Skulle byta ut framhögtalarna i bilen men råkade förstöra originalbaffeln (gjord i plast) som högtalaren satt i, den satt fast med skruv och även något silikon som hade smält så när jag försökte dra loss den så gick den av..
Den ser ut så här:
http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalara … _fiat.htmlBilen är en Opel Corsa OPC -08.
Frågan jag har nu är om jag ska beställa en ny eller om jag ska använda MDF-ringar istället?
http://www.brl.se/sv/artiklar/65-mdf-ring.htmlEller ska jag ha båda 2? Både MDF-ring och originalbaffel? Funkar det?
Installationen av ljudet är ju 50% har jag hört och jag vill få ut så mycket ljud och midbas som möjligt ur dem.
Har dämpat dörrarna redan så nu återstår bara en bra montering av högtalarna.
Om jag använder MDF-ringar hur monterar jag dem korrekt? Ska de sitta mellan plåten och högtalaren, borra nya hål i plåten och ringarna? Eller är det bäst om jag beställer en ny originalbaffel i plast?
Ska jag även ha silikon eller något mellan så det sluter tätt?
Kollade även på den här videon nedan och 6 min in så använder han "foam rings" som ska kanalisera ljudet ut i kupén och får ut mer midbas, kan jag göra egna såna skumringar? Eller är det där onödigt?
https://www.youtube.com/watch?v=S7WKCFHGwRYSen skulle jag byta ut högtalarna i bak också men där satt det 5,25 och jag råkade köpa 6,5, går det att borra nya hål bara? Fanns inga bafflar där utan högtalaren satt fast i plåten bara, med silikon mellan.
Många frågor alltså, hoppas ni förstår vad jag menar med allt, vill få ut så mkt midbas och ljud som möjligt genom en bra högtalarmontering.
Har iaf lyckats installera 4-kanal slutsteget, monosteget, baslådan och ny huvudenhet.
Så det enda som återstår är en bra montering av högtalarna i dörrarna, delningsfiltren och diskanterna är på plats redan. Men jag klassar mig ändå som nybörjare på billjud.
Om det finns någon som kan hjälpa i Sthlm eller närheten av Sthlm så kan jag betala för hjälpen.
Skicka PM isåfall. Annars hoppas jag kunna lösa det själv med er hjälp.