2,3 (Lima-motorn av där de tillverkats) som även finns i Europa som 2,0. Men 1,3 och 1,6 OHC (inte stötstångs OHV) är ett annan block kanske?
De satt ju i bla Sierra i början av -80talet innan Escortmotorn (också 1,6 och 1,3) ersatte de.

M.V.H.


297 Inlägg
15 december 2008
#8
Lima(amerikansk pinto, som inte har nånting gemensamt med en europeisk pinto, ingenting passar) fanns som 2,3 och 2,5(kanske som 2.0).
Den ohc 2.0,1.3,1.6 pinto som satt i Sierra, Taunus, Granada, Transit, Scorpio och Escort, har samma block som 2.0 olika borrning annan vev, men 2.3 och 2.5 är ett helt annat block(och om du har en så vill jag köpa den) och vev.

Den senare 1,6 motorn i Sierra, Escort, Fiesta kallas för CVH och finns i olika storlek, som störst 1,9 i en amerikansk version.


140 Inlägg
15 december 2008
#9
Sen kan de tilläggas att den gammla pintomotorn me sitt "20"block som de e märkt, i stort sätt är samma som 205 o 200 blocken som används till 2.0l Cosworth 16v motorn, förutom att gjutningen är något annurlunda samt förstärkt (särskillt 200 blocket).

Gasar till det rasar

297 Inlägg
15 december 2008
#10
Chrizze skrev:
Sen kan de tilläggas att den gamla pintomotorn me sitt "20"block som de e märkt, i stort sätt är samma som 205 o 200 blocken som används till 2.0l Cosworth 16v motorn, förutom att gjutningen är något annurlunda samt förstärkt (särskilt 200 blocket).

205 blocket är ju det som används efter typ 85 i alla, sen dyker 200 upp i 4wd Cosworth och sen även 202 och 207 blocken som är typ Transit och ersättningsblock eller nåt sådant. Det finns ju vissa fördelar med 205 mot 20 och sen så är det skillnad på topparna de sena insprutningstopparna är bättre. Finns även lite olika storlekar på svänghjulen1,6 har ett mindre har jag för mig, sen så har Transit ett större. Jag har två olika 205 block och det som skiljer dem är storlek på siffrorna där det står 205, ett av dem är från 87 och det andra ifrån 88. Men detta är överkurs. Ska man borra mycket så ska 205,202 och 207 vara bättre, givetvis så är 200 bäst, men de är sällsynta. Men för att bara sugtrimma utan att borra mycket så duger nog vilket 2 litersblock som helst.

Jag har en standard insprutningsmotor försedd med tvåports Weber i min Taunus och det är en stor skillnad mot 1,6 som satt där tidigare. Kör även med grenrör från insprutare, med alla avgasreningsprylar borttagna och knölarna bortslipade. Det är bättre kamaxlar i insprutningsmotorerna.


323 Inlägg
26 december 2008
#11
loop skrev:
Lima(amerikansk pinto, som inte har nånting gemensamt med en europeisk pinto, ingenting passar) fanns som 2,3 och 2,5(kanske som 2.0).
Den ohc 2.0,1.3,1.6 pinto som satt i Sierra, Taunus, Granada, Transit, Scorpio och Escort, har samma block som 2.0 olika borrning annan vev, men 2.3 och 2.5 är ett helt annat block(och om du har en så vill jag köpa den) och vev.

Den senare 1,6 motorn i Sierra, Escort, Fiesta kallas för CVH och finns i olika storlek, som störst 1,9 i en amerikansk version.

Vad är de du vill köpa? en lima eller?


323 Inlägg
27 december 2008
#13
loop skrev:
Jepp en Lima

Har lite delar till en lima till salu. ska bygga om min motor.


297 Inlägg
27 december 2008
#14
Froborg skrev:
loop skrev:
Jepp en Lima

Har lite delar till en lima till salu. ska bygga om min motor.

Jag siktar på en komplett motor.



Sök