2845
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

37 Inlägg
3 april 2014
#24261
Hallå!
Sitter i bilstereo tankar. smile
Ska slänga i nytt system i min ng900 cab, 3,5 i panelen, 6,5 fram och sedan bak där min fråga lyder: sitter det 6,5 bak i sidorna? Bilen står i ett garage ganska långt från min boplats där av frågan här.
Fråga 2: Tänkte slänga i 2 vägs 6,5 fram och eventuellt 3 vägs bak, för att få mellanregister. Tänker jag fel då?
Tack på förhand! smile


2 712 Inlägg
3 april 2014
#24262
Ottosson skrev:
Hallå!
Sitter i bilstereo tankar. smile
Ska slänga i nytt system i min ng900 cab, 3,5 i panelen, 6,5 fram och sedan bak där min fråga lyder: sitter det 6,5 bak i sidorna? Bilen står i ett garage ganska långt från min boplats där av frågan här.
Fråga 2: Tänkte slänga i 2 vägs 6,5 fram och eventuellt 3 vägs bak, för att få mellanregister. Tänker jag fel då?
Tack på förhand! smile
Hade jag varit du som har plats hade jag sett om jag kan få in ett 3-vägs fram istället smile

6,5a i dörren, 3a i panelen samt montera in ett par diskanter i a-stolpen eller så smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Voodoo
1 444 Inlägg
4 april 2014
#24263
Nu har jag lyckas igen.

Behöver hitta mig nå bas som passar bra i lådan som dröni rekommendera åt min rf he 12"
Dvs 60 liter netto samt slit port höjd30 x bred4 x lång31.
Lådan gjordes men hann aldrig kapa ur hålet för basen innan basen skrotades.
Så vad för bas finns de som funka bra i denna låda 10-12-15"? Steget är ett jbl gto 700.1 och bara stabilt ner till 2ohm.

Tacksam för svar.


Prisklass 500-1500~

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

4 Inlägg
5 april 2014
#24264
Köpte nyligen en Mazda 323 - 98 och har nu införskaffat mig en modernare stereo då den förra hade kassettbandspelare..

Köpte med en ISO adapter som tydligen skulle passa alla Mazda modeller, men tydligen så ser det konstigt ut (nybörjare) och de sladdar som finns där passar inte alls med adaptern. Undrar om det är något annat jag skulle ha köpt?

Tacksam för hjälp, är inget geni på detta... hmm

Bild på kablar:

Garaget

*Finns även en antennkabel som inte syns i bilden.
Senast redigerat av nerminh (5 april 2014)


25 Inlägg
9 april 2014
#24265
Hallå. Skulle behöva lite hjälp av någon som kan räkna på lådor till basar.
Ska köra med 4st jbl gto 1214 i en gammal 60-tals chevrolet. Det är en sedan och de ska spelas mycket rock typ acdc.
Tacksam för svar:)

493 Inlägg
17 april 2014
#24266
Hallå hallå, tänkte jag skulle göra en sluten låda till en Lightning audio b2.10.4 som ska sitta i en Volvo 740.
Jag har dock väldigt svårt att hitta information om vad den trivs i, inga parametrar osv.

Är det någon som har erfarenhet av den eller vet vad den generellt kan trivas i? Hittade förslag på 14L-28L men det är ett stort spann.

Är inget som ska spela tokhögt och bra direkt. Har ni något tips?

P.S Någon som vet hur jag kan räkna ut vinkeln på ryggstödet i baksätet?

Sponsor: www.12vled.se

21 761 Inlägg
17 april 2014
#24267
http://www.lightningaudio.com/latech/li … rs_MAN.pdf

30 liter netto basreflex med 3" port skulle du kunna testa, röret kapas 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Basen lär bottna relativt lätt eftersom den har litet Xmax.

Exempel på vinkelberäkning: http://www.webbmatte.se/display_page.ph … he=5782168

Eller så använder du ett lådberäkningsprogram (tex BassBox Pro) som kan räkna på "slanted front" och matar in övre+nedre djupmått utifrån en tänkt lodrät linje. smile

21 761 Inlägg
18 april 2014
#24268
-matte- skrev:
Hallå. Skulle behöva lite hjälp av någon som kan räkna på lådor till basar.
Ska köra med 4st jbl gto 1214 i en gammal 60-tals chevrolet. Det är en sedan och de ska spelas mycket rock typ acdc.
Tacksam för svar:)
Testa med 130 liter byggvolym slutet. smile

493 Inlägg
18 april 2014
#24269
Drönirettab skrev:
http://www.lightningaudio.com/latech/library/2003/Woofers/MAN4571A_LA_boltwoofers_MAN.pdf

30 liter netto basreflex med 3" port skulle du kunna testa, röret kapas 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Basen lär bottna relativt lätt eftersom den har litet Xmax.

Exempel på vinkelberäkning: http://www.webbmatte.se/display_page.ph … he=5782168

Eller så använder du ett lådberäkningsprogram (tex BassBox Pro) som kan räkna på "slanted front" och matar in övre+nedre djupmått utifrån en tänkt lodrät linje. smile
Så en sluten låda är inte att rekommendera för basen?
Hur långt bör röret vara om det är 77mm i innerdiameter utan trattar för den beräkningen du gjorde?

Sponsor: www.12vled.se

21 761 Inlägg
18 april 2014
#24270
Ca 27 cm långt ska det röret vara. Sluten låda fungerar och manualen rekommenderar en sån låda, men basreflex ser också ut att fungera bra samtidigt som den ger bättre verkningsgrad. smile

1 Inlägg
18 april 2014
#24271
Skulle någon kunna förklara hur man kopplar ett "MDS HC-400vt" slutsteg på 1200 watt till 2x "Digital Fanatic FD-10". Eller går det ens?

21 761 Inlägg
18 april 2014
#24272
Seriekoppla basarna och sedan bryggkoppla steget, då funkar det utan att steget blir överbelastat. smile

493 Inlägg
18 april 2014
#24273
Drönirettab skrev:
Ca 27 cm långt ska det röret vara. Sluten låda fungerar och manualen rekommenderar en sån låda, men basreflex ser också ut att fungera bra samtidigt som den ger bättre verkningsgrad. smile
Provade sluten låda på drygt 20-21L, den fungerar men det blev inte så mycket tryck så en portad ska också provas.

Bör jag dra porten genom hatthyllan och basen spelandes genom skidluckan eller bara fokusera på att ha porten mot skidluckan och basen mot ryggstödet?

Sponsor: www.12vled.se

21 761 Inlägg
18 april 2014
#24274
Testa först med basen mot skidluckan och porten genom hatthyllan, då är det ju i princip "fritt fram" för både basen och porten att återge ljudet. smile

Det skulle i teorin funka med ännu större lådvolym på portade lådan utan att frekvenskurvan blir tydligt peakad, men då ökar konutslaget ännu mer och i slutändan kanske det inte blir speciellt mycket högre tryck pga att basen bottnar lättare. Vi får väl se hur den här lådan funkar först.
Senast redigerat av Drönirettab (18 april 2014)

600 Inlägg
18 april 2014
#24275
ställde in slutsteget idag så basen spelade fint när bilen stog avstängd parkerad. När jag kör hörs knappt basen längre.. varför?

493 Inlägg
19 april 2014
#24276
Drönirettab skrev:
Testa först med basen mot skidluckan och porten genom hatthyllan, då är det ju i princip "fritt fram" för både basen och porten att återge ljudet. smile

Det skulle i teorin funka med ännu större lådvolym på portade lådan utan att frekvenskurvan blir tydligt peakad, men då ökar konutslaget ännu mer och i slutändan kanske det inte blir speciellt mycket högre tryck pga att basen bottnar lättare. Vi får väl se hur den här lådan funkar först.
Okej smile

Skulle det dock gå att porta min slutna låda på 23.5l utan bas?

Hittade att om jag slog i en 28cm 3.03" port skulle jag få en frekvens på 42hz.

Sponsor: www.12vled.se

47 Inlägg
19 april 2014
#24277
tjena, jag har en audi a4 2006. jag testade byta ut orginal stereon förut men fick mycket sämre ljud. hur kommer det sig? köpte en pioneer kommer inte ihåg vad den heter riktigt. kostade ca 3000:- på mediamarkt. bak högtalarna försvann när jag bytte stereo, varför gjorde dom det? tänker nu på om man ska köpa denna. http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-ddx4025bt.html
Senast redigerat av C-HUTTUNEN (19 april 2014)


1 426 Inlägg
19 april 2014
#24278
C-HUTTUNEN skrev:
tjena, jag har en audi a4 2006. jag testade byta ut orginal stereon förut men fick mycket sämre ljud. hur kommer det sig? köpte en pioneer kommer inte ihåg vad den heter riktigt. kostade ca 3000:- på mediamarkt. bak högtalarna försvann när jag bytte stereo, varför gjorde dom det? tänker nu på om man ska köpa denna. http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-ddx4025bt.html
sitter det ett slutsteg i bilen ?
byta huvudenhet ytterligare en gång kommer inte hjälpa för fem öre smile
Senast redigerat av Jockk3 (19 april 2014)

21 761 Inlägg
19 april 2014
#24279
Hassman skrev:
Okej smile

Skulle det dock gå att porta min slutna låda på 23.5l utan bas?

Hittade att om jag slog i en 28cm 3.03" port skulle jag få en frekvens på 42hz.
När bas och port sätts i lådan så minskar nettovolymen till ca 21 liter, avstämningen hamnar då på omkring 45 Hz med den portlängden. Det blir mer tryck än den slutna, men inte i den djupaste basen (under 35 Hz). För att kompensera avstämningen pga den minskade nettovolymen så krävs längre port, vilket ger ännu mindre nettovolym osv. Jag skulle hellre föreslå ny större låda om den ska vara portad. smile

Maskinist
153 Inlägg
20 april 2014
#24280
Blev lite fundersam på en sak nu..

När man säger att portlängden skall vara 30cm, är det då inklusive trattarna eller själva rörets längs?

- FriEND - BoyfriEND - GirlfriEND - BestfriEND - League of LegENDS
- Merca
Only Merca has no END


Sök