2101
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 212 Inlägg
12 september 2015
#25501
skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..
tobzter skrev:
kenth66 skrev:
sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...
tobzter skrev:
Men den skarvar du bara in på befintliga högtalar kablar ,för högtalarkabel måste väl bilen ha


Trodde du skulle montera ett slutsteg bara..men du ska byta huvudenhet och allt?

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Avstängd
598 Inlägg
12 september 2015
#25502
kenth66 skrev:
skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..
tobzter skrev:
kenth66 skrev:
sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...

Trodde du skulle montera ett slutsteg bara..men du ska byta huvudenhet och allt?


Är navin integrerad i stereon och att du därför inte vill byta ut huvudenheten? Om det är så kan du bara göra som vi har skrivit, skarva högtalarkablar till slutsteget, med eller utan omvandlare. Det är inte svårt och du behöver inte löda men en skarvkontakt av tvivelaktig kvalitet försämrar ljudet. Det är inga guldpläterade kontakter om jag säger så.

1 212 Inlägg
12 september 2015
#25503
roll
Nausea skrev:
kenth66 skrev:
skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..
tobzter skrev:

Trodde du skulle montera ett slutsteg bara..men du ska byta huvudenhet och allt?


Är navin integrerad i stereon och att du därför inte vill byta ut huvudenheten? Om det är så kan du bara göra som vi har skrivit, skarva högtalarkablar till slutsteget, med eller utan omvandlare. Det är inte svårt och du behöver inte löda men en skarvkontakt av tvivelaktig kvalitet försämrar ljudet. Det är inga guldpläterade kontakter om jag säger så.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Avstängd
598 Inlägg
12 september 2015
#25504
kenth66 skrev:
roll
Nausea skrev:
kenth66 skrev:
skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..


Är navin integrerad i stereon och att du därför inte vill byta ut huvudenheten? Om det är så kan du bara göra som vi har skrivit, skarva högtalarkablar till slutsteget, med eller utan omvandlare. Det är inte svårt och du behöver inte löda men en skarvkontakt av tvivelaktig kvalitet försämrar ljudet. Det är inga guldpläterade kontakter om jag säger så.


Kan du svara eller vill du vara en dryg liten skit?

Avstängd
598 Inlägg
12 september 2015
#25505
kenth66 skrev:
sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...
tobzter skrev:
Men den skarvar du bara in på befintliga högtalar kablar ,för högtalarkabel måste väl bilen ha


Så du tror att du kan dryga dig med roll när du själv är så inkompetent att du tror att navin ska kopplas till ett slutsteg?

3 173 Inlägg
12 september 2015
#25506
Som sagt är de bara slutsteg som ska in spelar de inge roll om de navi eller vad allt heter med rattstyrning .bara skarva in på HÖGTALARNA som flera har sagt? Förstår inte problemet


69 Inlägg
12 september 2015
#25507
Tjenare, har köpt en Gladen RS10 och skulle vilja ha tips på slutsteg samt kablage till det!
Basen är på 250 rms i 4 ohm så helst ett steg som levererar ungefär det. Hellre över än under.
Hade tänkte ungefär 2k för steget.
Har eventuellt tänkte byta ut min stereo mot något bättre. Har en Marquant från Jula så det mesta lär slå den.
Budget på stereo runt 1k.
Är tacksam för hjälp och tips!

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

Avstängd
598 Inlägg
12 september 2015
#25508
Kramer skrev:
Tjenare, har köpt en Gladen RS10 och skulle vilja ha tips på slutsteg samt kablage till det!
Basen är på 250 rms i 4 ohm så helst ett steg som levererar ungefär det. Hellre över än under.
Hade tänkte ungefär 2k för steget.
Har eventuellt tänkte byta ut min stereo mot något bättre. Har en Marquant från Jula så det mesta lär slå den.
Budget på stereo runt 1k.
Är tacksam för hjälp och tips!

Ett standardtips är att lägga ungefär lika mycket på alla delar, dvs lägger du 2k på steg och bas ska du lägga ungefär lika mycket på stereon. Med en känslighet på basen på över 90 db behöver du inte så mycket effekt beroende på hur resten av högtalarna drivs, med eller utan steg.

