2774
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 494 Inlägg
13 september 2013
evilaudio skrev:
Ljud-fan skrev:
evilaudio skrev:

å hur tror du man gjorde förr??   man köpte ALL musik..

de e fan pinsamt idag.. INGET får kosta nåt men de ska vara det BÄSTA!!

Nu går du till rejäl jävla överdrift! tro fan de får kosta! vem har sagt att ja söker det BÄSTA!? nu köper jag faktiskt mycket skivor så bli inte så jävla upphätsig! (no offence) jag personligen tvekar inte många sekunder på att lägga extra pengar och få kvalité! inte bara med bilmultimedia utan allt!

men ibland vill man lyssa på några låtar man inte har (som inte ens går att få tag på via köp skiva) då tar man 3.5mm eller bluetooth och så ska man få skit för de? och folk klaga (säger inte att ni gör de)? de tycker ja också är fel.

en BRA ljudkälla är ju A&O.. kvittar hur dyra saker man köper eller hur bra man bygger om man skickar in kasst ljud i stegen /processorn.

och de flesta idag köper inte skivor utan tankar ner tok komprimerad musik på nätet elle så kör dom spotify på telefon.. som ofta är en dålig ljudkälla.

Jag kör all min musik på USB, alla låter ligger på 10-14mb+ å e 320 och tycker att det låter bra. Har tyvärr aldrig ens testat en CD i bilen men är det så enorm skillnad alltså? Körde med AUX i början men med USB blev det en klart märkbar skillnad smile

Tyvärr så kan jag nog inte ens få tag i min musik på CD för jag lyssnar mest på dubstep sad

Sen funkar inte mycket annat i min bil än dubstep heller, jag har ett klent framsystem som e ställt för att spela högt och rent så det blir fruktansvärt ''platt'' men det funkar fint till dubstep tycker jag smile

16 197 Inlägg
13 september 2013
Fjong skrev:
evilaudio skrev:
Ljud-fan skrev:

Nu går du till rejäl jävla överdrift! tro fan de får kosta! vem har sagt att ja söker det BÄSTA!? nu köper jag faktiskt mycket skivor så bli inte så jävla upphätsig! (no offence) jag personligen tvekar inte många sekunder på att lägga extra pengar och få kvalité! inte bara med bilmultimedia utan allt!

men ibland vill man lyssa på några låtar man inte har (som inte ens går att få tag på via köp skiva) då tar man 3.5mm eller bluetooth och så ska man få skit för de? och folk klaga (säger inte att ni gör de)? de tycker ja också är fel.

en BRA ljudkälla är ju A&O.. kvittar hur dyra saker man köper eller hur bra man bygger om man skickar in kasst ljud i stegen /processorn.

och de flesta idag köper inte skivor utan tankar ner tok komprimerad musik på nätet elle så kör dom spotify på telefon.. som ofta är en dålig ljudkälla.

Jag kör all min musik på USB, alla låter ligger på 10-14mb+ å e 320 och tycker att det låter bra. Har tyvärr aldrig ens testat en CD i bilen men är det så enorm skillnad alltså? Körde med AUX i början men med USB blev det en klart märkbar skillnad smile

Tyvärr så kan jag nog inte ens få tag i min musik på CD för jag lyssnar mest på dubstep sad

Sen funkar inte mycket annat i min bil än dubstep heller, jag har ett klent framsystem som e ställt för att spela högt och rent så det blir fruktansvärt ''platt'' men det funkar fint till dubstep tycker jag smile

jo det är STOR skillnad... dock när de gäller just dupstep så tror jag att de kvittar.   e ju inte direkt så "musikaliskt".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 494 Inlägg
13 september 2013
Vet du nått bra ställe där man kan lyssna på lite olika grejer? En mässa elr nått. Dom e la slut nu men nästa år ska man nog kunna åka på nått smile

Jag är väl för tillfället tyvärr en i den yngre generationen som älskar bas men mitt mål e ju att få ett riktigt gött ljud i bilen när jag e färdig så det skulle va bra å skaffa sig lite mer kunskap om ämnet smile

16 197 Inlägg
13 september 2013
Fjong skrev:
Vet du nått bra ställe där man kan lyssna på lite olika grejer? En mässa elr nått. Dom e la slut nu men nästa år ska man nog kunna åka på nått smile

Jag är väl för tillfället tyvärr en i den yngre generationen som älskar bas men mitt mål e ju att få ett riktigt gött ljud i bilen när jag e färdig så det skulle va bra å skaffa sig lite mer kunskap om ämnet smile

vart bor du nånstans?    mycke bas är inte kul om man inte har ett framsystem som kan möta upp de.

