1980
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

stRaend
3 april 2011
Frågar väl här lika gärna smile om man ska koppla in högnivå till ett slutsteg, kan man ta från vilken högtalare som helst? tänkte att det kanske sitter något delningsfilter någonstans som delar bort dom frekvenserna som jag vill åt. bilen är en bmw e38 -95, har inte så stor koll vilket ljudsystem det är. men dom sa att den var fullutrustad så antar att det är det "största" om det räknas in i utrustningen tongue

hur kan man annars kolla vilket ljudsystem det är?

3 466 Inlägg
3 april 2011
johan-s70-t5 skrev:
har sökt lite men de verkar svårt å få ett vettigt svar så min fråga är FINNS det nån nackdel att jorda direkt på batteriet????

Nackdelen är ju att om du hade haft batteriet fram så hade du fått dra en jordkabel hela vägen fram.

Jag som har extrabatteri i skuffen direktjordar i batteriet så är jag säker på att jorden är 100%

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
4 april 2011
johan-s70-t5 skrev:
har sökt lite men de verkar svårt å få ett vettigt svar så min fråga är FINNS det nån nackdel att jorda direkt på batteriet????

så länge ditt batteri är bra jordat så är det inga problem!

92 Inlägg
4 april 2011
Vad är det som är viktigt i en port? Är det volymen på porten eller djupet in i lådan? Måste nämligen anpassa utformningen på min port då en vanlig ej får plats men jag vill försöka återskapa dess egenskaper.

3 187 Inlägg
4 april 2011
328E36CAB skrev:
Vad är det som är viktigt i en port? Är det volymen på porten eller djupet in i lådan? Måste nämligen anpassa utformningen på min port då en vanlig ej får plats men jag vill försöka återskapa dess egenskaper.

storleken samt hur lång den är, varför inte göra en slotsport?

92 Inlägg
4 april 2011
Till basen rekommenderas 3" 32cm port, jag bygger en slotsport som ska motsvara denna men sloten kommer då ha en 90 graders vinkel efter 12 cm och jag undrar om jag behöver förlänga den sloten efter 90graders böjen för att sikta på samma volym som en 3" á 32cm motsvarar eller spelar detta ingen roll?

3 466 Inlägg
4 april 2011
328E36CAB skrev:
Till basen rekommenderas 3" 32cm port, jag bygger en slotsport som ska motsvara denna men sloten kommer då ha en 90 graders vinkel efter 12 cm och jag undrar om jag behöver förlänga den sloten efter 90graders böjen för att sikta på samma volym som en 3" á 32cm motsvarar eller spelar detta ingen roll?

Ska du bygga en vinklad slotport så ska du först se till att du har samma portarea som orginalporten.
Då tar du o räknar om portdiametern i cm och 3" är 7,6cm sen tar du radien, alltså halva diametern och gångar den med sig själv och sedan gångat med Pi, alltså: 3,8x3,8x3,14 vilket blir 45cm2
Säger vi då att lådan är 22,5cm hög invändigt ska porten alltså vara 2cm bred.

Ska du sen räkna ut längden på en vinklad port så mäter du djupet i lådan, från utsidan på baffeln bak till insidan på lådan, säger vi att du har 14cm där, varav baffeln är 2cm och 12cm invändigt i lådan så ska du såga till en skiva som är 10cm djup eftersom porten ska vara 2cm från lådans bakre vägg, räknar man sedan in baffel plus halva avständet från bakreväggen(eftersom du kör vinklad port så har du nu 13cm av den totala portlängden. Sen är det bara att såga till en skiva som är 19cm minus tjockleken på skivan så får du alltså en portlängd på 32cm. Om det skulle skilja på nån cm i slutändan spelar ingen större roll så länge det är ungefär rätt. Du stämmer ju av lådan med portlängden.

92 Inlägg
4 april 2011
Tack för ett utförligt svar. Nu har jag kapat upp alla bitar och bara att snickra ihop och vänta på basarna så kommer nog en bild upp i slutet av veckan smile

461 Inlägg
4 april 2011
Någon som kan ha något svar på varför inte min bilstereo startar??
Hitta den i garaget i en låda och skulle koppla in den i en gammal golf 2a..
Kopplade den precis lika som den som satt där innan (bandspelare)
Men den startar inte.. Inte hajj på el alls...

3 187 Inlägg
4 april 2011
lkpgc skrev:
Någon som kan ha något svar på varför inte min bilstereo startar??
Hitta den i garaget i en låda och skulle koppla in den i en gammal golf 2a..
Kopplade den precis lika som den som satt där innan (bandspelare)
Men den startar inte.. Inte hajj på el alls...

den kan ju vara trasig? wink

102 Inlägg
4 april 2011
Hur bör man avsäkra när man drar en ny kabel ifrån generatorn till batteriet (laddkabeln dvs)?
En säkring i var ände utav kabeln eller behöver man inte avsäkra då kabeln inte går igenom någon plåt?

3 466 Inlägg
5 april 2011
monki89 skrev:
Hur bör man avsäkra när man drar en ny kabel ifrån generatorn till batteriet (laddkabeln dvs)?
En säkring i var ände utav kabeln eller behöver man inte avsäkra då kabeln inte går igenom någon plåt?

Orginalkabeln som går där är ju inte avsäkrad och så länge du drar den på samma plats ska de inte behövas, jag rekommenderar dock att använda någon form av kabelskydd eller kabelstrumpa för säkerhets skull.

Crime Village
111 Inlägg
5 april 2011
Hejsan! ska bygga en låda till en 12" Blaupunkt GT och undrar om någon har en aning hur lådan ska se ut och ska placeras? Är händig så kommer inte ha några problem med bygget, men det är i teorin som det brister..

Bilen är en BMW e34 sedan.

908 Inlägg
6 april 2011
Någon som vet något billigt men ändå bra slutsteg som funkar för att driva 4st '4' koxialer + 4st mindre diskanter? diskanterna ska ha max 100w var, koxialerna kommer jag inte ihåg hur mycket dom skulle ha, men lär väl vara något liknande?

Emil smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 april 2011
Emiiilz skrev:
Någon som vet något billigt men ändå bra slutsteg som funkar för att driva 4st '4' koxialer + 4st mindre diskanter? diskanterna ska ha max 100w var, koxialerna kommer jag inte ihåg hur mycket dom skulle ha, men lär väl vara något liknande?

Emil smile

brukar inte vara någon större ide att gå efter effektangivelserna på högtalarna. satsar man på ett bra steg som lämnar ren effekt så spelar det mindre roll vad det står på högtalarna.

men MDS t4 kanske skulle vara något för dig? smile

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2011
Emiiilz skrev:

Emil smile

Varför både koaxialer och diskanter? Satsa hellre på kit isåfall. Sen nästa fråga, vad är det för högtalare? Man brukar räkna med 1kr högtalare per 2kr slutsteg, så då har du nåt att gå efter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
20 Inlägg
6 april 2011
Vad väljer man om man har dessa förutsättningar?

Huvudenheten och dörrhögtalare är på plats, samt detta:

4m 6 mm +kabel dragen, 6 mm -kabel dragen, signalkabel/remote dragen. Bas & steg saknas ännu.

Har tidigare skrivit och undrat om aktiva lådor, men dom verkar inte kunna komma upp (ner) i den basen jag söker. Är inte ute efter att tävla eller så, bara montera något vettigt i min riskokare (Micra) med 45 Ah batteri, till vettiga pengar. Det finns ju massor att välja mellan, så jag frågar här istället:

Vad ska man välja? (grejorna kommer att behöva flyttas enkelt till min nästa bil, och nästa)

Stor låda med dubbla element 10-12" eller liten låda med 1 bas/2 talspolar och ett lämpligt slutsteg ?

Viktigast av allt är kanske ändå frågan: vad mina nuvarande kablar klarar utan att brinna upp.

Ja, jag vet att jag inte kan speciellt mycket om detta... Någon som kan hjälpa mig?
Senast redigerat av Klickmans (6 april 2011)

"I dom blindas rike är den enögde kung"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 april 2011
Klickmans skrev:

4m 6 mm +kabel dragen, 6 mm -kabel dragen, signalkabel/remote dragen. Bas & steg saknas ännu.

Har tidigare skrivit och undrat om aktiva lådor, men dom verkar inte kunna komma upp (ner) i den basen jag söker. Är inte ute efter att tävla eller så, bara montera något vettigt i min riskokare (Micra) med 45 Ah batteri, till vettiga pengar. Det finns ju massor att välja mellan, så jag frågar här istället:

Vad ska man välja? (grejorna kommer att behöva flyttas enkelt till min nästa bil, och nästa)

Stor låda med dubbla element 10-12" eller liten låda med 1 bas/2 talspolar och ett lämpligt slutsteg ?

Viktigast av är kanske ändå frågan vad mina nuvarande kablar klarar utan att brinna upp.

Ja, jag vet att jag inte kan speciellt mycket om detta... Någon som kan hjälpa mig?

med dom kablarna så skulle jag nog kört på en sånhära
http://www.leejamesautos.cc.cc/store_pr … ?no=322002 

http://www.leejamesautos.cc.cc/img/product/2010/201005/20100528/322002_0_Sony_Xplod_200w_10_Sub_Amp_Sol.jpg

farsan hadde en sådanlåda med 8" bas  i hanns förra bmw e39 och de lät väldigt bra smile

Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
20 Inlägg
6 april 2011
christofer_k skrev:
Klickmans skrev:

Viktigast av är kanske ändå frågan vad mina nuvarande kablar klarar utan att brinna upp.

med dom kablarna så skulle jag nog kört på en sånhära
http://www.leejamesautos.cc.cc/store_pr … ?no=322002 

http://www.leejamesautos.cc.cc/img/prod … mp_Sol.jpg

farsan hadde en sådanlåda med 8" bas  i hanns förra bmw e39 och de lät väldigt bra smile

Någon form av aktiv bas då, runt 200 Watt. /Tack för svaret!

"I dom blindas rike är den enögde kung"

351 Inlägg
6 april 2011
Hej!

Vet inte om min fråga passar här, men det får den göra.. smile

Har en S70 med högtalare i hatthyllan (stora stereon?). En av högtalarna är kass så jag kör på minimum bas för att slippa höra skorrandet.. Men när högtalarna funkar så är det ju faktiskt ganska bra ljud. Så till min fråga.. Är originalhögtalarna så pass bra så man satsar på nya såna, eller ska man köpa andra högtalare? Och isf, vid vilken prisklass blir de bättre än original? Hittar ett par originalhögtalare för 600kr på tradera.

Mvh Linus

Sök