69 Inlägg
12 september 2015
#25509
Nausea skrev:
Kramer skrev:
Tjenare, har köpt en Gladen RS10 och skulle vilja ha tips på slutsteg samt kablage till det!
Basen är på 250 rms i 4 ohm så helst ett steg som levererar ungefär det. Hellre över än under.
Hade tänkte ungefär 2k för steget.
Har eventuellt tänkte byta ut min stereo mot något bättre. Har en Marquant från Jula så det mesta lär slå den.
Budget på stereo runt 1k.
Är tacksam för hjälp och tips!

Ett standardtips är att lägga ungefär lika mycket på alla delar, dvs lägger du 2k på steg och bas ska du lägga ungefär lika mycket på stereon. Med en känslighet på basen på över 90 db behöver du inte så mycket effekt beroende på hur resten av högtalarna drivs, med eller utan steg.

Så som det är nu driver jag mina två framhögtalare på stereon. Jag hade bara tänkt byta ut stereon till något roligare samt köpa slutsteg till min baslåda.
Om jag förstått  det rätt, är känsligheten på högtalaren hur pass lättdriven den är? (Ju högre dB desto mer lättdriven?)
Samt i vilk n ände börjar jag uppgradera? Ny stereo först eller slutsteg och kablage?

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

Avstängd
598 Inlägg
12 september 2015
#25510
Kramer skrev:
Nausea skrev:
Kramer skrev:
Tjenare, har köpt en Gladen RS10 och skulle vilja ha tips på slutsteg samt kablage till det!
Basen är på 250 rms i 4 ohm så helst ett steg som levererar ungefär det. Hellre över än under.
Hade tänkte ungefär 2k för steget.
Har eventuellt tänkte byta ut min stereo mot något bättre. Har en Marquant från Jula så det mesta lär slå den.
Budget på stereo runt 1k.
Är tacksam för hjälp och tips!

Ett standardtips är att lägga ungefär lika mycket på alla delar, dvs lägger du 2k på steg och bas ska du lägga ungefär lika mycket på stereon. Med en känslighet på basen på över 90 db behöver du inte så mycket effekt beroende på hur resten av högtalarna drivs, med eller utan steg.

Så som det är nu driver jag mina två framhögtalare på stereon. Jag hade bara tänkt byta ut stereon till något roligare samt köpa slutsteg till min baslåda.
Om jag förstått  det rätt, är känsligheten på högtalaren hur pass lättdriven den är? (Ju högre dB desto mer lättdriven?)
Samt i vilk n ände börjar jag uppgradera? Ny stereo först eller slutsteg och kablage?

Eftersom du redan köpt en bas så skulle jag börja med slutsteg. Ja, basen har rätt hög känslighet så det krävs inga 250 w för att överrösta dina framhögtalare som du driver med stereons 15 w. Varför inte ett fyrkanalssteg med minst 50 w/kanal så kan du driva hela systemet. Se bara till att steget går att bryggkoppla till 3 kanaler, 2 fram och 1 till basen.
Senast redigerat av Nausea (12 september 2015)

69 Inlägg
12 september 2015
#25511
Nausea skrev:
Kramer skrev:
Nausea skrev:

Ett standardtips är att lägga ungefär lika mycket på alla delar, dvs lägger du 2k på steg och bas ska du lägga ungefär lika mycket på stereon. Med en känslighet på basen på över 90 db behöver du inte så mycket effekt beroende på hur resten av högtalarna drivs, med eller utan steg.

Så som det är nu driver jag mina två framhögtalare på stereon. Jag hade bara tänkt byta ut stereon till något roligare samt köpa slutsteg till min baslåda.
Om jag förstått  det rätt, är känsligheten på högtalaren hur pass lättdriven den är? (Ju högre dB desto mer lättdriven?)
Samt i vilk n ände börjar jag uppgradera? Ny stereo först eller slutsteg och kablage?

Eftersom du redan köpt en bas så skulle jag börja med slutsteg. Ja, basen har rätt hög känslighet så det krävs inga 250 w för att överrösta dina framhögtalare som du driver med stereons 15 w. Varför inte ett fyrkanalssteg med minst 50 w/kanal så kan du driva hela systemet. Se bara till att steget går att bryggkoppla till 3 kanaler, 2 fram och 1 till basen.

