3219
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
17 november 2010
Det där med kubiska/rektangulära mått behöver man inte bry sig om när det gäller en låda som enbart ska spela det lägre basregistret, tex under 100 Hz. För att en stående våg ska kunna uppstå så måste avståndet till motstående parallella vägg vara halva våglängden av den stående vågen, på så sätt kan ljudvågen studsa mot väggen och komma tillbaka (dvs en stående våg uppstår).

Om vi tar 100 Hz som exempel så är våglängden för den frekvensen ca 3,4 m lång (grovt räknat), halva våglängden är 1,7 m. Det krävs alltså ett avstånd på ca 1,7 m till motstående vägg för att det ska bli stående våg för frekvensen 100 Hz. Ju lägre frekvens desto längre våglängd, vilket innebär att det krävs ännu längre avstånd till motstående vägg för att exempelvis 80 Hz ska bli en stående våg.

Allt detta betyder att om man inte gör lådans innermått större än 1,7 m så ska det inte uppstå stående vågor i basfrekvensområdet, med tanke på att man kanske delar av baslådan vid typ 70-80 Hz (eller lägre) så är risken för problem med stående vågor i princip obefintlig enligt min åsikt.

Däremot kan det bli problem om högtalarlådan ska återge lite högre frekvenser, tex mellanregister. I såna lägen är det helt klart bättre att inte ha någon parallell vägg som kan ställa till bekymmer. smile

Mycket bra räkneformel av Rigan, den är enkel att räkna med. När det gäller att välja lämpligt Qtc så är 0,707 en av flera så kallade "optimala" värden, det finns dock lite olika "läror" om vad som är "optimalt". Flera högtalartillverkare verkar rekommendera lite lägre Qtc än 0,707 för baslåda i bil (tex 0,6-0,65) fast man får ofta prova lite olika volymer för att få det ljud man vill ha. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 november 2010)

147 Inlägg
18 november 2010
Jag tänkte bara höra om en liten grej!

Jag har 2st Tanlon 10" och ett Marquant steg.
Det jag undrar över är om man kan montera allt direkt i hatt hyllan utan att det blir ett sämmre ljud eftersom att jag inte har någon låda?
Jag har en SAAB 9000 -90 i160cs

4 693 Inlägg
18 november 2010
Nej du kan inte montera dom direkt i hyllan. Bygg en låda till dom istället. Kan tyvärr inte räkna ut någon då det inte finns parametrar på dessa vad jag kan komma ihåg.

Men du kan testa med en sluten låda på 45-50 liter till båda basarna.

Booyakasha!

147 Inlägg
18 november 2010
Softis skrev:
Nej du kan inte montera dom direkt i hyllan. Bygg en låda till dom istället. Kan tyvärr inte räkna ut någon då det inte finns parametrar på dessa vad jag kan komma ihåg.

Okej så att en låda är det bästa då alltså?

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 november 2010
Niklas1983 skrev:
Softis skrev:

En låda är alltid ett krav om basen inte är byggd för att spela open air (t.ex. monterad i hatthyllan)

164 Inlägg
18 november 2010
Blev blåst på ett slutsteg, falsk marknadsföring?

Produkten företaget sålde skulle leverera 2x180watt enligt beskrivningen.

Men när jag såg det skulle vara en 5A säkring så insåg jag att det inte stämde. (5x12=60)

60watt!?! Mejlade dom och ifråga satte deras produkt och deras beskrivning. Svaret jag fick var: Den är på 2x180watt "PMPO" (2x30watt DIN)

4 693 Inlägg
18 november 2010
Niklas1983 skrev:
Softis skrev:

Det gäller alla basar, även OA basar spelar bäst i låda

Booyakasha!

347 Inlägg
19 november 2010
GRH skrev:

Men när jag såg det skulle vara en 5A säkring så insåg jag att det inte stämde. (5x12=60)

60watt!?! Mejlade dom och ifråga satte deras produkt och deras beskrivning. Svaret jag fick var: Den är på 2x180watt "PMPO" (2x30watt DIN)

Det är samma med alla HU. Det står att dom ska leverera 4x50 watt men det sitter en 10A säkring i. Så dom watten är extremt momentant, alltså något den kan leverera under kanske en millisekund. Man ska alltid kolla rms-watt på det man köper.

4 693 Inlägg
19 november 2010
o_lindh skrev:
GRH skrev:

Det är samma med alla HU. Det står att dom ska leverera 4x50 watt men det sitter en 10A säkring i. Så dom watten är extremt momentant, alltså något den kan leverera under kanske en millisekund. Man ska alltid kolla rms-watt på det man köper.

Vad jag vet så får dom skriva i princip vad dom vill på/om stegen.
Men dom flesta väljer att hålla sig till sanningen

Booyakasha!

142 Inlägg
20 november 2010
*sida sparad till favoriter* cool

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
20 november 2010
Det här med hatthylle plåt har säkert snackats om här, men går det att ta bort lite plåt för att lägga 6.9or och 4or i hatthyllan? finns redan original 6.5" hål där på var sin sida så behöver bara göra dom lite större på längden, men går det bra att klippa utan att nåt går galet? Det är en vento som är i fråga.

Bilar utan turbo suger..

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 november 2010
Emppu_R skrev:
Det här med hatthylle plåt har säkert snackats om här, men går det att ta bort lite plåt för att lägga 6.9or och 4or i hatthyllan? finns redan original 6.5" hål där på var sin sida så behöver bara göra dom lite större på längden, men går det bra att klippa utan att nåt går galet? Det är en vento som är i fråga.

det är bara att börja klippa/kapa/såga eller hur du nu vill gå till väga.
hade ja varit du så hade jag nog kört med dremel och kapskiva eller tagit en sticksåg från undersidan smile

och om hålet skulle råka bli för stort så är de ju bara att sätta dit en mdf-bit och sen göra hålet i den istället smile som en baffel alltså smile

akta bara så det inte finns några andra kablar i närheten, känns ju lite onödigt att ha sönder dom när du håller på wink

Lycka till!

MVH

181 Inlägg
20 november 2010
Okej tack så mycket smile var som det svaret jag var ute efter wink ska försöka göra så bra som möjligt av det haha wink

Bilar utan turbo suger..

181 Inlägg
23 november 2010
skaffat mig ett mb quart pxe 164 delningsfilter, och kollar man på http://www.woofersetc.com/p9492/PXE164- … eakers.htm så står det crossover point 250 hz, vad ska jag använda för högtalare till dem?

Bilar utan turbo suger..

158 Inlägg
24 november 2010
vad är det för sorters "fleecefilt" många använder i dörrsidsbyggen och annat?å var köper man denna?är det något annat man lägger på eller är det Harts som man lägger på vanlig glasfiberväv?Tacksam för svar

4 693 Inlägg
24 november 2010
Jag köprde med en för 30 kr på Jysk. Ju tjockare den filten är, desto mer polyester får du på

Booyakasha!

158 Inlägg
24 november 2010
är polyester samma som harts tå elr?tror vi har lite olika benämningar i finland så de e svårt å veta:)
Senast redigerat av Wilsooon (24 november 2010)

142 Inlägg
24 november 2010
tja! ha en fråga, ärehär samma basar?
http://www.ljudverkstan.nu/produkt/MTX-Roadthunder-12x2
http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio … NE212D.jpg
samma fast bara från olika länder eller är det olika?

3 466 Inlägg
24 november 2010
erko4 skrev:

Antagligen inte samma eftersom spec o färg på konan inte stämmer..
Roadthunder-lådans basar är mörkgrå o terminatorns svarta.

Hjälper dej med länk till den ena då du bara hade länkat till en bild:
http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio … E212D.aspx

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

142 Inlägg
24 november 2010
M_icke_ skrev:
erko4 skrev:

Antagligen inte samma eftersom spec o färg på konan inte stämmer..
Roadthunder-lådans basar är mörkgrå o terminatorns svarta.

Hjälper dej med länk till den ena då du bara hade länkat till en bild:
http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio … E212D.aspx

hmm sannt, men mtx basarna från ljudverkstan, vad heter dom? namn nummer?

Sök