3000
Sök

En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta... Visa mer

55 766 Visningar
Uppdaterades senast 24 september
223 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
#121
Vårbilder. Efter vinterns rostlagning så var hela bilen full med blästersand samt lite mögel här och var. Som ni kan se på en av rostlagningsbilderna så är bilen full med snö invändigt. Jag trodde att det skulle smälta och torka bort bättre när jag ställde in i garaget igen, men tyvärr blev det lite för fuktigt och möglet fick fäste. Dock inte värre än att det enkelt gick att tvätta bort. Det straffar sig att vara lat.

https://i.imgur.com/j56kPXEl.jpg

https://i.imgur.com/XQm0GrYl.jpg

En enklare vårtvätt för att få bort all blästersand och damm.

https://i.imgur.com/6ux9kLwl.jpg

Grannkatten har ingen som helst respekt för nytvättade bilar.

https://i.imgur.com/1WhWkhKl.jpg

https://i.imgur.com/vHs3zRDl.jpg

Det var allt för den här gången. Det dröjer nog till hösten innan en uppdatering kommer igen. Näst på tur blir nog att få kopplingen bytt och bensinpumpen i tanken. Den är tydligen död vilket förklarar varför bilen är så trögstartad ibland. Jag skulle även vilja få framvagnen renoverad. Jag har köpt på mig i princip allt som behövs. Bussningar, dämpare, fjädrar m.m. Vi får se hur mycket av det här jag har möjlighet att göra själv. Sedan ska mer rost åtgärdas förstås. Hjulhusen i bak börjar se lite frasiga och det är ett litet hål under vänster baklykta. Det är lite rost i övre högra hörnet på vindrutan. Det ser ut att ha lagats av tidigare ägare någon gång så jag vet inte hur illa det är. Det kanske bara är ytrost, men troligen inte.
Senast redigerat av JAF (14 augusti 2023)


223 Inlägg
9 februari
Trådstartare
#122
Inte mycket som har hänt med denna bil. Den har rullat under sommaren och hösten, dock inte med mig bakom ratten. Bilen har lånats ut till min lillebror. Tyvärr har han inte skött den riktigt på den nivån jag brukar hålla bilen, men en rejäl (verkligen rejäl) tvätt och städning invändigt är inte hela världen. Dock har lite problem hopat sig. Något är knas med framvagnen eller styrningen. Bilen drar kraftigt åt vänster och styrningen känns lite vobblig. Det är nästan så att det är trafikfarligt. Hellre att bilen drar åt höger ut i ett dike än in i mötande trafik. Bilen lämnades in på en hjulinställning (det gjordes en för bara ett eller två år sedan) men utan något förbättrar resultat. Tyvärr har jag inte hunnit felsöka mer, men jag misstänker att det kan vara något med däcken, om de har blivit deformerade eller delaminerade. Jag ska testa att byta plats på dem och se om det blir någon skillnad. Om det inte hjälper så är det nog styrservot och något med framvagnschassit som är tokigt.

Sedan drar bilen tjuvström också. Som vanligt inför vintern ställdes den in i ett garage som är tempererat. Dumt nog glömde jag att ta bort batteripolen som jag alltid gör. Efter en månad tog jag bort den. Skulle först bara starta bilen och låta den gå en stund. Men det var helt tokdött. Andra vintern batteriet dör. Fast förra vintern så stod den något längre med batteriet anslutet. Det blir till att felsöka detta också i vår. Kanske kan det vara så att min installation av ny säkringsbrygga har ställt till något.


223 Inlägg
24 september
Trådstartare
#123
Här kommer en sen uppdatering! Bilen fick nya däck runtom i våras vilket löste problemet med att bilen drog åt vänster. Antagligen hade ett av framdäcken börjat svälla eller delamineras. Tråkigt, det var ändå nokiandäck. Tänker att de borde hålla längre. Men de har ändå suttit på i 6 år och fått utstå en hel del. Mer än så kanske man inte kan förväntas.
Tjuvströmmen tror både jag och mekanikern som jag numera anlitar (har tyvärr dålig möjlighet att meka själv nu för tiden) beror på stereon. Så när bilen ska stå längre stunder så stänger jag av stereon. Men jag sa ta och felsöka närmare med en multimeter någon gång framöver.

Annars har mycket inte skett med bilen. Den har fått rulla en hel del under detta år, snart 1000 mil. I vår bör den slå över till 38 000 mil. Bilen fick sig en välbehövlig polering i somras och så den glänste! Jag hade ignorerat lacken alldeles för länge och låtit den bli ordentligt oxiderad. Hade till och med glömt hur fin den kan vara. Nu ska jag försöka hålla efter den lite med polermaskinen. Det krävs ju inte särskilt mycket för att få resultat.

I höst innan bilen ställs av så ska jag byta motoroljan samt låta mekanikern byta bromsvätskan (ska försöka följa Volvos angivna serviceintervall). Ska även rengöra flamfällan och slangen på vevhusventilationen. Serviceinstruktionen säger att man ska göra det vid ett visst intervall som det är dags för nu, så jag tänker att det kanske kan vara bra.

Lägger upp lite bilder så småningom.



Sök