[FONT=Arial Black][SIZE=6][CENTER]Saab 9-5 TCR[/CENTER][/SIZE][/FONT]
Under två år har jag byggt en bakhjulsdriven Saab 9-5 med mittmotor som ska användas för bankörning. Under byggtiden har jag haft projekttrådar på lite andra sidor och nu tänkte jag att det är dags att presentera det jag håller på med här på garaget
Så det är modemdödarvarning nu i första inlägget då det blir mycket bilder
Specen för bilen:
Motor, växellåda och avgassystem
Motor: Saab B234L -92.
Rak 4-cylindrig turbomotor med 16 ventiler.
90mm borr 90mm slag. Kompression 8,5:1.
Borttagna balansaxlar.
Konverterad till Trionic 5 med manuellt spjällhus.
293cc Lucasspridare
Garrett T25 turbo
Orginal grenrör
Modifierade skvalpplåtar.
Green Cotton 200x140x90mm koniskt öppet luftfilter.
Växellåda: 5 växlad manuell från Audi 80 2,8 V6 -95. Modifierad sprängkåpa.
Koppling: Tryckplatta Saab 9000 CSE, 240mm 4-puckad sinterlamell med 23-splinat centrum. Drivaxlar och baknav från Audi S2
Avgassystem: 3" fullflödessystem utan katalysator. 2st fullflödes ljuddämpare. Avgassystem mynnar ut i vänster bakdörr.
Effekt och prestanda (ingående) Effektmål 260-300hk.
Chassi: Mittmonterad motor med bakhjulsdrift. Ny främre och bakre subframe. Skyddsbur.
Hjulupphägning: Dubbla A-armar med Koni 8321 A Coilover.
Spårvidd fram: 1700mm
Spårvidd bak: 1720mm
Fälgar, däck och bromsar Fälgar: 17x7" BMW Turbinfälgar
Däck: Toyo Proxes R888 235/45 17W
Bromssystem: Dubbla bromscylindrar med justerbar bromsvåg. Ingen bromsservo.
Bromsvätska: ATE Super Blue Racing
Bromsar fram: BMW M3 ok och skivor (315mm). Carbotech XP8 belägg, stålomspunna bromsslangar. 160mm dubbla kylslangar från fronten.
Bromsar bak: BMW 328 E36 ok och skivor (286mm). Carbotech AX6 belägg, stålomspunna bromsslangar. 160mm kylslangar från bakrutorna.
Interiör / Inredning Bortplockad inredning förutom instrumentbräda.
Ratt: Sparco P300
Bälten: Sparco 6-punkt 3" Quickrelease
Stolar: Sparco EVO 2 Plus FIA
Fönsternät: Sparco Window net
Mätare (52mm):
R-Silver Pyrometer
R-Silver Vattentemperatur
R-Silver Oljetemperatur
R-Silver Oljetryck
R-Silver Voltmeter
R-Silver Turbotryck
R-Silver Tachometer
R-Silver Lambda
Prosport Shiftlight
7" TFT Dashlogger med realtidsmappning.
Vippströmbrytare med diodindikering vid tillslag till bilens elsystem.
Exteriör / Styling
Realcar Saab 9-5 Dynamic kit.
Realcar Saab 9-5 Bakspoiler
Realcar Saab 9-5 Mirrorplates
Realcar CUP Sidobackspeglar
Saab sidoblinkers "Crystal clear"
Realcar Saab 9-5 US framsidoblinkers
X-D Light Superdrifting Strobelight
Skärmbreddning 50mm på varje sida.
Bakdörrarnas rutor ska fungera som luftintag för kylning av motor och bromsar.
Svart lack med gula detaljer och några dekaler.
En PS-bild på hur jag har tänkt att det ska se ut
[SIZE=3]Motorbygge[/SIZE]
Motorn renoverades under vintern 2006 för att hålla för bankörning. Förutom rengöring, ny slitdelar och ny färg har inget bytts på motorn då den håller för de effekter jag är ute efter. Är ute efter runt 260-300hk när bilen sitter i bilen. Har dock demonterat bort balansaxlarna och pluggat oljekanalerna till dessa.
[CENTER]<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uz3pNEabQ7k"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uz3pNEabQ7k" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed></object>[/CENTER]
[SIZE=3]Bilder[/SIZE]
Blocket som motorbygget maseras på.
Topplock, vevaxel, kamaxlar och andra småsaker.
Kolvar, vevstakar, ramlageröverfall och mer småsaker.
Fuelcellen, Jaz Pro Sport II. Köptes loss begagnad, dock oanvänd, från ett avstannat projekt.
De flesta av motorns komponenter i citronsyrabad.
Rengjord orginalkolv.
Ny vevstake?
Oljemunstycket som försörjet kolvarna med kall olja.
I denna låda ligger alla delar som ska in i motorn. Förutom rengjorda orginaldelar finns nya lager, kolvringar, bultar och packningar från Speedparts.
Växellådan
Nya kolvringar på kolvarna.
Alla fyra kolvar ihopmonterade med respektive vevstake som har nya vevlager.
Honade motorblocket.
Honade även borrningen till de hydrauliska tryckarna.
Polerat fäste till servopump och generator.
Polerad kåpa som sitter på gaveln mot växellådan.
Rengjord turbo.
Polerat spjällhus.
Alla delar som ska monteras på blocket.
Nu är det ett stort tidshopp, för nu är motorn i princip färdig. Detta hål fylls av filmen.
Är väldigt nöjd med slutresultatet. Insuget är polerat av Rikard_VW (Tack!)
Turbon med tillhörande oljeretur och WG-klocka som är polerade.
Tändkassett och ventilkåpa.
Oljetråg och servopump lackade svarta. Alla bultar är ersatta av insexbultar för att höja det visuella intrycket. Transmissionskåpan rengjord/polerad.
Generatorn fattas, poleras i skrivande stund.
Turbosidan i princip klar. Vattenpumpen är borttagen och ska ersättas av en elektrisk. Dels för att spara plats och dels för att kunna kyla motorn när den är avslagen.
Bilen i fråga.
Bakifrån.
Här ska motorn och växellådan sitta.
Köpte bilen som tom kaross, så jag slapp nöjet att riva ur inredning osv.
Tog bort asfaltsmattorna och körde bilen till Gunnarsjö svets och smide.
Såhär ser "framsätetet" ut utan sina asfaltsmattor.
Lyckades göra ett hål i golvet med mejselhammaren, men det är inget som inte går att laga.
Baksätet.
Sedan lastades Saaben på släpvagnen.
Efter avklarad student och inskolning på nytt jobb kom jag igång med bilen igen.
Är kanske inte världens snyggaste fogar, men de håller..
Nu hoppar vi fram 1,5 år i tiden, till slutet av november 2008. Då var jag hos realcar och hämtade prylar
Sidostyckena till bakstötfångaren.
2st Sparco fönsternät.
Klarglas-sidoblinkers.
Strobekit, dessa ska sitta i där blinkersen normalt sitter. Kommer att använda USA-blinkersen som blinkers.
Huvsprintar och ett sett med fjädrar. Till motorhuv och bagagelucka.
Sparco P300 ratt. Fantastisk känsla att hålla i den
Spegelfästen.
USA-blinkers
Lambda, pyrometer, oljetryck och oljetemp.
Turbotryck, voltmätare och varvräknare. Vattentempen var restad, likaså en Prosport shiftlight.
Trösklar.
2st Sparco Evo 2 Plus.
2st 6-punkt 3" bälte
Frontspoiler.
Adapter mellan Audi och BMW-bultmönster.
Bakvinge. Vet inte hur det är med funktionen, men den är snygg
Köpte cup-speglar för att orginalspeglarna är äckligt dyra på skrotar. Sedan känns bilen lite smäckrare med mindre speglar.
Luftfilter nummer 2.
Oljetempmätare till växellådan.
Gästrummet börjar fyllas på med grejer!
Har kapat upp hjulhuset för att hjulet ska få plats. Tycker det är väldigt "dynamiskt", lagom stora fälgar och lagom profil. Detta är förresten fälgarna jag kommer använda, 17" BMW turbinfälg. Markfrigången kommer bli mellan runt 80mm.
Detta är tröskeln som jag köpte från Realcar, passadar bra och är väldigt snygg. Hjulhuset ska bankas till lite och svetsas fast.
Däcket sticker ut cirka 40mm från skärmen. Ska göra en universalbreddare i plast som jag skruvar fast. Denna ska användas till alla skärmar.
En liten titt "bakom kulisserna". Ska låta det vara rätt öppet i hjulhuset, har fått för mig att det hjälper till att hålla motorrummet lite svalare.
I lådan kommer även en CAN/USB adapter sitta, denna adapter kopplas till en USB chassiegonomföring i lådan. Så när det är dags för mappning är det bara att ta en USB-sladd och jacka in i utsidan på lådan, starta tändningen och sätta igång. Kan det bli enklare?
Nu väntar jag bara på min kopplingslåda sedan kan jag börja koppla ihop allt.
Den högra plintraden är för styrenhetens in och utgångar och den vänstra är till för lampor och strömställare.
Såhär blev det, tycker det blev himla bra. Felsökning osv blir nog fasligt mycket enklare såhär. Blir även lätt att göra ändringar eller att koppla in saker i efterhand. Ording och reda
Det går även att få loss handsken från styrenheten utan att behöva skuva bort något
USB-chassiegenomföring
Vippströmbrytare
Kylfläkt
Indikeringslampor
Under två år har jag byggt en bakhjulsdriven Saab 9-5 med mittmotor som ska användas för bankörning. Under byggtiden har jag haft projekttrådar på lite andra sidor och nu tänkte jag att det är dags att presentera det jag håller på med här på garaget
Så det är modemdödarvarning nu i första inlägget då det blir mycket bilder
Specen för bilen:
Motor, växellåda och avgassystem
Motor: Saab B234L -92.
Rak 4-cylindrig turbomotor med 16 ventiler.
90mm borr 90mm slag. Kompression 8,5:1.
Borttagna balansaxlar.
Konverterad till Trionic 5 med manuellt spjällhus.
293cc Lucasspridare
Garrett T25 turbo
Orginal grenrör
Modifierade skvalpplåtar.
Green Cotton 200x140x90mm koniskt öppet luftfilter.
Växellåda: 5 växlad manuell från Audi 80 2,8 V6 -95. Modifierad sprängkåpa.
Koppling: Tryckplatta Saab 9000 CSE, 240mm 4-puckad sinterlamell med 23-splinat centrum. Drivaxlar och baknav från Audi S2
Avgassystem: 3" fullflödessystem utan katalysator. 2st fullflödes ljuddämpare. Avgassystem mynnar ut i vänster bakdörr.
Effekt och prestanda (ingående) Effektmål 260-300hk.
Chassi: Mittmonterad motor med bakhjulsdrift. Ny främre och bakre subframe. Skyddsbur.
Hjulupphägning: Dubbla A-armar med Koni 8321 A Coilover.
Spårvidd fram: 1700mm
Spårvidd bak: 1720mm
Fälgar, däck och bromsar Fälgar: 17x7" BMW Turbinfälgar
Däck: Toyo Proxes R888 235/45 17W
Bromssystem: Dubbla bromscylindrar med justerbar bromsvåg. Ingen bromsservo.
Bromsvätska: ATE Super Blue Racing
Bromsar fram: BMW M3 ok och skivor (315mm). Carbotech XP8 belägg, stålomspunna bromsslangar. 160mm dubbla kylslangar från fronten.
Bromsar bak: BMW 328 E36 ok och skivor (286mm). Carbotech AX6 belägg, stålomspunna bromsslangar. 160mm kylslangar från bakrutorna.
Interiör / Inredning Bortplockad inredning förutom instrumentbräda.
Ratt: Sparco P300
Bälten: Sparco 6-punkt 3" Quickrelease
Stolar: Sparco EVO 2 Plus FIA
Fönsternät: Sparco Window net
Mätare (52mm):
R-Silver Pyrometer
R-Silver Vattentemperatur
R-Silver Oljetemperatur
R-Silver Oljetryck
R-Silver Voltmeter
R-Silver Turbotryck
R-Silver Tachometer
R-Silver Lambda
Prosport Shiftlight
7" TFT Dashlogger med realtidsmappning.
Vippströmbrytare med diodindikering vid tillslag till bilens elsystem.
Exteriör / Styling
Realcar Saab 9-5 Dynamic kit.
Realcar Saab 9-5 Bakspoiler
Realcar Saab 9-5 Mirrorplates
Realcar CUP Sidobackspeglar
Saab sidoblinkers "Crystal clear"
Realcar Saab 9-5 US framsidoblinkers
X-D Light Superdrifting Strobelight
Skärmbreddning 50mm på varje sida.
Bakdörrarnas rutor ska fungera som luftintag för kylning av motor och bromsar.
Svart lack med gula detaljer och några dekaler.
En PS-bild på hur jag har tänkt att det ska se ut
[SIZE=3]Motorbygge[/SIZE]
Motorn renoverades under vintern 2006 för att hålla för bankörning. Förutom rengöring, ny slitdelar och ny färg har inget bytts på motorn då den håller för de effekter jag är ute efter. Är ute efter runt 260-300hk när bilen sitter i bilen. Har dock demonterat bort balansaxlarna och pluggat oljekanalerna till dessa.
[CENTER]<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uz3pNEabQ7k"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uz3pNEabQ7k" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"></embed></object>[/CENTER]
[SIZE=3]Bilder[/SIZE]
Blocket som motorbygget maseras på.
Topplock, vevaxel, kamaxlar och andra småsaker.
Kolvar, vevstakar, ramlageröverfall och mer småsaker.
Fuelcellen, Jaz Pro Sport II. Köptes loss begagnad, dock oanvänd, från ett avstannat projekt.
De flesta av motorns komponenter i citronsyrabad.
Rengjord orginalkolv.
Ny vevstake?
Oljemunstycket som försörjet kolvarna med kall olja.
I denna låda ligger alla delar som ska in i motorn. Förutom rengjorda orginaldelar finns nya lager, kolvringar, bultar och packningar från Speedparts.
Växellådan
Nya kolvringar på kolvarna.
Alla fyra kolvar ihopmonterade med respektive vevstake som har nya vevlager.
Honade motorblocket.
Honade även borrningen till de hydrauliska tryckarna.
Polerat fäste till servopump och generator.
Polerad kåpa som sitter på gaveln mot växellådan.
Rengjord turbo.
Polerat spjällhus.
Alla delar som ska monteras på blocket.
Nu är det ett stort tidshopp, för nu är motorn i princip färdig. Detta hål fylls av filmen.
Är väldigt nöjd med slutresultatet. Insuget är polerat av Rikard_VW (Tack!)
Turbon med tillhörande oljeretur och WG-klocka som är polerade.
Tändkassett och ventilkåpa.
Oljetråg och servopump lackade svarta. Alla bultar är ersatta av insexbultar för att höja det visuella intrycket. Transmissionskåpan rengjord/polerad.
Generatorn fattas, poleras i skrivande stund.
Turbosidan i princip klar. Vattenpumpen är borttagen och ska ersättas av en elektrisk. Dels för att spara plats och dels för att kunna kyla motorn när den är avslagen.
Bilen i fråga.
Bakifrån.
Här ska motorn och växellådan sitta.
Köpte bilen som tom kaross, så jag slapp nöjet att riva ur inredning osv.
Tog bort asfaltsmattorna och körde bilen till Gunnarsjö svets och smide.
Såhär ser "framsätetet" ut utan sina asfaltsmattor.
Lyckades göra ett hål i golvet med mejselhammaren, men det är inget som inte går att laga.
Baksätet.
Sedan lastades Saaben på släpvagnen.
Efter avklarad student och inskolning på nytt jobb kom jag igång med bilen igen.
Är kanske inte världens snyggaste fogar, men de håller..
Nu hoppar vi fram 1,5 år i tiden, till slutet av november 2008. Då var jag hos realcar och hämtade prylar
Sidostyckena till bakstötfångaren.
2st Sparco fönsternät.
Klarglas-sidoblinkers.
Strobekit, dessa ska sitta i där blinkersen normalt sitter. Kommer att använda USA-blinkersen som blinkers.
Huvsprintar och ett sett med fjädrar. Till motorhuv och bagagelucka.
Sparco P300 ratt. Fantastisk känsla att hålla i den
Spegelfästen.
USA-blinkers
Lambda, pyrometer, oljetryck och oljetemp.
Turbotryck, voltmätare och varvräknare. Vattentempen var restad, likaså en Prosport shiftlight.
Trösklar.
2st Sparco Evo 2 Plus.
2st 6-punkt 3" bälte
Frontspoiler.
Adapter mellan Audi och BMW-bultmönster.
Bakvinge. Vet inte hur det är med funktionen, men den är snygg
Köpte cup-speglar för att orginalspeglarna är äckligt dyra på skrotar. Sedan känns bilen lite smäckrare med mindre speglar.
Luftfilter nummer 2.
Oljetempmätare till växellådan.
Gästrummet börjar fyllas på med grejer!
Har kapat upp hjulhuset för att hjulet ska få plats. Tycker det är väldigt "dynamiskt", lagom stora fälgar och lagom profil. Detta är förresten fälgarna jag kommer använda, 17" BMW turbinfälg. Markfrigången kommer bli mellan runt 80mm.
Detta är tröskeln som jag köpte från Realcar, passadar bra och är väldigt snygg. Hjulhuset ska bankas till lite och svetsas fast.
Däcket sticker ut cirka 40mm från skärmen. Ska göra en universalbreddare i plast som jag skruvar fast. Denna ska användas till alla skärmar.
En liten titt "bakom kulisserna". Ska låta det vara rätt öppet i hjulhuset, har fått för mig att det hjälper till att hålla motorrummet lite svalare.
I lådan kommer även en CAN/USB adapter sitta, denna adapter kopplas till en USB chassiegonomföring i lådan. Så när det är dags för mappning är det bara att ta en USB-sladd och jacka in i utsidan på lådan, starta tändningen och sätta igång. Kan det bli enklare?
Nu väntar jag bara på min kopplingslåda sedan kan jag börja koppla ihop allt.
Den högra plintraden är för styrenhetens in och utgångar och den vänstra är till för lampor och strömställare.
Såhär blev det, tycker det blev himla bra. Felsökning osv blir nog fasligt mycket enklare såhär. Blir även lätt att göra ändringar eller att koppla in saker i efterhand. Ording och reda
Det går även att få loss handsken från styrenheten utan att behöva skuva bort något
USB-chassiegenomföring
Vippströmbrytare
Kylfläkt
Indikeringslampor
0
0
0
0