3528
Sök

plocka ur ac, på 740 tic, göra själv, lämna in?

34 Inlägg
3 februari 2009
Är ju inte så bra att släppa ut gasen i luften med tanke på växthuseffekten.
1 kg R134a motsvarar ju 1200 kg koldioxid.
1 kg R12 motsvarar ju 7100 kg koldioxid.

Sen hörde jag att R134a blir förbjudet from 2010.
Men vet inte om detta stämmer, dett kanske någon som jobbar med detta kan bättre.

Kan ju även tillägga att det är inte speciellt nyttigt att andas in r134a.
Det räcker med att andas in 0,4 volymprocent i 4-5 minut för att få hjärtstillestånd.

Mvh.

Micke
Senast redigerat av felkal (3 februari 2009)

1 798 Inlägg
3 februari 2009
Det är riktigt att R134a skall förbjudas i nyinstallationer 2010 eller om det var 2011!?
Efterträdare är väl dock inte riktigt klart än, men det hade dom inte när dom förbjöd R12 heller.

Och släpp inte bara ut gasen, det finns många som har utrustning för att ta hand om denna.
Det släpps ut alldeles för mycket gas som det är redan utan att man medvetet ska släppa ut ännu mer gas till naturens nackdel.

34 Inlägg
3 februari 2009
I princip kan man ju använda gasol (HC) också i ac systemen.
Och frågan är väl om det inte kommer någon blandning av 50/50% till 33/67% av propan/butan blandning.

Man får kolla lite mot USA och vissa delstater för att se vad dom bestämmer/bestämt.
Vissa av delstaterna har hårdare krav än vi har.

Mvh.

Micke
Senast redigerat av felkal (3 februari 2009)

1 798 Inlägg
3 februari 2009
Gasol har jag aldrig hört talas om i dessa sammanhang, men däremot ammoniak vet jag har varit på tal.

34 Inlägg
3 februari 2009
Ja det har jag med hört.
Men luktar ju lite om det skulle läcka.
Iofs bra med ammoniak om man är förkyld, rensar ju rätt bra i näsan då.
big_smile

1 798 Inlägg
3 februari 2009
Fördelen är ju att färre kör med läckage på sina kylanläggningar wink

741 Inlägg
13 februari 2009
Hilmer skrev:
Det är riktigt att R134a skall förbjudas i nyinstallationer 2010 eller om det var 2011!?
Efterträdare är väl dock inte riktigt klart än, men det hade dom inte när dom förbjöd R12 heller.

Vart har ni hört detta? enligt min lärare så är detta bestämt bara i Danmark men man funderar där på att ta bort lagen igen då det kommer bli svårt än så länge att få fram något som är miljövänligare och arbetar på liknande tryck och temperatur..

Det är inget bestämt här i Sverige enligt honom, och lärarna bör ju vara ganska uppdaterade då jag går på 1 utav de 2 skolor som finns i Sverige som enbart utbildar till kyltekniker..

Och ang propanen så är det ganska självklart att det aldrig kommer att fyllas i från fabrik då det är brandfarligt..
Senast redigerat av Joo (13 februari 2009)

Sök