3202
Sök

Saab 9-5 TCR - Banbil med mittmotor och bakhjulsdrift.

63 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
[FONT=Arial Black][SIZE=6][CENTER]Saab 9-5 TCR[/CENTER][/SIZE][/FONT]

Under två år har jag byggt en bakhjulsdriven Saab 9-5 med mittmotor som ska användas för bankörning. Under byggtiden har jag haft projekttrådar på lite andra sidor och nu tänkte jag att det är dags att presentera det jag håller på med här på garaget smile

Så det är modemdödarvarning nu i första inlägget då det blir mycket bilder tongue

Specen för bilen:

Motor, växellåda och avgassystem

Motor: Saab B234L -92.
Rak 4-cylindrig turbomotor med 16 ventiler.
90mm borr 90mm slag. Kompression 8,5:1.
Borttagna balansaxlar.
Konverterad till Trionic 5 med manuellt spjällhus.
293cc Lucasspridare
Garrett T25 turbo
Orginal grenrör
Modifierade skvalpplåtar.
Green Cotton 200x140x90mm koniskt öppet luftfilter.

Växellåda: 5 växlad manuell från Audi 80 2,8 V6 -95. Modifierad sprängkåpa.
Koppling: Tryckplatta Saab 9000 CSE, 240mm 4-puckad sinterlamell med 23-splinat centrum. Drivaxlar och baknav från Audi S2

Avgassystem: 3" fullflödessystem utan katalysator. 2st fullflödes ljuddämpare. Avgassystem mynnar ut i vänster bakdörr.
Effekt och prestanda (ingående) Effektmål 260-300hk.
Chassi: Mittmonterad motor med bakhjulsdrift. Ny främre och bakre subframe. Skyddsbur.

Hjulupphägning: Dubbla A-armar med Koni 8321 A Coilover.
Spårvidd fram: 1700mm
Spårvidd bak: 1720mm
Fälgar, däck och bromsar Fälgar: 17x7" BMW Turbinfälgar

Däck: Toyo Proxes R888 235/45 17W

Bromssystem: Dubbla bromscylindrar med justerbar bromsvåg. Ingen bromsservo.

Bromsvätska: ATE Super Blue Racing

Bromsar fram: BMW M3 ok och skivor (315mm). Carbotech XP8 belägg, stålomspunna bromsslangar. 160mm dubbla kylslangar från fronten.

Bromsar bak: BMW 328 E36 ok och skivor (286mm). Carbotech AX6 belägg, stålomspunna bromsslangar. 160mm kylslangar från bakrutorna.
Interiör / Inredning Bortplockad inredning förutom instrumentbräda.

Ratt: Sparco P300
Bälten: Sparco 6-punkt 3" Quickrelease
Stolar: Sparco EVO 2 Plus FIA
Fönsternät: Sparco Window net

Mätare (52mm):
R-Silver Pyrometer
R-Silver Vattentemperatur
R-Silver Oljetemperatur
R-Silver Oljetryck
R-Silver Voltmeter
R-Silver Turbotryck
R-Silver Tachometer
R-Silver Lambda

Prosport Shiftlight

7" TFT Dashlogger med realtidsmappning.

Vippströmbrytare med diodindikering vid tillslag till bilens elsystem.


Exteriör / Styling

Realcar Saab 9-5 Dynamic kit.
Realcar Saab 9-5 Bakspoiler
Realcar Saab 9-5 Mirrorplates
Realcar CUP Sidobackspeglar
Saab sidoblinkers "Crystal clear"
Realcar Saab 9-5 US framsidoblinkers
X-D Light Superdrifting Strobelight
Skärmbreddning 50mm på varje sida.
Bakdörrarnas rutor ska fungera som luftintag för kylning av motor och bromsar.

Svart lack med gula detaljer och några dekaler.

En PS-bild på hur jag har tänkt att det ska se ut

http://img82.imageshack.us/img82/1462/95tcrnordbd4.jpg

[SIZE=3]Motorbygge[/SIZE]
Motorn renoverades under vintern 2006 för att hålla för bankörning. Förutom rengöring, ny slitdelar och ny färg har inget bytts på motorn då den håller för de effekter jag är ute efter. Är ute efter runt 260-300hk när bilen sitter i bilen. Har dock demonterat bort balansaxlarna och pluggat oljekanalerna till dessa.



