Hej
Jag har en SKODA FABIA 1,4 CLASSIC, årsmodell 2000.
Kort beskrivning:
Gul lampa på styrservon i instrumentpanel lyser och indikerar elfel eller låg oljenivå i styrservon.
Bilbatteriet urladdat och visar spänning på 9 volt, och sen på 12,3 V, och sen på 13 V efter laddning hemma med Bosch batteriladdare.
Bilen startar igen efter uppladdat batteri men styrservons problem kvarstår.
Lång beskrivning:
För snart 2 veckor sedan la servostyrningen av. Servostyrningslampa (den som ser ut som en ratt) på instrumentpanelen lyser gult. Instruktionsboken säger gul lampa betyder att det är ett något fel på elen, eller så är det låg nivå på servostyrningsolja.
Två dagar senare när jag hade kört några turer, utan servostyrning, så gick det inte att starta bilen på morgonen. Det visar sig att batteriet är tömt, och multimetern visade en spänning på lite över 9 volt. Google säger batteriet är slutkörd.
Jag sätter batteriet på laddning hemma, och efter ca ett dygn, visar den 12,3 V i multimetern, det borde visa runt 12,6 V har jag för mig för ett fulladdat batteri, men jag kopplar loss laddaren och låter batteriet vara. Sen går jag till bilen och försöker kolla oljenivån till styrservon men det visar sig vara förbaskat svårt att komma åt, får inte loss batterihållaren som täcker för locket till oljebehållaren. Jag struntar i det och tänker att det är nog enklast att bara montera ditt batteriet igen och se om allt funkar nu, om det kan vara det som är grundproblemet. Och en snabb kontroll med multimetern igen visar att batterispänningen har sjunkit lite igen, minns inte riktigt till vilken spänning nu längre i skrivandets stund, men jag sätter batteriet på laddning igen till nästa dag, kopplar loss, mäter med multimetern och då visar det sig att det är strax över 13 V i batteriet. Haha....vad betyder ens det? Google säger att den är överladdad...Vad fan.. Men jag monterar den i bilen och bilen startar fint igen, dock kvarstår problemet med styrservon och den gula lampan lyser fortfarande.
Jag har kollat remmen och den är hel och fin så generatorn laddar och är igång när motorn är igång.
I somras tyckte jag att ABS:en på bilen gick igång lite tidigt ibland när jag gjorde inbromsningar som inte var särskilt hårda. Skumt tänkte jag men reflekterade inte mer över det.
Så mina frågor är:
Har batteriet och styrservons problem någon koppling till varandra?
Kan de ha påverkat varandra på något sätt eller är det två olika problem som råka inträffa precis samtidigt?
Kan det vara något annat i bilen som skadat batteriet och sedan påverkat styrservon?
Kan ABS:en avvikelserna ha någon koppling till allt detta?
Nu har jag inte lyckats kolla oljan ännu så det kan ju vara det som är problemet på styrservon, och batteriproblemet kanske fixas med att helt enkelt bara bytas ut till ett nytt. Batteriet är ca 6 år gammalt.
Jag har en SKODA FABIA 1,4 CLASSIC, årsmodell 2000.
Kort beskrivning:
Gul lampa på styrservon i instrumentpanel lyser och indikerar elfel eller låg oljenivå i styrservon.
Bilbatteriet urladdat och visar spänning på 9 volt, och sen på 12,3 V, och sen på 13 V efter laddning hemma med Bosch batteriladdare.
Bilen startar igen efter uppladdat batteri men styrservons problem kvarstår.
Lång beskrivning:
För snart 2 veckor sedan la servostyrningen av. Servostyrningslampa (den som ser ut som en ratt) på instrumentpanelen lyser gult. Instruktionsboken säger gul lampa betyder att det är ett något fel på elen, eller så är det låg nivå på servostyrningsolja.
Två dagar senare när jag hade kört några turer, utan servostyrning, så gick det inte att starta bilen på morgonen. Det visar sig att batteriet är tömt, och multimetern visade en spänning på lite över 9 volt. Google säger batteriet är slutkörd.
Jag sätter batteriet på laddning hemma, och efter ca ett dygn, visar den 12,3 V i multimetern, det borde visa runt 12,6 V har jag för mig för ett fulladdat batteri, men jag kopplar loss laddaren och låter batteriet vara. Sen går jag till bilen och försöker kolla oljenivån till styrservon men det visar sig vara förbaskat svårt att komma åt, får inte loss batterihållaren som täcker för locket till oljebehållaren. Jag struntar i det och tänker att det är nog enklast att bara montera ditt batteriet igen och se om allt funkar nu, om det kan vara det som är grundproblemet. Och en snabb kontroll med multimetern igen visar att batterispänningen har sjunkit lite igen, minns inte riktigt till vilken spänning nu längre i skrivandets stund, men jag sätter batteriet på laddning igen till nästa dag, kopplar loss, mäter med multimetern och då visar det sig att det är strax över 13 V i batteriet. Haha....vad betyder ens det? Google säger att den är överladdad...Vad fan.. Men jag monterar den i bilen och bilen startar fint igen, dock kvarstår problemet med styrservon och den gula lampan lyser fortfarande.
Jag har kollat remmen och den är hel och fin så generatorn laddar och är igång när motorn är igång.
I somras tyckte jag att ABS:en på bilen gick igång lite tidigt ibland när jag gjorde inbromsningar som inte var särskilt hårda. Skumt tänkte jag men reflekterade inte mer över det.
Så mina frågor är:
Har batteriet och styrservons problem någon koppling till varandra?
Kan de ha påverkat varandra på något sätt eller är det två olika problem som råka inträffa precis samtidigt?
Kan det vara något annat i bilen som skadat batteriet och sedan påverkat styrservon?
Kan ABS:en avvikelserna ha någon koppling till allt detta?
Nu har jag inte lyckats kolla oljan ännu så det kan ju vara det som är problemet på styrservon, och batteriproblemet kanske fixas med att helt enkelt bara bytas ut till ett nytt. Batteriet är ca 6 år gammalt.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (21 september )
0
0
0
0