3704
Sök

16v ???hjälp volvo 740

93 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#1
idag gick kamrämmen av på polarns 740 glt 88, motorn gick på tomgång när det hände, men nu är frågan klarade sig toppen??? hur kollar man det? han vill byta till en 8v motor lättare att skruva med...för att bygga om behövs:

8v topp
insug
grenrör
databox....
ska plocka bort toppen imorgon....å kolla

eller är det ännu mer? 

tacksam för svar!!

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 december 2008
#2
hade inte gammla volvos de där emd att går kamremmen av stannar bara motorn sen äre bara sätta allt i rätt läge ny rem och köra igen lr är inte 88ans 740 gammal nog för att de skulle va så?


551 Inlägg
20 december 2008
#3
Brukar inte bli så trevligt när remmen går på 16v.. stor sannolikhet att ventilerna e snea

You can't B serious, oh K

1 772 Inlägg
20 december 2008
#4
volvo_dude skrev:
hade inte gammla volvos de där emd att går kamremmen av stannar bara motorn sen äre bara sätta allt i rätt läge ny rem och köra igen lr är inte 88ans 740 gammal nog för att de skulle va så?

Tyvärr är det inte samma på just 16v, somsagt risken är stor att toppen är körd..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

344 Inlägg
20 december 2008
#5
på 16v så går toppen direkt om remmen går av. på 8v så stannar motorn bara kan bero lite på vilken kam man harmen e inte helt säker. men 16v som sagt klarar sig inte


Whatever :)
1 652 Inlägg
20 december 2008
#6
nej den har allt fått en aning stryck den toppen.. så de blir att slipa in ventiler och nya eventuellt och sen kolla över den.. var de bara kamremmen som gick eller vad de remmen till balansaxlarna som gick först, för går den så brukar den slita med sig kamremmen..


så ett tips klipp eller ta bort remmen till balansaxlarna.. smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

93 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#7
ok....då är frågan vi har en motor komplett med styrbox från en 8v vad måste bytas för att få ihop det???

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 december 2008
#8
Tuffingen skrev:
ok....då är frågan vi har en motor komplett med styrbox från en 8v vad måste bytas för att få ihop det???

varför byta ner sig?


93 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#9
volvo_dude skrev:
Tuffingen skrev:
ok....då är frågan vi har en motor komplett med styrbox från en 8v vad måste bytas för att få ihop det???

varför byta ner sig?

8v är lättare att skruva gillar ej 16v.......

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

100 Inlägg
20 december 2008
#10
Kam drivningen skiljer också mellan 8v och 16v motorerna, men börja med att plocka bort toppen och titta över ventilerna om dom verkligen är skadade, om remmen far på tomgång kan det finnas chans toppen har klarat sig smile

Blir mycke arbete i onödan å sätta dit en 8v topp samt tråkigare effekt mässigt i min mening,, men om det ska bytas så måste då förutom toppen, även detta bytas: hela kamdrivningen, insug, grenrör, fördelare. är väl det jag kommer på nu i huvudet tongue

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

Oge
20 december 2008
#11
Äääärsch! Köp en ny topp fö fan!... Släng ut den trasiga på annons!


Annars har du ju en bra anledning att trimma lite när du ändå har toppen av! ;P
Senast redigerat av Oge (20 december 2008)

1 785 Inlägg
21 december 2008
#12
Tuffingen skrev:
idag gick kamrämmen av på polarns 740 glt 88, motorn gick på tomgång när det hände, men nu är frågan klarade sig toppen??? hur kollar man det? han vill byta till en 8v motor lättare att skruva med...för att bygga om behövs:

8v topp
insug
grenrör
databox....
ska plocka bort toppen imorgon....å kolla

eller är det ännu mer? 

tacksam för svar!!

16V har frästa kolvar för att ventilerna ska gå fritt. Med 99,9% säkerhet har du krökt minst 2 ventiler. Toppen klarar sig troligtvis men ventilerna blir till att byta och med det se över ventilstyrningar byta tätningar osv. Att byta till en 8V topp låter helt tokigt i mina öron. Se upp med skador på kolvarna också, det förekommer att kolvarna skadas och att folk missar att kontrollera dem nog efter skador.

Kan tillägga att volvos B23 motor är den sista tillverkade som man har garanti att ventiler och kolvar skadas vid ett kam rems brott.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 december 2008
#13
Som nån här sa så måste man byta kamdrivning för att få på en 8v topp på b234f blocket. Sedan så kommer det att kosta snäppet mer än att låta en motorslip byta de krökta ventilerna i 1001262 toppen du har.

Sedan, ska du ha en 8v som klarar att remmen går av så kan du inte ha en kamaxel med nå märkvärdiga lyft. Exempelvis, redan V-kammen som lyfter 11.37 tar i kolvarna om remmen går av. Det innebär givetvis att du kommer få skittråkig karaktär på motorn.

Enklast, förutom att renovera topplocket, vore att montera en b230f och bara byta spridare, lmm och boxar. Men detta är nog de dyraste alternativet, iaf om ni köper sakerna från en bilskrot.

Kan tillägga att volvos B23 motor är den sista tillverkade som man har garanti att ventiler och kolvar skadas vid ett kam rems brott

I b230e motorn flyger ventilerna på direkten om remmen går av. Har personligen erfarenhet av detta och har efter raset sökt rätt på information om problemet. Misstänker att de är detsamma i b23e, iom att de t o m är högre komp i dessa motorer.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (21 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Smålänning
7 883 Inlägg
21 december 2008
#14
Körd topp... Garanterat.

Men byt inte till en 8v-motor. Så sjukt mycket tråkigare...

Vad är det som är svårare med en 16v då? Har aldrig haft problem att skruva med dom...

Dessutom måste bilen reggas om om ni stoppar i en 8v.. annars finns det risk att det blir strul med försäkringen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 822 Inlägg
21 december 2008
#15
här har du en topp om du bor i närheten av GBG http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=214683

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Oge
21 december 2008
#16
Om du bor i närheten av Enköping så har jag en liggandes också...

92 Inlägg
21 december 2008
#17
De e ju inte alls säkert att toppen gått!!! Mitt kamremshjul ramlade av när jag körde, gick väl 30-40 cirka... Remmen hoppade... Bogsera hem, av me toppen fort som fan, kunde konstatera att INGENTING har tagit skada... Ihop med allt igen och de gick kanon igen... Så dom kan klara sig faktiskt...

//Gahmen\\

1 Inlägg
21 december 2008
#18
Jag har bestämmt mig nu Tuffingen , vi kollar på toppen nåndag , pajja den så blir det å leta upp en ny 16ventilare och smacka på. Så får bilen rulla under våren/sommarn/hösten -09 , så blir det V8 bygge vintern -09 smile

93 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#19
ok då kör vi på det hihi.......

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 december 2008
#20
tur att ni ändrade er iaf! hehe, att byta ner sig från 155hk till 116 hk är inget jag hade valt iaf! smile



Sök