2581
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
Drönirettab skrev:
Xmec har i princip samma betydelse, dvs den mekaniska rörelsen innan talspolen slår i botten. Finns flera benämningar för samma sak. smile

Angående Beyma 5P200Fe så kanske det skulle funka med 6 liter netto basreflex och på något sätt dra ut 33 cm långt 3" rör från lådan, då borde den kunna spela med jämn kurva ner till 70 Hz. I teorin 7-8 dB bättre verkningsgrad mellan 70-100 Hz jämfört med slutet. Fast så fort det blir basreflex så ökar ju grupplöptiden också.

tror han kommer montera dom "öppet" på original platsen dock.. smile

Ja eftersom dem ska sitta i dörren så kommer dem ju sitta "öppet" visst kommer jag dämpa dörren och försöka stoppa igen dem hål som finns. Men det blir ju aldrig 100 tätt. Men ska delningen hamna på 100hz är det lika viktigt ändå??

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

fast välljud som spelar TOK högt kostar galet mycke pengar..

ja åker runt i min vita jetta å som sagt de framsystemet e ju PA.. funkar kalas å lyssna på även när man åker i bilen.   

kan säga dig att du kommer ALDRIG hitta nå bilstereo prylar som spelar så högt.

Men dem middarna du länkade till kostade ju inte mycket. Frågan är bara vilka diskanter man ska ha för att möta upp middarna. OCh som helst ska kunna sitta under org diskantgaller.

Kommer dem middarna piska det mesta är det ju rätt roligt att skaffa sig ett par sånna. Och hoppas på att mitt steg räcker. Det är bara frågan vilka diskanter man ska ha.

du kommer inte hitta nå diskanter som passar i originalhålen..   helt omöjligt att bygga en så liten diskant som ska spela så högt.

Länka till några st som jag ska ha då.  Kan ju kanske plasta upp en ny hållare. Men bara om jag måste.

Några på supersonic kanske finns eller db akuten, bb??

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
Drönirettab skrev:
Xmec har i princip samma betydelse, dvs den mekaniska rörelsen innan talspolen slår i botten. Finns flera benämningar för samma sak. smile

Angående Beyma 5P200Fe så kanske det skulle funka med 6 liter netto basreflex och på något sätt dra ut 33 cm långt 3" rör från lådan, då borde den kunna spela med jämn kurva ner till 70 Hz. I teorin 7-8 dB bättre verkningsgrad mellan 70-100 Hz jämfört med slutet. Fast så fort det blir basreflex så ökar ju grupplöptiden också.

tror han kommer montera dom "öppet" på original platsen dock.. smile

Ja eftersom dem ska sitta i dörren så kommer dem ju sitta "öppet" visst kommer jag dämpa dörren och försöka stoppa igen dem hål som finns. Men det blir ju aldrig 100 tätt. Men ska delningen hamna på 100hz är det lika viktigt ändå??

jo mer noggran "låda" man får till ju bättre är de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Men dem middarna du länkade till kostade ju inte mycket. Frågan är bara vilka diskanter man ska ha för att möta upp middarna. OCh som helst ska kunna sitta under org diskantgaller.

Kommer dem middarna piska det mesta är det ju rätt roligt att skaffa sig ett par sånna. Och hoppas på att mitt steg räcker. Det är bara frågan vilka diskanter man ska ha.

du kommer inte hitta nå diskanter som passar i originalhålen..   helt omöjligt att bygga en så liten diskant som ska spela så högt.

Länka till några st som jag ska ha då.  Kan ju kanske plasta upp en ny hållare. Men bara om jag måste.

http://dbakuten.se/detail-item_id-318871

dom finns ju men som har ett yttermått på 100mm.

21 761 Inlägg
13 juli 2011
Men om du plastar en del så borde väl 6 liter netto "tätt" utrymme gå att få till?

Då kanske du kan dela vid tex 80 Hz också, avstämningen ska hamna runt 70 Hz i teorin. Hade varit intressant att veta om det funkar. smile

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

har du hört min vita jetta??

http://www.supersonic.se/product.html/b … gory_id=17  där e iaf dom middarna som ja kör me.. fast med 4ohms spole.. beyma tillverkar dom åt SPL dynamics.

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

http://dbakuten.se/detail-item_id-318871

dom finns ju men som har ett yttermått på 100mm.

Dem verkar ju spela sinnes. Dock alldeles för stora. Måste finnas några små värstingar. Kan inte plasta upp för en 4" bred diskant. 
Hur fungerar dem ihop då, jag menar med så olika känslighet??

http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=2693

T ex så har ju domma diskanterna högre känslighet än beyma middarna.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

http://www.supersonic.se/product.html/b … gory_id=19

där har du dock ett par grymma 5,25.

Och vad är Xdamage?

max konutslag innan talspolen tar skada..

finns massor men viktiga värden på högtalare som folk inte ens bry sig om när de gäller bilstereo..

Fast just den parametern skiter jag i.
Har man max konutslag så lär det ändå inte låta så vackert

Booyakasha!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Och vad är Xdamage?

finns massor men viktiga värden på högtalare som folk inte ens bry sig om när de gäller bilstereo..

du har mycke att lära.. bibehåller man BL faktorn vid xmax så funkar de kalas..

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

http://www.supersonic.se/product.html/b … gory_id=17  där e iaf dom middarna som ja kör me.. fast med 4ohms spole.. beyma tillverkar dom åt SPL dynamics.

Ja om du menar plankan så hörde jag ju den på vingåker. men 8"are ska jag ju inte ha. men du menar att 5.25" an spelar nästan lika bra eller?

Nu är ju frågan vilka diskanter jag ska ha.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Ja om du menar plankan så hörde jag ju den på vingåker. men 8"are ska jag ju inte ha. men du menar att 5.25" an spelar nästan lika bra eller?

tyvär så vet ja inga små diskanter som spela högt å bra.. i värsta fall så får du väl köra med flera små diskanter.

2 035 Inlägg
13 juli 2011
Drönirettab skrev:
Men om du plastar en del så borde väl 6 liter netto "tätt" utrymme gå att få till?

Då kanske du kan dela vid tex 80 Hz också, avstämningen ska hamna runt 70 Hz i teorin. Hade varit intressant att veta om det funkar. smile

Jag pratar om att plasta en hållare till en större diskant än vad som får plats i org hål.

plasta i dörren för en 5.25" are verkar grymt bökigt och klabbigt.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:

Jag pratar om att plasta en hållare till en större diskant än vad som får plats i org hål.

plasta i dörren för en 5.25" are verkar grymt bökigt och klabbigt.

jo men diskanten blir bra mycke större om du ska upp i verkningsgrad..

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

tyvär så vet ja inga små diskanter som spela högt å bra.. i värsta fall så får du väl köra med flera små diskanter.

Men dem kicker diskanterna jag länkade till hade ju högre känslighet än middarna. Men dem spelar inte högre bara för det eller?

Kommer inte dela aktivt utan jag vill bara ha en delningsfilter på allt.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Men dem kicker diskanterna jag länkade till hade ju högre känslighet än middarna. Men dem spelar inte högre bara för det eller?

jo men sen får du kolla hur mycke effekt middarna pallar jämför mot diskanterna..

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

jo men sen får du kolla hur mycke effekt middarna pallar jämför mot diskanterna..

ja men middarna du länkade till tål 150 w aes och 300w prg vilket inte säger mig nåt. Diskanterna tålde 150w RMS

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

Där säger jag inte emot dig. Har inte hållt på länge så jag tänker inte säga något annat.
Därför man frågar om sånt man inte vet wink
*host* Fråga dig lite på FB *host*

Booyakasha!

21 761 Inlägg
13 juli 2011
Blir genast knepigare när man kör passiva filter och både mid+diskant på samma steg, då gäller det antingen att filtret har dämpkretsar eller att diskanten har ungefär samma känslighet som miden. smile

16 197 Inlägg
13 juli 2011
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Där säger jag inte emot dig. Har inte hållt på länge så jag tänker inte säga något annat.
Därför man frågar om sånt man inte vet wink
*host* Fråga dig lite på FB *host*

folk inom bilstereosvängen stirrar sig blinda på helt fel saker oftast.

16 197 Inlägg
13 juli 2011
Drönirettab skrev:
Blir genast knepigare när man kör passiva filter och både mid+diskant på samma steg, då gäller det antingen att filtret har dämpkretsar eller att diskanten har ungefär samma känslighet som miden. smile

därför man kör aktivt smile

mina diskanter har ju en känslighet på 112 db så dom får man ju dämpa lite wink

Sök