2392
Sök

volvo 944 turbomotor i volvo 245

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#1
hej!

jag har en volvo 944 b230ft motor jag ska sätta i min volvo 245 det satt en b230f i den förut
det jag undrar är vad jag behöver byta på 245:an för den ska gå igenom besiktingen men en turbo motor.
tex bromsar och sånt.

Svara ni som verkligen vet inte folk som tror dom vet.
Helst såna som har gjort det själva.

tack på förhand!
/david

149 Inlägg
16 december 2008
#2
lånar tråden lite.. jag har en 240 87.a å då menar du att de alltså sitter 1031 bakaxel på?. trodde de var 1030 orginal?smile

edit: ändrade i tråden. ber om ursäkt för slarvet skriver:)
Senast redigerat av littlewille90 (21 februari 2009)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Darth Vader
1 644 Inlägg
16 december 2008
#3
littlewille90 skrev:
lånar tråden lite.. jag har en 240 87.a å då menar du att de alltså sitter 1031 bakaxel på?. trodde de var 1031 orginal?smile
Vad menar du nu?
Du tror en sak, och han påstår samma.
Vad är frågan?

Förklara gärna

Braaaaap?

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 december 2008
#4
littlewille90 skrev:
lånar tråden lite.. jag har en 240 87.a å då menar du att de alltså sitter 1031 bakaxel på?. trodde de var 1031 orginal?smile
???

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 december 2008
#5
de stod i senaste numret av bilsport att en FT motor har förmycket vrid för gränsvärdet till 240, men en FK motor klarar gränsen. ( FK och FT är samma motor, annan tryckklocka endast)

Jonas

116 Inlägg
16 december 2008
#6
Volvo__Mannen skrev:
de stod i senaste numret av bilsport att en FT motor har förmycket vrid för gränsvärdet till 240, men en FK motor klarar gränsen. ( FK och FT är samma motor, annan tryckklocka endast)
njaa det skilljer väll nått mer va??

Frippe

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 december 2008
#7
Frippe1 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
de stod i senaste numret av bilsport att en FT motor har förmycket vrid för gränsvärdet till 240, men en FK motor klarar gränsen. ( FK och FT är samma motor, annan tryckklocka endast)
njaa det skilljer väll nått mer va??
wastegate och laddtryck, är vad jag vet som skiljer iaf..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 december 2008
#8
The_Mechanic skrev:
Frippe1 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
de stod i senaste numret av bilsport att en FT motor har förmycket vrid för gränsvärdet till 240, men en FK motor klarar gränsen. ( FK och FT är samma motor, annan tryckklocka endast)
njaa det skilljer väll nått mer va??
wastegate och laddtryck, är vad jag vet som skiljer iaf..
nja, wastegaten sitter ju inbyggt i turbon, de är tryckklockan som öppnar wastegaten som skiljer

Jonas

Volvo Fantast
194 Inlägg
16 december 2008
#9
Volvo__Mannen skrev:
de stod i senaste numret av bilsport att en FT motor har förmycket vrid för gränsvärdet till 240, men en FK motor klarar gränsen. ( FK och FT är samma motor, annan tryckklocka endast)
Det var en Opel ascona B det gällde...
Och det var för det var för mycket hk inte vrid


volvo 240 -88B har LH2.4 som styrsystem samma som 940
Finns guide på tpc hur man går till väga

http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=102002

Lycka till...

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvo Fantast
194 Inlägg
16 december 2008
#10
För att få en FT motor godkänd måste man ha 1031 bakaxel samt ventilerade bromsar fram, detta ger att maxeffekten blir 220hk samt 275 NM.

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 december 2008
#11
karlsson_6 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
de stod i senaste numret av bilsport att en FT motor har förmycket vrid för gränsvärdet till 240, men en FK motor klarar gränsen. ( FK och FT är samma motor, annan tryckklocka endast)
Det var en Opel ascona B det gällde...
oops my bad

Jonas

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#12
PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Du behöver inte byta något för att klara besiktningen. Om det satt en B230F original så är ju bilen en -87:a eller nyare (då du inte skriver årsmodell) och då har bilen redan ventilerade frambromsar och 1031-bakaxel. Om inget har varit där och bytt vill säga.
Motorn du lägger i måste vara helt och hållet i originalutförande för 940:n som du tar motorn från.
Fördelaren får dock inte plats bak på toppen när man monterar motorn i en 240 så antingen får man då bygga om torpedväggen eller byta aggregataxeln i motorn och montera en fördelare från 240 med B230F och LH-Jet 2.4 (88b-93) i blocket istället.
Ska man vara en riktig paragrafryttare så ändrar man motorn från sitt avgascertifierade utförande om man byter till 240:ns fördelare, men jag och många med mig har registreringsbesiktad med blockmonterad fördelare utan problem.
Givetvis är det fler saker som måste göras för att få i motorn, men du behöver som sagt inte göra något särskilt med bilen om det sitter rätt frambromsar och bakaxel på den.
okej jag har en 91:an 245
det där med torpedvägen tänkte jag bara kapa upp och svetsa lite så att tändingen får plats..
men då låter det kanska lätt..  men en annan tryckklocka skrev nån, hur kollar besiktingen vridmomentet?:S

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 december 2008
#13
Nagz skrev:
PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Du behöver inte byta något för att klara besiktningen. Om det satt en B230F original så är ju bilen en -87:a eller nyare (då du inte skriver årsmodell) och då har bilen redan ventilerade frambromsar och 1031-bakaxel. Om inget har varit där och bytt vill säga.
Motorn du lägger i måste vara helt och hållet i originalutförande för 940:n som du tar motorn från.
Fördelaren får dock inte plats bak på toppen när man monterar motorn i en 240 så antingen får man då bygga om torpedväggen eller byta aggregataxeln i motorn och montera en fördelare från 240 med B230F och LH-Jet 2.4 (88b-93) i blocket istället.
Ska man vara en riktig paragrafryttare så ändrar man motorn från sitt avgascertifierade utförande om man byter till 240:ns fördelare, men jag och många med mig har registreringsbesiktad med blockmonterad fördelare utan problem.
Givetvis är det fler saker som måste göras för att få i motorn, men du behöver som sagt inte göra något särskilt med bilen om det sitter rätt frambromsar och bakaxel på den.
okej jag har en 91:an 245
det där med torpedvägen tänkte jag bara kapa upp och svetsa lite så att tändingen får plats..
men då låter det kanska lätt..  men en annan tryckklocka skrev nån, hur kollar besiktingen vridmomentet?:S
glöm dedär med vridet, de var jag som blandade ihop de. de ska inte vara några bekymmer att regga

Jonas

Volvo Fantast
194 Inlägg
16 december 2008
#14
Läs guiden på TPC som jag länkade... Du använder den fördelaren du har på din F motor så slipper du kapa i torpeden

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#15
karlsson_6 skrev:
För att få en FT motor godkänd måste man ha 1031 bakaxel samt ventilerade bromsar fram, detta ger att maxeffekten blir 220hk samt 275 NM.
okej..
ventilerade bromsar...
bara byta skivan då menar du?
eller kan jag ta bromskivorna från 940? passar dom? och duger dom?
hur vet jag om jag har en 1031 bakaxel?

Volvo Fantast
194 Inlägg
16 december 2008
#16
Köper ventilerade skivor på biltema och det är andra ok finns o köpa på biltema med för 499kr st om du inte hittar beganat. beläggen ska du köpa på mekonomen eller dylikt inte biltema iallafall
Senast redigerat av karlsson_6 (16 december 2008)

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

4 001 Inlägg
16 december 2008
#17
Som någon skrev här i tråden, du har troligtvis ventilerade skivor och 1031-axel så du behöver nog inte byta något.
Att svetsa om i torpedväggen är inte att rekommendera, dels så har jag för mig att besiktningen kommer att ha lite åsikter om det och sedan går ju en hel del utav elsystemet där, det är lättare att göra som någon annan skrev, använd fördelaren ifrån den motorn som sitter i.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#18
kolvas skrev:
Som någon skrev här i tråden, du har troligtvis ventilerade skivor och 1031-axel så du behöver nog inte byta något.
Att svetsa om i torpedväggen är inte att rekommendera, dels så har jag för mig att besiktningen kommer att ha lite åsikter om det och sedan går ju en hel del utav elsystemet där, det är lättare att göra som någon annan skrev, använd fördelaren ifrån den motorn som sitter i.
okej:)
men om man kapar upp då och svetsar ording en fin "låda" man sruvar ditt och tätar?
klagar dom på det med tror du?

tack så mycket för all hjälp:)

bonntrimmare
655 Inlägg
16 december 2008
#19
Är det 1031 axel original på en 240 -87?

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#20
BOLUND skrev:
Är det 1031 axel original på en 240 -87?
enligt dom som skriver på den här tråden tror jag dom menar att det är det.


Sök