3372
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

907 Inlägg
25 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Jeqpe skrev:
kan man bygga så man får in basen i kúpen såhär?
http://www1.garaget.org/gallery/images/159/158442/158442-a8456d5b64469cc65ec9af991d9bc90a.jpg
så man sågar hål i hatthyllan, stora hål då så det blir nästan halvkombi aktigt:P
sen tätar runt så det inte kommer ut nåt tryck i skuffen.

Det där blir som en outräknad bandpasslåda, tror inte det blir riktigt bra då du får en kammare framför lådan.

hur gör man då om man ska bygga en sarg runt lådan framtill så att den sluter tätt mot ryggstödet då blir ju det också en outräknad bandpasslåda?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 maj 2011
primeramannen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Jeqpe skrev:
kan man bygga så man får in basen i kúpen såhär?
http://www1.garaget.org/gallery/images/159/158442/158442-a8456d5b64469cc65ec9af991d9bc90a.jpg
så man sågar hål i hatthyllan, stora hål då så det blir nästan halvkombi aktigt:P
sen tätar runt så det inte kommer ut nåt tryck i skuffen.

Det där blir som en outräknad bandpasslåda, tror inte det blir riktigt bra då du får en kammare framför lådan.

hur gör man då om man ska bygga en sarg runt lådan framtill så att den sluter tätt mot ryggstödet då blir ju det också en outräknad bandpasslåda?

Den lilla volym som sargen skapar plus arean på "porten" (skidluckan) påverkar inte nämnvärt mkt ur den aspekten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

907 Inlägg
25 maj 2011
Lonefox skrev:
primeramannen skrev:
ChriZtoffer skrev:

Den lilla volym som sargen skapar plus arean på "porten" (skidluckan) påverkar inte nämnvärt mkt ur den aspekten.

vad bra för det är så jag ska göra när jag nångång får tummen ur

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 maj 2011
Ja men man ska föröska göra utrymmet framför basen så litet som möjligt och hålet från utrymmet stort.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

438 Inlägg
25 maj 2011
betyder det att man måste ta bort armstödet framför skidluckan?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 maj 2011
Ta bort eller fälla ner, det ska vara fri väg om det ska låta bra. Eller så låter man det sitta kvar och skaffar en bas stor nog att lösa problemet själv. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
26 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Ja men man ska föröska göra utrymmet framför basen så litet som möjligt och hålet från utrymmet stort.

så man kan nästan göra som min bild? fast lite mindre utrymme framför basen?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 maj 2011
Ja så lite som möjligt, du kan ju även vinkla baffeln (fronten) på lådan för att minska ner utrymmet framför och få lådan att passa bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

908 Inlägg
26 maj 2011
har drivit mina 3 SPL 12´s genom datorn i ca 1 månad nu, funkat perfekt.
hade en logitec låda med en 6 bas eller liknande och tog ur den och drog + samt - till basarna.
funkade rintigt bra tills nu, kopplade på min fjärde SPL 12 bas jag hade, det funkade ett tag men nu
bara sprakar det ur basarna så fort jag höjjer volymen lite. Jag tror det är "steget" i logitec lådan som kanske gav upp? för när jag kopplar in basen som ska sitta i lådan egentligen så  sprakar det ur den också. smile hehe
Senast redigerat av Emiiilz (26 maj 2011)

451 Inlägg
26 maj 2011
Emiiilz skrev:
hade en logitec låda med en 6 bas eller liknande och tog ur den och drog + samt - till basarna.
funkade rintigt bra tills nu, kopplade på min fjärde SPL 12 bas jag hade, det funkade ett tag men nu
bara sprakar det ur basarna så fort jag höjjer volymen lite. Jag tror det är "steget" i logitec lådan som kanske gav upp? för när jag kopplar in basen som ska sitta i lådan egentligen så  sprakar det ur den också. smile hehe

Du har lastat ner den stackars förstärkaren till kortslutning. Hur är det med serie och parallellkopplingar?
Du måste ha koll på hur få ohm du kan koppla in högtalare till förstärkaren i och sedan koppla högtalarna till ett tal likamed eller högre än detta.

