3009
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

10 Inlägg
17 januari 2021
Growe skrev:
Bassiehof skrev:
Det beror helt på hur strömstarkt det är, men det bästa är att följa tillverkarens rekommendation. Det är bara 3 Ohm nominell impedans. Det kan alltså dippa under 3 Ohm under vissa omständigheter.

självklart.   är det något steg att ha så kommer det bara gå i protect..   lite värre är det att lasta ett gammalt steg som kondingarna börjar bli dåliga.. då kan man släppa ur röken ur grejerna. 

men det var derför jag skrev att igentligen är det 4kanaler som gäller.. smile  kanske skulle varit lite mer nogrann i hur jag skrev det..  började med mitt egna stereobygge när jag var 17 eller nått sånt och är 43 idag så man har snappat upp en del saker under åren så man glömmer lätt bort att yngre inte hunnit lära sig alla dumheter som man snappat upp

jag personligen hade inte tvekat men har man inte råd med att steget riskerar att gå upp i rök så ska kanske man ska ta det försiktigt...

det som jag anser är viktigaste är att man har kablar och sånt anslutna ordekligt och har ström till grejerna...

att jag inte eldat upp mer saker när jag var yngre är för mig en gåta..     jag körde ett Lanzar optdrive 50c och ett 2150 och ett 2050 i min fiat uno utan att ha gjort några uppgraderingar av varken batteri eller laddningsystem inte ens gjort big tree..     men det spelade  mycket bättre än vad någon annan stereo anläggning jag hört.. kanske inte högre och kanske inte finare.. men  kvaliten i basen var sjuk riktigt hård och distinkt..

Det är helt nya grejer så frågan är då...
Vad jag förstår så om jag seriekopplar 2st så dubblas impedansen till 6ohm
Och om jag paralellkopplar så halveras den till 1,5ohm?
Antar att det negativa är att belasta nedåt men påverkas steget också negativt med ett högre ohm-tal eller är det ljudet som påverkas?

1 777 Inlägg
17 januari 2021
MTIV skrev:
Growe skrev:
Bassiehof skrev:
Det beror helt på hur strömstarkt det är, men det bästa är att följa tillverkarens rekommendation. Det är bara 3 Ohm nominell impedans. Det kan alltså dippa under 3 Ohm under vissa omständigheter.

självklart.   är det något steg att ha så kommer det bara gå i protect..   lite värre är det att lasta ett gammalt steg som kondingarna börjar bli dåliga.. då kan man släppa ur röken ur grejerna. 

men det var derför jag skrev att igentligen är det 4kanaler som gäller.. smile  kanske skulle varit lite mer nogrann i hur jag skrev det..  började med mitt egna stereobygge när jag var 17 eller nått sånt och är 43 idag så man har snappat upp en del saker under åren så man glömmer lätt bort att yngre inte hunnit lära sig alla dumheter som man snappat upp

jag personligen hade inte tvekat men har man inte råd med att steget riskerar att gå upp i rök så ska kanske man ska ta det försiktigt...

det som jag anser är viktigaste är att man har kablar och sånt anslutna ordekligt och har ström till grejerna...

att jag inte eldat upp mer saker när jag var yngre är för mig en gåta..     jag körde ett Lanzar optdrive 50c och ett 2150 och ett 2050 i min fiat uno utan att ha gjort några uppgraderingar av varken batteri eller laddningsystem inte ens gjort big tree..     men det spelade  mycket bättre än vad någon annan stereo anläggning jag hört.. kanske inte högre och kanske inte finare.. men  kvaliten i basen var sjuk riktigt hård och distinkt..

Antar att det negativa är att belasta nedåt men påverkas steget också negativt med ett högre ohm-tal eller är det ljudet som påverkas?

Det blir som sagt 0,75 Ohm när du bryggar steget.

10 Inlägg
17 januari 2021
Bassiehof skrev:
MTIV skrev:
Growe skrev:

Förklara gärna...beror väl på om jag seriekopplar eller parallellkopplar högtalarna?
Ovan olika kopplingar hur påverkar de ljudet?

10 Inlägg
17 januari 2021
MTIV skrev:
Bassiehof skrev:
MTIV skrev:

Förklara gärna...beror väl på om jag seriekopplar eller parallellkopplar högtalarna?

Aha det är total belastning...inte per kanal man räknar alltså?

1 777 Inlägg
17 januari 2021
MTIV skrev:
Bassiehof skrev:
MTIV skrev:

När steget bryggkopplas "ser" steget halva impedansen per kanal enkelt uttryckt. Därför står det ibruksanvisningen att det klarar 2 Ohm per kanal när 4 kanaler drivs, men bara 4 Ohm per kanal när det bryggas. Så om högtalarimpedansen är 1,5 Ohm belastas steget med 0,75 Ohm per kanal. Därför är fyrkanals din enda möjlighet.

10 Inlägg
17 januari 2021
Bassiehof skrev:
MTIV skrev:
Bassiehof skrev:

När steget bryggkopplas "ser" steget halva impedansen per kanal enkelt uttryckt. Därför står det ibruksanvisningen att det klarar 2 Ohm per kanal när 4 kanaler drivs, men bara 4 Ohm per kanal när det bryggas. Så om högtalarimpedansen är 1,5 Ohm belastas steget med 0,75 Ohm per kanal. Därför är fyrkanals din enda möjlighet.

Tack! Då blir det fyrkanal.

10 Inlägg
10 april 2021
Tjenare!
Jag är sugen på att stoppa in lite annat ljud i min Audi 80 (B3 1.8S) och undrar om det är nån som vet hur eller om man kan stoppa in en stereo på annat ställe än original stereoplacering? Vill nämligen inte förstöra inredningen med en ny stereo i mittkonsolen.
Tacksam för svar! Mvh David.

10 Inlägg
10 april 2021
ByeCustoms skrev:
Tjenare!
Jag är sugen på att stoppa in lite annat ljud i min Audi 80 (B3 1.8S) och undrar om det är nån som vet hur eller om man kan stoppa in en stereo på annat ställe än original stereoplacering? Vill nämligen inte förstöra inredningen med en ny stereo i mittkonsolen.

Koppla slutsteg via högnivå och dina bakre högtalarkablar så kan du köra via ditt originalsystem, eller köp om du hittar ett Jbl gtr-104 då kan du streama via bluetooth...
Finns massa info om hur du gör, youtube funkar alltid.

10 Inlägg
10 april 2021
MTIV skrev:
ByeCustoms skrev:
Tjenare!

Koppla slutsteg via högnivå och dina bakre högtalarkablar så kan du köra via ditt originalsystem, eller köp om du hittar ett Jbl gtr-104 då kan du streama via bluetooth...
Finns massa info om hur du gör, youtube funkar alltid.

https://www.jbl.se/GTR-104_.html

57 Inlägg
20 juni 2021
Tja, är också ganska ny å har tänkt ä bygga dörrsidor i min bil, för de första är jag osäker på om man ska välja 3 st 8or eller 4st 6,5 or i varje framdörr, sen blir det 2 diskanter också oavsett middar,

å sen funderar jag lite på val av steg, tanken är att jag kör 6 middar å 4 diskanter totalt, 2 middar och en diskant på ett delningsfilter på varje sida och sen 1 midd å en diskant på ett annat, så alltså kommer det att krävas 4 plus å 4 minus från steget, går det att lösa på ett monoblock eller 2 kanaligt eller blir ett 4 kanaligt smidigast? Rita gärna upp ett kopplingsschema om ni har tid å lust också så en fattar nått. Sen fundera ja även på watt å Ohm, många kör på steg som ligger en bra bit under den wrms som högtalarna egentligen vill ha, va spelar det för roll?

Å kan man tänka att två högtalare på 100w i 4 Ohm Och parallellkopplar, mår bra av ett steg som ger 200w i 2 Ohm?

10 Inlägg
22 juni 2021
Tjenare, ska dra pluskabel till slutsteg från batteriet fram på en Volvo 945 Turbo 1997 och kan inte för mitt liv hitta ett bra ställe ett bra eller enkelt ställe att dra kabeln. Nån som dragit kabel på förarsidan i en 945 och vet enklaste sätt eller möjligtvis kan bifoga bilder? Tack på förhand!

1 Inlägg
7 november 2021
Hej!

Jag ska installera billjud för första gången och har några frågor.
Sakerna som ska in i min lilla Ford Fiesta är

1 ny stereo
1 framsystem, 6.5or i dörrarna fram, diskanter och ett slutsteg (placerat under passagerarstolen)  för att driva dom.
1 aktiv baslåda som är tänkt att stå i skuffen.

Jag har inte hunnit fått hem stereon & kontakt-kitet jag köpt med men resten av grejjerna står hemma.

Tanken är att jag ska sätta mig in i hur allt ska kopplas så småningom men min fråga till er är om jag kan förinstallera något?

Måste jag dra separata strömkablar till både baslådan och slutsteget eller kan man skarva?

Vart blir smidigast att man lägger signalkablar & strömkabel så jag eliminerar risk för störningar?

Med framsystemet så fick jag med en liten låda som tydligen bestämmer vilken högtalare som spelar i ett särskilt frekvensområde, vad heter apparaten och vart kan jag läsa mer om den?

Tack på förhand och jag får be om ursäkt om mina frågor redan besvarats i tråden, den var lite väl lång att läsa igenom.
Mvh

1 Inlägg
1 juni 2022
Hej då jag har lite billjud liggandes som ej har varit använt på flera år då jag alrig kommer koppla in det igen, undrar jag vad man skulle kunna sälja det för? någon som har lite kolla på priser. ?

DLS X-program X-WB12
Baselement, storlek: 12 tum, Effekt: 250 W, Effekt: 1000 W

DLS X-Program X-A40
Antal kanaler: 4 st, Bryggkopplingsbar, RMS effekt, 4 ohm, 20Hz-20kHz: 50 W

DLS Performance 960
Signalseparation: 3-vägs, Effekt: 80 W, Effekt: 120 W

DLS POWER CAP 1.0 | 1 FARAD 20 V WITH POWER BLOCK
Capacitance    1 Farad
Max voltage (VDC)    20 VDC
Max temp.    95 C
Tolerance    -10% 50%
Dimension (W x D x H)    77 x 243 mm

Jag har ingen aning om det går eller hur man lägger in bild.

Ruter Knekt
721 Inlägg
5 mars 2023
Enkel snabb fråga som jag aldrig riktigt brytt mig om att hitta svar på, men nu letat utan att hitta svar.

Tweeters, hur fasen kommer det sig att de inte sprängs av överbelastning när de är kopplade med säg 400w. Kondisen ger inte något nämnvärt energi-tapp?
Buffan skrev:
Hej då jag har lite billjud liggandes som ej har varit använt på flera år då jag alrig kommer koppla in det igen, undrar jag vad man skulle kunna sälja det för? någon som har lite kolla på priser. ?

DLS X-program X-WB12
Baselement, storlek: 12 tum, Effekt: 250 W, Effekt: 1000 W

DLS X-Program X-A40
Antal kanaler: 4 st, Bryggkopplingsbar, RMS effekt, 4 ohm, 20Hz-20kHz: 50 W

DLS Performance 960
Signalseparation: 3-vägs, Effekt: 80 W, Effekt: 120 W

DLS POWER CAP 1.0 | 1 FARAD 20 V WITH POWER BLOCK
Capacitance    1 Farad
Max voltage (VDC)    20 VDC
Max temp.    95 C
Tolerance    -10% 50%
Dimension (W x D x H)    77 x 243 mm

Jag har ingen aning om det går eller hur man lägger in bild.

