2860
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
11 januari 2011
då slänger jag in en liten fråga här!

jag har 2st koaxialer i bagaget på min saab som bara är till för show. alltså INTE spela hela tiden utan bara när man står på en träff med bagaget öppet. tidigare så var dessa 2 kopplade till ett separat slutsteg och sen hade jag en strömbrytare på remoten till detta steget. det innebar att jag kunde stänga av och på dessa koaxialerna på en strömbrytare.

just för tillfället använder jag det steget till mitt framsystem och koaxialerna i skuffen är inte inkopplade alls.
men jag skulle vilja koppla in dom igen men samtidigt driva framsystemet på steget. ett alternativ är ju då att paralellkoppla framsystemet och dessa koaxialer på steget. det ska fungera bra vad jag vet. dock så kommer ju koaxialerna spela konstant då och det vill jag inte. så började fundera på hur jag skulle lösa det. går det att sätta relän på högtalarkablarna kanske? för då skulle jag ju kunna stänga av och på dom i skuffen med en strömbrytare?

hoppas någon förstår hur jag menar.

MVH Fredrik

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 januari 2011
Ett annat alternativ är ju att driva dom med huvudenheten, har för mig du har en Kenwood och isåfall så kan du slå av den inbyggda förstärkaren. Bara att slå på den igen när du är på en träff eller liknande. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 903 Inlägg
11 januari 2011
ChriZtoffer skrev:
Ett annat alternativ är ju att driva dom med huvudenheten, har för mig du har en Kenwood och isåfall så kan du slå av den inbyggda förstärkaren. Bara att slå på den igen när du är på en träff eller liknande. smile

det hade funkat OM jag inte drivit ett par 3.5or på huvudenheten. "framsystemet" består av 3.5" i brädan som drivs på stereon och ett par 5.25" i dörrarna som drivs på steg.

men vad tror du om min första teori? hade inte det funkat?

annars så får jag leta upp ett steg till, men känns så onödigt att köpa ett steg extra när jag knappat aldrig kommer använda det.

MVH

1 Inlägg
11 januari 2011
Hej!
Tar fram modet och frågar..
Jag har just köpt en Citroen Xantia -97.. I den sitter det en stereo som är låst trots rätt kod?!?
Men till den finns en CD-växlare, kan man låsa upp steron utan att det kostar multum eller kan man byta stero och ändå använda CD- växlaren?

Tacksam för den hjälp som jag kan få!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 januari 2011
FreddeLi skrev:
ChriZtoffer skrev:

det hade funkat OM jag inte drivit ett par 3.5or på huvudenheten. "framsystemet" består av 3.5" i brädan som drivs på stereon och ett par 5.25" i dörrarna som drivs på steg.

annars så får jag leta upp ett steg till, men känns så onödigt att köpa ett steg extra när jag knappat aldrig kommer använda det.

MVH

Aaha... ja då får du nog köra på typ den idén som du sa. Se bara till så du kopplar rätt. wink Finns ju dubbelpoliga relän du kan köra med så styr du båda högtalarna med samma, kommer ju inte gå nån ström däri direkt så strömstarkt behöver det inte heller vara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
11 januari 2011
ChriZtoffer skrev:
FreddeLi skrev:
ChriZtoffer skrev:

MVH

Aaha... ja då får du nog köra på typ den idén som du sa. Se bara till så du kopplar rätt. wink Finns ju dubbelpoliga relän du kan köra med så styr du båda högtalarna med samma, kommer ju inte gå nån ström däri direkt så strömstarkt behöver det inte heller vara.

har ingen större erfarenhet av relän så får nog bli ett vanligt simpelt relä på varje +kabel lol då minimerar vi risken för att det blir fel :p

men om jag har tänkt rätt nu så kommer det bli 4ohms last när reläna är "avslagna" och 2ohms last när reläna är "påslagna". högtalarna i skuffen är 4ohm och dom i framdörrarna är också det.
jag menar, det blir väl samma sak som att man kopplar bort dom i skuffen helt när man bryter kretsen med ett relä på +kabeln till högtalaren?

hoppas du förstår hur jag menar, blev lite luddigt tongue

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 januari 2011
Precis, stämmer bra det. smile Ett relä är ju egentligen en strömbrytare (så ja du skulle kunna köra med en eller ett par vanliga enkla strömbrytare också).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 903 Inlägg
11 januari 2011
ChriZtoffer skrev:
Precis, stämmer bra det. smile Ett relä är ju egentligen en strömbrytare (så ja du skulle kunna köra med en eller ett par vanliga enkla strömbrytare också).

kanon! ne coolare med relä, då kan ja styra båda högtalarna på samma ju wink dessutom har jag kablar och hela skiten framdraget till den strömbrytaren som jag hade till remoten på steget innan smile

Volvotrimmare
323 Inlägg
11 januari 2011
Tänkt lite på de där med dämpning av bilen när man håller på med billjud, Hur mycke "tjärnar" man på att dämpa bilen och vad vinner man ut av det? smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

3 187 Inlägg
11 januari 2011
Streeetkadett skrev:
Tänkt lite på de där med dämpning av bilen när man håller på med billjud, Hur mycke "tjärnar" man på att dämpa bilen och vad vinner man ut av det? smile

din bil låter inte så mycket (mindre plåtskrammel) och dina högtalare spelar mycket bättre! så det är helt klart värt at köpa ett paket av t.ex. silent coat för en 1000 och dämpa bilen! främst dörrar, bagaget och tak! dämpa det och du vinner mycket!!

Volvotrimmare
323 Inlägg
11 januari 2011
tack för svaret! smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

451 Inlägg
12 januari 2011
big-jepp skrev:
Streeetkadett skrev:

din bil låter inte så mycket (mindre plåtskrammel) och dina högtalare spelar mycket bättre! så det är helt klart värt at köpa ett paket av t.ex. silent coat för en 1000 och dämpa bilen! främst dörrar, bagaget och tak! dämpa det och du vinner mycket!!

Högtalarna spelar på ett ungefär samma, men man tjänar ungefär 3 decibel på att inte ljudtrycket blir till skrammel i plåten. 3 db är asmycket om du skulle börja undra.

3 187 Inlägg
12 januari 2011
Rigan skrev:
big-jepp skrev:
Streeetkadett skrev:

Högtalarna spelar på ett ungefär samma, men man tjänar ungefär 3 decibel på att inte ljudtrycket blir till skrammel i plåten. 3 db är asmycket om du skulle börja undra.

enligt mig spelar dom grymt bättre, ljud skillnaden blir stor enligt mig.. sen kanske du tycker något annat wink

282 Inlägg
12 januari 2011
Jag har lite funderingar på om jag ska köra på 2 ohm belastning på fram- och baksystem istället för 4 ohm.

Steg: Zachry R490 - 90W RMS 4ohm, 110W RMS 2ohm.
Baksystem: MDS Fanatic FGP700 - 100W RMS 4 ohm(Hittar ingen info om 2/4 ohm, antar 4).
Framsystem: DLS UR5i - 80W RMS 4 ohm

Om jag parallellkopplar till 2 ohm borde jag kunna kräma på mer ur steget utan att få distortion?

Det är mina egna slutsatser, någon som har lite mer kunskap om det som har något förslag?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2011
Med tanke på den lilla effektökning du får så är det absolut inte värt då du halverar dämpfaktorn, så jag tvivlar på att du kommer kunna spela högre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

SRS
168 Inlägg
13 januari 2011
Hej har en liten fråga. Varför spelar min ena bass mycket högre än den andra? ( det är mer bass i den ena än den andra ). Det hörs en klar skillnad när man ändrar ljudet mellan dom två.

1 224 Inlägg
15 januari 2011
Tja! Jag har kopplat in ett slutsteg med baslåda till huvudenheten med en hög-till-lågnivåomvandlare.
Jag fick inget ljud alls i baslådan... Men sedan visade det sig att om jag byter "Fade" till BARA fram eller BARA bak så spelar basen, men inte när alla högtalare spelar samtidigt. Byter man samtidigt "Balance" när "fade" är på max också (så att endast en vanlig högtalare i bilen spelar) så spelar basen ännu mer.

Vad kan det vara som spökar? Har kopplat på detta sett förut men aldrig haft något sånt problem.
Mvh

i-vtec Do you?

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
18 januari 2011
Fick mina Kenwood KFC-s703p högtalare idag och märkte att dom hade inte delningsfilter.. eller jo men de är som inmonterade i kabeln, såå ska jag skita i dom grejerna och skaffa delningsfilter alltså som man skruvar fast kablarna på?
Senast redigerat av Emppu_R (18 januari 2011)

Bilar utan turbo suger..

20 Inlägg
19 januari 2011
Vilken stereo ska man välja, mellan Sony CDX-GT640UI och Kenwood KDC-5047U. eller finns det någon bra stereo för 0-1600kr som tar USB och CD skivor?

474 Inlägg
19 januari 2011
Jag köpte en alpine stereo på mediamarkt, kosta 1490;- det finns typ AUX, MP3, USB och allt man behöver..
Det var 4x50 W till högtalarna också, bra stereo för rätt peng!

Sök