2690
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
16 september 2011
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:

Fast då finns de ju bättre material o använda:p
Saab har ju tjocka frigolitklossar orginal i sina dörrsidor.

Funkar frigolit bra?

inte direkt men de e jävligt billigt..

Billigt = bra (om man ska göra stora upplagor) wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

16 197 Inlägg
16 september 2011
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:

Funkar frigolit bra?

jo de e ju så dom tänker.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2011
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:

Kan inte byggskum funka då? Det är väl ändå inte så himla dyrt? yikes

3 466 Inlägg
16 september 2011
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:

Jag vettifan om fogskum sitter så bra så de funkar..
Fogskum e ju bra till springor o skit men att staga insidan på dörrsidor e jag osäker på att de gör särskillt bra. De e isf om man först "gjuter" en kloss av fogskum i dörren o sen tar bort den o limmar dit den ordentligt. För jag är inte säker på att fogskummet klarar att hålla sig själv fast på en "plan" yta..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

318 Inlägg
16 september 2011
Hejsan!

Jag undrar om det är någon här som har beställt ifrån Audioques hemsida (http://www.audioque.com) ?

Jag är väldigt intresserad av att köpa mig ett AQ2200D slutsteg, möjligtvis en bas vid senare tillfälle också, men jag är väldigt osäker på frakt, skatt osv osv..

Någon som vet något om detta? Och om dem ens levererar produkter till Sverige?

Mvh

Ålänning!
532 Inlägg
16 september 2011
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Jag vettifan om fogskum sitter så bra så de funkar..
Fogskum e ju bra till springor o skit men att staga insidan på dörrsidor e jag osäker på att de gör särskillt bra. De e isf om man först "gjuter" en kloss av fogskum i dörren o sen tar bort den o limmar dit den ordentligt. För jag är inte säker på att fogskummet klarar att hålla sig själv fast på en "plan" yta..

Fyllde trunklocket med fogskum och det fungerade ypperligt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-01075e233dbf83732139fec1befced20.jpg

Men ska även dämpas med matta vid senare tillfälle

247 Inlägg
16 september 2011
Jag har två snabba frågor:

1. Skulle det funka att driva ett B2 Audio ES6.1 på HU (någon Sony, har ej modell i huvet), tills jag har råd med ett 2/4 kanalsteg att driva dem med?

2. Vad skulle ni rekommendera för slutsteg till EN B2 Audio AS12 som ska drivas i 1 ohm i portad låda. Skulle Audison SR1D kunna vara något?

54 Inlägg
16 september 2011
Hejsan, undrar om någon kanske kan hjälpa mig smile

Jag har 2 st GAS ALPHA1226 12" Länk: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ack-2.html

och lådan är : http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Steget är ett: GAS Alpha x100.4 på 800W ,

NU till problemet, råkade dra ur en lågnivå kabel till steget, sen stoppa jag in den igen och då lät det skit?, så jag testade alla möjliga lägen men ändå så "Klunkade" basen?

så jag drog om högtalarkablarna från basarna till steget, då lät det bra igen? Men nu så får jag inte ut samma tryck som jag hade innan?!? sad

utan det är jääätte mkt bas så hela bilen skakar men man känner inget tryck? någon som vet något!!

ska man brygg koppla dem? Så att de får mer effekt, och hur gör man det.

hoppas att någon kan hjälpa!

tack på förhand / nikke

247 Inlägg
18 september 2011
Jacken92 skrev:

1. Skulle det funka att driva ett B2 Audio ES6.1 på HU (någon Sony, har ej modell i huvet), tills jag har råd med ett 2/4 kanalsteg att driva dem med?

2. Vad skulle ni rekommendera för slutsteg till EN B2 Audio AS12 som ska drivas i 1 ohm i portad låda. Skulle Audison SR1D kunna vara något?

Jag bumpar mig själv lite och uppdaterar med att jag tänker skippa basen så länge!

Däremot tänker jag beställa hem ett par B2 Audio ES6.1 kit och ska installera detta i en BMW E34 med kickpaneler samt diskanten på instrumentbrädan. Jag har läst att det kan bli lite skrikigt om man behåller orginalplaceringen av högtalare och att det blir bättre om diskant o mellanregister sitter så nära varandra som möjligt, stämmer detta? neutral

Sen funderar jag på att driva detta med ett Zachry R2160, bra eller anus? tongue

Tips på framförallt installation av kitet och även synpunkter på slutsteget, tack! big_smile

818 Inlägg
18 september 2011
Jacken92 skrev:
Jacken92 skrev:

Jag bumpar mig själv lite och uppdaterar med att jag tänker skippa basen så länge!

Däremot tänker jag beställa hem ett par B2 Audio ES6.1 kit och ska installera detta i en BMW E34 med kickpaneler samt diskanten på instrumentbrädan. Jag har läst att det kan bli lite skrikigt om man behåller orginalplaceringen av högtalare och att det blir bättre om diskant o mellanregister sitter så nära varandra som möjligt, stämmer detta? neutral

Sen funderar jag på att driva detta med ett Zachry R2160, bra eller anus? tongue

Tips på framförallt installation av kitet och även synpunkter på slutsteget, tack! big_smile

Vet inget om detta , skulle bara vilja veta hur B2 audio kitet låter tongue Skriv gärna hur de låter sen smile

247 Inlägg
18 september 2011
Kollar man på kommentarer på bbr's hemsida så har den ju bara fått väldigt bra kritik så jag tror nog det spelar på riktigt bra! Sen att det är bra pris på de just nu gör ju inte saken sämre big_smile

818 Inlägg
18 september 2011
Jacken92 skrev:
Kollar man på kommentarer på bbr's hemsida så har den ju bara fått väldigt bra kritik så jag tror nog det spelar på riktigt bra! Sen att det är bra pris på de just nu gör ju inte saken sämre big_smile

Hehe nä så tänkte jag också big_smile

247 Inlägg
18 september 2011
Ingen annan här som har erfarenhet utav antingen ES6.1 kittet eller Zachrys R2160 steg? smile

451 Inlägg
18 september 2011
jonash skrev:
Rigan skrev:
Kork är opassande eftersom man vid dämpning vill öka den massan hos materialet som svänger, samtidigt som man omvandlar rörelseenergi till värme. Kork är endast bra på det sistnämnda.

Tvärtom. Det enda korken gör på baksidan av en panel är att tynga ner den, och inte så mycket heller. Så det är den kass på.

Däremot har den inte ett uns av viskoelastisk dämpning i sig som gör att du omvandlar rörelse till värme.

Jaja, vi delar i alla fall samma åsikt att kork inte uppfyller specifikationerna. Då är jag nöjd.
Vad jag däremot tänkte på är att viskoelastiska material är långa polymerer som tillåter många kombinationer av elastiska och viskosa egenskaper. Tänkte att eftersom cellulosa är en enorm polymer så bör det väl räknas som något?

Nu är det ett faktum att cellulosamolekylerna är mycket mindre än de polymerer som används i t.ex. dynamat men jag tror inte att egenskapen är försumbar. Och jag tror att dämpningen beror till större del av denna egenskap än vad det väger. Därav varför jag skrev som jag gjorde. Men hur som helst så är det ett värdelöst material för detta ändamål.

247 Inlägg
19 september 2011
Någon som har erfarenhet eller hört något om Zachrys tvåkanaliga R2160 steg?
Finns till kampanjpris för 1295kr och då ingår ett kabelkitt med!

Funderar på att köpa detta och driva ett ES6.1 kit från B2 Audio.

318 Inlägg
19 september 2011
Tjena!!!

Någon som är hajj på AQs sortiment?

Jag är sugen på att köpa 2 stycken AQ SDC2.5 basar, men har ingen aning om detta är ett bra märke..
Jag vill ha välljud men ändå RIKTIGT grymt ljudtryck! smile

Så, är dessa basar något att satsa på, dem är hyffsat billiga i min mening.
Och vad behövs det för slutsteg för att driva dessa helt okej, och vad behövs det för att driva dem nästan till max?

Kan ni ge förslag på andra basar i samma prisklas och kvalité (eller bättre kvalite för pengarna)?! smile

Mvh

3 Inlägg
19 september 2011
Tja!

Jag köpte en DLS MW10D för någon vecka sedan och skulle behöva ett slutsteg till den.
Jag är inte så jättekunnig inom ämnet, så jag frågar därför er om ni har några tips på ett hyfsat steg.
Min budget är inte så stor så slutsteget får kosta max 2000kr.

Jag har kollat lite på ett Zachry K1200D men jag vet inte hur det spelar tillsammans med basen. Ni kanske har några andra förslag?

Jag kommer mestadels att spela dubstep och hardstyle.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 september 2011
dolphincat skrev:
Tja!

Jag köpte en DLS MW10D för någon vecka sedan och skulle behöva ett slutsteg till den.
Jag är inte så jättekunnig inom ämnet, så jag frågar därför er om ni har några tips på ett hyfsat steg.
Min budget är inte så stor så slutsteget får kosta max 2000kr.

Jag har kollat lite på ett Zachry K1200D men jag vet inte hur det spelar tillsammans med basen. Ni kanske har några andra förslag?

Jag kommer mestadels att spela dubstep och hardstyle.

Effektmässigt ja.....men sen då?
Jag skulle satsat på ett ngt dyrare steg för att få ut kontrollen och den definitionen basen har att ge.
En generell tumregel (som jag anser stämmer ganska bra) är ett förhållande på 1:2 (en krona högtalare : två kronor steg). Så ett steg för runt 4K eller mer (DLS riktpris är 2195:- för basen ) för att få ut vad basen har att ge både i tryck och musikalitét (främst musikalitét då det inte är en SPL-bas direkt)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 224 Inlägg
19 september 2011
Jag har en Gas 2x12 låda sluten, kan man få samma låda att spela bättre om man gör den portad?

i-vtec Do you?

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
19 september 2011
Mazda6sex skrev:
Jag har en Gas 2x12 låda sluten, kan man få samma låda att spela bättre om man gör den portad?

nej köp nya basar o bygg egen låda smile dom basarna gillar nog inte portade lådor sen smälla i port i en sluten låda e inte så smart tongue
eller köp ny låda me basar o port inbyggt smile
Senast redigerat av Jeqpe (19 september 2011)

Lobster knife fight

Sök