2875
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
24 maj 2011
Emiiilz skrev:
Louca skrev:
Är skidluckan den där typ puffen man kan vika ner i baksätet? Isf har jag en sådan smile Oj, ja det är en gammal bas som skallrar som fan, så funderar på att köpa en ny. Jag mätte en potential storlek på lådan idag till:

bred: 71 cm
höjd: 32,5
Eftersom baksätet är snett vinklat bakåt så blir djupet på lådan där uppe 35 cm och där nere 48 om ni förstår vad jag menar smile

Stämmer bra det.

Nej de e armstödet, skidluckan är hålet genom ryggstödet.. Alltså det brukar ju på vissa bilar va en lucka bak armstödet som man kan öppna om man ska lasta långa grejer o behöver ha dom igenom ryggstödet på sedanbilar, som tex skidor, därav namnet.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
Är skidluckan den där typ puffen man kan vika ner i baksätet? Isf har jag en sådan smile Oj, ja det är en gammal bas som skallrar som fan, så funderar på att köpa en ny. Jag mätte en potential storlek på lådan idag till:

Eftersom baksätet är snett vinklat bakåt så blir djupet på lådan där uppe 35 cm och där nere 48 om ni förstår vad jag menar smile

finns en riktigt bra tråd klistrad om just detta ämne, läs den smile

en låda byggs efter basen. alltså du kan inte bara bygga en låda till en bas utan att den är korrekt uträknad efter basen, då kommer det bara låta kattpiss. så att bara plocka lite mått i luften är helt FEL.
utan skriv vilken bas du har så ska vi nog kunna hjälpa dig med en bra låda.

edit:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379
där är länken till hur du bygger en låda i en sedan wink
Senast redigerat av big-jepp (24 maj 2011)

908 Inlägg
24 maj 2011
M_icke_ skrev:
Emiiilz skrev:
Louca skrev:

Stämmer bra det.

Nej de e armstödet, skidluckan är hålet genom ryggstödet.. Alltså det brukar ju på vissa bilar va en lucka bak armstödet som man kan öppna om man ska lasta långa grejer o behöver ha dom igenom ryggstödet på sedanbilar, som tex skidor, därav namnet.

Det var ju det han mena och jag med? smile

438 Inlägg
24 maj 2011
Aha ja alltså en sådan lucka har jag. Fäller jag ner armstödet är det ett hål in till bagaget smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

438 Inlägg
24 maj 2011
Kan ni rekomendera någon relativt billig och bra bas? Jag förväntar mig inte jordbävningar men de behöver inte vara billigt skräp heller smile

BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
Kan ni rekomendera någon relativt billig och bra bas? Jag förväntar mig inte jordbävningar men de behöver inte vara billigt skräp heller smile

budget, samt vad driver du den med?

908 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:

SPL V300S4 12.

438 Inlägg
24 maj 2011
jag har en Zap 6600 radio och ett denver slutsteg

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6751.4698/

Alltså jag har ganska kefft system å så. Radion lyser i offläge så det slukde alltid ström så jag inte kunde höja volymen särskilt högt. men det är väl fixat nu. Radion stängs av helt när ja stänger av bilen och därför raderas minnet i radion varje gång. Lite tråkigt, men kan iaf höja volymen smile Har ju en bild på existerande subwoofer å så men vet inte hur jag laddar upp här på forumet.

Tänkte mig som svar på frågan den här subwoofern
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/Hertz-ES250

23 liter kräver den

BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Emiiilz skrev:
Louca skrev:

SPL V300S4 12.

hur kan du rekommendera en bas utan att veta vad han har för steg..

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:

Alltså jag har ganska kefft system å så. Radion lyser i offläge så det slukde alltid ström så jag inte kunde höja volymen särskilt högt. men det är väl fixat nu. Radion stängs av helt när ja stänger av bilen och därför raderas minnet i radion varje gång. Lite tråkigt, men kan iaf höja volymen smile Har ju en bild på existerande subwoofer å så men vet inte hur jag laddar upp här på forumet.

23 liter kräver den

koppla in "hmm" har för mig det är orange kabel så ska minnet fungera smile

alltså egentligen skulle jag inte driva något alls på det steget då de är bland dom sämsta stegen som finns på marknaden, driver långt ifrån en bas fullt ut. och är extremt över speccade.
men ska du driva en bas på det ska den vara extremt lättdriven.
den du länkade kanske inte är extremt lättdriven, men den skulle fungera, men du skulle inte driva den fullt ut.

men jag skulle börja i rätt ände med att börja och skaffa ett bättre steg.

155 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:

23 liter kräver den

Ja skulle föreslå att du lägger pengarna på en vettig stereo o slutsteg iställe för de du har..  kolla blocket och köp begagnat, i princip allt är bättre än de du har smile

438 Inlägg
24 maj 2011
ah  det är sant! Men jag väntar nog med det och börjar i fel ände för själva bashögtalaren skallrar som fan. Stör mig på det. Finns det ingen som vet hur man räknar ut ett litermått vad hålet för luft ska sitta på lådan å så? Fan måste man börja med geometri och volym nu, helvet tongue

BMW 740i e38 1995

155 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
ah  det är sant! Men jag väntar nog med det och börjar i fel ände för själva bashögtalaren skallrar som fan. Stör mig på det. Finns det ingen som vet hur man räknar ut ett litermått vad hålet för luft ska sitta på lådan å så? Fan måste man börja med geometri och volym nu, helvet tongue

De skulle kunna beror på att du har för lite effekt och väldigt dålig signal ur stereon och en felberäknad låda på de som gör att de skallrar..    Börja i rätt ände istället.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
Radion stängs av helt när ja stänger av bilen och därför raderas minnet i radion varje gång. Lite tråkigt, men kan iaf höja volymen smile

Byt plats på röd o gul kabel vid isokontakten (dessa sitter med vanliga enkla "kabelskor" och med gummiöverdrag) så ska din stereos minnesproblem lösa sig smile
Senast redigerat av it_mutt (24 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

438 Inlägg
24 maj 2011
Okej för från stereon har jag två RCA utgångar och på slutsteget har jag liksom kopplat på en splitt på kabeln så jag får fyra stycken anslutningar på slutsteget. Är det där den dåliga effekten sitter?

BMW 740i e38 1995

155 Inlägg
24 maj 2011
Nej det är stereon och slutsteget i sig som är felet.   zap är ingen bra stereo och lämnar ut orena signaler, slutsteget förstärker även de orena signalerna som ger dåligt ljud och i längden förstör högtalare/bas.  ett dåligt slutsteg ger även ut orena signaler och lite effekt, Watt,  vilket också är dåligt för högtalare/bas.

438 Inlägg
24 maj 2011
Då blir det att söka ny stereo men samtidigt som jag gör det vill jag jättegärna bygga baslådan som ja exakt vet hur den ska se ut. Med de mått jag angav så räknade jag ut att lådan skulle inneha ca 90 liter, kan det stämma? från sidan ska baslådan typ se ut såhär:
                            __
  Bilryggstöd-> / /__| <-Baslåda
Senast redigerat av Louca (24 maj 2011)

BMW 740i e38 1995

908 Inlägg
24 maj 2011
big-jepp skrev:
Emiiilz skrev:
Louca skrev:

SPL V300S4 12.

hur kan du rekommendera en bas utan att veta vad han har för steg..

Han frågade efter en billig och bra bas? jag skrev en..hmm.. smile

En fråga ifrån mig:

Luktar bränt elektronik utav slutsteget när jag höjjer volymen så det spelar ganska hårt, någon som vet om det är någon fara? smile har öppnat steget och kikat och allt ser ut som innan. Steget tycker jag inte blir för varmt heller.

HXA3K Slutsteg
3st SPL V300S4 12" (ca 500wrms styck på dem)
1,33 ohm kopplat.
Senast redigerat av Emiiilz (24 maj 2011)

3 466 Inlägg
24 maj 2011
Emiiilz skrev:
Louca skrev:

SPL V300S4 12.

Det är nog en av de absolut plastigaste basarna jag någonsin har kännt på.. Sen är jag inte de minsta impad över hur dom spelar heller trots att dom är billiga..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

155 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
Då blir det att söka ny stereo men samtidigt som jag gör det vill jag jättegärna bygga baslådan som ja exakt vet hur den ska se ut. Med de mått jag angav så räknade jag ut att lådan skulle inneha ca 90 liter, kan det stämma? från sidan ska baslådan typ se ut såhär:
                            __
  Bilryggstöd-> / /__| <-Baslåda

Låter som en bra idé,  alpine, pioneer eller kenwood rekommenderar jag.       
För att kunna hjälpa dig med lådan så måste vi veta vilken bas du har?    Precis som de skrevs tidigare,  baslådan måste byggas efter basen som ska användas.

Sök