2423
Sök

BMW 540 Turbo???

53 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#1
Tja.
Varför hittar jag ingenting om att någon byggt turbo på en BMW 540?

Har sj en e34 och tycker det låter som något ascoolt att stoppa dubbelturbo i, är det så jädra omöjligt att ingen gjort det tidigare??

Vad tror ni om ett sådant bygge? alla svar välkomna! smile

28 Inlägg
14 december 2008
#2
Självklart inte omöjligt. Men bygget är inte gjort på en timme.


53 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#3
vahettere

Är det någon idé att göra en sådan grej? alltså jag menar det grymma bottenvridet i en åtta plus turbo borde ju bli pretty awesome? inget man spöar en m5 med eller nån annan rå bil heller för den delen

MEN LJUDET FOLK, DET ÄR LJUDET JAG VILL HA big_smile

Skämt åsido, tips. ge mig mer tips!

236 Inlägg
14 december 2008
#4
Att spöa en M5 me en 540 Turbo kommer nog inte bli några problem tongue 286hk original + turbo = SNABBT!! big_smile

12 086 Inlägg
14 december 2008
#5
Dubbelturbo är i prinsip dödsdömt såvida man inte gör hål i huven, lr flyttar bromsservon.
Jag har sätt 2 turbobyggen, båda har haft turbon bak vid reservhjulet.

Jag hade själv planer på att bygga turbo på min, men singelturbo då. En stor där luftfiltret sitter.
Men sen ångrade jag mig och tänkte skruva på en skruvkompressor. Men troligen blir det inget av det då jag har nopg med projekt tongue

53 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#6
aha.

Är det bara det där med plats som gnager, då gör jag hål i huven! as fränt å ha två turbos som sticker upp ^^

Det känns som om man tappar en massa effekt om man ska ha den i skuffen??

aja, surfade runt lite, verkar vara ett j**** jobb.. Undrar vad som blir svårast?

Norrlänning
1 453 Inlägg
14 december 2008
#7
Fredde_med_forden skrev:
aha.

Är det bara det där med plats som gnager, då gör jag hål i huven! as fränt å ha två turbos som sticker upp ^^

Det känns som om man tappar en massa effekt om man ska ha den i skuffen??

aja, surfade runt lite, verkar vara ett j**** jobb.. Undrar vad som blir svårast?

Lättare är nog att råna en bank och köpa en RS6... 4.2 liters V8 med Biturbo... 450 hk original..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
14 december 2008
#8
Ellertz skrev:
Fredde_med_forden skrev:
aha.

Är det bara det där med plats som gnager, då gör jag hål i huven! as fränt å ha två turbos som sticker upp ^^

Det känns som om man tappar en massa effekt om man ska ha den i skuffen??

aja, surfade runt lite, verkar vara ett j**** jobb.. Undrar vad som blir svårast?

Lättare är nog att råna en bank och köpa en RS6... 4.2 liters V8 med Biturbo... 450 hk original..

Eller så vaknar man upp och inser att alla inte är kriminella?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

53 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#9
Precis!

Kände att jag inte orkade bråla om det där ^^

Inte heller är vi alla rika, så vad tror ni ett turbo kalas på 540:n kan kosta?

Almännt tokig
481 Inlägg
14 december 2008
#10
Blir nog både dyrt och krångligt.

Har dock för mig att ESS tuning hade kompressor kitt till 540 det är nog vettigare isåfall.

Inline sixes ist sie scheisse.......

1 688 Inlägg
14 december 2008
#11
Här e en som har kompressor på sin 540, han borde ju kunna svara på ett och annat.
http://www.garaget.org/?car=15081

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

80 Inlägg
14 december 2008
#12
Det ju rätt ont om plats för att få till några vettiga grenrör på dom, säkert därför inga bygger på dom. Men att dra i hop dom till en stor snurra nånstans borde ju vara möjligt. Sen vet jag inte hur pass hållbar motorn är med kolvar och stakar osv. Sen finns det väll ingen enkel väg med kompsäkningen heller, ska vara om grabbarna på ppf kan snida i hop en mls packningar åt dig och en uppsättning arp bultar till topparna. Får du till allt och lira så behöver du inte mycket ladd för att spöa en M5 kan jag lova!

Second place is the first looser!!

53 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#13
hur fan blir det med bes om man sätter dit turbo eller kompressor? den där grabben med kompressor verkar ju ha gått igenom..

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 december 2008
#14
har tar väll bara av remen och så missar besmannen den varje gång eller så kanske han plockar bort den..

2slow

80 Inlägg
14 december 2008
#15
Antingen skruvar man bort allt eller så har man en besiktningsmotor.

Second place is the first looser!!

1 587 Inlägg
14 december 2008
#16
Låter som ett jävla jobb yikes Men de e nog värt vartenda öre och sekund, en V8 raka rör o Turbo.. Hur grymmt låter inte de big_smile !


dARKiE
5 031 Inlägg
14 december 2008
#17
Antar att du menar E34 karossen eftersom du sade att du hade en sådan själv.

Varför inte köpa en alpina b10 3.5 biturbo ? : )
Fast såg nu att du var ute efter v8 ljudet så det kanske inte var nåt bra alternativ : )

Senast redigerat av Darkie (14 december 2008)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
14 december 2008
#18
Losgard skrev:
Här e en som har kompressor på sin 540, han borde ju kunna svara på ett och annat.
http://www.garaget.org/?car=15081

Ja, det där är en jäkla trevlig grabb! wink

Ante.B skrev:
Det ju rätt ont om plats för att få till några vettiga grenrör på dom, säkert därför inga bygger på dom. Men att dra i hop dom till en stor snurra nånstans borde ju vara möjligt. Sen vet jag inte hur pass hållbar motorn är med kolvar och stakar osv. Sen finns det väll ingen enkel väg med kompsäkningen heller, ska vara om grabbarna på ppf kan snida i hop en mls packningar åt dig och en uppsättning arp bultar till topparna. Får du till allt och lira så behöver du inte mycket ladd för att spöa en M5 kan jag lova!

7 PSI laddar ESS kompressorkit och det räcker för att få mer effekt än M5 och ändå ha stor driftsäkerhet.

Fredde_med_forden skrev:
hur fan blir det med bes om man sätter dit turbo eller kompressor? den där grabben med kompressor verkar ju ha gått igenom..

En av sakerna som avgjorde att det blev kompressor(och inte turbo) för mig var bes.
Tar jag av remmen så går bilen som en original 540 med perfekta avgasvärden.
Visade min racinglicens och sa att jag endast kopplar in kompressorn vid bankörning. Bes.killen flinade konstigt nog... big_smile

LoFET skrev:
Blir nog både dyrt och krångligt.

Har dock för mig att ESS tuning hade kompressor kitt till 540 det är nog vettigare isåfall.

www.esstuning.com har kompressorkit till 540i, både E34 samt E39.
Svårt att få tag på dem per mail men de är grymt trevliga att tala med.
Kitet till E34 kostar USD 6350, vilket blir en del nu när USD står högt. Att bygga alla de delar som ingår i kitet själv skule nog kosta mer, om man inte har tillgång till en egen mekanisk verkstad. ALLT ingår i priset; fästen, slangar, spridare, kompressor m.m. samt omprogrammering av mjukvaran i motorstyrningen.

53 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#19
Kan inte någon med stort garage och mycket pengar adoptera mig.. smile

Det där med kompressor verkar ju vara en jädra safe och enkel lösning

-inget skruva
-fast kostnad
-skapligt med effekt

Sen drar man ett avgas rör på varje sida så man får lite v8 muller ^^

12 086 Inlägg
14 december 2008
#20
Det tråkiga med ESS kitet är att de är en "turbokompressor"
Jag skulle vilja se en 540 med skruvkompressor.
Det va nått nytt kit påväg till nya 545, med skruv.

Nu vart jag ju av med mitt jobb oxå, men vi får se. Kanske jag bygger nått på min 540 ändå smile

Ess kittet är ju otroligt smidigt om man vill slippa att göra något själv och köra driftsäkert.. men vem vill det tongue Det finns nog många wink


Sök