4820
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

7 Inlägg
11 augusti 2013
Nitromast skrev:
nobrakes90 skrev:
Hej köpte mig en stereo till min opel vectra 96a. då jag tröttnat på kassetspelaren som radion fungerade dåligt på.

mitt problem är nu att stereon ej får konstant matning även fast den har det på rätt ställe i kontakten. så stereon går inte att starta utan tändning och man måste göra om inställningar varje gång man startar den.

vet någon vad felet kan vara? Är det något fel på stereon?
http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … /page.html
tack på förhand

Byt plats på gul/röd brukar lösa det oftast smile

Har provat det också, känns ju som om det borde vara nå med spelaren men den fungerar ju annars.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 augusti 2013
nobrakes90 skrev:
Nitromast skrev:
nobrakes90 skrev:
Hej köpte mig en stereo till min opel vectra 96a. då jag tröttnat på kassetspelaren som radion fungerade dåligt på.

mitt problem är nu att stereon ej får konstant matning även fast den har det på rätt ställe i kontakten. så stereon går inte att starta utan tändning och man måste göra om inställningar varje gång man startar den.

vet någon vad felet kan vara? Är det något fel på stereon?
http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … /page.html
tack på förhand

Har provat det också, känns ju som om det borde vara nå med spelaren men den fungerar ju annars.

Låter som att du inte har konstantström iaf. Du får mäta!!

7 Inlägg
11 augusti 2013
Nitromast skrev:
nobrakes90 skrev:
Nitromast skrev:

Jag har mätt och har konstant och bruten matning i kontakten ända fram till stereon

403 Inlägg
11 augusti 2013
nobrakes90 skrev:
Nitromast skrev:
nobrakes90 skrev:

Jag har mätt och har konstant och bruten matning i kontakten ända fram till stereon

På gul-kabel ska du ha 12V konstant och på röd ska 12V när tändningen/acc-läge är på. Går även att ha konstant på båda men jag rekommenderar inte det då du måste stänga av stereon själv varje gång.

Kolla att du alltid har 12V på gul även när du startar och stänger av.
Senast redigerat av Carl7 (11 augusti 2013)

7 Inlägg
11 augusti 2013
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:
Nitromast skrev:

På gul-kabel ska du ha 12V konstant och på röd ska 12V när tändningen/acc-läge är på. Går även att ha konstant på båda men jag rekommenderar inte det då du måste stänga av stereon själv varje gång.

ja precis så är det, gul- 12vkonstant och röd 12v vid tändning på. som det står att det ska vara, märkte nu att det inte heller går att stänga av stereon när den väl startat av tändningen. men man kan byta source som är på samma knapp
Senast redigerat av nobrakes90 (11 augusti 2013)

403 Inlägg
11 augusti 2013
nobrakes90 skrev:
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:

ja precis så är det, gul- 12vkonstant och röd 12v vid tändning på. som det står att det ska vara, märkte nu att det inte heller går att stänga av stereon när den väl startat av tändningen. men man kan byta source som är på samma knapp

Ja det är så på pioneer. Man kan inte stänga av det helt utan bara slå av den så att den inte spelar ljud som jag har fattat.

Men minnet sparas inte även att du har konstant ström hela tiden?

7 Inlägg
11 augusti 2013
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:
Carl7 skrev:

Ja det är så på pioneer. Man kan inte stänga av det helt utan bara slå av den så att den inte spelar ljud som jag har fattat.

Nä man kommer till inställningar varje gång man startar den och det går ju inte att starta den utan tändning på. står i instruktionerna att man ska kunna stänga av den.

403 Inlägg
11 augusti 2013
nobrakes90 skrev:
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:

Nä man kommer till inställningar varje gång man startar den och det går ju inte att starta den utan tändning på. står i instruktionerna att man ska kunna stänga av den.

Jo jag vet att det står ON/OFF i manualen, har själv en simplare pioneer. Men så som jag har fattat fungerar den enbart när tändningen är på och går inte att stänga av den om det har ström på både gul och röd. Verkar som ända alternativet för att "stänga" av den är att ta bort displayen.

7 Inlägg
11 augusti 2013
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:
Carl7 skrev:

Jo jag vet att det står ON/OFF i manualen, har själv en simplare pioneer. Men så som jag har fattat fungerar den enbart när tändningen är på och går inte att stänga av den om det har ström på både gul och röd. Verkar som ända alternativet för att "stänga" av den är att ta bort displayen.

Jaha vad jäkla dåligt,, kommer din ihåg inställningarna då?

403 Inlägg
11 augusti 2013
nobrakes90 skrev:
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:

Ja det har aldrig varit några problem. Har du kontrollerat att du alltid har 12V på gul även när du stänger av och startar bilen?

7 Inlägg
11 augusti 2013
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:
Carl7 skrev:

Ja det har aldrig varit några problem. Har du kontrollerat att du alltid har 12V på gul även när du stänger av och startar bilen?

Ja strömmen är på även utan nyckeln i. får åka in till affären imorgon och fråga dom kanske vet. tack för hjälpen .

Mek
78 Inlägg
11 augusti 2013
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:
Carl7 skrev:

Låter som demoläget är aktiverat, då går det inte att stänga av. Bara att gå in i menyn och ställa "demo" på off.

Audi A4 B7 tdi Quattro

403 Inlägg
11 augusti 2013
calle gsi skrev:
Carl7 skrev:
nobrakes90 skrev:

Låter som demoläget är aktiverat, då går det inte att stänga av. Bara att gå in i menyn och ställa "demo" på off.

Gick ut och kollad i enhet, finns inget demo-läge.

Men finns ett som heter power-save.  Trycker man på det går det att stänga av enheten. Vet dock inte vad som händer mer än att man kan stänga av.

Mek
78 Inlägg
11 augusti 2013
Carl7 skrev:
calle gsi skrev:
Carl7 skrev:

Gick ut och kollad i enhet, finns inget demo-läge.

Men finns ett som heter power-save.  Trycker man på det går det att stänga av enheten. Vet dock inte vad som händer mer än att man kan stänga av.

Ja just ja, power-save har dom ju också ja. Tror inte det gör så mycket mer än just avstängningen.

Audi A4 B7 tdi Quattro

DMNDphoto
727 Inlägg
11 augusti 2013
calle gsi skrev:
Mattyyy skrev:
Har ett problem med basen i bilen. Jag har kopplat in allt ordentligt. Steget får ström och bra jordning. Men jag får ingen bas. Jag har mätit på lågnivå kablarna och där får jag ingen ström så då misstänkte jag att det kunde vara där felet var men testade med ett par andra lågnivåkablar och samma där. Mäter jag på utgången på steget alltså där högtalarkablarna till basen är kopplade så får jag ingen ström ut ur steget där.

Vad skulle ni tro är felet?

Sen undrar jag en sak. Jag har googlat och överallt står det olika. När man sätter säkringen på strömkabeln till batteriet ska man avgöra säkring på kabelns storlek eller efter slutsteget? Blir galen för står olika överallt.

Säkringens storlek avgörs av kabels storlek.
Har du mätt på RCA-utgångarna på stereon?
Hur har du ställt filtren på steget?

Okej tackar.

Nej, Gör det imorgon.

Testat lite olika så kommer inte ihåg just nu.

Drönirettab skrev:
Mattyyy skrev:
Sen undrar jag en sak. Jag har googlat och överallt står det olika. När man sätter säkringen på strömkabeln till batteriet ska man avgöra säkring på kabelns storlek eller efter slutsteget? Blir galen för står olika överallt.

Som calle gsi skriver så anpassas säkringen efter kabelarean, men samtidigt måste ju säkringen vara tillräckligt stor för att klara av stegets strömförbrukning. Man får alltså kolla upp hur mycket steget kan tänkas dra, sedan kan man utifrån det göra på två olika sätt:

#1. Välja lämplig kabelarea som med den aktuella kabellängden ger mindre än 0,5 V spänningsfall (mindre än 0,35-0,4 V i mitt tycke) när steget ger ut full RMS-effekt (eller den effekt som steget ger ut med de saker man kopplar på).

#2. Välja lämplig säkring i förhållande till den ström som steget kan dra vid full RMS-effekt (eller vid den effekt som steget ger ut med de saker man kopplar på) och kolla upp vilken maximal kabelarea som får ha en sån säkring, sedan räkna fram om spänningsfallet med den aktuella kabellängden är högst 0,5 V (0,35-0,4 V i mitt tycke).

