3138
Sök

Mazda 2 stannar plötsligt under körning

1 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, köpte en Mazda som har gått drygt 8800mil för att övningsköra med dottern. Efter 2månader började den plötsligt stanna under körning. Efter en stund går den igång igen.
Idag lyste en felkod med en nyckelsymbol i bilen, provade byta batteriet i nyckeldosan men felkoden försvann inte. Vad gör jag?
Gjorde en felsökning som visade tre andra felkoder.

P0420-F0 Catalyst System Efficiency Below

P0351-E0 Ignition Coil a primary Circuit Malfunction

P0352-E0 Ignition Coil a primary Circuit Malfunction

En mekaniker sa att det är vevaxelsensorn som behöver bytas. En annan säger att bränslefiltret kan vara dålig och kan behöva bytas.

Jag vet inte vad jag ska göra i nuläget och vi vågar inte övningsköra med bilen.

Tacksam för lite input av någon kunnig som kan få mig att förstå vad problemet kan vara innan jag åker med den till Mazda för en till felsökning.

6 023 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
En sak är klar! Det är definitivt inte bränslefiltret!
Kolla i handboken vad en "nyckelsymbol" betyder...det är ju definitivt inte batteriet i
i nyckeln du öppnar dörren med som symbolen hänsvisar till.

Enligt första felkoden så verkar det vara fel katalysatorn eller möjligtvis lambdasonden.
De övriga två felkoderna verkar indikera att det är fel på tändspolar eller kablaget fram till tändspolarna.
Men...åk till en bilmekaniker som har en ordentlig felkodsläsare så kan du nog få mer information.



Sök