M_icke_ skrev:
nikke3D skrev:
Hej!
Skulle med behöva lite hjälp med att koppla in mitt :
GAS ALPHA1226: 2st 12" : 12" bas, 600W max, 300W RMS, känslighet:89db, frekvensomfång: 28-800Hz
Baslåda, GAS VE212
Slutsteg : AlphaX500.1. Uteffekt: 1x300W RMS 4ohm, 1x500W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. RCA-in/utgång. Subsonicfilter 20-55Hz (12db/okt). LP-filter 30-300Hz (12dB/okt). Bass boost 0-18dB (45Hz). Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 60A.
där är lite info om det, Mitt problem är att jag tycker att den borde ge mer bas, det är mycket bas men inte så kraftfull, och jag vet inte hur man "bryggkopplar" allt eller hur man nu ska koppla in dom, jag bara kopplade in kablarna i hålen ^^, eller kan det bero på att min stereo är ca 4 år gammal? , det är en pioneer (?) 4x50 watt

, och jag hittar ingen GAIN på slutsteget som man tydligen ska ställa in?
länkar på sakerna:
http://www.ljudverkstan.nu/produkt/GAS-Alpha-1226http://www.fetbas.com/catalog/product_i … cts_id/747http://www.winnscandinavia.com/cgi-bin/ … p;Visn=StdNågon kanske kan rita en liten bild om hur man kopplar in dessa?

, eller så kanske jag bara behöver en ny bilstereo?

tacksam för svar!!
Det är ett monoblock så du kan inte bryggkoppla o massa skit. Kan hända att där är 2st + och 2st - ut ur steget men det är enbart för att det ska vara lättare att koppla in flera kablar i steget då om man ska köra med fler basar.
Med andra ord så ska man bara dra + från batteriet till steget med säkring max 30cm från batteripolen. Extra jord från batteri till kaross, minst lika tjock som pluskabeln. Jord från steget till karossen på en ordenlig bult som gärna sitter direkt i balkarna, ex bältesfäste eller dragkroksbultar eller liknande. Denna kabel ska även den vara minst lika tjock som pluskabeln. Och det är extremt viktigt att du slipar ytan plåtren runt bulten och spänner allt ordentligt så du inte får dålig jord, detta är det vanligaste felet folk gr och slutar ofta med trasiga prylar.
Från stereon drar du sen en Remote-kabel. Den brukar vara blå med vitt streck på och ibland utmärkt med ngt liknande "Ant. Power", "Rem." eller liknande. Denna ska helst dras ihop med strömkablarna och behöver inte vara särskillt tjocj utan funkar med i princip vilken sladd som helst. Sen ska du dra själva signalkablarna, RCA/lågnivå eller vad man nu väljer att kalla dom. Dessa ska INTE dras tillsammans med strömkablarna då det ofta blir störningar i högtalarna om man gör det.
Från steget till basarna drar du helt enkelt en högtalarkabel till varje, plus till plus och minus till minus. Så länge du inte lyckas vända på plus och minus på en av basarna så är det svårt att få detta fel med ett monoblock.
Vad gäller inställningar brukar monoblock ha Gain/level, LPF(lågpassfilter), Subsonic och bassboost, phase och ibland även inställningfrekvens för bassboosten.
För att ställa detta rätt kan man börja med en grundinställning.
Börja med att ställa ner Gain/level på minimum.
Sedan ställer du Lågpassfiltret (LPF) på runt 80hz
Subsonic kan ställas runt 25-30hz och behövs oftast inte om du inte får för dej att köra galet djup bas.
Bassboosten ska ALLTID stå på 0! - Grundregel!!
Phasen ska stå på 0 till att börja med.
Sedan skruvar du upp musiken så högt du har tänkt att spela som högst, går bak och skruvar upp Gain/Level på steget tills det inte höjer mer och sedan tillbaka lite så du hör att basarna slår rent och fint. Genom att sedan skruva lite försiktigt fram och tillbaka på LPF så kan du fininställa det sista.
Nu har jag gjort en ganska grundläggande guide eftersom jag inte har en aning om hur mycket du kan. Många saker kanske du redan har gjort men annars kanske det finns andra som har nytta av detta! Hoppas den besvarar alla dina frågor, annars är det bara till o ställa fler!