2554
Sök

Börja köra lastbil?

260 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
Jag har blivit väldigt sugen på att börja köra lastbil.cool
Och såg att det fanns gott om folk som gör det här.
Så jag undrar hur börjar man, fattar att man måste ta lastbils kort.
Men är det bara att ta det och söka jobb som det? eller måste man ha utbildning förstår att det beror på vad man ska köra.
Men skulle villja ha lite tips om vart man ska börja och om det är någon ide i dagsläget?

Om det finns någon som har lust att hjälpa mig?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/71817/521139_etpdgl.jpg
Önska kan man ju alltid göra.
Senast redigerat av Muschke (14 december 2008)

Smålänning
7 882 Inlägg
14 december 2008
#2
Är ju först och främst lastbil med tungt släp du ska ha. Alltså CE.
Är du under 25 måste även ha Yrkeskompetensbevis. Det som ingår i det kan man automatiskt såfort man fyller 25. roll

Sne beror det på vad du ska köra, Farligt gods kräver ju annan utbildning, och timmerbil kräver ofta att du redan har kranförarlicens...

Mer vet inte jag smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Byggare Behm
562 Inlägg
14 december 2008
#3
Vad det gäller "Yrkeskompetensbevis" eller Lämplighetsbevis så kan jag bara säga att det
är rena lekstugan när det gäller sånt på Transportgymnasierna.
Killar som hade trimmade epor samt avställda bilar som var inblandade i diverse små olyckor
sitter idag och kör lastbil..

I dagens läge så tror jag inte att det är lätt att få jobb med tanke på att alla Fjärrtransporter minskat
rejält , ett bra exempel är Ernst Express i Avesta som kör bland annat stål har ställt 20 st ekipage
i år.
Det betyder att det blir tuff konkurrens om dom chaufförsjobb som blir kvar , alltså inget att "lita " på
i dagens läge MEN om ett par år så är det brist på yrkeschaffisar, då har du jobb.
Hur kan jag veta detta ? Jo mina polare kör lastbil ( vissa körde ) och jag har pratat med deras chefer om det här för jag hade precis samma tanke som du.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

260 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#4
okej men det koomer ju ta ca kanske ett år att bli chaffis för mig så det kanske är lagom att börja nu..
hur går jag till väga nu då ska jag söka yrkeskompetensbevis eller vad det nu vvar först eller hur funkar det hella?
Mycket tacksam för snabba svar.

744 Inlägg
14 december 2008
#5
Jag har gått transport men jobbar som truckförare på lager. Pratar en del med chaufförer som kommer och lastar och har några polare som kör lastbil. Distributionskörningar och fjärrtransporter sjunker som _jonex_ säger nu när det är lågkonjuktur. Folk handlar inte lika mycket och därav mindre gods att transportera. Hur det ser ut i framtiden för chaufförer vet jag inte men just nu är det väl ingen bra marknad, det är det väl inget som är... hmm

[Turbolover]

Byggare Behm
562 Inlägg
14 december 2008
#6
Muschke skrev:
okej men det koomer ju ta ca kanske ett år att bli chaffis för mig så det kanske är lagom att börja nu..
hur går jag till väga nu då ska jag söka yrkeskompetensbevis eller vad det nu vvar först eller hur funkar det hella?
Mycket tacksam för snabba svar.
Ett år ?! Nja... 3-4 månader om du går vid en bra trafikskola.
När det gäller alla tillstånd och prylar så är det bästa att skriva in sig
och låta trafikskolan sköta jobbet.
Det blir enklare då, skolan har ju nästan daglig kontakt med alla myndigheter osv..
Ett sätt är ju att börja med att ta C-kort, köra typ grusbil i ett år och sedan
prata med ett åkeri som vill anställa dig, behövs CE så kanske dom sponsrar dig,
vet flera som gått just den vägen.
För att finansiera korten själv blir inte billigt, det har jag också kollat upp,
3000 kr/vecka på yrkesakademin , i dagsläget så hjälper inte AF till med det.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

260 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#7
Okej jo jag hade tänkt satsa på c kort först och se vart det tar vägen.
_Jonex_ jag funderar på om du vet vad det kostar enligt din beräkning för ett C-kort för det var väl CE du menade?

Sen när jag ändå skapat tråden är det något som ner extra kul att köra eller är det skitt samma vad man kör för något tex sand,grus,trailer,stockar,mat mm

någon som kan något bra lastbilsforum?? typ som garaget.

*BECE**
334 Inlägg
15 december 2008
#8
twin_cam skrev:
Är ju först och främst lastbil med tungt släp du ska ha. Alltså CE.
Är du under 25 måste även ha Yrkeskompetensbevis. Det som ingår i det kan man automatiskt såfort man fyller 25. roll

Sne beror det på vad du ska köra, Farligt gods kräver ju annan utbildning, och timmerbil kräver ofta att du redan har kranförarlicens...

Mer vet inte jag smile
Det är om man är under 21år som man behöver yrkeskompetensbevis, inte 25!
De blir sammanlagt två körkort du får ta, först C, sen CE. Om du inte nöjer dig med C-kort förstås.
Sen är de inget mer egentligen eller om som sagts tidigare, kör du bensin tex behöver du ADR osv.


Körv
3 535 Inlägg
15 december 2008
#9
Jag får mitt betalt av arbetsförmedlingen. Får då CE och yrkeskompetens osv.

Är i dagsläget 20.

Truckdriving Man

*BECE**
334 Inlägg
15 december 2008
#10
decib3L skrev:
Jag får mitt betalt av arbetsförmedlingen. Får då CE och yrkeskompetens osv.

Är i dagsläget 20.
Försökte också få mitt betalt men de va lättare sagt än gjort. Grattis till dig iaf:)


12 086 Inlägg
15 december 2008
#11
decib3L skrev:
Jag får mitt betalt av arbetsförmedlingen. Får då CE och yrkeskompetens osv.

Är i dagsläget 20.
Fan det är så jag fick lite hopp där jag med smile

-utan 940
1 728 Inlägg
15 december 2008
#12
Det är som sagt lågkonjunktur och det blir mindre och mindre gods att köra, men samtidigt är det väldigt många chaufförer som kommer gå i pension de närmaste åren så det kommer bli stor brist på chaufförer när konjunkturen vänder uppåt igen.

Det stora problemet är att få AF att betala körkortet efter att Moderaterna tog bort den förmånen. När jag tog mitt CE-kort 2003 räckte det med ett arbetsgivarintyg för att få börja utbildningen. Jag fick jobb så fort jag klarade uppkörningen och de pengarna som utbildningen kostade (80'000kr) har Staten fått tillbaka mångdubbelt.

Blyfot
829 Inlägg
15 december 2008
#13
yrkeskompitens är en bra grej sen är adr och ett truck kort kan vara bra att ha. Oftas är de gods personal som behövs så är truck kort ett måste.

"bara en mor kan älska en sån son"

Byggare Behm
562 Inlägg
15 december 2008
#14
Muschke skrev:
Okej jo jag hade tänkt satsa på c kort först och se vart det tar vägen.
_Jonex_ jag funderar på om du vet vad det kostar enligt din beräkning för ett C-kort för det var väl CE du menade?

Sen när jag ändå skapat tråden är det något som ner extra kul att köra eller är det skitt samma vad man kör för något tex sand,grus,trailer,stockar,mat mm

någon som kan något bra lastbilsforum?? typ som garaget.
C-kort kostar runt 25 k, CE blir dubbelt så mycket teori så det tar längre tid.

Stämmer dock att en riktig TransportUtb kostar ca 80 k men då är det
ju truck,lastmaskin, ADR och Arbete På Väg (APV) med samt en jkla
massa körtimmar..

decib3L  : Hur f-n lyckades du, pratade med AF här och det var totalt tvärstopp.
Men jag fick ju gärna bekosta YA själv á 3000kr/veckan..

Andreas940  : Tänk om staten tänkte så nu, då skulle antalet arbetslösa minska ganska
kraftigt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

-utan 940
1 728 Inlägg
15 december 2008
#15
_Jonex_ skrev:
Stämmer dock att en riktig TransportUtb kostar ca 80 k men då är det
ju truck,lastmaskin, ADR och Arbete På Väg (APV) med samt en jkla
massa körtimmar..

Andreas940  : Tänk om staten tänkte så nu, då skulle antalet arbetslösa minska ganska
kraftigt.
Lastmaskin ingick inte när jag tog körkortet, bara allt det andra som mer eller mindre krävs för att man ska kunna jobba.

Ja de ser bara utgifterna, inte vad de tjänar på det senare.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
15 december 2008
#16
Det kommer att ta tid innan branschen behöver folk igen, det kommer INTE att vända nästa månad.
Många mindre åkerier kommer att gå omkull och folk från större åkerier sparkas lite överallt just nu.

När det väl vänder kommer det finnas väldigt många duktiga arbetslösa chaufförer... värt att tänkas på...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 december 2008
#17
twin_cam skrev:
Är ju först och främst lastbil med tungt släp du ska ha. Alltså CE.
Är du under 25 måste även ha Yrkeskompetensbevis. Det som ingår i det kan man automatiskt såfort man fyller 25. roll

Sne beror det på vad du ska köra, Farligt gods kräver ju annan utbildning, och timmerbil kräver ofta att du redan har kranförarlicens...

Mer vet inte jag smile
de där yrkeskompitens reglerna har ju ändrat tror de va i typ september/oktober iår

att alla som kör måste ha förutom att jobbar du med de nu och inte har yrkeskomptesen har du 7 år på dig att skaffa den.

så nu mera kvittar de om man e 18 eller 45 måste ha de iaf
sen vet ja inte om de är samma regler för buss och lastbil men för buss ska man ha 140 timmar yrkeskomptens


Reservdansk
6 271 Inlägg
15 december 2008
#18
Tega skrev:
Det kommer att ta tid innan branschen behöver folk igen, det kommer INTE att vända nästa månad.
Många mindre åkerier kommer att gå omkull och folk från större åkerier sparkas lite överallt just nu.

När det väl vänder kommer det finnas väldigt många duktiga arbetslösa chaufförer... värt att tänkas på...
Du har en poäng där. wink
Det gäller i princip ALLA jobb.
Hur många kommer att tvingas gå nästa år?
Tiotusentals anställda, om det ens räcker?
Etthundratusen?

Och då tycker man, fan vilken brist det kommer att vara på <valfritt yrkesfolk> när det vänder, problemet är att det redan finns tusentals erfarna yrkesmän inom det yrket som kommer att stå först i kön för att få jobb igen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

188 Inlägg
15 december 2008
#19
AF hjälper vist med kortet för jag fick mitt svar att jag kunde börja att plugga till det . men då vill dom att man ska ha något åkeri eller åkare om att får en fast arbete när man är klar med utbildningen

369 Inlägg
15 december 2008
#20
Min far driver eget åkeri och jag har varit med sen jag hade blöja på mig :p
Kan bara säga att behåll det jobb du har nu, ta kontakt med lite olika körskolor och kolla runt lite.. ibland kommer om med lite erbjudande osv.. Ta ditt C kort allt efterhand du har tid.. Så du liksom kommer in i branschen och får lite kontakter.. Sen den dagen du har pengar och lust kan du även ta ditt CE.. och det här med lågkonjukturen (stavning) kan vara kanske två år men varje vår vid april så är det alltid några som söker lite folk så håll öron och ögon öppna för det är som många har skrivit.. Det är många som letar jobb just nu..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)


Sök