Hej, jag undrar om någon känner till varför jag med en Audi A6 Avant Quattro 40 TDi 2020 ska byta oljan i automatlådan med 6000 mils service intervall medans min son med en Golf Sportscombi 2017 "inte har något serviceintervall för detta" enligt aukt. verkstäder??
Jag begriper inte varför. Bör inte oljan bytas i dessa Golfar också??
S-tronic kräver oljebyte var 6000:e mil. Det är dock billigare än på en VAG med DSG (olika lådor).
Att Golfen inte har något intervall kanske är för att det är en manuell låda. Men har en DSG-låda så är det samma intervall och med tillkommande filter, annars kommer inte lådan hålla speciellt länge.
DSG är ingen bra konstruktion alls. Så dålig att det är värt att avstå köp av en VW, Skoda eller Seat om den bilen man tittar på har DSG.
DQ200 är en DSG7-låda med torrlameller som inte kräver något oljebyte. Lådan sitter i motorsvagare VW. T.ex Golf, Polo och Passat.
Aha, tack, det förklarar det hela, varför dom auktoriserade verkstäderna blir förundrade över när jag frågar vad det kostar att byta oljan i lådan, "det behövs inte, det finns inget service intervall för det på den här bilen". Jag antog bara det eftersom jag själv måste det på min...ibland ska man kanske inte lägga sig i