1 426 Inlägg
13 september 2013
YeahBitch skrev:
Nej du behöver ingen säkring mellan generator o batteri. Du sätter väl på ringskor på 50mm2 kablarna? Då är de bara att lägga dem på varandra o dra till!

Jockk3 skrev:
tänkt uppgradera strömkablarna under huven "the big 3" (jag har kollat på videon i andra tråden tongue )

behövs säkring mellan generatorn och batteriets + ?

och vad för batteri terminal ska man köra på? behövs ju minst 2x 50kvadrat på vardera sko

jag har redan 50kvadrats kabel inhandlad

går det att lägga en kabel med sko under terminalen? elr kommer den glappa?

har dock inga terminaler i bilen tongue dom lär ju inte få plats på en orginal terminal :S ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 september 2013
Fjong skrev:

SM i billjud går ju av stapeln 27-29 September i Trollhättan ihop med WestCoast motorshow  http://westcoastmotorshow.com/ ) där finns det både SQ mer SQL och DB-bilar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 494 Inlägg
13 september 2013
Jag bor några mil under jönköping smile Å nu är det väl framsystemet som ligger på överkant pga att det inte belastas så hårt. Basarna ''flopper'' mest >.<

1 494 Inlägg
13 september 2013
Lonefox skrev:
Fjong skrev:

SM i billjud går ju av stapeln 27-29 September i Trollhättan ihop med WestCoast motorshow  http://westcoastmotorshow.com/ ) där finns det både SQ mer SQL och DB-bilar.

Jaså? Ja det skulle ju vara kul att åka på smile

730 Inlägg
13 september 2013
Jockk3 skrev:
YeahBitch skrev:
Nej du behöver ingen säkring mellan generator o batteri. Du sätter väl på ringskor på 50mm2 kablarna? Då är de bara att lägga dem på varandra o dra till!

Jockk3 skrev:
tänkt uppgradera strömkablarna under huven "the big 3" (jag har kollat på videon i andra tråden tongue )

behövs säkring mellan generatorn och batteriets + ?

och vad för batteri terminal ska man köra på? behövs ju minst 2x 50kvadrat på vardera sko

jag har redan 50kvadrats kabel inhandlad

går det att lägga en kabel med sko under terminalen? elr kommer den glappa?

har dock inga terminaler i bilen tongue dom lär ju inte få plats på en orginal terminal :S ?

De kostar inte mkt o köpa en annan batteriklämma som har plats!

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 september 2013
Noiseprojekt skrev:
Tokken skrev:
Nitromast skrev:
Något sådant har jag verkligen inte påstått Evil, vet inte riktigt vad du har för gränsvärde på att spela högt. Men jag tyckte då jag klarade mig galant med en så låg delning.

Tokken varför skulle det vara onödigt att dela 40hz, vem var det som sa att jag ens hade en sub?
Detta är ju enbart din egen åsikt.

Om jag inte minns helt fel finns det en jävligt fin SQbil därute med Hybrid-prylar i som har sin sub till enbart en oktav. Att du har din över tre är ju totalt onödigt. wink (hint)

Finns inte många middar som inte ens låter bra neråt 40Hz.. 40Hz är inte mid, så enkelt är det.
Visa mig en enda midbas som klarar av att leverera 40Hz utan att totalt tystna i en normal bildörr.
Då har ju jag hellre 40Hz från en bas som klarar av registret utan problem.

Jo det är min åsikt.. för jag har redan provat det mesta och hugger inget från luften direkt.
Jag spekulerar inte speciellt ofta och säger jag något så har jag allt som oftast redan provat själv.

Inte för inte som det finns diskanter midbasar och subwoofers.

Att det FUNKAR tror jag säkert, men min personliga åsikt är att det inte funkar så där lysande om man ska
jämföra med en sub.

Finns ju liksom en anledning till varför vi oftast delar PA lådor från 80-120Hz och uppåt.
Kolla t.ex på d&b J-sub (3x18") som hänger med upp till 100Hz eller Master Audio JK218W4 som går till 110Hz, Dynacord Cobra PWH28 (200Hz)

Ingen av dom större PA märkena låter sina små 6,5-8" middar gå ner till 40Hz.

6,5" låter dom gå ner till ca 70Hz i fullrange-burkar.
10" till ca 55Hz
15" till ca 40Hz

Det finns anledningar till det.

!PA märken!

1 523 Inlägg
14 september 2013
Nitromast skrev:
Noiseprojekt skrev:
Tokken skrev:

Finns inte många middar som inte ens låter bra neråt 40Hz.. 40Hz är inte mid, så enkelt är det.
Visa mig en enda midbas som klarar av att leverera 40Hz utan att totalt tystna i en normal bildörr.
Då har ju jag hellre 40Hz från en bas som klarar av registret utan problem.

Jo det är min åsikt.. för jag har redan provat det mesta och hugger inget från luften direkt.
Jag spekulerar inte speciellt ofta och säger jag något så har jag allt som oftast redan provat själv.

Inte för inte som det finns diskanter midbasar och subwoofers.

Att det FUNKAR tror jag säkert, men min personliga åsikt är att det inte funkar så där lysande om man ska
jämföra med en sub.

Finns ju liksom en anledning till varför vi oftast delar PA lådor från 80-120Hz och uppåt.
Kolla t.ex på d&b J-sub (3x18") som hänger med upp till 100Hz eller Master Audio JK218W4 som går till 110Hz, Dynacord Cobra PWH28 (200Hz)

10" till ca 55Hz
15" till ca 40Hz

!PA märken!

Och vad kallar du dessa då?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … rtx88.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 4-ohm.html
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … t=20178494
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … t=20178465
http://mds.se/product.html?product_id=2 … ry_id=2601

Det är rena avkommor från PA världen.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 september 2013
Noiseprojekt skrev:
Nitromast skrev:
Noiseprojekt skrev:

10" till ca 55Hz
15" till ca 40Hz

!PA märken!

Och vad kallar du dessa då?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … rtx88.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 4-ohm.html
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … t=20178494
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … t=20178465
http://mds.se/product.html?product_id=2 … ry_id=2601

Det är rena avkommor från PA världen.

Budget ^^
Eller bara något jag absolut inte skulle stoppa i en bil!
Senast redigerat av Nitromast (14 september 2013)

16 197 Inlägg
14 september 2013
Nitromast skrev:

Budget ^^

fast just nu är de BARA sånt jag kör med i mina byggen då jag anser att vanliga "trötta" bilelement inte kan prestera det JAG kräver.

1 523 Inlägg
14 september 2013
Nitromast skrev:

Budget ^^

Men nu var det snack om delningar, jag har visat att PA märken inte gå ner lika lågt som vissa säger att deras bilhögtalare gör.

Jag, Örjan och Robban är nog jäkligt sugna på att få höra någon som ens spelar i närheten av deras (Örjan & Robban) volymer MEN dom ska spela ifrån 45Hz som vissa här säger dom klarar.
Senast redigerat av Noiseprojekt (14 september 2013)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 september 2013
Noiseprojekt skrev:

Men nu var det snack om delningar, jag har visat att PA märken inte gå ner lika lågt som vissa säger att deras bilhögtalare gör.

Jag, Örjan och Robban är nog jäkligt sugna på att få höra någon som ens spelar i närheten av deras (Örjan & Robban) volymer MEN dom ska spela ifrån 45Hz som vissa här säger dom klarar.

Det var väl ingen mer än Örjan själv som sa att han hade PA grejer? Det är väl ingen konst att få en PAbas att spela djupt om man skulle vilja det, men det är sällan man kommer ut på en spelning och folk vill lyssna på orgelmusik. Finns mao ingen anledning till att fånga frekvenser man aldrig kommer spela. Eller hur många nattklubbar har du varit på som dragit igång orgel?

Det är ingen som påstått att man spelar ens i närheten av dem heller, men det är definitivt högt nog för 95% och lite till. Du skulle gärna få lyssna om inte bilen vore skrot. Att man sen klarar sig utan baslåda till samma musik skadar ju inte heller. Har inget behov av att spela för en publik, är bara jag som ska åka min bil och där räcker det gott för mig. Om det sen spelar för personerna 200m bort bryr jag mig bokstavligen blanka fan i tongue

Tokken du har mycket rätt, Det finns en anledning till att det kallas subbas! Finns ju en oktav som kallas subkontraoktavet! Det är rätt tydligt att vi har olika tolkningar av "Bas / midbas". Bara för att din subbas börjar på 100hz behöver det inte betyda samma för oss alla.

16 197 Inlägg
14 september 2013
Nitromast skrev:
Noiseprojekt skrev:
Nitromast skrev:

Budget ^^

Det var väl ingen mer än Örjan själv som sa att han hade PA grejer? Det är väl ingen konst att få en PAbas att spela djupt om man skulle vilja det, men det är sällan man kommer ut på en spelning och folk vill lyssna på orgelmusik. Finns mao ingen anledning till att fånga frekvenser man aldrig kommer spela. Eller hur många nattklubbar har du varit på som dragit igång orgel?

Det är ingen som påstått att man spelar ens i närheten av dem heller, men det är definitivt högt nog för 95% och lite till. Du skulle gärna få lyssna om inte bilen vore skrot. Att man sen klarar sig utan baslåda till samma musik skadar ju inte heller. Har inget behov av att spela för en publik, är bara jag som ska åka min bil och där räcker det gott för mig. Om det sen spelar för personerna 200m bort bryr jag mig bokstavligen blanka fan i tongue

Tokken du har mycket rätt, Det finns en anledning till att det kallas subbas! Finns ju en oktav som kallas subkontraoktavet! Det är rätt tydligt att vi har olika tolkningar av "Bas / midbas". Bara för att din subbas börjar på 100hz behöver det inte betyda samma för oss alla.

annnars finns de ju PELTOR-kåpor med radio i.. de lyssnar jag på säker 6 timmar om dagen på jobbet.. de "duger" de oxå..      tongue

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 september 2013
evilaudio skrev:
annnars finns de ju PELTOR-kåpor med radio i.. de lyssnar jag på säker 6 timmar om dagen på jobbet.. de "duger" de oxå..      tongue

Haha så rätt så! wink

16 197 Inlägg
14 september 2013
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Haha så rätt så! wink

vet dock av egen erfaranhet (jobbat som möntor/varit på MASSOR av event) att många yngre vill spela skit högt men för vettiga pengar.. då funkar inte vanliga bilkit med dålig känslighet.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 september 2013
Nitromast skrev:
Bara för att din subbas börjar på 100hz behöver det inte betyda samma för oss alla.

Hoppas du inte menar allvar nu.. för då tänker jag allvarligt talat börja fundera.

Det där var nog fan det dummaste jag läst på jäkligt länge.

Du och jag ska definitivt inte diskutera ljud om du resonerar på det viset.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 september 2013
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Haha så rätt så! wink

vet dock av egen erfaranhet (jobbat som möntor/varit på MASSOR av event) att många yngre vill spela skit högt men för vettiga pengar.. då funkar inte vanliga bilkit med dålig känslighet.

Sen är ju frågan vad vettiga pengar är. Har man väldigt tight budget så absolut, kör PA om du bara vill spela högt. Men det är inget jag personligen skulle sätta in i min bil bara för att jag skulle vilja spela högt och ha det billigare. Självfallet går det inte med dålig känslighet och dåliga steg. Man får ju offra det ena för det andra.

Sök