908 Inlägg
26 maj 2011
Rigan skrev:
Emiiilz skrev:

Du har lastat ner den stackars förstärkaren till kortslutning. Hur är det med serie och parallellkopplingar?
Du måste ha koll på hur få ohm du kan koppla in högtalare till förstärkaren i och sedan koppla högtalarna till ett tal likamed eller högre än detta.

har kopplat basarna till 1,33 ohm parallell, och basen som satt i lådan var på 4ohm.
så det är väl därför kanske, men det spela bra så länge det vara smile
vad exakt är det i steget som har gått sönder tror du? inget som går och fixa antar jag..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 maj 2011
Emiiilz skrev:
inget som går och fixa antar jag..

Spelar det någon roll..?

Du gjorde något som var galet redan från början, du såg helt enkelt till att det skulle gå sönder no matter what.

Öppna soptunnan ---> Släpp ned.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

451 Inlägg
26 maj 2011
Emiiilz skrev:
Rigan skrev:
Emiiilz skrev:

har kopplat basarna till 1,33 ohm parallell, och basen som satt i lådan var på 4ohm.
så det är väl därför kanske, men det spela bra så länge det vara smile
vad exakt är det i steget som har gått sönder tror du? inget som går och fixa antar jag..

Ptja.. Ingen aning faktiskt. Rent allmänt är jag rätt så dålig på inälvor i elektronik. Skulle dock gärna vilja höra någon riktigt duktig reda ut vad skillnaden är mellan ett slutsteg som är stabilt i 4 ohm med en viss effekt mot ett slusteg som är stabilt i 1 Ohm med samma effekt.

Men en sak kan jag svara på - något är bränt.

908 Inlägg
26 maj 2011
Tack, 1 ohm klarade tydligen inte steget utav som det blev med den fjärde basen i tongue

3 466 Inlägg
26 maj 2011
Emiiilz skrev:
Tack, 1 ohm klarade tydligen inte steget utav som det blev med den fjärde basen i tongue

Hmm.. om jag minns rätt så sa vi till dej för ett par veckor sedan när detta senast diskuterades att de skulle gå sönder...?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

142 Inlägg
26 maj 2011
Sandegren skrev:
Tjena, någon som kan svara på om det här är prisvärt? smile

http://www.blocket.se/vi/32179959.htm
Kan pruta ner det till 4tusen.

Eller är det här mer prisvärt?

http://www.blocket.se/vi/33414735.htm
Det har jag prutat ner till 2200kr för hela paketet smile

Tja! är inte skit bra på ljud så jag hoppas någon annan kommenterar, dock så skulle jag iaf ta andra länken då jag tror killen där vet mer själv om ljud är första länken. 4000kr för 2st 12:or + 2 kanaligt slutsteg verkade mycket. och sedan varför har han 2 st kondensatorer ? är onödigt för bara 400W..

men som sakt hoppas andra kommenterar ^^

DLS
1 147 Inlägg
26 maj 2011
M_icke_ skrev:
Emiiilz skrev:

Hmm.. om jag minns rätt så sa vi till dej för ett par veckor sedan när detta senast diskuterades att de skulle gå sönder...?

Hahaha, tillåt mig att le. lol

179 Inlägg
26 maj 2011
JBL GTO1002d, hur är dom välljudsmässigt? Jag tänkte använda dem istället för / tillsammans med HCCA'n eftersom att dem ändå bara ligger och formar skulpturer av allt damm.
Frågan är då; Kan man använda JBL'erna delade strax under den övre frekvensen av HCCA'n och upp en bit eller kommer det låta som att jag har låst in en ruskigt arg kanariefågel i bagageluckan?

908 Inlägg
26 maj 2011
huntelaar skrev:
M_icke_ skrev:
Emiiilz skrev:

Hehe, le så mkt du vill! det gör jag också smile basarna gick då inte sönder som jag visste ialf..

3 466 Inlägg
26 maj 2011
Emiiilz skrev:
huntelaar skrev:
M_icke_ skrev:

Hehe, le så mkt du vill! det gör jag också smile basarna gick då inte sönder som jag visste ialf..

Nej jag sa inte att basarna skulle gå sönder men jag minns däremot att jag varnade dej angående förstärkaren... wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök