fel fel fel, sitter ingen krans på bakhjulen
Hjulsensorer (givare)/tandhjulStyrenheten får kontinuerligt information om hjulens hastighet från främre och bakre hjulsensorerna (givarna) som induktivt känner av tänderna på tandhjulen.
För bakhjulen mäts medelvärdet av hjulrörelsen, eftersom där bara finns en sensor (givare) och ett tandhjul som är placerade i differentialhuset.Hjulsensorerna arbetar mot tandhjulen som har 48 tänder. För varje tand som passerar sensorerna induceras en strömpuls som sänds till styrenheten. Genom att jämföra signalerna från de olika sensorerna kan styrenheten avgöra om något hjul tenderar att låsa sig vid en inbromsning.
Allmänt om ABSABS-systemet består av följande huvudkomponenter: Hydraulenhet (5A/5B, placering beroende på motortyp), sensorer (givare) (1/2), tandhjul (1A/2A), styrenhet (3A/3B, placering beroende på motortyp och rattplacering), kablage samt en varningslampa på kombinationsinstrumentet (6) som lyser om ABS-systemet är ur funktion.
Bilar med ABS-system har axeldelat bromssystem. Bakre kolven i huvudcylindern betjänar framaxeln och främre kolven betjänar bakaxeln.
ABS-systemet uppfyller de krav som, vid inbromsning, ställs på bibehållen riktningsstabilitet och styrförmåga i förening med kortast möjliga bromssträcka. Detta åstadkommes genom en kombination av precisionshydraulik och digitalteknik.
Systemet är konstruerat så att det avläser friktionsförhållandet mellan vägen och däcken för varje framhjul samt medelvärdet för bakhjulen. Med hjälp av den inbyggda automatiken reglerar sedan systemet, under inbromsningen, trycket i bromsoken. Om något hjul håller på att låsa sig, ändras trycket tillfälligt i det oket (båda oken för bakhjulen).
ABS-systemet övervakas kontinuerligt av en mikroprocessor i styrenheten. Om fel uppstår lagras felkoder i styrenhetens minne och samtidigt aktiveras ABS-varningslampan i kombinationsinstrumentet. Vid tändningspåslag lyser lampan, tillsammans med de övriga lamporna på instrumentpanelen, för att bekräfta att lampan är hel. När motorn startas slocknar varningslampan och visar på så sätt att systemet är felfritt.
Tänds ABS-varningslampan under körning innebär detta att styrenheten har registrerat ett fel. Styrenheten stänger av ABS-funktionen, och normal bromsfunktion erhålles. Varningslampan kommer att vara tänd tills felet är avhjälpt. Om ABS-varningslampan är tänd, fungerar fortfarande de hydrauliska bromsarna normalt.
The_Mechanic skrev:
strong_740 skrev:
de va de jag tänkte på också men sitter inte dom bara fram?
nej dom måste ju naturligtvis sitta på alla 4hjul iom att den bromsar alla fyra hjul
tänk själv, den ABS:ar fram men låser bak = den börjar sladda = very bad för agda 90+