3597
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

155 Inlägg
24 maj 2011
Emiiilz skrev:
big-jepp skrev:
Emiiilz skrev:

SPL V300S4 12.

hur kan du rekommendera en bas utan att veta vad han har för steg..

Han frågade efter en billig och bra bas? jag skrev en..hmm.. smile

En fråga ifrån mig:

Luktar bränt elektronik utav slutsteget när jag höjjer volymen så det spelar ganska hårt, någon som vet om det är någon fara? smile har öppnat steget och kikat och allt ser ut som innan. Steget tycker jag inte blir för varmt heller.

HXA3K Slutsteg
3st SPL V300S4 12" (ca 500wrms styck på dem)
1,33 ohm kopplat.

Säker på att de är slutsteget och inte basarna?

438 Inlägg
24 maj 2011
TurtleRace skrev:
Louca skrev:
Då blir det att söka ny stereo men samtidigt som jag gör det vill jag jättegärna bygga baslådan som ja exakt vet hur den ska se ut. Med de mått jag angav så räknade jag ut att lådan skulle inneha ca 90 liter, kan det stämma? från sidan ska baslådan typ se ut såhär:
                            __
  Bilryggstöd-> / /__| <-Baslåda

Låter som en bra idé,  alpine, pioneer eller kenwood rekommenderar jag.       
För att kunna hjälpa dig med lådan så måste vi veta vilken bas du har?    Precis som de skrevs tidigare,  baslådan måste byggas efter basen som ska användas.

Okej men detta är ett litet framtidsprojekt då jag inte har kapitalet just nu så att säga. Men isf blir det kenwood som du rekomendera. Hittade den här:

http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … -KFC-W3013

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

908 Inlägg
24 maj 2011
TurtleRace skrev:
Emiiilz skrev:
big-jepp skrev:

hur kan du rekommendera en bas utan att veta vad han har för steg..

Han frågade efter en billig och bra bas? jag skrev en..hmm.. smile

En fråga ifrån mig:

Luktar bränt elektronik utav slutsteget när jag höjjer volymen så det spelar ganska hårt, någon som vet om det är någon fara? smile har öppnat steget och kikat och allt ser ut som innan. Steget tycker jag inte blir för varmt heller.

HXA3K Slutsteg
3st SPL V300S4 12" (ca 500wrms styck på dem)
1,33 ohm kopplat.

Säker på att de är slutsteget och inte basarna?

Helt säker!
M_icke_ skrev:
Emiiilz skrev:
Louca skrev:
Kan ni rekomendera någon relativt billig och bra bas? Jag förväntar mig inte jordbävningar men de behöver inte vara billigt skräp heller smile

SPL V300S4 12.

Det är nog en av de absolut plastigaste basarna jag någonsin har kännt på.. Sen är jag inte de minsta impad över hur dom spelar heller trots att dom är billiga..

jaså tycker du det? smile Jag har 3st och är nästan förvånad över effekten, finns filmer på youtube om du är intresserad. har skaffat en till nu.

155 Inlägg
24 maj 2011
Louca skrev:
TurtleRace skrev:
Louca skrev:
Då blir det att söka ny stereo men samtidigt som jag gör det vill jag jättegärna bygga baslådan som ja exakt vet hur den ska se ut. Med de mått jag angav så räknade jag ut att lådan skulle inneha ca 90 liter, kan det stämma? från sidan ska baslådan typ se ut såhär:
                            __
  Bilryggstöd-> / /__| <-Baslåda

Låter som en bra idé,  alpine, pioneer eller kenwood rekommenderar jag.       
För att kunna hjälpa dig med lådan så måste vi veta vilken bas du har?    Precis som de skrevs tidigare,  baslådan måste byggas efter basen som ska användas.

Okej men detta är ett litet framtidsprojekt då jag inte har kapitalet just nu så att säga. Men isf blir det kenwood som du rekomendera. Hittade den här:

http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … -KFC-W3013

De va te stereo ja rekommendera dom märkena wink     

Skulle köra den här istället http://carbonize.noxshop.se/?category_i … _id=RE-120 Den kräver mindre effekt och är mer lättdriven och du kan driva 2 såna på samma effekt som kenwood basen du hitta ska ha smile

155 Inlägg
24 maj 2011
Luktar bränt är väl aldrig bra dock..  Hur har du det med ström? och hur mycke har du vridit på gainen?

438 Inlägg
24 maj 2011
aha okej då förstår jag! Två stycken, ah du låter nice! Ska spara ihop pengar till det. Kräver dock 182 liter? Är det för två eller en? Eller har jag det helt bakom foten?

Kablar å sånt är väl ganska viktigt för bra ljud med? Jag använder ett kabelsätt från teknikmagasinet. Det är inte jättegrova kablar, men de ligger på varsin sida om bilen. Frågan är om det räcker sen. Det är också mycket snack om ett extra batteri, men ja har svårt att tro att generatorn klarar båda batterien... Ja har som sagt en volvo 244 från 79 ;(

BMW 740i e38 1995

155 Inlägg
25 maj 2011
Nej dom ska ha runt 50liter styck.   Se bara till att du bygger tätt runt lådan mot ryggstödet så du tvingar basljudet framåt i cupen. (finns andra trådar om de så sök och läs,  tidigare i denna tråden med)   
Har du ett friskt batteri så klarar du dig med de,  (aldrig fel med fler men ett batteri per 1000 watt)
Hur grov är din strömkabel då?  Gissar på att du skulle behöva en grövre.    Men hur hade du det med steg nu?   va ska du driva detta på är de tänkt?  (denver 4kanals funkar inte)

62 Inlägg
25 maj 2011
vill ha lite hälp med vilket kitt jag ska välja. ett 6.5 kitt från Amega lr ett 6.5 kitt från DD??

Designer.
1 260 Inlägg
25 maj 2011
-Jeppsson- skrev:
vill ha lite hälp med vilket kitt jag ska välja. ett 6.5 kitt från Amega lr ett 6.5 kitt från DD??

