2503
Sök

någon som varit ute för att kompressionen försvunnit på volvo 850

31 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
jag har råkat ute för att min volvo 850 inte går igång nu helt plötsligt..jag vet inte vad som hänt  men motståndet i motorn är väldigt lätt..det har hänt innan för ett par veckor sedan men då räckte det med att bilen fick stå ett par timmar men denna gången har bilen stått i över 12 timmar utan att något händer..någon som vet vad som kan vara fel...tacksam för svar..mvh jimmy

I Feel Need, A Need For Speed

1 Inlägg
14 december 2008
#2
Har du kollat oljenivån så den är bra?

/Andreas


Chef
167 Inlägg
14 december 2008
#3
Ventil som står öppen?
Fast de borde ju inte stå öppen om inte kam el något där i paj...

Over and out

Reparatör
630 Inlägg
14 december 2008
#4
Jimmy2 skrev:
jag har råkat ute för att min volvo 850 inte går igång nu helt plötsligt..jag vet inte vad som hänt  men motståndet i motorn är väldigt lätt..det har hänt innan för ett par veckor sedan men då räckte det med att bilen fick stå ett par timmar men denna gången har bilen stått i över 12 timmar utan att något händer..någon som vet vad som kan vara fel...tacksam för svar..mvh jimmy

oljan som runnit ut tryckarna . Har du manuell låda i bilen så bogsera igång den så funkar det . För dålig fart på startmotorn brukar det va ihop med oljan runnit ur lyftarna


31 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#5
jag tackar för tipset men hur kan man åtgärda felet...du vet att det är de felet garanterat eller??för jag har fått höra också att motorn kan stanna i ett visst läge som gör att det kan bli så..och att det ska hjälpa att köra på starten och full gas????eller är det helt åt hel... fel??

I Feel Need, A Need For Speed

31 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#6
bullas skrev:
Har du kollat oljenivån så den är bra?

/Andreas

har du varit med om de pga av låg olje nivå???tycker det låter konsitgt men jag ska helt klart kolla det..tack för tipset

I Feel Need, A Need For Speed

18 Inlägg
14 december 2008
#7
lossa tändstiften å häll en skvätt olja i varje tändstiftshål,kan vara så att oljefilmen i loppen har försvunnit och då försvinner kompresionen, va en här hemma som råkade ut för detta, kanske inte funkar i ditt fall, bara ett litet tips:).

1 Inlägg
14 december 2008
#8
Inget ovanlig fel för 850 har varit med om det förut. Full gas bara så hoppar skiten igång, förmodligen en ventil som står öppen så gasa bara

1 798 Inlägg
14 december 2008
#9
Vid kallstart så sprutas det in lite extra soppa, detta sköljer bort lite utav oljefilmen i cylindrarna. Problemet uppstår oftast när man t ex gör en kallstart och bara precis flyttar på bilen, nästa gång man ska ut så är det kallstart igen som då sköljer bort det sista av oljefilmen = noll komp.
Det handlar alltså om att man inte fått upp oljetrycket ordentligt, kan vara en kombination av att det sköljer bort oljefilmen i cylindrarna och att pga tryckfall som gör att ventilerna står still.
Finns två alternativ. antingen river man ur tändstiften och häller denna väg på nån deciliter olja i varje cylinder eller så är det bara låta startmotorn tugga, det sistnämda kan dock ta en bra stund.
Detta gäller främst de äldre motorerna då dessa har annan typ av kolvringar.


Reparatör
630 Inlägg
15 december 2008
#10
Hilmer skrev:
Vid kallstart så sprutas det in lite extra soppa, detta sköljer bort lite utav oljefilmen i cylindrarna. Problemet uppstår oftast när man t ex gör en kallstart och bara precis flyttar på bilen, nästa gång man ska ut så är det kallstart igen som då sköljer bort det sista av oljefilmen = noll komp.
Det handlar alltså om att man inte fått upp oljetrycket ordentligt, kan vara en kombination av att det sköljer bort oljefilmen i cylindrarna och att pga tryckfall som gör att ventilerna står still.
Finns två alternativ. antingen river man ur tändstiften och häller denna väg på nån deciliter olja i varje cylinder eller så är det bara låta startmotorn tugga, det sistnämda kan dock ta en bra stund.
Detta gäller främst de äldre motorerna då dessa har annan typ av kolvringar.

nu kanske det inte e så bra att hälla nån deciliter olja i varje cylinder utan en liten skvätt bara i så fall .


31 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#11
jikke skrev:
lossa tändstiften å häll en skvätt olja i varje tändstiftshål,kan vara så att oljefilmen i loppen har försvunnit och då försvinner kompresionen, va en här hemma som råkade ut för detta, kanske inte funkar i ditt fall, bara ett litet tips:).

okej jag provar istort sätt allt bara bile startar igen..ska det bara vara så pass mycket olja att stiftet blir fktigt eller?

I Feel Need, A Need For Speed

31 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#12
Badboybaby skrev:
Inget ovanlig fel för 850 har varit med om det förut. Full gas bara så hoppar skiten igång, förmodligen en ventil som står öppen så gasa bara

det funkar dessvärre inte

I Feel Need, A Need For Speed

31 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#13
mektrollet skrev:
Hilmer skrev:
Vid kallstart så sprutas det in lite extra soppa, detta sköljer bort lite utav oljefilmen i cylindrarna. Problemet uppstår oftast när man t ex gör en kallstart och bara precis flyttar på bilen, nästa gång man ska ut så är det kallstart igen som då sköljer bort det sista av oljefilmen = noll komp.
Det handlar alltså om att man inte fått upp oljetrycket ordentligt, kan vara en kombination av att det sköljer bort oljefilmen i cylindrarna och att pga tryckfall som gör att ventilerna står still.
Finns två alternativ. antingen river man ur tändstiften och häller denna väg på nån deciliter olja i varje cylinder eller så är det bara låta startmotorn tugga, det sistnämda kan dock ta en bra stund.
Detta gäller främst de äldre motorerna då dessa har annan typ av kolvringar.

nu kanske det inte e så bra att hälla nån deciliter olja i varje cylinder utan en liten skvätt bara i så fall .

hur mycket olja kan man våga hälla i då...en kork eller ännu mera...är det motor olja du menar??kommer den starta svårt efter detta eler hur ska jag göra?

I Feel Need, A Need For Speed

18 Inlägg
16 december 2008
#14
aa vanlig motorolja, en kork räcker nog ja, mer ska du nog kanske inte hälla i,är mest för att det ska bli en "hinna" på cylinderväggarna så det tätar så du får upp nått komp när motorn går runt.
Senast redigerat av jikke (16 december 2008)

13 Inlägg
20 december 2008
#15
Gör så här att du öppnar huven och tar bort kablarna till spridarna.
Lossa kontakterna en och en.
Skruva ur dina tändstift.
Lossa elkontakten i på tändspolens slutsteg (det sitter en röd och en blå kabel på enheten där) lossa inte tändkabeln utan alltså elkontakten i botten på enheten.
Ge fullgas nu och försök starta.
Det som händer nu är att vi ventilerar cylindrarna lite grand.
Så det kommer att lukta mycket bensin efter det här.
Dock släpper vi inte på mera bensin utan vi vädrar bort den istället.
Klunka i 2-3 klunkar (2-3 kapsyler) med olja i var cylinder.
Sätt dit tändstiften.
Sätt dit botten kontakten på tändspolen.
Nu håller du återigen fullgas och försöker starta.
Nu kan det poffa till lite och ryka lite grand i avgaset.. det är inte säkert, men det kan hända.
När det inte tänder mera så har du nu märkt att du fått ordentligt med mothugg i motorn.
Du har fått tillbaka kompressionen.
Nu sätter vi dit spridarkontakterna igen och försöker starta precis som vanligt.
När bilen tänder till försöker du direkt höja varvet på bilen.
2000rpm blir lagom att hålla den på.
Den kommer inte att gå sådär jätte väl den första minuten och den kommer att ryka rejält blått.
Det är inget att vara rädd för.
Det sluter på några minuter.
Motorn kommer att gå bättre o bättre.
När den går som vanligt så måste du ut och köra med den.
Kör den på ca 4000rpm, håll en växel lägre än normalt.. eller två lägre om det krävs.
Detta för att sota av kolvringarna ordentligt så att dom når ut ordentligt.
När du kört nån mil med bilen så kan du köra normalt hem med den och ställa den igen.
Startar du så ha den igång kanske 5 minuter.. sen stäng av så ska det inte vara några problem sen

Åk men häng:D
15 Inlägg
23 december 2008
#16
Trycker i lyftarna har försvunnit så de är bara att bogserar igång eller så kör du på starten ett bra tag men då krävs de att batteriladdare är ansluten. Det är ett vanligt fel på 850 motorerna. Det brukar va så på många motorer på jobbet.


562 Inlägg
23 december 2008
#17
kamremmen har inte gått sönder....?

9-5 Aero Sedan -05

566 Inlägg
23 december 2008
#18
jikke skrev:
lossa tändstiften å häll en skvätt olja i varje tändstiftshål,kan vara så att oljefilmen i loppen har försvunnit och då försvinner kompresionen, va en här hemma som råkade ut för detta, kanske inte funkar i ditt fall, bara ett litet tips:).

Där har du felet..farsan råka ut för samma..gjorde exakt så.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 december 2008
#19
Jimmy2 skrev:
mektrollet skrev:
Hilmer skrev:
Vid kallstart så sprutas det in lite extra soppa, detta sköljer bort lite utav oljefilmen i cylindrarna. Problemet uppstår oftast när man t ex gör en kallstart och bara precis flyttar på bilen, nästa gång man ska ut så är det kallstart igen som då sköljer bort det sista av oljefilmen = noll komp.
Det handlar alltså om att man inte fått upp oljetrycket ordentligt, kan vara en kombination av att det sköljer bort oljefilmen i cylindrarna och att pga tryckfall som gör att ventilerna står still.
Finns två alternativ. antingen river man ur tändstiften och häller denna väg på nån deciliter olja i varje cylinder eller så är det bara låta startmotorn tugga, det sistnämda kan dock ta en bra stund.
Detta gäller främst de äldre motorerna då dessa har annan typ av kolvringar.

nu kanske det inte e så bra att hälla nån deciliter olja i varje cylinder utan en liten skvätt bara i så fall .

hur mycket olja kan man våga hälla i då...en kork eller ännu mera...är det motor olja du menar??kommer den starta svårt efter detta eler hur ska jag göra?

jag skulle hällt i 2-takts olja pga att den försvinner snabbare när förbränningen kommer igång = bättre för lambdasonden o mindre sot

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 062 Inlägg
24 december 2008
#20
Lite nyfiken bara eftersom det verkar vara ett fenomen på Volvos alumotorer och inga andra vad jag vet. Vad sitter det för ventiltryckare i dessa spisar? INA som på de flesta andra? Vad beror felet på?

M.V.H.



Sök