1801
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
Dem diskanterna på hertz verkar ju vara hur stora som helst. Jag får fundera på hur mycket jag ska offra för att få grymt ljud.  Vill ju spela lika bra som plankan så då finns det inga kompromisser kanske

Vill du spela lika högt som min bil fast med ett par 5,25" å ett par diskanter?    hur tänkte du nu?...

haha lol, ja den var bra faktiskt. 

Ja men va fan.  MEN köper jag beymas mid och HD25 spelar jag då grymt högt ändå?`Fast inte som plankan då.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
jag funderar mer å mer på HD25. 

Tror du evil att det kommer bli bra med beymas mid och hd25?? Vad kan jag förvänta mig utav det? Behöver lite inspiration.

Kollade på spl hemsida men dem hade inte nån spec på diskanten.

Finns spec å mått någonstans?? Beyma hade väl en likadan?

Hd25 diskanter är inget beyma element.   Dock vet ja måsten på dom.   Yttermått :100mm. Uppnått:75mm djup 30mm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 400 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Tror du evil att det kommer bli bra med beymas mid och hd25?? Vad kan jag förvänta mig utav det? Behöver lite inspiration.

Hd25 diskanter är inget beyma element.   Dock vet ja måsten på dom.   Yttermått :100mm. Uppnått:75mm djup 30mm.

Hur lågt kan du dela dina Hd ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

750 Inlägg
13 juli 2011
Hallå, är det någon som har erfarenhet av B2 audio Duo (2 kanals) steg och hur tror ni det blir till två stycken spl xtr 380d4 basar (15") ?

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

16 197 Inlägg
13 juli 2011
micke7406 skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Hur lågt kan du dela dina Hd ?

Kör inte dom i min bil tyvär.  Kör med ett par andra horn men högre verkningsgrad å längre kastlängd.  Mina har ett djup på ca 10cm.

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
Dem diskanterna på hertz verkar ju vara hur stora som helst. Jag får fundera på hur mycket jag ska offra för att få grymt ljud.  Vill ju spela lika bra som plankan så då finns det inga kompromisser kanske

Vill du spela lika högt som min bil fast med ett par 5,25" å ett par diskanter?    hur tänkte du nu?...

Ja men va fan.  MEN köper jag beymas mid och HD25 spelar jag då grymt högt ändå?`Fast inte som plankan då.

Jo ja tror inte du hittar nåt som spelar högre va gäller 5;25" eller de finns men då e de rena mellanregister, dom spelar ingen middbas alls.

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

Jo ja tror inte du hittar nåt som spelar högre va gäller 5;25" eller de finns men då e de rena mellanregister, dom spelar ingen middbas alls.

Ja ok. kollade på monteringsdjupet som var 70 mm vilket inte är så farligt.  på midden då.
Dock tror jag att hd25 blir för stora.  a stolpen och blåsmusntycken blir ivägen.  Måste finnas mindre alternativ.  fan

Kollade även på min stereo och kan bara dela hp max 250 hz vilket inte funkar till separata diskanter om inte filter ingår.
Senast redigerat av bosabengt (13 juli 2011)

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
L
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Ja ok. kollade på monteringsdjupet som var 70 mm vilket inte är så farligt.  på midden då.
Dock tror jag att hd25 blir för stora.  a stolpen och blåsmusntycken blir ivägen.  Måste finnas mindre alternativ.  fan

Kollade även på min stereo och kan bara dela hp max 250 hz vilket inte funkar till separata diskanter om inte filter ingår.

Saken e den att du kommer inte hitta en liten diskant som spelar så högt.

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
L
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

Saken e den att du kommer inte hitta en liten diskant som spelar så högt.

Nej det är ju det jag vet. Så jag får fundera.   Skulle ju sen väldigt mysko ut med en så stor diskant, skulle ju knappt kunna stänga dörren sen. 

Men beymas mid och sen två diskanter i varje dörr kanske funkar. Måste kolla lite mer på dörren.

Biljudsveteran sen 1984!

2 656 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:

de går inte sönder om man delar rätt å justerar in gainen rätt--

ja kör ett SPL ICE 150.2 till mina diskanter..

60W rms på ett par diskanter som är specade till 15W rms här.....så jo jag håller med dig.
Gör man rätt så går det utmärkt med mkt effekt.
Lägre dist med då man har det extra utrymmet wink

jo men det är ju lite skillnad på 60 och 220w rms. Jag vill bara inte att grejerna ska gå sönder, eftersom jag tycker en diskant är så skör så tror man den går sönder lätt.

Sen det här med trevägsdelning... har jag det på min 7644??

jag kör med mac audio steg som ger 350rms per kanal till mina diskanter smile overkill dock och ingenaning om de håller men låter inte illa iaf

2 035 Inlägg
13 juli 2011
Hur gör jag för att länka till en bild i mitt galleri?

Har tagit bort dörrsidan på min bmw nu och tagit ut lådan där 5.25"an sitter. Verkar ju vara en bra ide dem har gjort. 5.25 sitter ju slutet i "lådan"

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:

Har tagit bort dörrsidan på min bmw nu och tagit ut lådan där 5.25"an sitter. Verkar ju vara en bra ide dem har gjort. 5.25 sitter ju slutet i "lådan"

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75354/75354-44f3da6f93f9bb6d8c928a8fa046a15c.jpg

sitter de inte ett mindre mellanregister i dom oxå?

1 400 Inlägg
13 juli 2011
ekelund88 skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

60W rms på ett par diskanter som är specade till 15W rms här.....så jo jag håller med dig.
Gör man rätt så går det utmärkt med mkt effekt.
Lägre dist med då man har det extra utrymmet wink

jo men det är ju lite skillnad på 60 och 220w rms. Jag vill bara inte att grejerna ska gå sönder, eftersom jag tycker en diskant är så skör så tror man den går sönder lätt.

jag kör med mac audio steg som ger 350rms per kanal till mina diskanter smile overkill dock och ingenaning om de håller men låter inte illa iaf

Av ren nyfikenhet, Vilket Mac steg är det du har ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

2 656 Inlägg
13 juli 2011
micke7406 skrev:
ekelund88 skrev:
bosabengt skrev:

Av ren nyfikenhet, Vilket Mac steg är det du har ?

äsch skrev fel spec :p har ett fearless 2200d tror jag det hette gav "bara225 rms"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
Klass A vadå??

Förstärkonstruktion.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
13 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/76/75354/75354-44f3da6f93f9bb6d8c928a8fa046a15c.jpg

sitter de inte ett mindre mellanregister i dom oxå?

I just den delen som jag tog kort på själva "lådan" så sitter det bara denna högtalare.

Sen så sitter det en liten delningsfilter till vänster på lådan. I själva dörrsidan sen så sitter det en mellandiskant och vid backspegeln en liiten diskant.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
13 juli 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Klass A vadå??

Förstärkonstruktion.

JO jag vet det. men det var kanske ett internt skämt eller nåt. (klass A örjan klass A)

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Klass A vadå??

Förstärkonstruktion.

JO jag vet det. men det var kanske ett internt skämt eller nåt. (klass A örjan klass A)

Nej nej. Just till diskanterna har jag 2x60 klass A watt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
13 juli 2011
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:

Förstärkonstruktion.

Ok.

Som sagt så funderar jag på beyras 5.25 och HD25 det blir ca 2600:- snabbt räknat och då tänker jag som så att för det kan jag ju få ett riktigt schysst kit.

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
13 juli 2011
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Ok.

Som sagt så funderar jag på beyras 5.25 och HD25 det blir ca 2600:- snabbt räknat och då tänker jag som så att för det kan jag ju få ett riktigt schysst kit.

Kan säga att du kommer inte hitta ett vanligt bilstereokit för samma pengar som ens spelar i närheten så högt.

Sök