Helt nya grejer men +5år gamla räkna med 30-80% av nyvärde, begagnade +5år räkna kallt med 10-20% av nyvärde om du inte hittar någon som gillar roulette. Förvisso lite mer värt som ett färdigt paket men över 40% är inte rimligt i min bok.
Senast redigerat av Duvetdet (5 mars 2023)

Något sen på bollen

1 Inlägg
8 april 2023
Hej, en snabb fråga. Jag har ett slutsteg med utgång för två högtalare alltså 2+ och 2- vilket jag vill koppla till min bas som jag bara har en utav, kan jag då köra båda plus in till basen och båda minus? steget är 2x70 RMS och basen är 250RMS. Eller ska jag brygga dom alltså att jag tar - från ena och + från den andra eller funkar det inte?
Jag har nästan noll erfarenhet av detta, jag lärde mig lite från farsan när jag var yngre men det var bara väldigt simpa grejer. Så jag tackar för all hjälp och tips jag kan få!

Ruter Knekt
721 Inlägg
8 april 2023
Olivervall skrev:
Hej, en snabb fråga. Jag har ett slutsteg med utgång för två högtalare alltså 2+ och 2- vilket jag vill koppla till min bas som jag bara har en utav, kan jag då köra båda plus in till basen och båda minus? steget är 2x70 RMS och basen är 250RMS. Eller ska jag brygga dom alltså att jag tar - från ena och + från den andra eller funkar det inte?
Jag har nästan noll erfarenhet av detta, jag lärde mig lite från farsan när jag var yngre men det var bara väldigt simpa grejer. Så jag tackar för all hjälp och tips jag kan få!

Du får öppna lådan och se hur det är byggt. Rimligtvis går de båda på olika kanaler och blir mindre bra för steget att mata tillbaks ström om du inte har någon plusmatning. Testa du köra båda kanaler i samma element, kommer låta skräp och inte ge ytterligare effekt, om inte steget säger stopp.

Brygga gör du med en plus och en minus-pol i respektive kanal (alltså kanal 1 = plus, kanal 2 = minus). Ger "samma" effekt ut som båda kanalerna.

Du får kolla vad ditt steg tolererar, men inte sett någon normal amp som inte klarar att brygga.

Håll bara koll så du har rätt impedans (ohm), vissa steg kör ju med 2/8ohm medan eftermarknadsljud oftast vill ha 4.

Frågar igen;
Duvetdet skrev:
Enkel snabb fråga som jag aldrig riktigt brytt mig om att hitta svar på, men nu letat utan att hitta svar.

Tweeters, hur fasen kommer det sig att de inte sprängs av överbelastning när de är kopplade med säg 400w. Kondisen ger inte något nämnvärt energi-tapp?.
Senast redigerat av Duvetdet (8 april 2023)

Något sen på bollen

6 Inlägg
8 september 2023
Tja. Har en S60 gen 1 och håller på med ett enklare spl bygge, bara 150w i originalhål osv osv. När det kommer till baslåda blev det lite mer komplicerat på grund av hur ljuddämpat bagaget är original. Därför har jag nu börjat fundera på att skippa baslåda och sätta två 8 tums basar i originalhålen i hatthyllan, som ändå är tomma just nu... Någon som testat detta? Tips?
Tack på förhand för ev. svar.

1 Inlägg
18 september 2023
Tja

Jag har för tre år sedan köpt ett komplett pack med högtalare bass och allt som behövs som har spelat grymt bra till förra veckan, problemet är då att när jag spelar på låg volym så låter det bra men när jag höjer så höjer den knappt och bassarna börjar spela jätte konstigt. Vet nån vad felet kan vara ?

Ruter Knekt
721 Inlägg
18 september 2023
Felix12 skrev:
Tja

Jag har för tre år sedan köpt ett komplett pack med högtalare bass och allt som behövs som har spelat grymt bra till förra veckan, problemet är då att när jag spelar på låg volym så låter det bra men när jag höjer så höjer den knappt och bassarna börjar spela jätte konstigt. Vet nån vad felet kan vara ?

Fel impedans? Säg vad du har för grejer och hur du kopplat alles.

Något sen på bollen

7 Inlägg
5 oktober 2023
Hej jag undrar om jag kan driva 2 basar på 2 slusteg
12 tums bas från avatar stu-12d2
SLusteg phoenix gold zr2000
Jag tänkte att jag kopplar basarna i 4 ohm och tänkte koppla basarna till slutstegen men de levererar 740w i 4 ohm så räcker det att driva en bas med ett slusteg

Sök