[CENTER]<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uz3pNEabQ7k"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uz3pNEabQ7k" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed></object>[/CENTER]



[SIZE=3]Bilder[/SIZE]


http://img458.imageshack.us/img458/7127/p1010019mb4.jpg
Blocket som motorbygget maseras på.



http://img458.imageshack.us/img458/566/p1010015yn2.jpg
Topplock, vevaxel, kamaxlar och andra småsaker.



http://img389.imageshack.us/img389/9370/p1010016in5.jpg
Kolvar, vevstakar, ramlageröverfall och mer småsaker.



http://img57.imageshack.us/img57/3826/dsc00132zy5.jpg
Fuelcellen, Jaz Pro Sport II. Köptes loss begagnad, dock oanvänd, från ett avstannat projekt.


http://img265.imageshack.us/img265/1188/dsc00050wo2.jpg
De flesta av motorns komponenter i citronsyrabad.



http://img484.imageshack.us/img484/6273/dsc00041pr8.jpg
Rengjord orginalkolv.



http://img77.imageshack.us/img77/7585/dsc00042kd1.jpg
Ny vevstake?



http://img265.imageshack.us/img265/4135/dsc00045pb3.jpg
Oljemunstycket som försörjet kolvarna med kall olja.



http://img443.imageshack.us/img443/8233/dsc00067vo3.jpg
I denna låda ligger alla delar som ska in i motorn. Förutom rengjorda orginaldelar finns nya lager, kolvringar, bultar och packningar från Speedparts.



http://img443.imageshack.us/img443/940/dsc00063pd7.jpg
Växellådan



http://img236.imageshack.us/img236/599/p1010065su4.jpg
Nya kolvringar på kolvarna.



http://img527.imageshack.us/img527/2703/p1010063bx4.jpg
Alla fyra kolvar ihopmonterade med respektive vevstake som har nya vevlager.



http://img54.imageshack.us/img54/8287/dsc00082bh5.jpg
Honade motorblocket.



http://img54.imageshack.us/img54/4990/dsc00078qz0.jpg
Honade även borrningen till de hydrauliska tryckarna.



http://img230.imageshack.us/img230/8567/dsc00088cw2.jpg
Polerat fäste till servopump och generator.


http://img232.imageshack.us/img232/2593/dsc00092ve6.jpg
Polerad kåpa som sitter på gaveln mot växellådan.



http://img54.imageshack.us/img54/2043/dsc00099xk4.jpg
Rengjord turbo.



http://img54.imageshack.us/img54/670/dsc00101qv5.jpg
Polerat spjällhus.



http://img230.imageshack.us/img230/1759/p1010055tp6.jpg
Alla delar som ska monteras på blocket.



http://img53.imageshack.us/img53/1508/p1010039cv8.jpg
Nu är det ett stort tidshopp, för nu är motorn i princip färdig. Detta hål fylls av filmen.

Är väldigt nöjd med slutresultatet. Insuget är polerat av Rikard_VW (Tack!)



http://img507.imageshack.us/img507/3359/p1010041hr3.jpg
Turbon med tillhörande oljeretur och WG-klocka som är polerade.


http://img507.imageshack.us/img507/3673/p1010043bs3.jpg
Tändkassett och ventilkåpa.



http://img393.imageshack.us/img393/6527/p1010037kr4.jpg
Oljetråg och servopump lackade svarta. Alla bultar är ersatta av insexbultar för att höja det visuella intrycket. Transmissionskåpan rengjord/polerad.

Generatorn fattas, poleras i skrivande stund.




http://img53.imageshack.us/img53/3313/p1010042kp3.jpg
Turbosidan i princip klar. Vattenpumpen är borttagen och ska ersättas av en elektrisk. Dels för att spara plats och dels för att kunna kyla motorn när den är avslagen.



http://img510.imageshack.us/img510/6390/p1010015ws6.jpg
Bilen i fråga.


http://img54.imageshack.us/img54/7237/p1010023zl2.jpg
Bakifrån.



http://img206.imageshack.us/img206/4145/p1010017od5.jpg
Här ska motorn och växellådan sitta.



http://img58.imageshack.us/img58/3231/p1010016wz8.jpg
Köpte bilen som tom kaross, så jag slapp nöjet att riva ur inredning osv.


Tog bort asfaltsmattorna och körde bilen till Gunnarsjö svets och smide.
http://img161.imageshack.us/img161/4719/p1010034px4.jpg
Såhär ser "framsätetet" ut utan sina asfaltsmattor.

http://img61.imageshack.us/img61/50/p1010035fx9.jpg
Lyckades göra ett hål i golvet med mejselhammaren, men det är inget som inte går att laga.


http://img466.imageshack.us/img466/765/p1010036rt8.jpg
Baksätet.


http://img67.imageshack.us/img67/2949/p1010039ab0.jpg
Sedan lastades Saaben på släpvagnen.


http://img476.imageshack.us/img476/1339/p1010033cj0.jpg


http://img476.imageshack.us/img476/5931/bild1oa3.jpg


http://img53.imageshack.us/img53/3797/bild2rw7.jpg


http://img236.imageshack.us/img236/7922/bild4do9.jpg


http://img53.imageshack.us/img53/1272/bild5ry9.jpg


http://img53.imageshack.us/img53/4153/bild6ha3.jpg


http://img53.imageshack.us/img53/3404/p1010036wv1.jpg


Efter avklarad student och inskolning på nytt jobb kom jag igång med bilen igen.

http://img513.imageshack.us/img513/4449/22912760rc8.jpg


http://img255.imageshack.us/img255/3553/18347824ui8.jpg
Är kanske inte världens snyggaste fogar, men de håller..


http://img80.imageshack.us/img80/3203/16460501au9.jpg


http://img76.imageshack.us/img76/2046/47525494pr3.jpg


Nu hoppar vi fram 1,5 år i tiden, till slutet av november 2008. Då var jag hos realcar och hämtade prylar smile

http://img243.imageshack.us/img243/5922/frminskad1pe6.jpg

http://img208.imageshack.us/img208/2846/frminskad2kl8.jpg

http://img243.imageshack.us/img243/5363/frminskad3bc7.jpg

http://img243.imageshack.us/img243/7637/frminskad4jz2.jpg

http://img152.imageshack.us/img152/6581/frminskad5np5.jpg
Sidostyckena till bakstötfångaren.

http://img237.imageshack.us/img237/7184/frminskad6vt8.jpg
2st Sparco fönsternät.

http://img241.imageshack.us/img241/7691/frminskad7gu8.jpg
Klarglas-sidoblinkers.

http://img237.imageshack.us/img237/802/frminskad8zj8.jpg
Strobekit, dessa ska sitta i där blinkersen normalt sitter. Kommer att använda USA-blinkersen som blinkers.

http://img237.imageshack.us/img237/8648/frminskad9pz5.jpg
Huvsprintar och ett sett med fjädrar. Till motorhuv och bagagelucka.

http://img237.imageshack.us/img237/1787/frminskad10zu8.jpg
Sparco P300 ratt. Fantastisk känsla att hålla i den smile

http://img241.imageshack.us/img241/7602/frminskad11py5.jpg
Spegelfästen.

http://img237.imageshack.us/img237/2374/frminskad12lq0.jpg
USA-blinkers

http://img237.imageshack.us/img237/1048/frminskad13jw0.jpg
Lambda, pyrometer, oljetryck och oljetemp.

http://img372.imageshack.us/img372/1733/frminskad14ek0.jpg
Turbotryck, voltmätare och varvräknare. Vattentempen var restad, likaså en Prosport shiftlight.

http://img116.imageshack.us/img116/1258/frminskad15wd2.jpg
Trösklar.

http://img372.imageshack.us/img372/680/frminskad16se7.jpg
2st Sparco Evo 2 Plus.

http://img243.imageshack.us/img243/1920/frminskad17wd9.jpg
2st 6-punkt 3" bälte

http://img360.imageshack.us/img360/9997/frminskad18oz7.jpg
Frontspoiler.

http://img370.imageshack.us/img370/1937/frminskad19hi9.jpg
Adapter mellan Audi och BMW-bultmönster.

http://img512.imageshack.us/img512/1360/frminskad1gp7.jpg
Bakvinge. Vet inte hur det är med funktionen, men den är snygg tongue

http://img65.imageshack.us/img65/965/frminskad2je2.jpg

http://img512.imageshack.us/img512/3518/frminskad3fo4.jpg
Köpte cup-speglar för att orginalspeglarna är äckligt dyra på skrotar. Sedan känns bilen lite smäckrare med mindre speglar.

http://img65.imageshack.us/img65/5039/frminskad4zn1.jpg
Luftfilter nummer 2.

http://img512.imageshack.us/img512/9462/frminskad5kh1.jpg
Oljetempmätare till växellådan.

http://img512.imageshack.us/img512/5566/frminskad6do0.jpg
Gästrummet börjar fyllas på med grejer!

http://img88.imageshack.us/img88/3530/frminskad1is7.jpg

http://img407.imageshack.us/img407/9148/frminskad2ac6.jpg

http://img381.imageshack.us/img381/1845/frminskad1cc6.jpg
Har kapat upp hjulhuset för att hjulet ska få plats. Tycker det är väldigt "dynamiskt", lagom stora fälgar och lagom profil. Detta är förresten fälgarna jag kommer använda, 17" BMW turbinfälg. Markfrigången kommer bli mellan runt 80mm.

http://img377.imageshack.us/img377/5381/frminskad2nh3.jpg
Detta är tröskeln som jag köpte från Realcar, passadar bra och är väldigt snygg. Hjulhuset ska bankas till lite och svetsas fast.

http://img56.imageshack.us/img56/5804/frminskad3nc7.jpg
Däcket sticker ut cirka 40mm från skärmen. Ska göra en universalbreddare i plast som jag skruvar fast. Denna ska användas till alla skärmar.

http://img146.imageshack.us/img146/4024/frminskad4oe9.jpg
En liten titt "bakom kulisserna". Ska låta det vara rätt öppet i hjulhuset, har fått för mig att det hjälper till att hålla motorrummet lite svalare.

I lådan kommer även en CAN/USB adapter sitta, denna adapter kopplas till en USB chassiegonomföring i lådan. Så när det är dags för mappning är det bara att ta en USB-sladd och jacka in i utsidan på lådan, starta tändningen och sätta igång. Kan det bli enklare?

Nu väntar jag bara på min kopplingslåda sedan kan jag börja koppla ihop allt.


http://img146.imageshack.us/img146/2277/frminskad1vv6.jpg


http://img300.imageshack.us/img300/5714/frminskad2nl3.jpg
Den högra plintraden är för styrenhetens in och utgångar och den vänstra är till för lampor och strömställare.

http://img146.imageshack.us/img146/1936/frminskad3pv7.jpg
Såhär blev det, tycker det blev himla bra. Felsökning osv blir nog fasligt mycket enklare såhär. Blir även lätt att göra ändringar eller att koppla in saker i efterhand. Ording och reda smile

http://img118.imageshack.us/img118/9317/frminskad4kk7.jpg


http://img118.imageshack.us/img118/8585/frminskad5sv4.jpg
Det går även att få loss handsken från styrenheten utan att behöva skuva bort något smile

http://img396.imageshack.us/img396/5323/frminskad1qi7.jpg

http://img396.imageshack.us/img396/3169/frminskad2ng2.jpg

http://img389.imageshack.us/img389/8848/frminskad1ry2.jpg


http://img514.imageshack.us/img514/6376/frminskad2yn6.jpg

http://img355.imageshack.us/img355/3295/frminskad2mu7.jpg
USB-chassiegenomföring

http://img126.imageshack.us/img126/1268/frminskad3yn1.jpg
Vippströmbrytare

http://img126.imageshack.us/img126/5091/frminskad4ee0.jpg
Kylfläkt

http://img369.imageshack.us/img369/6150/frminskad5ho2.jpg
Indikeringslampor

http://img384.imageshack.us/img384/8392/frminskad1fh4.jpg

http://img383.imageshack.us/img383/1615/frminskad2wb0.jpg

http://img166.imageshack.us/img166/632/frminskad3fb7.jpg

http://img242.imageshack.us/img242/907/frminskad4ws0.jpg

3 354 Inlägg
14 december 2008
#2
Detta verkar klart intressant.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

619 Inlägg
14 december 2008
#3
Fy fan vad fräckt big_smile detta ska följas big_smile
Mvh Jocke


Medlem 5280
552 Inlägg
14 december 2008
#4
Grymt! ska bli roligt att se en saab glida runt på banorna med dom tyska o japanska bilarna smile


1 210 Inlägg
14 december 2008
#6
Me like!!

trevligt projekt kanon med FET stilrent stylad bakhjulsdriven 9-5..
tongue ser fram emot flera bilder och kanske Elmia??

mvh// Ekis!

950 Inlägg
14 december 2008
#7
Mycket spännande projekt får jag säga :-)

174 Inlägg
14 december 2008
#8
fyfan vad grymt bygge:) kommer att följas:)
Väntar ivrigt på en till Update:)


Large Cap
1 816 Inlägg
14 december 2008
#9
Häftigt bygge!
Lycka till med projektet. smile

@ GARAGET.ORG
229 Inlägg
14 december 2008
#10
Riktig kul projekt ska följas;)


52 Inlägg
14 december 2008
#11
grymt bygge, kommer följas


x40
1 209 Inlägg
14 december 2008
#12
fy detta komme att bli skit bra... lycka till....

Volvo S40 turbo.

Chef
167 Inlägg
14 december 2008
#13
Ser framemot att se en saab lägga donuts! big_smile

Over and out

148 Inlägg
14 december 2008
#14
den som inte kommer följa detta är ju bakom flötet! Lycka till!!!

Low´n´slow is da shit

57 Inlägg
14 december 2008
#15
grymt!smile

1 863 Inlägg
14 december 2008
#16
Asballt! När beräknas den vara klar?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

595 Inlägg
14 december 2008
#17
mycket mycket intressant projekt dude, ska lätt föölja denna tråd smile

k33p 1t up

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=99492 <--- Mitt Honda bygge
http://www.tuningshop.se <- Hjälper mig kitta upp för säsong 2009

87 Inlägg
14 december 2008
#18
Grymt!
Kul med någon som presterat lite mer än en Photoshopbild, hehe.
Smart lösning med plintarna till styrboxen.


184 Inlägg
14 december 2008
#19
Mkt najs bygge. intressant med mitt monterad motor i en 95:) Lycka till..!

MvH: Johan

Med.lem
3 759 Inlägg
14 december 2008
#20
MÅste följas!! big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök