2698
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

39 Inlägg
23 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
En bra fråga för att kunna hjälpa dig, vad har du för bil? smile Ett sjyst kit fram och en rätt monterad sub i korrekt låda kommer man långt med om man ska lyssna på musik till vardags.

En Duett smile Kapad som en tralla så är ju inte så stor kupé

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2011
Juste, ursäkta mig, dåligt minne. wink Men vad finns det utrymme till för högtalare där då? Eller kan du montera vad du vill?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

39 Inlägg
23 maj 2011
Haha lungt wink får plats med en låda bakom soffan fast det är la knappt, sen har jag ju dörrsidorna, och sidorna längre in är redan uppkapade för något större högtalare, sen tänkte jag ha ett par skrikare ovanpå instrument brädan. Aja men inget bra på det här med ljud så får lita på er wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2011
Mät diametern på hålet så man vet vad man kan rekommendera för storlek på högtalare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

39 Inlägg
23 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Mät diametern på hålet så man vet vad man kan rekommendera för storlek på högtalare. smile

Rekommendera vad du tror blir vettigt, så fixar det sig med plats, kan kapa upp mycket mer om jag skulle vilja smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2011
Då röstar jag på ett 6,5" kit fram, drivet av ett steg. Hur långt upp kan du få mellanregistret, alternativt går det att få dit ett mindre mellanregister (typ 3,5", ca 8cm) långt upp vid typ brädan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

39 Inlägg
23 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Då röstar jag på ett 6,5" kit fram, drivet av ett steg. Hur långt upp kan du få mellanregistret, alternativt går det att få dit ett mindre mellanregister (typ 3,5", ca 8cm) långt upp vid typ brädan?

Får nog plats med ett 6,5 " kit fram men tveksamt om jag får till ett 3,5" också det är isåfall på själva dörrsidorna, men känns dumt om man har det där om någon skulle komma emot högtalarna lite... ett 6,5" fram en tia bakom soffan och ett par skrikare då ? isåfall behöver jag hur många steg, beror la säkert på högtalarna också såklart.. Men tror du ett Feltema steg kan gå? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2011
Köp hellre begagnat än Biltema, man kan göra riktiga fynd på blocket! Beroende på vad det är för bas du ska ha så kan ett 4-kanalssteg fungera, två kanaler till framsystemet och två bryggade till basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

39 Inlägg
23 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Köp hellre begagnat än Biltema, man kan göra riktiga fynd på blocket! Beroende på vad det är för bas du ska ha så kan ett 4-kanalssteg fungera, två kanaler till framsystemet och två bryggade till basen.

aa okej då har jag fått lite mer insikt i vad jag ska göra/köpa för något. smile Tackar så mycket alla som svarade

39 Inlägg
23 maj 2011
ChriZtoffer skrev:

Återkommer när jag kollat lite mer på vad jag ska ha för något då, och frågar lite till om watt stryka till högtalarna hehe smile Förlåt min okunskap smile

39 Inlägg
23 maj 2011
Koorvmojj skrev:
ChriZtoffer skrev:

Återkommer när jag kollat lite mer på vad jag ska ha för något då, och frågar lite till om watt stryka till högtalarna hehe smile Förlåt min okunskap smile

Okej ett kit 6,5" med RMS på 100 watt och så basen bakom soffan på ett 4 stegs 350 watt slutsteg? vettigt eller svindåligt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2011
Vad är det för bas och vad för kit?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

19 Inlägg
23 maj 2011
Nu ger jag upp haha... har försökt hitta något vettigt här på forumet och googlat i snart en timme. Jag vet väl bara inte vad jag ska söka på..

Hur som helst, hur vet man hur många liter ett baselement behöver? Jag vill veta HUR man räknar ut det, jag vill inte bara göra en tråd skriva in de olika världena och sedan få ett svar.. Utan vill själv kunna ta fram hur många liter som tänkas behövs.. Någon vänlig själ? smile

39 Inlägg
23 maj 2011
ChriZtoffer skrev:

Pyle Red Label 6.5" 200 Watt 2-Vägshögtalare, Bas har jag icke hittat någon

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Koorvmojj skrev:
ChriZtoffer skrev:

Pyle Red Label 6.5" 200 Watt 2-Vägshögtalare, Bas har jag icke hittat någon

är det dom högtalarna dom säljer på ridetech så skulle jag inte köpa dom..
har du en låg budget satsa på begagnat.. köp inte på dig massa skit du kommer ändå inte bli nöjd..

vad har du för budget så kan vi kanske rekommendera något istället?

3 187 Inlägg
24 maj 2011
robinr- skrev:
Nu ger jag upp haha... har försökt hitta något vettigt här på forumet och googlat i snart en timme. Jag vet väl bara inte vad jag ska söka på..

Hur som helst, hur vet man hur många liter ett baselement behöver? Jag vill veta HUR man räknar ut det, jag vill inte bara göra en tråd skriva in de olika världena och sedan få ett svar.. Utan vill själv kunna ta fram hur många liter som tänkas behövs.. Någon vänlig själ? smile

finns olika program som räknar ut dessa, men många är väldigt svåra att förstå och kräver viss kunskap.

438 Inlägg
24 maj 2011
Hej jag är ny på typ allt bilbygge och undrar vilket litermått jag måste ha på en baslåda som ska sitta i en volvo 244 sedan. Lådan jag har nu är helt fyrkantig (går ut över lixom en kant i bagageluckan) och högtalarn är riktad uppåt, vilket både är fult och ger inte bäst ljud vad jag hört. Jag tänkte bygga en låda som är anpassad efter bagaget och rikta högtalarn mot baksätet istället så ljudet går in i ryggen. är det rätt sätt?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
Hej jag är ny på typ allt bilbygge och undrar vilket litermått jag måste ha på en baslåda som ska sitta i en volvo 244 sedan. Lådan jag har nu är helt fyrkantig (går ut över lixom en kant i bagageluckan) och högtalarn är riktad uppåt, vilket både är fult och ger inte bäst ljud vad jag hört. Jag tänkte bygga en låda som är anpassad efter bagaget och rikta högtalarn mot baksätet istället så ljudet går in i ryggen. är det rätt sätt?

har du skidlucka?
vilken bas pratar vi om?

438 Inlägg
24 maj 2011
Är skidluckan den där typ puffen man kan vika ner i baksätet? Isf har jag en sådan smile Oj, ja det är en gammal bas som skallrar som fan, så funderar på att köpa en ny. Jag mätte en potential storlek på lådan idag till:

bred: 71 cm
höjd: 32,5
Eftersom baksätet är snett vinklat bakåt så blir djupet på lådan där uppe 35 cm och där nere 48 om ni förstår vad jag menar smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

908 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
Är skidluckan den där typ puffen man kan vika ner i baksätet? Isf har jag en sådan smile Oj, ja det är en gammal bas som skallrar som fan, så funderar på att köpa en ny. Jag mätte en potential storlek på lådan idag till:

bred: 71 cm
höjd: 32,5
Eftersom baksätet är snett vinklat bakåt så blir djupet på lådan där uppe 35 cm och där nere 48 om ni förstår vad jag menar smile

Stämmer bra det.

Sök