2778
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

600 Inlägg
30 augusti 2013
Tror ni verkligen att ett mutant nw280 orkar driva 2 gamla gas 12or

1 426 Inlägg
30 augusti 2013
ErsdaHL skrev:

jag tror att porten kommer suga luft om den får så lite kräm big_smile

1 523 Inlägg
30 augusti 2013
Jockk3 skrev:
ErsdaHL skrev:

???

1 426 Inlägg
30 augusti 2013
Noiseprojekt skrev:
Jockk3 skrev:
ErsdaHL skrev:

???

skojade bara roll

493 Inlägg
30 augusti 2013
ErsdaHL skrev:

Ljud kommer det ju komma ur dom, men räkna inte med några underverk med det där lilla steget. Risken att spela sönder grejerna om man inte ställer in grejerna rätt med klena saker är påtagligt större också.

Sponsor: www.12vled.se

1 829 Inlägg
31 augusti 2013
Tjena! en fråga, när man ställer gainen så ska väl stereon vara nollad och volymen ska vara på 70%?

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

Chros87
31 augusti 2013
Hej
Någon som vet vart man kan köpa kablage så man kan byta ut original nav som sitter till tex en dubbel din kenwood eller en din?

Verkar inte gå att få tag på?
Tacksam för alla svar jag kan få! smile

Ha en trevlig dag allesammans
Vänligen
Christoffer

21 761 Inlägg
31 augusti 2013
Beeck skrev:
Tjena! en fråga, när man ställer gainen så ska väl stereon vara nollad och volymen ska vara på 70%?

Ja, tonkontrollerna (bas, diskant osv) och/eller EQ ska vara ställda i neutralläge. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
31 augusti 2013
En såhär typisk fråga som jag aldrig tagit mig för att ta reda på;

Vad är det som händer i högtalaren, rent fysiskt, när en högtalare "blir sprängd"?

Inget livsviktigt, mest för att stilla nyfikenheten smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 761 Inlägg
31 augusti 2013
Åtminstone en sak som händer är att talspolen rent mekaniskt slår emot magnetens bakstycke när den når sitt bottenläge (pga mycket stora konrörelser), den slås sönder helt enkelt. Sedan finns väl kanske andra definitioner på "sprängd" högtalare också, men just sönderslagen talspole är nog det vanligaste som jag ser det. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
31 augusti 2013
Drönirettab skrev:
Åtminstone en sak som händer är att talspolen rent mekaniskt slår emot magnetens bakstycke när den når sitt bottenläge (pga mycket stora konrörelser), den slås sönder helt enkelt. Sedan finns väl kanske andra definitioner på "sprängd" högtalare också, men just sönderslagen talspole är nog det vanligaste som jag ser det. smile

Ah, ja jag hade väl mest i åtanke när det "skorrar och lever jävel" även på låga volymer och det då, givetvis, inte finns några synliga "fel". (Ja och då självklart när den/de andra inte gör det)

Som sagt inget viktigt för fem öre, men, funderingen har slagit mig tidigare så det var mest bara för att stilla nyfikenheten smile

1 523 Inlägg
31 augusti 2013
it_mutt skrev:
Drönirettab skrev:

Ah, ja jag hade väl mest i åtanke när det "skorrar och lever jävel" även på låga volymer och det då, givetvis, inte finns några synliga "fel". (Ja och då självklart när den/de andra inte gör det)

Som sagt inget viktigt för fem öre, men, funderingen har slagit mig tidigare så det var mest bara för att stilla nyfikenheten smile

Det kan bero på att talspolen blivit dispositionerad någon gång, den kan ha slagit i magneten och blivit veckad eller liknande.
Prova själv genom att ta en toarulle och slå den i bordet så förstår du principen

21 761 Inlägg
31 augusti 2013
it_mutt skrev:
Ah, ja jag hade väl mest i åtanke när det "skorrar och lever jävel" även på låga volymer och det då, givetvis, inte finns några synliga "fel".

Även överhettad talspole kan göra att det skorrar, lindningen eller själva trådens lack har kanske börjat lossna så att det tar i "magnetgapet" när spolen rör sig fram och tillbaka. smile

Överhettad talspole beror i sin tur troligast på att steget har gett ut en dålig signal, men i vissa fall kan ju elementets kontinuerliga tålighet helt enkelt har överskridits.

Avstängd
10 388 Inlägg
31 augusti 2013
Sådär ja, då har vi lite koll på vad som händer där också smile Sen att jag antagligen aldrig lär ha någon egentlig nytta av det, ptja, det är en annan femma smile

Tackar för svaren iaf smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 augusti 2013
it_mutt skrev:
Sådär ja, då har vi lite koll på vad som händer där också smile Sen att jag antagligen aldrig lär ha någon egentlig nytta av det, ptja, det är en annan femma smile

Tackar för svaren iaf smile

Alltid kul att suga i sig "onödig" information som en tvättsvamp! smile Alltid kul att veta wink

493 Inlägg
1 september 2013
Beeck skrev:

Nollad på alla extra effekter och skit, och volymen ska vara så högt du vill/brukar spela och därefter ställer du gainen.

Sponsor: www.12vled.se

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
1 september 2013
Beeck skrev:

stereon ska vara nollad men volymen ska vara så högt att framsystemet fortfarande låter bra så att säga.
Vrid upp tills det låter illa sen sänker du en anings och ställer gain efter det.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 829 Inlägg
1 september 2013
Drönirettab skrev:
Beeck skrev:

Ja, tonkontrollerna (bas, diskant osv) och/eller EQ ska vara ställda i neutralläge. smile

Okej smile

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 september 2013
Hassman skrev:
Beeck skrev:

Nollad på alla extra effekter och skit, och volymen ska vara så högt du vill/brukar spela och därefter ställer du gainen.

Njaaa.. anledningen till att man många gånger ställer volymen på 70%ish är ofta för att de flesta huvudenheter
lämnar en hel massa distad signal vid full mutter, och med dist vill man inte ställa någon gain.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 426 Inlägg
1 september 2013
för er som klätt om dörrar/plastat

hur gjorde ni för att få bort den gamla klädseln?

Sök