3195
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
27 januari 2011
Micke3 skrev:
En snabb fråga. vad innebr det att ett slutsteg är dockningsbart ochhur går det till?

det är att du kan linka ihop stegen med en signal kabel, det ena steget jobbar som "slave". du får alltså ut den dubbla effekten (om det är två likadana steg)

157 Inlägg
27 januari 2011
okej, men det fungerar inte om man har två olika steg eller? och hur kopplar man högtalarna?

big-jepp skrev:
Micke3 skrev:
En snabb fråga. vad innebr det att ett slutsteg är dockningsbart ochhur går det till?

det är att du kan linka ihop stegen med en signal kabel, det ena steget jobbar som "slave". du får alltså ut den dubbla effekten (om det är två likadana steg)

3 187 Inlägg
27 januari 2011
Micke3 skrev:
okej, men det fungerar inte om man har två olika steg eller? och hur kopplar man högtalarna?

big-jepp skrev:
Micke3 skrev:

vad handlar det om för steg?

16 197 Inlägg
27 januari 2011
Micke3 skrev:

big-jepp skrev:
Micke3 skrev:

nej de funkar bara med 2 EXAKT likadana steg.. ja anser att docka gör man bara om man verkligen måste.

går når fel så brinner "slavesteget" väldigt lätt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

157 Inlägg
27 januari 2011
det är ett mono på 600 rms vid 2 ohm och ett tvåkanals på 225 rms vid två ohm.

big-jepp skrev:
Micke3 skrev:

big-jepp skrev:

157 Inlägg
27 januari 2011
Okej, då struntar jag i det :p

evilaudio skrev:
Micke3 skrev:

big-jepp skrev:

nej de funkar bara med 2 EXAKT likadana steg.. ja anser att docka gör man bara om man verkligen måste.

3 187 Inlägg
27 januari 2011
Micke3 skrev:

big-jepp skrev:
Micke3 skrev:

lyssna på evil, han har nog mer koll på detta än jag, ja vet folk som har gjort det, men blir ofta problem, men har aldrig hört att steget gått sönder, men som sagt inte jätte bra koll!

157 Inlägg
27 januari 2011
Nae men jag struntar i det. såg det bara på hemsidan där jag nyligen köpte mitt monoblock att det var dockningsbart och undrade bara vad det innebar men tack för hjälpen:)

big-jepp skrev:
Micke3 skrev:

big-jepp skrev:

lyssna på evil, han har nog mer koll på detta än jag, ja vet folk som har gjort det, men blir ofta problem, men har aldrig hört att steget gått sönder, men som sagt inte jätte bra koll!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 januari 2011
evilaudio skrev:
Micke3 skrev:

big-jepp skrev:

Inte nog med att de måste vara exakt likadana, de MÅSTE vara dockningsbara med så det är inte bara till att ta vilka steg som helst.

Ville bara förtydliga lite smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
27 januari 2011
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Micke3 skrev:

Inte nog med att de måste vara exakt likadana, de MÅSTE vara dockningsbara med så det är inte bara till att ta vilka steg som helst.

Ville bara förtydliga lite smile

fast de tog ja som en självklarhet wink

282 Inlägg
27 januari 2011
Hm, hur gör man för att öka avstämningen på en fabriksbyggd låda? Jag kör en MDS E112 som enligt han jag pratade med på MDS avstämd på runt 47Hz. Det känns som att det inte riktigt når ner till den nivån som jag vill.

Om jag gör porten mindre, blir avstämningsfrekvensen högre då? Om jag spelar mycket som ligger under avstämningsfrekvensen, är det då större risk att talspolen ryker?

16 197 Inlägg
27 januari 2011
Memoria skrev:
Hm, hur gör man för att öka avstämningen på en fabriksbyggd låda? Jag kör en MDS E112 som enligt han jag pratade med på MDS avstämd på runt 47Hz. Det känns som att det inte riktigt når ner till den nivån som jag vill.

Om jag gör porten mindre, blir avstämningsfrekvensen högre då? Om jag spelar mycket som ligger under avstämningsfrekvensen, är det då större risk att talspolen ryker?

varför vill du ha högre avstämmning?

282 Inlägg
27 januari 2011
evilaudio skrev:
Memoria skrev:

varför vill du ha högre avstämmning?

Skrev fel i första meningen, hur gör man för att sänka* avstämningen.

Jag vill helt enkelt veta om jag kan göra porten mindre för att sänka avstämningen eller blir det då tvärt om ?

21 761 Inlägg
27 januari 2011
Om lådvolymen och portlängden fortfarande är samma så sänks avstämningen när portarean minskas. Fast det gäller ju att inte ha för liten portarea, då ökar risken för flåsljud. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2011)

282 Inlägg
27 januari 2011
Drönirettab skrev:
Om lådvolymen och portlängden fortfarande är samma så sänks avstämningen när portarean minskas. Fast det gäller ju att inte ha för liten portarea, då ökar risken för flåsljud. smile

Kan det vara så att den spelar lite lägre när den har spelats in lite mer? Lådritningarna som MDS har lagt upp är på runt 41Hz dock, 47 känns lite väl mycket i en sedan.

21 761 Inlägg
27 januari 2011
Ja, en inspelad bas brukar bla få bättre djupbas jämfört med när den är helt oinspelad. smile

5 Inlägg
27 januari 2011
hittade ingen information om den fråga jag tänkte ta upp, so here goes: Har en bmw e46 med business stereon, inget märkvärdigt men heller ingen RCA utgång för baslådor etc.

Men, kan man med hjälp av de mindre högtalarna bak i bilen koppla in sitt slutsteg via dom istället? Och om det går. Hur gör jag?

3 187 Inlägg
28 januari 2011
Madroz skrev:
hittade ingen information om den fråga jag tänkte ta upp, so here goes: Har en bmw e46 med business stereon, inget märkvärdigt men heller ingen RCA utgång för baslådor etc.

Men, kan man med hjälp av de mindre högtalarna bak i bilen koppla in sitt slutsteg via dom istället? Och om det går. Hur gör jag?

ja du använder en hög-lågnivå omvandlare, den kopplar du till högtalar kabeln.

1 679 Inlägg
28 januari 2011
Har en 740 -90 med dubbla 12* Gas basar med ett rockford P300-1 steg smile
Basarna är just nu vända mot bagageluckan, kommar jag märka nån skillnad om jag vänder den mot ryggstödet utan att göra nåt annat?
vet att om jag bygger baffel osv så att jag leder in basen genom skidluckan men tänkte om man märker nån större skillnad genom att bara vända baslådan mot ryggstödet. smile
Vet att det bara är ut och skruva och vända, men tänkte skriva här först tongue<
kör ju givetvis med skidluckan nere smile

142 Inlägg
28 januari 2011
jag tror att det faktiskt blir lite skillnad
även hur långt bak/fram du har Basen mot bagage luckan
JimmyAndersson skrev:
Har en 740 -90 med dubbla 12* Gas basar med ett rockford P300-1 steg smile
Basarna är just nu vända mot bagageluckan, kommar jag märka nån skillnad om jag vänder den mot ryggstödet utan att göra nåt annat?
vet att om jag bygger baffel osv så att jag leder in basen genom skidluckan men tänkte om man märker nån större skillnad genom att bara vända baslådan mot ryggstödet. smile
Vet att det bara är ut och skruva och vända, men tänkte skriva här först tongue<
kör ju givetvis med skidluckan nere smile
Senast redigerat av erko4 (28 januari 2011)

Sök