3466
Sök

plocka ur ac, på 740 tic, göra själv, lämna in?

906 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Tjena, har ingen anning om denna tråden hör hemma här men gör en chansning. Tänkte jag skulle ta ur ac:n, pump osv vad där nu sitter samt alla stålrör osv, funderade på om jag kan göra detta själv? Hört att gasen som finns i inte är allt för hipp, samt att det måste skickas iväg osv? Har ju gått kursen när jag gick i skolan, men är det bättre att lämna in?

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
740Fors skrev:
Tjena, har ingen anning om denna tråden hör hemma här men gör en chansning. Tänkte jag skulle ta ur ac:n, pump osv vad där nu sitter samt alla stålrör osv, funderade på om jag kan göra detta själv? Hört att gasen som finns i inte är allt för hipp, samt att det måste skickas iväg osv? Har ju gått kursen när jag gick i skolan, men är det bättre att lämna in?

Exakt vad ska du göra då...?  bara ta bort den eller..?

906 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:

jajamen, den ska bara ur,lite mer plats och lite mindre vikt, men tänkte kanske blir lite väl dyrt att lämna in den? Lär la ta ett bra tag kan tänkas?

=)

741 Inlägg
21 december 2008
Oavsett om du bestämmer dig för att ta till vara gasen själv så har du inte de special anslutningarna som krävs för att koppla upp dig mot hög/låg trycket sen ska du ha slangar, tömningsaggregat för att få ut allt och sedan tömningscylinder så med andra ord kan du inte göra det själv vare sig du vill eller inte.. Så om du vill vara en miljövän så ska du lämna in den till ett kylföretag eller till Volvo!

Mängden köldmedium i bilar brukar ligga runt 600gram till 1 kg, så att släppa ut det rätt i luften är väl ingen katastrof men inget vidare för miljönsskull..

Lossa anslutningarna till kompressorn och låt det flöda ut i vår fina natur om du vill spara pengar!

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
740Fors skrev:
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:

jajamen, den ska bara ur,lite mer plats och lite mindre vikt, men tänkte kanske blir lite väl dyrt att lämna in den? Lär la ta ett bra tag kan tänkas?

Jag tog ur min nyssens.. ;-) piece of cake..skruva loss en slang på pumpen...gick in i garaget 3 minuter..när ja kom ut va de klart. sen bara att riva bort allt skit..

906 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Tackar för svaren, skulle man inte kunna göra så att man lämnar in den så de bara tar vara på gasen sen gör man resten själv? Eller vet ni om det är en dyr resa att be de tömma ur gasen? Visst kan man släppa ut i naturen men om det inte kostar allt för mycket föredrar jag att någon tar hand om den.

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
740Fors skrev:
Tackar för svaren, skulle man inte kunna göra så att man lämnar in den så de bara tar vara på gasen sen gör man resten själv? Eller vet ni om det är en dyr resa att be de tömma ur gasen? Visst kan man släppa ut i naturen men om det inte kostar allt för mycket föredrar jag att någon tar hand om den.

E du säker på att du har nån gas kvar då....?

741 Inlägg
21 december 2008
740Fors skrev:

Jo det går utmärkt, det kostar inte mycket och bara tömma systemet.. Vi tar 750 kr men det är för tömning, vacuumsugning och fyllning! och det är väldigt billigt, svårt att säga vad volvo tar men det kan inte gå på mer än max 300 kr!

Fast kom på nu att du har ju det gammla köldmediumet R12, det är ju faktiskt ingen höjdare för miljön så det tycker jag nästan kan va värt någon 100 lapp och åka och låta volvo ta hand om..

Men funkar Acn överhuvudtaget? eftersom 740in din är så gammal så är det ju som Mrbuggy inte säkert det finns något kvar, väldigt sällsynt att de håller tätt så länge om den inte varit renoverad någon gång då vill säga!
Senast redigerat av Joo (3 februari 2009)

906 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Det lät faktiskt inte så dyrt, så det skulle man kunna kosta på sig i sådana fall, nej jag vet faktiskt inte om det är något kvar i den, hur kan man kolla det? alla "knappar" till acn inne i bilen är borttagna så jag kan ej sätta på den och se, kanske finns andra sätt att kolla? Jag vill helst ej börja jobba på måfå och chansa på att där inget finns, men kan tänka mig de på Volvo märker det med en gång ändå?smile

=)

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 december 2008
740Fors skrev:
Det lät faktiskt inte så dyrt, så det skulle man kunna kosta på sig i sådana fall, nej jag vet faktiskt inte om det är något kvar i den, hur kan man kolla det? alla "knappar" till acn inne i bilen är borttagna så jag kan ej sätta på den och se, kanske finns andra sätt att kolla? Jag vill helst ej börja jobba på måfå och chansa på att där inget finns, men kan tänka mig de på Volvo märker det med en gång ändå?smile

De e enkelt..på stora blanka burken sitter en ventil. ser ut som en mc.ventil..skruva av hatten å pys ut lite genom att trycka in själva ventilen så märker du om de pyser...

906 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
740Fors skrev:

De e enkelt..på stora blanka burken sitter en ventil. ser ut som en mc.ventil..skruva av hatten å pys ut lite genom att trycka in själva ventilen så märker du om de pyser...

Tackar Tackar, ska testa när jag kommer ut till bilen imorgon:)

=)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 december 2008
varför vill man ta bort ac? är ju guld på sommarn!

Jonas

741 Inlägg
21 december 2008
Volvo__Mannen skrev:
varför vill man ta bort ac? är ju guld på sommarn!

Kan ju vara så att man vill ha bättre kylning utav motorn om man ska trimma, kondensorn sitter ju framför själva icn och den bromsar upp luftflödet endel..

Annars finns det väl ingen större anledning för att plocka bort förångare och alla slangar/rör om man inte stör sig på det!

Kyltekniker
166 Inlägg
21 december 2008
släpp ut skiten bara. fast tänk på att 1kg r22 är ungefär som att köra bil 800 mil. du kan ju konvertera till 407c. åk till någon kylfirma. varberg bor du. känner du inte Henrik gunnarsson? i åskloster. han kan kirra åt dig då han är kyltekniker =f
Senast redigerat av bemve (21 december 2008)

741 Inlägg
21 december 2008
bemve skrev:
släpp ut skiten bara. fast tänk på att 1kg r22 är ungefär som att köra bil 800 mil. du kan ju konvertera till 407c. åk till någon kylfirma. varberg bor du. känner du inte Henrik gunnarsson? i åskloster. han kan kirra åt dig då han är kyltekniker =f

407c? det passar inte så jätte bra till bilac! det är R134a man konverterar till smile

906 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Tjena kamrater, nu är jag tillbaka, har fått ur plockat relativt mycket med acn att göra, men nu är min fråga, en vän sa att han trodde detta var till acn med(?), har ej kommit på hur man laddar upp bilder här men orkar ni trycka på länken och säga om det nu är det så vore det snällt: http://www.garaget.org/?car=123795&image=1223792

=)

741 Inlägg
1 februari 2009
740Fors skrev:
Tjena kamrater, nu är jag tillbaka, har fått ur plockat relativt mycket med acn att göra, men nu är min fråga, en vän sa att han trodde detta var till acn med(?), har ej kommit på hur man laddar upp bilder här men orkar ni trycka på länken och säga om det nu är det så vore det snällt: http://www.garaget.org/?car=123795&image=1223792

Vad menar vännen din att det är då? det tror inte jag.. Möjligtvis om det är elen som är dragen till kompressorn däri men känns inte så troligt!

Kan du inte bara följa den och se vart den går?

961 Inlägg
1 februari 2009
är inte de där motorvärmarn ?

Pure DieselPower

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 februari 2009
740Fors skrev:

Motorvärmaren och kupéfläkt uttaget går de till

Jonas

906 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Tacksam för svar!smile Ville veta innan man börja plocka, då får man låta det va. Såg bara var ena änden tog vägen, men tack tack:)

=)

Sök