3904
Sök

dator i bil?

251 Inlägg
9 mars 2006
Trådstartare
någon som satt en data i en bil? finns det mindre modeller av datorer som man kan sätta i en bil??

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

501 Inlägg
9 mars 2006
jag har inte satt i någon än. men jag har en bärbar dator som jag ska sätta i...

OBS: Ironi

Mustangfrälst
199 Inlägg
9 mars 2006
Jag har precis köpte en dator som skall in i bilen.

Moderkortet är endast 17x17cm så det får lätt plats i bilen.
Köper man en toutchscreen så är allt kanoners.

http://www.mp3car.com
http://www.cartft.com <--- tysk sida där köpta jag mina prylar, 3 dagars leverans till dörr.

Har dvd, brännare, mp3, GPS, telefon, backkamera... Funkar kanon.

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook

111 Inlägg
9 mars 2006
eller så kan du testa söka i forumet, finns säkert 30 trådar om det här...och för att snabbt svara på din fråga, JA! jag har en dator i bilen.

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto

592 Inlägg
9 mars 2006
Jag har gjort ett bildatorprojekt som slutarbete i skolan, där jag ville visa att det går att få en liten dator anpassad för bil utan att behöva betala en förmögenhet. Slutkostnaden blev 350€ (3800kr) med skärm och stereo inräcknat, som jag tycker är ganska förmånligt. Jag ska  lägga upp bilder på projektet inom kort smile

2much.fi
Accessories for your DSLR

1 741 Inlägg
9 mars 2006
jag gjorde en mp3-spelare till bilen som projektarbete i skolan programmerade en egen spelare med stöd för knappar jag drog fram till instrumentpanelen, sedan en lcd som visade vilken låt jag spelade. funkade klockrent. men jag hade en väldigt sneak budget och då jag byggde den fanns inga små mammaplankor så jag använde en gammal skit dator...

lackade burken. moddade in mätare på den som pulserade i takt med musiken, placerade den så att bara den stora släta sidan syndes coh det blev faktiskt riktigt bra. men tyvärr är allt det borta nu.

så ja.. det finns små moderkort att köpa nu och det går att göra sneak buggen om man vill och har ork.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

108 Inlägg
9 mars 2006
förstår inte varför man ska ha en dator till i bilen ? jag menar hur krånligt kan de inte bli med tangent bordet osv , pek skärm är ju inte det fyndigaste häller , dells svår att "peka" rätt när väll bilen är i rörelse  . och sedan att skärmen blir så flötig å jäklig .. skaffa en bra navigation i stället  då kan du spela mp3 /dvd osv
mitt tips skippa dator i bilen , behövs bara en bärbar när man ska mappa sen är de bra .

Mvh

111 Inlägg
9 mars 2006
SKytrax skrev:
förstår inte varför man ska ha en dator till i bilen ? jag menar hur krånligt kan de inte bli med tangent bordet osv , pek skärm är ju inte det fyndigaste häller , dells svår att "peka" rätt när väll bilen är i rörelse  . och sedan att skärmen blir så flötig å jäklig .. skaffa en bra navigation i stället  då kan du spela mp3 /dvd osv
mitt tips skippa dator i bilen , behövs bara en bärbar när man ska mappa sen är de bra .

Mvh

Eh..nu är du ju RIKTIGT ute o cyklar måste ja säga..
Svårt att peka rätt? ja kan få mina knappar att vara 300 pixlar eller 10 pixlar, du väljer själv storlek på pekytan.
Jag gör allt en "bra" navigator kan göra med min dator + 100000 saker till...

108 Inlägg
9 mars 2006
Dj_Aleks skrev:
SKytrax skrev:

Mvh

Svårt att peka rätt? ja kan få mina knappar att vara 300 pixlar eller 10 pixlar, du väljer själv storlek på pekytan.

jasså kan du ? det är ju snyggt med två knapparr över hela skärmen wink +100000 andra saker som du endå inte har nån direkt nytta av , utan mer tycker det är grymt när du står där utanför korv grillen .  smile  man måste ju ha användning för sakerna grabbar annars är det bara onödigt , för att bara "vara" där gör ju ingen nytta direkt  ? 
det är samma sak som sånna show bilar med så mycket skit på dom o i dom så det inte går å köra dom , fattar inte poängen då ?
man stylar en bil för att den ska se grymare ut en orginal , för de ska sticka ut .

inte för att man ska ha den i garaget hela livet för den inte går å köra .

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
9 mars 2006
För att låna tråden lite:
Är det nån här som har kopplat en dator till ECU:n då? tongue
Det skulle jag vara mer intresserad av big_smile

111 Inlägg
10 mars 2006
SKytrax skrev:
Dj_Aleks skrev:
SKytrax skrev:

Mvh

jasså kan du ? det är ju snyggt med två knapparr över hela skärmen wink +100000 andra saker som du endå inte har nån direkt nytta av , utan mer tycker det är grymt när du står där utanför korv grillen .  smile  man måste ju ha användning för sakerna grabbar annars är det bara onödigt , för att bara "vara" där gör ju ingen nytta direkt  ? 
det är samma sak som sånna show bilar med så mycket skit på dom o i dom så det inte går å köra dom , fattar inte poängen då ?
man stylar en bil för att den ska se grymare ut en orginal , för de ska sticka ut .

Poängen var väl knappast huruvida det är snyggt eller inte, snarare att det skulle vara svårare med en pekskärm än en bilnavi, vilket är fel.
Fortsättningsvis slipper jag skivor, jag lagrar allt på hdd..så när du flippar skivor från solskyddet så har ja allt organiserat och kan fokusera på körningen istället för att hitta just den där skivan med just den där låten, den ligger där, ett knapptryck bort.
Nästa användningsområde som calibra är inne och pillar på, koppla ihop med ECU..
Låt oss säga att du kör civincoboxen..då kan du lägga in flera olika mappningar, styra varje givare, få upp mätvärden direkt, ändra mappar on-the-fly etc etc..vill se dig göra sånt med en bilnavi wink Du har möjlighet att kontrollera i princip allt som går på 12v, belysning, extrautrustning mm..
Nolla felkoder? inga problem! du kan förövrigt vara en mobil bilmeck som alltid kan nolla felkoder vart polarna än befinner sig..
ska ja fortsätta?

Förövrigt förstår jag inte vad styling har i sammanhanget att göra då vi diskuterar invändig utrustning som knappast påverkar bilens köregenskaper...

Miklen
10 mars 2006
Sen kan man ju se d ur den synvinkeln att det förutom skärmen ( oftast ) går att plocka hem alla grejerna från skroten å bygga ihop.. som ja håller på me nu.. slutpriset hamnar på ca 1000 lapp ( d e va skärmen kostar) Säg nån som har köpt en navigator som klarar allt d ni säger för d priset ? Snyggt ? kanske inte men d enda som syns e ju skärmen så vem bryr sig...

108 Inlägg
10 mars 2006
Dj_Aleks skrev:
SKytrax skrev:
Dj_Aleks skrev:

Poängen var väl knappast huruvida det är snyggt eller inte, snarare att det skulle vara svårare med en pekskärm än en bilnavi, vilket är fel.
Fortsättningsvis slipper jag skivor, jag lagrar allt på hdd..så när du flippar skivor från solskyddet så har ja allt organiserat och kan fokusera på körningen istället för att hitta just den där skivan med just den där låten, den ligger där, ett knapptryck bort.
Nästa användningsområde som calibra är inne och pillar på, koppla ihop med ECU..
Låt oss säga att du kör civincoboxen..då kan du lägga in flera olika mappningar, styra varje givare, få upp mätvärden direkt, ändra mappar on-the-fly etc etc..vill se dig göra sånt med en bilnavi wink Du har möjlighet att kontrollera i princip allt som går på 12v, belysning, extrautrustning mm..
Nolla felkoder? inga problem! du kan förövrigt vara en mobil bilmeck som alltid kan nolla felkoder vart polarna än befinner sig..
ska ja fortsätta?

Förövrigt förstår jag inte vad styling har i sammanhanget att göra då vi diskuterar invändig utrustning som knappast påverkar bilens köregenskaper...

skivor ? 
om jag har en navigation , det är en enhet  . sedan så har du en vanlig enhet för att styra ljudet , lyssna på musik osv ,  i navin har jag skivan med kartor , och sedan i cd spelaren så har jag en dvd skiva med mp3 ? behöver jag ha då 300 skivor i min bil för att flippa me ?

man klarar sig rätt bra ska ja säga .. det är så jag kör me mitt system

och sedan skrev ja inget ang att "lyckas" styra mappning med navigation eller liknande .

tar det yttligare igen för er som sover bakom skärmarna "behövs bara en bärbar när man ska mappa sen är de bra ."

alltid trevlig när man börjar prata i en tråd här på garaget  , och sedan så ska man få påhopp från div personer som inte ens vet vad dom talar om . Men så har de alltid var garaget.org alla måste tycka det samma annars så sjunker påängen .

kasst /

501 Inlägg
10 mars 2006
Jag kommer sätta i en bärbar dator i bilen. men Den fick jag tag på gratis. då tycker jag att det är bättre att sätta i den när det knappt kostar mig ett dugg...
istället för att köpa massa dyra saker...

OBS: Ironi

592 Inlägg
10 mars 2006
Själv har jag en fjärrkontroll som jag styr datorn med. Det tycker ja är enkelt att använda, dock behövs en IR-mottagare som är kopplad till datorn.

2much.fi
Accessories for your DSLR

111 Inlägg
10 mars 2006
SKytrax skrev:
Dj_Aleks skrev:
SKytrax skrev:

jasså kan du ? det är ju snyggt med två knapparr över hela skärmen ;) +100000 andra saker som du endå inte har nån direkt nytta av , utan mer tycker det är grymt när du står där utanför korv grillen .  :)  man måste ju ha användning för sakerna grabbar annars är det bara onödigt , för att bara "vara" där gör ju ingen nytta direkt  ? 

Låt oss säga att du kör civincoboxen..då kan du lägga in flera olika mappningar, styra varje givare, få upp mätvärden direkt, ändra mappar on-the-fly etc etc..vill se dig göra sånt med en bilnavi ;) Du har möjlighet att kontrollera i princip allt som går på 12v, belysning, extrautrustning mm..
ska ja fortsätta?

skivor ? 
om jag har en navigation , det är en enhet  . sedan så har du en vanlig enhet för att styra ljudet , lyssna på musik osv ,  i navin har jag skivan med kartor , och sedan i cd spelaren så har jag en dvd skiva med mp3 ? behöver jag ha då 300 skivor i min bil för att flippa me ?

och sedan skrev ja inget ang att "lyckas" styra mappning med navigation eller liknande .

tar det yttligare igen för er som sover bakom skärmarna "behövs bara en bärbar när man ska mappa sen är de bra ."

alltid trevlig när man börjar prata i en tråd här på garaget  , och sedan så ska man få påhopp från div personer som inte ens vet vad dom talar om . Men så har de alltid var garaget.org alla måste tycka det samma annars så sjunker påängen .

kasst /

Ptjaa..jag har en enhet för allt...spar plats =) Klarar du dig med endaste skiva i bilen så gör du det...då slipper du flippandet men då begränsar du även mängden musik..för vissa är det ok, för andra inte.

Vad som behövs och vad man vill ha, är inte samma sak...ska man tänka så, så räcker det med att man åker cykel istället för bil...den har hjul och rullar...

påhopp? ordet du söker kallas diskussion eller argumentation, påhopp är något helt annat...vänligen red ut begreppen innan du kommer med tomma påståenden.
Jag påstår inte att en bilnavi, inte skulle fungera tillfredställande..men det som funkar för dig, behöver inte nödvändigtvis fungera för mig eller någon annan?
Däremot instämmer jag helt med dig, irriterande med personer som inte vet vad dom pratar om...och som delägare i bildator.se borde jag lämpligtvis veta vad jag talar om...sen att det kanske inte stämmer överens med din verklighetsuppfattning kan jag bara beklaga, alla ser vi olika på saker och ting.

251 Inlägg
10 mars 2006
Trådstartare
tycker det borde va mycket bättre med dator man kan vel köra nav å allt i en data å..å sen så kan man ju ha alla filmer,å låtar så de räcker på en data å å sen har man en tuschscren som man styr allt med å vill man lyssna på en skiva eler liknande så e de ju bara å stoppa in den i datan då..när man ha lessnat så e de ju bara å tömma den å fylla på med nytt. sen kan man ju ha internett å alla dess funktioner..man kan göra allt med en data. min synpunkt ni andra få tycka va ni vill

bmw 320d 99a

9 108 Inlägg
10 mars 2006
SKytrax skrev:
skivor ? 

kasst /

Jag vill se dig spela Quake3 online med en Navi wink Jag ska ha det mkt pga "att det är grymt utanför korvkiosken" eller hur du nu uttryckte det wink Självklart fungerar det att köra som du gör! Men jag vill helt enkelt ha en 250gb hdd med filmer, musik och något spel. Sedan ska jag ha lite andra grejor också som jag inte vill säga riktigt. Men möjligheterna är ju oändliga med en dator.

Inse vad coolt om det är någon som vill höra en låt man inte har, då kör man förbi någonstans där det finns trådlöst internet (skola, bibliotek, kommunhus osv osv) och tankar hem låten!

Sorken: ska du göra allt jag gör med min bil i din med eller vad? tongue

251 Inlägg
11 mars 2006
Trådstartare
nej då inte allt kommer att bli litte anorlunda utseende på min omega..som ja håller på med i garaget..så vi få nog slåss om förstaplatsen i år..visst vann du på street cars fest va? spanade in åket då:)

bmw 320d 99a

Sök