2640
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

155 Inlägg
6 juni 2011
#6781
ChriZtoffer skrev:
TurtleRace skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hur får du fart på en huvudenhet utan att ha spänning in på både konstant och tändningsplus? Jag har då aldrig lyckats med det, båda måste få spänning på något vis.

De funkar på de flesta stereoar ja kopplat in.  bland annat Alpine 9880r och 9887r    men kör man på bara tändningsplus på måste man ställa in alla inställningar varje gång man startar och har man bara konstant plus så får man starta stereon manuellt varje gång. (så har en kompis det)   men de va därför ja sa att de va bra att använda båda så den behåller inställningarna och startar på tändningen.   
Eller va de inte så du menade?

Dom enheter jag varit i kontakt med har fått lov att ha spänning på både konstant (gul) och tändningsplus (röd) för att gå igång, men då har man kunnat slå av/på manuellt. Har visserligen inte testat att ha bara tändningsplus inkopplad men med bara konstantplus har det då inte fungerat.

Jo de är ju dumt att inte använda båda när man kan såklart. men de går iaf att få liv i stereon om man bara skulle ha en av dessa matningar. (iaf vissa, alla ska ja inte uttala mig om)


2 656 Inlägg
6 juni 2011
#6782
ChriZtoffer skrev:
Jaså? Min 7644 som såldes nyligen gick inte att göra det med, inte heller en kompis 6047.

jodå smile bara mata på ström på tror de e på tändnings + så går den starta men har ej minne smile går ej på konstant stömen dock utan bara tändning eller om de e tvärtom


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juni 2011
#6783
Okej, som sagt har aldrig testat den varianten då den inte känns så intressant. wink Kör för tillfället konstantplus till båda då jag inte har någon tändningsplus och det fungerar bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

750 Inlägg
6 juni 2011
#6784
tjena har en fråga ang. min stereo det är en kenwood kdc-6047u, vet inte om jag kommit åt någon inställning eller vad jag gjort för varje gång jag startar bilen så går den först in i DEMO och sen står det ''to cancel demo press on bla bla.. '' ja ni fattar, och sen där efter går den in i standby. jag har kollat i instruktionsboken men jag hittar inget som göra att man slipper allt detta. Det är ju inget jätte problem med är lagom störigt.. tack på förhand! smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

1 283 Inlägg
6 juni 2011
#6785
Sydeken skrev:
tjena har en fråga ang. min stereo det är en kenwood kdc-6047u, vet inte om jag kommit åt någon inställning eller vad jag gjort för varje gång jag startar bilen så går den först in i DEMO och sen står det ''to cancel demo press on bla bla.. '' ja ni fattar, och sen där efter går den in i standby. jag har kollat i instruktionsboken men jag hittar inget som göra att man slipper allt detta. Det är ju inget jätte problem med är lagom störigt.. tack på förhand! smile

Om den gör det varje gång trots att du har valt Cancel demo så beror det troligen på att konstant strömmen inte är kopplad rätt. Dvs stereon har inte ström när du slår av tändningen och sparar därför inte att du stängt av "Demo-mode".


954 Inlägg
6 juni 2011
#6786
ja tog bara 16 st och körde ner dom till 2 ohm serie pararell på 2 sen koppla ihop 8 st på sammma på de settet fick ja ner på 2 ohm/ kanal använder 2 kanaler tongue så ja kan lova att dom hörs xD kommer slänga upp en film på det tongue 


Drönirettab skrev:
Det blir enklast om du bara använder 16 st högtalare, då gör du 4 st grupper med 4 st högtalare i varje som antingen serie/parallellkopplas till 4 Ohm eller parallellkopplas till 1 Ohm. Med 20 st högtalare blir det antingen 5 st seriekopplade på vardera kanal (20 Ohm per kanal) eller 2 st grupper med 10 st serieparallellkopplade bryggat på steget (10 Ohms belastning på vardera bryggning).

Nu vet jag ju inte vilket steg du ska använda, men för att kunna få en lägre belastning så hamnar impedansen på 0,8 Ohm. Inte många steg inom "normalbudget" som klarar det. smile


3 466 Inlägg
7 juni 2011
#6787
Sydeken skrev:
tjena har en fråga ang. min stereo det är en kenwood kdc-6047u, vet inte om jag kommit åt någon inställning eller vad jag gjort för varje gång jag startar bilen så går den först in i DEMO och sen står det ''to cancel demo press on bla bla.. '' ja ni fattar, och sen där efter går den in i standby. jag har kollat i instruktionsboken men jag hittar inget som göra att man slipper allt detta. Det är ju inget jätte problem med är lagom störigt.. tack på förhand! smile

Byt plats på den röda och gula kablen, är snabbkontakter på kablaget för att göra just detta..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 Inlägg
7 juni 2011
#6788
micke7406 skrev:
anderssonr skrev:
Hallå gott fölk!
Stereproblem på gång. För ett tag sen så slängde jag i en stereo i golfen eftersom att det inte fanns någon vid köpet. Jag monterade (med viss hjälp) en iso-kontakt eftersom att den var bortklippt. Det konstiga var att stereon inte startade även om allt såg bra ut på multimätarn. Jag har testat stereon hoss BRL och den funkade felfritt. Jag har också bytt säkringen (10 amp) som hadde gått men det hjälpte inte.
Tacksam för hjälp

Jag misstänker att det är felkopplat. Kolla så att jorden är rätt. Är du osäker så dra en ny.

Om du kunde lägga upp en bild så är det lättare för oss att se eventuella fel.

