pattilatti2 skrev:Aronsson_Kil skrev:stahre skrev:en fråga om kablage! Hur vet man vilken grovlek man ska ha, jag har te x. ett mono steg som ger 300rmsw i 4 Ohm och det dubbla i 2 Ohm. Hur vet jag vilken grovlek som är bra. Jag kör med 16mm2 nu men vad blir skillnaden om man har grövre? Ska jorden alltid va lika grov som strömmen?
Och sen det här med bassboost och bas reglage från huvudenheten. Jag tycker inte att jag får tillräckligt med bas om jag har allt detta ställt på noll, men helt ok om jag har bassboost uppvridet en del, och kanske steg 2 av 6 på bas reglaget från hh. Varför får jag inte tillräckligt med bas? Är det basen i sig som är dålig, eller kanske lådan? Blev ju iofs större skillnad med det steget jag har nu och det jag hade innan...men inte så extremt som jag hoppades på, hade ett billigt 4 kanaligt steg innan från biltema och nu ett u dimension..
Skillnaden är att steget får mer ström och kan ge ut mer effekt, Hur många ohm kör du på?
Jorden ska alltid vara lika grov som strömmen.
Dedär med basen kan ju vara med nästan allt att göra, kan ha att göra med att du har för tunn kabel såatt basarna får för lite ström, kan vara så enkelt
steget får inte mer ström.det kräver mer ström.batteri kapacitet osv..
man bör väl ha iaf över 20mm2 beroende va det är för system.o hur många basar osv.
kablarna fr slutsteg till bas behöver inte vara 16mm2
kanske 8mm
sen beroende på hur du kopplat basarna är det 1-2-3?
har du steget rätt inställt.?
Okej, men alla säger olika som jag frågat både mer duktiga och dom som kanske inte har jätte mkt kunskap. Vissa säger att det räcker med 4mm2 kabel till basen, och vissa 8mm2. Just nu har jag en mds fanatic 12" bas som jag driver med ett u-dimension mono steg. Men ska köpa nya impact basar nu efter jul, 10" 2710. Steget tror jag är rätt inställt, vet ju inte hur det ska vara inställt men har frågat här tidigare och fått förklaringar och gjort som så, men vet ju inte om det är rätt för det. T ex. Några säger att jag ska skulle höra en förvrängning när jag vred gainen eller level, men hörde alldrig nån skillnad... vet inte vad man ska ha alla andra regalge på egentilgen men har gjort som några förklarat...
0
0
0
0