3382
Sök

Volvo 850 Byga om till bakhjulsdrift

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#1
Hej.


det som jag är lite fundersam över är om någon har eller vet om det går att bygga om en volvo 850 så att den blir bakhjulsdriven istället för framhjulsdriven utan att byta motor i bilen?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 december 2008
#2
Om man längsmonterar motorn och använder en rödblocks-M90 och bygger om sprängkåpan så har man ju löst det.
Sedan så behöver man en kardan och en bakaxel.
Bakaxel vet jag inte vad man skulle kunna använda för någon men det bästa hade ju iallafall varit och bygga upp den i fyrlänk och wattlänk.

Det blir ju en hel del special special skulle jag tro faktiskt.

/Påsen

PÅSEN RACING

1 798 Inlägg
19 december 2008
#3
Allting går, t o m att flyga till månen, det är bara en kostnadsfråga;)
Men är det nåt jag skulle rekommendera!? Svar nej!


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 december 2008
#4
Hilmer skrev:
Allting går, t o m att flyga till månen, det är bara en kostnadsfråga;)
Men är det nåt jag skulle rekommendera!? Svar nej!

Vill man bygga om riktigt mycket så är det något som jag verkligen skulle rekomendera att göra.
Hade blivit riktigt fräckt med en RWD 850/855

/Påsen

PÅSEN RACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 december 2008
#5
og900turbo skrev:
finns en kille här på garaget som gör det ! kommer bara inte på vad han heter !

Tänk, tänk, tänk ! big_smile

/påsen

PÅSEN RACING

Driifter;)
1 630 Inlägg
19 december 2008
#6
varför en rödblocks m90 när m90 till 960 bara är o skruva på? bakaxel bör väl gå o ta från 940 borde inte skilja så mkt på bredden.. visserligen får du då en stel axel.  de går nog o lösa så länge man kan svetsa o lite så.. de klurigaste blir väl motorfästen och upphängningen av bakaxel..


frågan är ju bara om de går o regga.. ?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#7
Är det bättre att köpa en volvo 940 eller 960 då?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 december 2008
#8
Amazon_123GT skrev:
varför en rödblocks m90 när m90 till 960 bara är o skruva på? bakaxel bör väl gå o ta från 940 borde inte skilja så mkt på bredden.. visserligen får du då en stel axel.  de går nog o lösa så länge man kan svetsa o lite så.. de klurigaste blir väl motorfästen och upphängningen av bakaxel..


frågan är ju bara om de går o regga.. ?

Tänkte inte riktigt på 960in tongue hehe, men det har du rätt i, det är bättre att plocka låda osv från den.
Man kan kanske till och med ta multi-link bakaxeln från den om man köper en med multi-link.

johnny91 skrev:
Är det bättre att köpa en volvo 940 eller 960 då?

960 är nog bättre skulle jag tro faktiskt.
Om man ska ha den att plocka delar ifrån.

Annars så är det bättre med en 940T om man ska bygga på den och köra med den.

/Påsen
Senast redigerat av påsen (19 december 2008)

PÅSEN RACING

Aktad Medlem
301 Inlägg
19 december 2008
#9
Kan man kasnke nyttja bakaxeln från en AWD 850? Det fanns väl en sådan nått år?

*** fast det kan ju inte vara så svårt att hitta en bakaxel med mått som duger*****.
Senast redigerat av morganevelina (19 december 2008)


Driifter;)
1 630 Inlägg
19 december 2008
#10
om du vill ha en bakhjulsdriven bil så är de ju klart att de e ju mkt lättare billigre o går fortare..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 december 2008
#11
johnny91 skrev:
Är det bättre att köpa en volvo 940 eller 960 då?

JA!

Jonas

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
19 december 2008
#12
morganevelina skrev:
Kan man kasnke nyttja bakaxeln från en AWD 850? Det fanns väl en sådan nått år?

Det går nog, men jag tvivlar på att diff och drivaxlar pallar för någon större effekt faktiskt.

/Påsen

PÅSEN RACING

Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 december 2008
#13
men är man svinsugen borde ju 855awd vara smidigare. har ju kardantunnel och bakaxel som driver hjulen

Jonas

950 Inlägg
19 december 2008
#14
johnny91 skrev:
Hej.


det som jag är lite fundersam över är om någon har eller vet om det går att bygga om en volvo 850 så att den blir bakhjulsdriven istället för framhjulsdriven utan att byta motor i bilen?

Allt går om du har för mycket fritid. Här har du ett kort på en Volvo S40, som är bakhjulsdriven.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94714/488718_wn8tur.jpg

Motorn är från en S80 T6, låda från en Dodge Viper, bakaxel från Volvo 240 (med diffspärr) och framvagnen är någon modifierat 240 variant. En mycket trevlig bil att köra fort med på en racerbana. Så klart du kan bygga om en 850 så den driver bak, men det är mycket jobb. Mycket lättare och billigare att köpa en bil som driver i rätt ända istället.

Aktad Medlem
301 Inlägg
19 december 2008
#15
johnny91 skrev:
Är det bättre att köpa en volvo 940 eller 960 då?

Absolut...  jag vågar påstå att "eventuellt" 1 på 1000 här på garaget skulle ro detta projekt iland.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
19 december 2008
#16
morganevelina skrev:
johnny91 skrev:
Är det bättre att köpa en volvo 940 eller 960 då?

Absolut...  jag vågar påstå att "eventuellt" 1 på 1000 här på garaget skulle ro detta projekt iland.

http://www.garaget.org/?car=67071 wink

Jonas

93 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#17
Eller så köper man bara en volvo 850 AWD då eller en audi 100 quattro smile

Vad jag har hört så går det att få sladd med bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet men inte med framhjulsdrivet!!! rätta mig om jag har fel?

flummjoao
19 december 2008
#18
om du vill ha en bakhjulsdriven 850 då kanske du ska försöka hitta nån 850 awd och byta motor bara för att använda bakhjulen. finns säkert nån att få tag på med trasig motor. annars så skulle jag nog inte göra ett sånt projekt. jag skulle nog hällre köpt en 960 och bygga om den till en t6a.

Med lem
1 127 Inlägg
19 december 2008
#19
morganevelina skrev:
johnny91 skrev:
Är det bättre att köpa en volvo 940 eller 960 då?

Absolut...  jag vågar påstå att "eventuellt" 1 på 1000 här på garaget skulle ro detta projekt iland.

Så överjävligt svårt är det inte som du verkar påstå? Lite jälvarannama så går allt med lite vilja. smile Men kanske inget man slänger ihop över en helg.

Har inte 850 nästan en kardantunnel redan, fanns ju med 4wd så. Vet att under pappas v70n finns det gott om plats för kardan, men man får kanske ta upp lite för växellåda m.m.

Multilink från 960 borde vara ganska snarlik den från 850awd, växellåda finns det ju som passar rakt av. (m90 till vitblock, aka 6an till 960)


Driifter;)
1 630 Inlägg
19 december 2008
#20
bakhjulsdriva s40 finns de ju en hel hög.. varenda en som kör supernationell i rallycross kör ju nästan rwd s40

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)


Sök