Det där ser säkert ganska krångligt ut, men det är i princip på så sätt man "tänker" när man väljer lämpliga kablar+säkringar till slutsteg. Personligen rekommenderar jag att utgå ifrån den RMS-effekt som steget kan dra vid sin lägsta impedans, då behöver man inte uppgradera kablaget ifall man exempelvis byter till basar med lägre impedans vid senare tillfälle. smile

Man får tacka! Kabeln jag har är 30 kvadrat och ca 2,5-3m sen i slutet sitter en skarv/delning där jag har dragit en 8mm2 kabel till monoblocket.

MammDiin skrev:
Mattyyy skrev:
Har ett problem med basen i bilen. Jag har kopplat in allt ordentligt. Steget får ström och bra jordning. Men jag får ingen bas. Jag har mätit på lågnivå kablarna och där får jag ingen ström så då misstänkte jag att det kunde vara där felet var men testade med ett par andra lågnivåkablar och samma där. Mäter jag på utgången på steget alltså där högtalarkablarna till basen är kopplade så får jag ingen ström ut ur steget där.

Vad skulle ni tro är felet?

Har du testat med någon annan ljudkälla till slutsteget?

Nej, hur menar du med det? smile

Tack för alla svar iaf!

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

996 Inlägg
12 augusti 2013
Någon som kan hjälpa mig lite med att koppla in ett surroundsystem till tv'n? Kolla i mitt album så ser ni baksida på tv, sub samt "huvudenheten". Och ärligt talat så förstår jag inte vad som är kopplat fel! Det går en hdmi-kabel från från dvd till huvudenheten och en från huvudenheten till tv'n...

Nån som vet vad som är kopplat fel? Bilder finns som sagt inne på min profil i fotoalbumet som heter "annat blandat skit"

Tack på förhand smile

Karosstekniker
288 Inlägg
12 augusti 2013
TBergsten skrev:
Någon som kan hjälpa mig lite med att koppla in ett surroundsystem till tv'n? Kolla i mitt album så ser ni baksida på tv, sub samt "huvudenheten". Och ärligt talat så förstår jag inte vad som är kopplat fel! Det går en hdmi-kabel från från dvd till huvudenheten och en från huvudenheten till tv'n...

Nån som vet vad som är kopplat fel? Bilder finns som sagt inne på min profil i fotoalbumet som heter "annat blandat skit"

Tack på förhand smile

eftersom inget annat angivits antar att du vill ha ljudet i hemmabiosystemet när du kollar på tv o inte bara dvd. isåfall måsta du ha en så kallad toslink kabel mellan tven o förstärkaren.

My Drinking Team Has A Racing Problem

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2013
WhoZWoddl3r skrev:
TBergsten skrev:

Tack på förhand smile

eftersom inget annat angivits antar att du vill ha ljudet i hemmabiosystemet när du kollar på tv o inte bara dvd. isåfall måsta du ha en så kallad toslink kabel mellan tven o förstärkaren.

Alternativt köra via lågnivå och nöja sig med stereo/emulerad surround

(men ja, lite svårt är det ju när man inte får berättat vad felet är).

KAN ju lika väl vara som så att förstärkaren saknar "pickup" på ljudet via HDMI, och han inte får något ljud från dvd:n i anläggningen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

148 Inlägg
12 augusti 2013
Tjena!

Jag har en Skoda octavia -08.

Någon som vet vad för adaptrar jag behöver för att byta till en utbytesstereo ?
Jag har hittat stereo RAM. men jag hittar inga adaptrar någonstans, därav har jag inte rivit ner stereon heller.

Så tips på vart man kan köpa och vad jag behöver.

Tack på förhand // sleppy

Tut Tut

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2013
sleppy skrev:
Tjena!

Jag har en Skoda octavia -08.

Någon som vet vad för adaptrar jag behöver för att byta till en utbytesstereo ?
Jag har hittat stereo RAM. men jag hittar inga adaptrar någonstans, därav har jag inte rivit ner stereon heller.

Så tips på vart man kan köpa och vad jag behöver.

Tack på förhand // sleppy

Säker på att du ens behöver någon?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök