3129
Sök

Lieger mopedbil som går lite för fort

2 Inlägg
3 juni
Trådstartare
Dottern kör en Lieger 62 mopedbil årsmodell 2013. Diesel automat. Köpt av bilhandlare.

Den går lite för fort vilket är onödigt och dumt (kommer upp i en 60-65 km/h i medvind. Hur gör man för att strypa ned hastigheten till lovliga 45 km/h?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
3 juni
Sätt en spärr under gaspedalen så att hon inte kan gasa fullt

Men hur fort går den i motvind? Känns taskigt att spärra den så att hon få köra i 30 så fort det blåser eller om förhållandena inte är helt perfekta.

Att den går fortare i nedförsbacke och medvind är egentligen ointressant
Senast redigerat av SportPilot (3 juni )

2 Inlägg
3 juni
Trådstartare
Jag vet. Men hon blev stoppad av polisen när hon körde exemplariskt 45 km/h för en allmän kontroll. Polisen provkörde fordonet och upptäckte att det går att köra för fort med den (på plan väg med en fullvuxen karl i). Därav frågan. Nästa gång hon blir stoppad, förhoppningsvis även då utan att köra för fort, vill vi inte att polisen ska kunna anmärka på fordonets kapacitet. Hon kom undan med en tydlig instruktion att fixa det "för nästa gång ser de inte genom fingrarna". Hellre det spärrar vi gasen och hon får stånka sig upp för de sista backarna innan hon kommer hem än att hon åker fast för böter och riskerar riktiga körkortet.
Tipset att sätta spärr på gaspedalen känns som ett enkelt ingrepp, jämfört med att börja mecka med motorn.

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
3 juni
Man får väl schimsa variatorn för att begränsa utväxlingen.
Men enklast blir ju då ett stopp under gaspedalen eller uppe vid dieselpumpen som redan sagts.

Konstigt däremot då moppebilen är godkänd i detta utförande såvida någon tidigare ägare inte har varit där och pillat.
Jag fick min moped provkörd och uppmätt till drygt 60km/h.
Den var just då helt original och orörd, och det var inget mer med det… fick åka vidare.

Up the RA

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 juni
Jesper328 skrev:
Man får väl schimsa variatorn för att begränsa utväxlingen.
Men enklast blir ju då ett stopp under gaspedalen eller uppe vid dieselpumpen som redan sagts.

Konstigt däremot då moppebilen är godkänd i detta utförande såvida någon tidigare ägare inte har varit där och pillat.
Jag fick min moped provkörd och uppmätt till drygt 60km/h.
Den var just då helt original och orörd, och det var inget mer med det… fick åka vidare.

Farbror Blå: "Fan vad den går!"
Svar: "Norsk diesel sheriffen! Jävla drag i burken då!"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

228 Inlägg
4 juni
D̶r̶a̶ sätt dit V-ringen tongue

Sök