2692
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
Går att få det tätt.. Täta allt man ser, sedan provspela och känn med handen. Blåser det ut luft någonstans är det inte tätt..

edit: ja du kan dra högtalarkablar ihop med strömkabel.
Senast redigerat av huntelaar (23 juli 2011)

16 197 Inlägg
23 juli 2011
huntelaar skrev:
Går att få det tätt.. Täta allt man ser, sedan provspela och känn med handen. Blåser det ut luft någonstans är det inte tätt..

fast helt tätt får man de aldrig i den dörr då de e vissa delar som måste vara lösa.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
Jag har tätat invändigt plus silent coat sound absorber mellan dörrsida och plåt. Det bör räcka så tror jag.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 juli 2011
evilaudio skrev:
erko4 skrev:
tja har en liten fråga, va händer om man har en bas som har t.ex 500W max och man har ett slutsteg som har 800W rms, vad händer då?

händer inte så mycke så länge man justerar rätt.

Precis..gör man fel kan det säga "plonk" när man skjuter talspolen åt fanders big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
23 juli 2011
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
erko4 skrev:
tja har en liten fråga, va händer om man har en bas som har t.ex 500W max och man har ett slutsteg som har 800W rms, vad händer då?

Precis..gör man fel kan det säga "plonk" när man skjuter talspolen åt fanders big_smile

fast de kan även gå åt helvete med på tok för lite effelkt..tongue

535 Inlägg
23 juli 2011
Tackar för svaren!!
huntelaar skrev:
Jag har tätat invändigt plus silent coat sound absorber mellan dörrsida och plåt. Det bör räcka så tror jag.

Har också dämpat plåten utåt med silentcoat. Sen gjort en ny dörrsida i glasfiber. Testspelade lite provisoriskt idag utan att täta mellan dörren/dörrsidan och fick inte ut mycket bas. Så det är väl bara att fortsätta täta tills jag blir nöjd antar jag. Kommer ju inte kunna täta vid rutan, låset och drängeringshålet längt ner på dörren däremot.

Motorer utan turbo.....suger!

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
Längst ner vid dränhålet tätar det väl sig själv när du stänger dörren.

16 197 Inlägg
23 juli 2011
Lemmy_Kilmister skrev:
Tackar för svaren!!
huntelaar skrev:

Har också dämpat plåten utåt med silentcoat. Sen gjort en ny dörrsida i glasfiber. Testspelade lite provisoriskt idag utan att täta mellan dörren/dörrsidan och fick inte ut mycket bas. Så det är väl bara att fortsätta täta tills jag blir nöjd antar jag. Kommer ju inte kunna täta vid rutan, låset och drängeringshålet längt ner på dörren däremot.

e framsystsmet helt nytt å oinspelat?

535 Inlägg
23 juli 2011
Ja, högtalarna är helt nya. Så det är väl också en del av orsaken till att basen fattas än antar jag.

Det är nog sant det du säger att dräneringshålet tätas då dörren stängs. Det är dock lite dumt då listen till rutan inte är särskilt tät. smile Kanske dörren är full i vatten nästa gång jag öppnar haha.

Motorer utan turbo.....suger!

DLS
1 147 Inlägg
23 juli 2011
Så ringde hifikit i torsdags och sa att elementen jag beställt inte går att få tag på längre....

Så nu blir det eminence alpha 6 element istället som kräver portad låda och mycket större. F A N

Är det dödsdömt att göra en liten sluten låda för denna typen? Ska bara vara lite i bakgrunden wink

THIELE-SMALL PARAMETRAR:
fs 118 Hz
Re 7,2 ohm
Le 0,19 mH
Qes 0,60
Qms 5,68
Qts 0,54
Vas 5,8 liter
Cms 0,26 mm/N
Bl 8,0 T-M
Mms 7 gram
Xmax 0,00 mm
Sd 126,7 cm²
Xmek 10,92 mm

818 Inlägg
24 juli 2011
evilaudio skrev:
rasurbo skrev:
Är det någon som har några erfarenheter av MDS Torque - T5? Är det något att satsa på eller ska man leta efter något annat i denna prisklass?

dom e väl slut hos MDS så man måste förskottsbelata för att få sitt steg??

Ja men är inte i något behov att få det direkt

16 197 Inlägg
24 juli 2011
rasurbo skrev:
evilaudio skrev:
rasurbo skrev:
Är det någon som har några erfarenheter av MDS Torque - T5? Är det något att satsa på eller ska man leta efter något annat i denna prisklass?

ja skulle va väääligt försiktig.. finns ingen vettigt förklaring till varför ett företag ska ja förskottsbetalning på en så billig sak å sen måste man köpa via Klarna.. (faktureringsföretag)

818 Inlägg
24 juli 2011
evilaudio skrev:
rasurbo skrev:
evilaudio skrev:

ja skulle va väääligt försiktig.. finns ingen vettigt förklaring till varför ett företag ska ja förskottsbetalning på en så billig sak å sen måste man köpa via Klarna.. (faktureringsföretag)

Mjo jag tänkte också så först men de är ändå MDS som är ett stort företag, men de är klart gillar inte förskottsbetalning

16 197 Inlägg
24 juli 2011
rasurbo skrev:
evilaudio skrev:
rasurbo skrev:

Mjo jag tänkte också så först men de är ändå MDS som är ett stort företag, men de är klart gillar inte förskottsbetalning

dom e nog inte så stora som folk tror..

818 Inlägg
24 juli 2011
evilaudio skrev:
rasurbo skrev:
evilaudio skrev:

dom e nog inte så stora som folk tror..

Hmm okej, får nog bli att strunta i det steget tills dom får in det isåfall. Är det något att ha för den delen? Eller ska jag satsa på något annat i den prisklassen som Zachry R1500D?

60 Inlägg
24 juli 2011
Sitter nu och funderar på mitt nästa inköp utav en bas och jag frågar er, vilken skulle ni av dom här välja och varför?
http://www.lanzar.com/itempage.asp?MODEL=HRWDC15
http://www.lanzar.com/itempage.asp?MODEL=VW15D

Vet att det kanske inte är det finaste märket men sånt gör inte mig något.

/Karlsson

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juli 2011
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:

fast de kan även gå åt helvete med på tok för lite effelkt..tongue

Det går oftare åt helvete med för lite effekt..... :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
24 juli 2011
huntelaar skrev:
Så ringde hifikit i torsdags och sa att elementen jag beställt inte går att få tag på längre....

Så nu blir det eminence alpha 6 element istället som kräver portad låda och mycket större. F A N

Är det dödsdömt att göra en liten sluten låda för denna typen? Ska bara vara lite i bakgrunden wink

THIELE-SMALL PARAMETRAR:
fs 118 Hz
Re 7,2 ohm
Le 0,19 mH
Qes 0,60
Qms 5,68
Qts 0,54
Vas 5,8 liter
Cms 0,26 mm/N
Bl 8,0 T-M
Mms 7 gram
Xmax 0,00 mm
Sd 126,7 cm²
Xmek 10,92 mm

Det där är ju samma element som du skrev om i inlägg #7609, slutet tappar ljudtryck redan vid ca 150 Hz medan en basreflex på 10 liter går att spela ner till ca 100 Hz innan den börjar tappa ljudtryck. smile

53 Inlägg
24 juli 2011
Halloj, kom på att det är lättare å få svar här smile :

Jag har en liten fundering då jag bygger ljud i båten, just nu driver jag min bas http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=99 bryggat på mitt 4kanals steg: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=102

Jag har planer på att köpa ett mono steg: https://www.blekingebilradio.se/product … -info-tabs

Tror ni jag kommer märka någon skillnad på ljudet? Med andra ord kan det va värt pengarna? Blir det för mycket effekt?

Fördelar och nackdelar?

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2011
Basen får ju redan nu nog med effekt så om du nu märker nån skillnad så är det nog ytterst marginell, möjligtvis att det låter bättre med steget du har nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök