3095
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
9 september 2011
linuseek skrev:
evilaudio skrev:
linuseek skrev:
Då var man tillbaka med en fråga igen, fick inkopplat allt ljud i bilen och det dunkade på fint, sen efter en timme la det bara av och protect lampan började lysa, alla säkringar är hela  alla kablar är satta rätt och det bara slutade spela. steget är nyrenoverat så de ska inte va nåt fel på de. men nån som kan hjälpa mig? smile

om alla kablar sitter som dom ska,å basarna är hela så finns de inte så mycke kvar att välja på.. steget e pajj.

jag fick steget billigt, för jag visste att de var sönder, lämnade in de för hel genomgång, fått tillbaka det och då bytte dom ut transistorer och säkringar, men de kanske bara lägger av plötsligt ändå?

dom kanske missa nåt når som laga de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

411 Inlägg
9 september 2011
evilaudio skrev:
linuseek skrev:
evilaudio skrev:

om alla kablar sitter som dom ska,å basarna är hela så finns de inte så mycke kvar att välja på.. steget e pajj.

jag fick steget billigt, för jag visste att de var sönder, lämnade in de för hel genomgång, fått tillbaka det och då bytte dom ut transistorer och säkringar, men de kanske bara lägger av plötsligt ändå?

Det kan inte vara något med baslådan annars då? känns så tråkigt om det är steget..

16 197 Inlägg
9 september 2011
linuseek skrev:
evilaudio skrev:
linuseek skrev:

Det kan inte vara något med baslådan annars då? känns så tråkigt om det är steget..

koppla ur baslådan å kolla om de fortfarande lyser protect.

411 Inlägg
9 september 2011
evilaudio skrev:
linuseek skrev:
evilaudio skrev:

lyser då med, och det funkade inte med en annan låda heller, är de steget då som är paj?

3 466 Inlägg
9 september 2011
linuseek skrev:
evilaudio skrev:
linuseek skrev:

lyser då med, och det funkade inte med en annan låda heller, är de steget då som är paj?

Låter som de ja..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 september 2011
Jacken92 skrev:
Funderar på att köpa 3st es300 och belasta steget med 1,3 ohm. Tips på portad låda till dessa rackare?

120L låda och en 6" Aeroport ca 30cm total längd på port+trattar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

5 721 Inlägg
10 september 2011
Nitromast skrev:
simlar skrev:
Nitromast skrev:
1. Du kan löda om inne i stereon.
2. Man kan köra en riktig fuling och vira om en kopparkabel runt höljet på Lågnivån och sedan sätta fast andra änden på chassit på stereon (rekommenderas icke!)
3. Byta stereo

OM detta nu är felet! Finns säkerligen fler lösningar, men detta är vad jag kan komma på just nu wink

Så om det är felet så ska lågnivåutgången jordas? Isf borde det inte vara alltför svårt att laga om det nu är det som är felet.

Dock lite varning, detta uppstår i regel för att du har för dålig jordningspunkt. Då jordar steget genom lågnivån också vilket den lilla signaljorden inte pallar med!
EDIT: Notera! Det är inte lågnivån som ska jordas, det är höjlet på lågnivåkabeln!

Lånade en stereo av en kompis och med den så blev det inget motorljud/generatorvin i basen. Så blir att lämna in min stereo på garantin nästa gång jag har vägarna förbi Luleå.

Tack för hjälpen smile
Senast redigerat av simlar (10 september 2011)

16 197 Inlägg
10 september 2011
simlar skrev:
Nitromast skrev:
simlar skrev:

Så om det är felet så ska lågnivåutgången jordas? Isf borde det inte vara alltför svårt att laga om det nu är det som är felet.

Dock lite varning, detta uppstår i regel för att du har för dålig jordningspunkt. Då jordar steget genom lågnivån också vilket den lilla signaljorden inte pallar med!
EDIT: Notera! Det är inte lågnivån som ska jordas, det är höjlet på lågnivåkabeln!

Lånade en stereo av en kompis och med den så blev det inget motorljud/generatorvin i basen. Så blir att lämna in min stereo på garantin nästa gång jag har vägarna förbi Luleå.

Tack för hjälpen smile

fast bränd signaljord går inte på garantin.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2011
ronnpopov skrev:
Tja! Har en saab 9-3 SS Aero 04... Har nu länge tänkt på att installera en baslåda men jag kan verkligen ingenting om billjud. Så jag gick till "bil och radio service" i Örebro och fick ett pris på 3300:- för bara monteringen? Helt sjukt! Sedan så ringde jag till BRL i Karlstad eftersom i Örebro håller dem inte på med monteringen och fick ett pris på 3500:- !!! Börjar tappa hoppet! Finns det någon i närheten av Örebro som skulle kunna hjälpa mig med det? Inte gratis såklart, men 3500? Det tycker jag är för mycket. Grejerna som ska installeras kostar nästan lika mycket. smile

Om det är kabeldragning och inkoppling samt montering av baslådan så är det absolut ingen överdriven summa, finns ju till att börja med ingen lågnivå att koppla in sig på och inte heller någon remote i 9-3SS 03-06. Om du kan ta dig hit så kan vi ordna en montering till lite vettigare pris. wink Dock utan dom garantier som du får hos t.ex. BRL.

Jacken92 skrev:
tujbo skrev:
Jaha okej , förstog det som att du skulle ha 2 st slutsteg innan. Hertz ES300D är den som jag tycker låter bäst och är absolut mest för pengarna.

Trivs inte hertzarna bäst i sluten låda? Skulle det inte bli lite mjäkigt med en sluten låda i en sedan? yikes

Varför skulle en sluten låda bli mjäkig i en seda? Nog för att det spelar högre med porrtad låda men oavsett om du bygger en sluten eller portad låda så måste basarna på nåt sätt spela in i kupén, blir inge bra att ha dom spelandes ut i skuffen och port in i kupén.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 721 Inlägg
10 september 2011
evilaudio skrev:
simlar skrev:
Nitromast skrev:

Tack för hjälpen smile

fast bränd signaljord går inte på garantin.

jaså? det låter ju inte bra sad Får väl höra vad dem säger om det iaf. Annars får jag försöka laga det.

8 Inlägg
10 september 2011
ChriZtoffer skrev:
ronnpopov skrev:
Tja! Har en saab 9-3 SS Aero 04... Har nu länge tänkt på att installera en baslåda men jag kan verkligen ingenting om billjud. Så jag gick till "bil och radio service" i Örebro och fick ett pris på 3300:- för bara monteringen? Helt sjukt! Sedan så ringde jag till BRL i Karlstad eftersom i Örebro håller dem inte på med monteringen och fick ett pris på 3500:- !!! Börjar tappa hoppet! Finns det någon i närheten av Örebro som skulle kunna hjälpa mig med det? Inte gratis såklart, men 3500? Det tycker jag är för mycket. Grejerna som ska installeras kostar nästan lika mycket. smile

Om det är kabeldragning och inkoppling samt montering av baslådan så är det absolut ingen överdriven summa, finns ju till att börja med ingen lågnivå att koppla in sig på och inte heller någon remote i 9-3SS 03-06. Om du kan ta dig hit så kan vi ordna en montering till lite vettigare pris. wink Dock utan dom garantier som du får hos t.ex. BRL.

Ne men har ju sett att du kan en del om billjud på din blogg, så garantier behövs inte smile Kan du rekommendera nån bra baslåda och slutsteg? Kanske du har nån du vill sälja som skulle kunna passa mig? siktar på 4000:- Annars så är det ju typ 20 mil upp till falun så det är inte så farligt smile

FOX Galning!
313 Inlägg
10 september 2011
Tja! Är det någon som skulle kunna räkna ut vad det skulle bli för avstämmning på en 82,7L (mdf) låda

om man har två st 15cm rör (inkl trattar i båda ändar) Basen är en Kicker L7 12" om de hjälper nått tongue

Och va den skulle "klassas som"

Tack.
//krille

21 761 Inlägg
10 september 2011
Jag antar att det gäller 4" portar?

Avstämningen verkar ligga högt, uppåt 50 hz eller lite högre. En låda för "SPL" i så fall, inte till musik med djupbas. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 september 2011
Krille_Fox skrev:
Tja! Är det någon som skulle kunna räkna ut vad det skulle bli för avstämmning på en 82,7L (mdf) låda

om man har två st 15cm rör (inkl trattar i båda ändar) Basen är en Kicker L7 12" om de hjälper nått tongue

Och va den skulle "klassas som"

Tack.
//krille

"15 cm rör" ? smile

FOX Galning!
313 Inlägg
10 september 2011
Drönirettab skrev:
Jag antar att det gäller 4" portar?

Avstämningen verkar ligga högt, uppåt 50 hz eller lite högre. En låda för "SPL" i så fall, inte till musik med djupbas. smile

Ojj glömmde skriva att de va 4" portar de handlar om ja, sorry.

Aha okajj, hur många cm skulle du rekomendera för en "musik låda" då? smile

Tror den ligger på 37Hz nu..smile

mvh

krille
Senast redigerat av Krille_Fox (10 september 2011)

21 761 Inlägg
10 september 2011
Krille_Fox skrev:
hur många cm skulle du rekomendera för en "musik låda" då?

En mindre låda, tex 50-60 liter, skulle jag nog vilja ha om den ska vara "allround". I teorin blir det för stor peak med 82,7 liter för att vara en "musiklåda" tycker jag, även om avstämningen läggs på 37-40 Hz

Du skriver att avstämningen ligger på 37 Hz nu, hur långa rör är det?

FOX Galning!
313 Inlägg
10 september 2011
Drönirettab skrev:
Krille_Fox skrev:

En mindre låda, tex 50-60 liter, skulle jag nog vilja ha om den ska vara "allround". I teorin blir det för stor peak med 82,7 liter för att vara en "musiklåda" tycker jag, även om avstämningen läggs på 37-40 Hz

Vettefan va de e me mig i dag asså..87.2L är lådan på,Sorry..

(har även "ull" i lådan.) om de nu gör nån större skillnad tongue Rören är 38cm långa inkl trattar i båda ändar.

mvh
Senast redigerat av Krille_Fox (10 september 2011)

3 466 Inlägg
10 september 2011
Krille_Fox skrev:
Drönirettab skrev:
Krille_Fox skrev:

(har även "ull" i lådan.) om de nu gör nån större skillnad tongue Rören är 38cm långa inkl trattar i båda ändar.

mvh

Ullen i lådan gör att basen tror att den är ännu större... vilket knappast är att föredra när den e så pass stor redan. Man har inte ull i portade lådor...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

16 197 Inlägg
10 september 2011
M_icke_ skrev:
Krille_Fox skrev:
Drönirettab skrev:

mvh

Ullen i lådan gör att basen tror att den är ännu större... vilket knappast är att föredra när den e så pass stor redan. Man har inte ull i portade lådor...

klart att man kan ha ull/vadd/skum/matta i portade lådor.

Sök