Har tyvärr inte tillgång till bilen just nu och har inga bilder på kablarna men om du vet vilka kablar som ska vart så får du gärna berätta.


438 Inlägg
7 juni 2011
#6789
Hej igen! Jag undrar vilken av dessa huvudenheter jag borde köpa till min bil. Den billiga Zap radion jag köpte suger hårt och är därför ute efter ngt bättre.

http://www.mds.se/sv/product/4538/Hillman-HDC-1160

eller

http://www.mds.se/sv/product/15166/PIONEER-DEH-1320MP

Jag vill ha en radio som inte lyser när tändningen är av. När minneskabeln är korekt installerad på den radion jag har nu så lyser knapparna och dödar batteriet. Visst kan jag ordna i säkringsboxen så att minneskabeln torskar ström och får radions knappar att sluta lysa när jag vrider nyckeln, men då så försvinner som sagt allt minne från radion vilket är irriterande. Jag hoppas det beror på att radion är dålig och inte att alla radioapparater är så. Jag har kopplat radion på alla möjliga sätt utan framgång.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juni 2011
#6790
Louca skrev:
Hej igen! Jag undrar vilken av dessa huvudenheter jag borde köpa till min bil. Den billiga Zap radion jag köpte suger hårt och är därför ute efter ngt bättre.

http://www.mds.se/sv/product/4538/Hillman-HDC-1160

eller

http://www.mds.se/sv/product/15166/PIONEER-DEH-1320MP

Jag vill ha en radio som inte lyser när tändningen är av. När minneskabeln är korekt installerad på den radion jag har nu så lyser knapparna och dödar batteriet. Visst kan jag ordna i säkringsboxen så att minneskabeln torskar ström och får radions knappar att sluta lysa när jag vrider nyckeln, men då så försvinner som sagt allt minne från radion vilket är irriterande. Jag hoppas det beror på att radion är dålig och inte att alla radioapparater är så. Jag har kopplat radion på alla möjliga sätt utan framgång.

Lyser alla knappar?, brukar bara vara en som kan lysa ibland standby knappen. Men om man inte vill att den ska dra batteri är det ju bara ta bort fronten:P
Haru tajt budget på stereo?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

438 Inlägg
7 juni 2011
#6791
Nej asså radiojäveln är halvt aktiv. Displayen kan jag få att stänga av sig, no problemo, men resterande knappar och dioder runt volymratten, kanalsökaren etc lyser som radion vore på. Tar jag bort fronten så förändras i princip inget. Batteriet dör efter nån dag eller två ändå trots att jag har tagit bort fronten tongue

Ah runt 1000 spänn. Tänkte att Hillmannen vore bättre då den har fler lågnivåutgångar å så. Men asså nästan vad som helst är väl bättre än en Zap 6600 eller va den hette.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juni 2011
#6792
Louca skrev:
Nej asså radiojäveln är halvt aktiv. Displayen kan jag få att stänga av sig, no problemo, men resterande knappar och dioder runt volymratten, kanalsökaren etc lyser som radion vore på. Tar jag bort fronten så förändras i princip inget. Batteriet dör efter nån dag eller två ändå trots att jag har tagit bort fronten tongue

Ah runt 1000 spänn. Tänkte att Hillmannen vore bättre då den har fler lågnivåutgångar å så. Men asså nästan vad som helst är väl bättre än en Zap 6600 eller va den hette.

Aa den där Zap 6600 var nog inte mycket att hänga i julgran, Hillmannen verka helt okej för det priset, för antar att du inte ska bygga jätte seriöst ljud?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

438 Inlägg
7 juni 2011
#6793
Nej det tänker jag inte. Vill ju ha fet bas å en radio som fungerar som den ska och jag är perfektionist så lär antagligen uppgradera i framtiden tills det kostar onödigt mycket men just nu är jag fattig tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juni 2011
#6794
Okej okej, då tror ja den där hillmannen duger åt dig tongue. Har haft några billiga stereon förut och har spelat helt okej, men hade ju för sig riktigt bra steg och bas då.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

438 Inlägg
7 juni 2011
#6795
ah jo! Slutsteget blir nästa grej jag byter ut! Just nu håller jag på att bygga om baslådan så den passar min volvo 244 sedan ^^

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juni 2011
#6796
Bygg en riktigt bra låda och skaffa dig ett bra slutsteg så kommer det nog låta kanon ^^

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

438 Inlägg
7 juni 2011
#6797
Jo när det gäller lådan ska jag bygga den tätt med basen mot ryggstödet. Lådan ska även ha ett sånt där rör också som jag vet bör också riktas mot skidluckan. Men jag undrar om man kan ha det röret rakt upp mot hatthyllan och bashögtalaren i skidluckan i min sedan, för jag kommer inte alltid kunna ha skidluckan öppen. smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
7 juni 2011
#6798
Det ska nog funka att göra så, bara det finns nån speciellt sätt att bygga lådan på så. eftersom bastrycket kommer ju ändå in i kupen då, har funderat på att göra de på många baslådor men aldrig haft ork till de hehe .

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

438 Inlägg
7 juni 2011
#6799
Ah jag vet inte riktigt hur jag ska göra. har inte bestämt mig ännu. Jag menar är jag 5 i bilen kan ju inte skidluckan vara öppen och då blir ljudet sämre tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juni 2011
#6800
Tänk på att basporten bara återger låga frekvenser så en del ljud kommer att försvinna om skidluckan är i vägen för basen! Bygg isåfall hellre en bandpasslåda där allt ljud kommer genom porten i hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök