Vad är det som gör att det knäpper när man byter låt på stereon?
Hade en kenwood KDC6047 som någonting gick sönder i så hela displayen vart svart. köpte en ny likadan i går och den fungerar fint.
Gamla stereon knäppte det till rätt högt mellan ALLA låt byten och med den nya är det bara en gång högt och nästa gång lite mindre sen slutar det. bara när man precis startat bilen eller stereon. varför gör det så?
Sen har vi generatorstörningar som tusan. har flyttat om kablarna i motorutrymmet så kabeln från generatorn till batteriet och stereo kabeln inte ligger nära varandra men utan resultat. vad kan man göra för att minska störningar?
Har inga kondningar eller liknande om kanske nå sånt skulle hjälpa?
Hej fick ett sms ifrån min lillebror där det stod att han ville veta vad han skulle köpa för kabel på ca 5m som skulle driva ett Sonda GX-654 och ett Sonda GX-852.. Mer info än så här fick jag inte av honom... Men av det lilla jag fått veta så räknade jag på det som mds beskriver på sin hemsida som Kontinuerlig effekt och fick fram att han borde skaffa någon storlek över 25mm? Och sen någon säkring en på runt 100A kanske?
Har inte svarat honom detta ännu... ville kolla med er ifall jag är ute och cyklar först...
Hej fick ett sms ifrån min lillebror där det stod att han ville veta vad han skulle köpa för kabel på ca 5m som skulle driva ett Sonda GX-654 och ett Sonda GX-852.. Mer info än så här fick jag inte av honom... Men av det lilla jag fått veta så räknade jag på det som mds beskriver på sin hemsida som Kontinuerlig effekt och fick fram att han borde skaffa någon storlek över 25mm? Och sen någon säkring en på runt 100A kanske?
Har inte svarat honom detta ännu... ville kolla med er ifall jag är ute och cyklar först...
/Tribbe
Räknar man ihop båda stegens RMS-effekt vid 2 Ohm och 1% distorsion så blir det 580 WRMS, med 55% verkningsgrad och 14,4 V matningsspänning så borde de kunna dra runt 73 A. 25 mm2 kabel med 100 A säkring ska funka utan bekymmer tycker jag, håller med dig där.
huntelaar skrev:
Blir det helt fel att bygga en sluten låda till ett element med dessa parametrar?
fs 118 Hz Re 7,2 ohm Le 0,19 mH Qes 0,60 Qms 5,68 Qts 0,54 Vas 5,8 liter Cms 0,26 mm/N Bl 8,0 T-M Mms 7 gram Xmax 0,00 mm Sd 126,7 cm² Xmek 10,92 mm
Även om du bygger basreflex så kommer du knappast att få så stor nytta av en sån låda, högtalaren spelar troligen inte någon märkbart djup bas ändå.
Hur djupt vill du att den ska kunna spela ungefär?
/Tribbe
Räknar man ihop båda stegens RMS-effekt vid 2 Ohm och 1% distorsion så blir det 580 WRMS, med 55% verkningsgrad och 14,4 V matningsspänning så borde de kunna dra runt 73 A. 25 mm2 kabel med 100 A säkring ska funka utan bekymmer tycker jag, håller med dig där.
Härligt, då kan jag ringa och säga det till honom.
Kopplat in baslåda i saaben men de dunkar inte så mycke de är en cerwin vega 12" bas och steg.....Får väl köpa ett nytt steg och 2 nya 12" basar så kanske de blir lite mer knuff
jag har problem med min bass! om ja spelar en stund på volym 40 säger vi så slutar basen att slå o sen tar de ca 2 sek sen har den laddat upp till ett halft dunk eller va man ska säga o sen håller det på så
sänker ja volymen till 37 så går de ca 5-10 min sen bilr de lika dant. o de är inte dålig ström för då borde väl lamor o de mästa börja blinka?? så en konding hjälper väl mig inte så mycket?
ganska ny på billjud tacksam för hjälp o svar MVH
If you dont live for something
you die for nothing
jag har problem med min bass! om ja spelar en stund på volym 40 säger vi så slutar basen att slå o sen tar de ca 2 sek sen har den laddat upp till ett halft dunk eller va man ska säga o sen håller det på så
sänker ja volymen till 37 så går de ca 5-10 min sen bilr de lika dant. o de är inte dålig ström för då borde väl lamor o de mästa börja blinka?? så en konding hjälper väl mig inte så mycket?
ganska ny på billjud tacksam för hjälp o svar MVH
Låter som steget går i protect läge?! Eller dålig kontakt nånstans. Vad är det för bas och steg?
Aha, blev lite fundersam eftersom Re "skvallrade" om 8 Ohms element. Såg att de rekommenderade basreflex och det skulle kunna funka i bilen faktiskt. 10 liter netto med 6 cm långt 3" rör, då borde den spela ner till ca 100 Hz med ganska rak frekvensgång. Slutet tappar i styrka redan från 150 Hz.
Hej har en fråga, då det blir för krångligt för mig att skaffa material osv osv... undrar jag om det skulle gå med denna lådan: http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=118 Till denna basen: Dls Mr10 Beskrivning / typ 10 " / 25 cm subwoofer
Impedans 4 ohm
Effekttålighet 180 W
Effekttålighet, max 360 W
Peak power 500 W
Frekvensområde 25 - 2000 Hz
Känslighet 86,5 dB (1W/1m)
Yttre diameter 270 mm / 10,63"
Inbyggnadsdjup 153 mm / 6,02"
Monteringshål 240 mm / 9,45"
X-max +- 9 mm / 0,35"
T/S-parametrar:
Fs 39,9 Hz
Re 3,59 Ohm
Qms 3,19
Vas 25,5 liter
Vas 0,6 Cuft
Qes 0,55
Qts 0,47
Sd 314,6 cm²
BL 11,96
Vikt 5,5 kg / 12,13 lbs
Blekingebilradio rekomenderar en sluten låda på 20l (tror ink bas) hur skulle det bli med denna färdiga som ör på 28l ex bas?
Eller om någon kan rekomendera någon annan färdig tomlåda som skulle passa bättre?