Trevliga båda två. Tycke och smak som avgör, lyssna på båda och köp det du tycker låter bäst smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

908 Inlägg
25 maj 2011
TurtleRace skrev:
Luktar bränt är väl aldrig bra dock..  Hur har du det med ström? och hur mycke har du vridit på gainen?

Möjligtvis kanske det kan vara för att jag endast har 1 batteri i bilen? allså att steget borde få lite mera ström smile
Gainen står på ca 65%, inge bass boost på.

438 Inlägg
25 maj 2011
TurtleRace skrev:
Nej dom ska ha runt 50liter styck.   Se bara till att du bygger tätt runt lådan mot ryggstödet så du tvingar basljudet framåt i cupen. (finns andra trådar om de så sök och läs,  tidigare i denna tråden med)   
Har du ett friskt batteri så klarar du dig med de,  (aldrig fel med fler men ett batteri per 1000 watt)
Hur grov är din strömkabel då?  Gissar på att du skulle behöva en grövre.    Men hur hade du det med steg nu?   va ska du driva detta på är de tänkt?  (denver 4kanals funkar inte)

När du menar tätt, allså menar du skarvarna i lådan? Det går väl att fylla med silikon bara? Högtalarn kommer väl riktas mot ryggstödet? Vad rekomenderar du för slutstteg isf och hur tjock kabel?
6 mm2 står det att strömkabeln är.

BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
25 maj 2011
kabeltjockleken beror på vilket slutsteg du har.
har du en låg budget så kolla på begagnade grejer, finns bra steg på t.ex. blocket som inte kostar så extremt mycket.

när han menar tätt så menar han mellan ryggstödet och baslådan så allt ljud måste in i kupen och inte kan ta sig åt sidorna utan pressas verkligen in.
Senast redigerat av big-jepp (25 maj 2011)

438 Inlägg
25 maj 2011
Okej ja förstår, så om jag har en låda som är vinklad efter ryggstödet, gäller det då att trycka in lådan hårt som fan mot stödet eller måste jag bygga nån vägg mellan eller så?

BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
25 maj 2011
Louca skrev:
Okej ja förstår, så om jag har en låda som är vinklad efter ryggstödet, gäller det då att trycka in lådan hårt som fan mot stödet eller måste jag bygga nån vägg mellan eller så?

eftersom att konan på högtalaren rör sig inåt och utåt så kan du inte trycka in den mot ryggstödet, då tar konan i där.
så du måste bygga väggar på lådan, detta finns bilder på, ska se om jag hittar den tråden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-419383cb1d161e379d823a13ce8bb979.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-d40644bf321f2a2cefb0f675a4013bbd.jpg

hoppas det inte gjorde något att jag lånade bilderna av dig "ChriZtoffer" smile

(Det är lugnt wink /Christoffer)

438 Inlägg
25 maj 2011
Aokej jag förstår. Jag börjar få en helhet nu så ska nog sluta bomba med frågor tongue Dock så undrar jag bara vart jag bör plasera det där röret (reflexrör?) som för luft. kan jag sätta den bak på lådan då väggarna för att göra tätt antagligen kommer stänga ute all luft?

BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
25 maj 2011
Louca skrev:
Aokej jag förstår. Jag börjar få en helhet nu så ska nog sluta bomba med frågor tongue Dock så undrar jag bara vart jag bör plasera det där röret (reflexrör?) som för luft. kan jag sätta den bak på lådan då väggarna för att göra tätt antagligen kommer stänga ute all luft?

porten (röret) ska spela in i kupen den också.

155 Inlägg
25 maj 2011
Emiiilz skrev:
TurtleRace skrev:

Möjligtvis kanske det kan vara för att jag endast har 1 batteri i bilen? allså att steget borde få lite mera ström smile
Gainen står på ca 65%, inge bass boost på.

ställ ner gainen lite och försök få tag på ett extra betteri smile    fortsätter du att pressa steget med lite ström så de luktar bränt finns risken att de snart går sönder.

155 Inlägg
25 maj 2011
Louca skrev:

Precis som big-jepp säger.       

Röret plaserar du bäst mellan basarna så den blir riktad mot skidluckan.    Slutsteg kan du leta på blocket om du vill komma billigare undan.     men om du nu satsar på de basarna jag länkade så behöver du ett slutsteg som lämna minst 400 watt rms (inte max watt)

438 Inlägg
25 maj 2011
Okej. Men Gas är väl ett bra märke? Hittade det här på blocket

http://www.blocket.se/stockholm/GAS_ALP … 11&w=1

BMW 740i e38 1995

3 187 Inlägg
25 maj 2011
Louca skrev:
Okej. Men Gas är väl ett bra märke? Hittade det här på blocket

http://www.blocket.se/stockholm/GAS_ALP … 11&w=1

bättre än denver, men dock ett budget märke. sen är det lite väl klent för att driva en baslåda på.
vart bor du ska jag se om jag hittar något roligt?

Sök