Framsystemet hade jag tänkt uppgradera i framtiden med ett tvåkanaligt slutsteg som får driva bägge dörrarna. Tills dess vill jag bara ha lite bas i bilen. Är väldigt platt ljud utan basen.
Planen är alltså att först fixa slutsteg till basen, helst ett monosteg med runt 250w rms så blir det lite framtidssäkert om jag skulle vilja byta upp mig i basväg. Sedan tänkte jag byta huvudenhet så man kan få lite bättre ljudkvalité och få lite mer kräm till Framsystemet. Skulle jag sedan tycka att Framsystemet drunknar i basen så uppgraderar jag även där med ett tvåkanaligt slutsteg.
Låter det som en bra plan?

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
12 september 2015
#25512
Har du kollat med Parrot (de som gör handsfree), de har mycket ISO-kablage att välja på?
kenth66 skrev:
någon som har knypplat in detta steg i en dacia duster -15 med nav.. verkar vara tusan så svårt att få tag på iso kontakter. det är renaults navi med allt..

någon som har en vettig lösning utan att klippa original kablar?

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ … s/GM-D1004

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Avstängd
598 Inlägg
12 september 2015
#25513
Kramer skrev:
Nausea skrev:
Kramer skrev:

Så som det är nu driver jag mina två framhögtalare på stereon. Jag hade bara tänkt byta ut stereon till något roligare samt köpa slutsteg till min baslåda.
Om jag förstått  det rätt, är känsligheten på högtalaren hur pass lättdriven den är? (Ju högre dB desto mer lättdriven?)
Samt i vilk n ände börjar jag uppgradera? Ny stereo först eller slutsteg och kablage?

Eftersom du redan köpt en bas så skulle jag börja med slutsteg. Ja, basen har rätt hög känslighet så det krävs inga 250 w för att överrösta dina framhögtalare som du driver med stereons 15 w. Varför inte ett fyrkanalssteg med minst 50 w/kanal så kan du driva hela systemet. Se bara till att steget går att bryggkoppla till 3 kanaler, 2 fram och 1 till basen.

Framsystemet hade jag tänkt uppgradera i framtiden med ett tvåkanaligt slutsteg som får driva bägge dörrarna. Tills dess vill jag bara ha lite bas i bilen. Är väldigt platt ljud utan basen.
Planen är alltså att först fixa slutsteg till basen, helst ett monosteg med runt 250w rms så blir det lite framtidssäkert om jag skulle vilja byta upp mig i basväg. Sedan tänkte jag byta huvudenhet så man kan få lite bättre ljudkvalité och få lite mer kräm till Framsystemet. Skulle jag sedan tycka att Framsystemet drunknar i basen så uppgraderar jag även där med ett tvåkanaligt slutsteg.
Låter det som en bra plan?

Det blir knappast en uppgradering med bara ett slutsteg om du behåller originalhögtalarna. Om ljudet drunknar i bas handlar mer om inställningar än om slutstegets effekt. Jag säger bara att det är möjligt med 250 w till en 10" bas. Med 2 slutsteg ökar risken att strömkapaciteten i en liten Felicia inte räcker till, vilket kan göra en investering i ett extra batteri nödvändigt, med allt vad det innebär.

7 Inlägg
13 september 2015
#25514
Skulle byta ut framhögtalarna i bilen men råkade förstöra originalbaffeln (gjord i plast) som högtalaren satt i, den satt fast med skruv och även något silikon som hade smält så när jag försökte dra loss den så gick den av..

Den ser ut så här:
http://www.brl.se/sv/artiklar/hogtalara … _fiat.html
Bilen är en Opel Corsa OPC -08.

Frågan jag har nu är om jag ska beställa en ny eller om jag ska använda MDF-ringar istället?
http://www.brl.se/sv/artiklar/65-mdf-ring.html
Eller ska jag ha båda 2? Både MDF-ring och originalbaffel? Funkar det?

Installationen av ljudet är ju 50% har jag hört och jag vill få ut så mycket ljud och midbas som möjligt ur dem.

Har dämpat dörrarna redan så nu återstår bara en bra montering av högtalarna.

Om jag använder MDF-ringar hur monterar jag dem korrekt? Ska de sitta mellan plåten och högtalaren, borra nya hål i plåten och ringarna? Eller är det bäst om jag beställer en ny originalbaffel i plast?

Ska jag även ha silikon eller något mellan så det sluter tätt?

Kollade även på den här videon nedan och 6 min in så använder han "foam rings" som ska kanalisera ljudet ut i kupén och får ut mer midbas, kan jag göra egna såna skumringar? Eller är det där onödigt?
https://www.youtube.com/watch?v=S7WKCFHGwRY

Sen skulle jag byta ut högtalarna i bak också men där satt det 5,25 och jag råkade köpa 6,5, går det att borra nya hål bara? Fanns inga bafflar där utan högtalaren satt fast i plåten bara, med silikon mellan.

Många frågor alltså, hoppas ni förstår vad jag menar med allt, vill få ut så mkt midbas och ljud som möjligt genom en bra högtalarmontering.

Har iaf lyckats installera 4-kanal slutsteget, monosteget, baslådan och ny huvudenhet.
Så det enda som återstår är en bra montering av högtalarna i dörrarna, delningsfiltren och diskanterna är på plats redan. Men jag klassar mig ändå som nybörjare på billjud.

Om det finns någon som kan hjälpa i Sthlm eller närheten av Sthlm så kan jag betala för hjälpen.
Skicka PM isåfall. Annars hoppas jag kunna lösa det själv med er hjälp.

69 Inlägg
13 september 2015
#25515
Nausea skrev:
Kramer skrev:
Nausea skrev:

Eftersom du redan köpt en bas så skulle jag börja med slutsteg. Ja, basen har rätt hög känslighet så det krävs inga 250 w för att överrösta dina framhögtalare som du driver med stereons 15 w. Varför inte ett fyrkanalssteg med minst 50 w/kanal så kan du driva hela systemet. Se bara till att steget går att bryggkoppla till 3 kanaler, 2 fram och 1 till basen.

Framsystemet hade jag tänkt uppgradera i framtiden med ett tvåkanaligt slutsteg som får driva bägge dörrarna. Tills dess vill jag bara ha lite bas i bilen. Är väldigt platt ljud utan basen.
Planen är alltså att först fixa slutsteg till basen, helst ett monosteg med runt 250w rms så blir det lite framtidssäkert om jag skulle vilja byta upp mig i basväg. Sedan tänkte jag byta huvudenhet så man kan få lite bättre ljudkvalité och få lite mer kräm till Framsystemet. Skulle jag sedan tycka att Framsystemet drunknar i basen så uppgraderar jag även där med ett tvåkanaligt slutsteg.
Låter det som en bra plan?

Det blir knappast en uppgradering med bara ett slutsteg om du behåller originalhögtalarna. Om ljudet drunknar i bas handlar mer om inställningar än om slutstegets effekt. Jag säger bara att det är möjligt med 250 w till en 10" bas. Med 2 slutsteg ökar risken att strömkapaciteten i en liten Felicia inte räcker till, vilket kan göra en investering i ett extra batteri nödvändigt, med allt vad det innebär.

Jag förstår precis hur du tänker, dock vill jag bara ha lite bas i bilen just nu.
Jag tar väldigt gärna tips på ett slutsteg som levererar 250w rms i 4 ohm för runt 2k. Helst ett klass D då de ska vara mer effektiva.
Jag går ändå i tankar om ny bil så kan köpa resten när jag köpt den.

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 september 2015
#25516
Kramer skrev:
Nausea skrev:
Kramer skrev:

Framsystemet hade jag tänkt uppgradera i framtiden med ett tvåkanaligt slutsteg som får driva bägge dörrarna. Tills dess vill jag bara ha lite bas i bilen. Är väldigt platt ljud utan basen.
Planen är alltså att först fixa slutsteg till basen, helst ett monosteg med runt 250w rms så blir det lite framtidssäkert om jag skulle vilja byta upp mig i basväg. Sedan tänkte jag byta huvudenhet så man kan få lite bättre ljudkvalité och få lite mer kräm till Framsystemet. Skulle jag sedan tycka att Framsystemet drunknar i basen så uppgraderar jag även där med ett tvåkanaligt slutsteg.
Låter det som en bra plan?

Det blir knappast en uppgradering med bara ett slutsteg om du behåller originalhögtalarna. Om ljudet drunknar i bas handlar mer om inställningar än om slutstegets effekt. Jag säger bara att det är möjligt med 250 w till en 10" bas. Med 2 slutsteg ökar risken att strömkapaciteten i en liten Felicia inte räcker till, vilket kan göra en investering i ett extra batteri nödvändigt, med allt vad det innebär.

Jag förstår precis hur du tänker, dock vill jag bara ha lite bas i bilen just nu.
Jag tar väldigt gärna tips på ett slutsteg som levererar 250w rms i 4 ohm för runt 2k. Helst ett klass D då de ska vara mer effektiva.
Jag går ändå i tankar om ny bil så kan köpa resten när jag köpt den.

http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-6001.html
Helt ok prisvärt steg faktiskt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 173 Inlägg
15 september 2015
#25517
Tänkte fråga vad folk säger om denna HU? Sony mex xb1000bt,den har ju härlig effekt gentemot övriga HU ,kan man slippa ha ett extra slutsteg till dörr högtalarna om man ska spela på human nivå ?
http://m.brl.se/sv/artiklar/sony-mex-xb100bt.html


1 435 Inlägg
15 september 2015
#25518
Kramer skrev:
Nausea skrev:
Kramer skrev:

Framsystemet hade jag tänkt uppgradera i framtiden med ett tvåkanaligt slutsteg som får driva bägge dörrarna. Tills dess vill jag bara ha lite bas i bilen. Är väldigt platt ljud utan basen.
Planen är alltså att först fixa slutsteg till basen, helst ett monosteg med runt 250w rms så blir det lite framtidssäkert om jag skulle vilja byta upp mig i basväg. Sedan tänkte jag byta huvudenhet så man kan få lite bättre ljudkvalité och få lite mer kräm till Framsystemet. Skulle jag sedan tycka att Framsystemet drunknar i basen så uppgraderar jag även där med ett tvåkanaligt slutsteg.
Låter det som en bra plan?

Det blir knappast en uppgradering med bara ett slutsteg om du behåller originalhögtalarna. Om ljudet drunknar i bas handlar mer om inställningar än om slutstegets effekt. Jag säger bara att det är möjligt med 250 w till en 10" bas. Med 2 slutsteg ökar risken att strömkapaciteten i en liten Felicia inte räcker till, vilket kan göra en investering i ett extra batteri nödvändigt, med allt vad det innebär.

Jag förstår precis hur du tänker, dock vill jag bara ha lite bas i bilen just nu.
Jag tar väldigt gärna tips på ett slutsteg som levererar 250w rms i 4 ohm för runt 2k. Helst ett klass D då de ska vara mer effektiva.
Jag går ändå i tankar om ny bil så kan köpa resten när jag köpt den.

http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/ … s-pk600-1s

http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/ … s-pk1000-1


242 Inlägg
15 september 2015
#25519
tobzter skrev:
Tänkte fråga vad folk säger om denna HU? Sony mex xb1000bt,den har ju härlig effekt gentemot övriga HU ,kan man slippa ha ett extra slutsteg till dörr högtalarna om man ska spela på human nivå ?
http://m.brl.se/sv/artiklar/sony-mex-xb100bt.html

det är ett extra "slutsteg" som medföljer som man kopplar in bakom stereon bara smile Här är ett liknande dock till alpine bara http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-kt … rpack.html

Avstängd
10 388 Inlägg
16 september 2015
#25520
Andyah skrev:
tobzter skrev:
Tänkte fråga vad folk säger om denna HU? Sony mex xb1000bt,den har ju härlig effekt gentemot övriga HU ,kan man slippa ha ett extra slutsteg till dörr högtalarna om man ska spela på human nivå ?
http://m.brl.se/sv/artiklar/sony-mex-xb100bt.html

det är ett extra "slutsteg" som medföljer som man kopplar in bakom stereon bara smile Här är ett liknande dock till alpine bara http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-kt … rpack.html

Nej det är det inte.
Senast redigerat av it_mutt (16 september 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök