2744
Sök

Bytt topplockspackning på Sierra, nu går den skit? ...Uppdatring!

12 086 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#1
sad

Har bytt toppackning på en Sierra idag, är ganska säker på Sierra så känns skit att jag inte löser de här själv tongue

Nu när jag hade igång den så går den skit, när man kör igång den så går den jättefint på tomgång i max 5s sen bara dör den, typ kvävs. Minsta rörelse på gasen så dör den direkt. Om jag väl får upp den i lite varv så låter den som den inte går på alla cylindrarnar.

*Jag och en bekant har kommit fram till att kammarna är rätt, för den går lixom rent när den väl går. Inget spottande lr fräsande. Jag har kollat fördelaren, spjällägesgivaren och alla kontakter och vakumslangar.
Men ingen hjälper sad Någon luftmassemätare finns inte på dessa då de sitter MAf-sensor på dom. Kan pröva o byta den med men tvivlar.

Snälla kan någon? tongue
Senast redigerat av JapMax (28 december 2008)

+Uppfinnare+
643 Inlägg
22 december 2008
#2
Är det en DOHC eller SOHC?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

344 Inlägg
22 december 2008
#3
har du fått dit toppen riktigt då? eftersom den vitryker så kanske det e nåt som inte sitter riktigt. jag bytte blockpackning på min bil en gång och då gick den mycke sämre efteråt. då visa det sig att toppen satt inte på ordentligt och kompressionen åkte ut på sidan. men jag kan ju inte så värst mycke om ford


12 086 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#4
Det är DOHC-motorn.. och jag tyckte förståss att toppen låg på bra.

Vad tror ni om kamtiderna?

58 Inlägg
22 december 2008
#5
Om den nu vitrycker och luktar glykol så tyder juh det på att det går in vatten i nån cylinder. Och om det nu gör det så är juh det en ganska vettig förklaring till att den går dåligt. Misstänker att nåntning inte riktigt är rätt. Du har nog fått antingen packningen fel eller så har toppen hamnat på sniskan. Har du dragit den om den sitter snett så lär du nog plana av den innan du sätter dit den igen. Riv av och kolla.

Mvh

4 506 Inlägg
22 december 2008
#6
Du får ta och låna en strobb om du inte har det, Så ser du lätt om remen ligger fel.
Att det ryker vitt är ju vatten som du säger, Och det är väll inte bra.
Du är säker på att den nya packningen inte hade ngn skada?

Kan du andas kan du dö.

832 Inlägg
22 december 2008
#7
Det beror på anledningen till bytet först men är det så att packningen hade gått så du fick vatten in i motoron så kan det ligga mycket kylvatten kvar i avgassystemet och det är därför den vitryker och luktar glykol.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

12 086 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#8
Lurken_85 skrev:
Det beror på anledningen till bytet först men är det så att packningen hade gått så du fick vatten in i motoron så kan det ligga mycket kylvatten kvar i avgassystemet och det är därför den vitryker och luktar glykol.

Ok.. jag tvivlar stakt på att den läcker vid packningen för jag skrapade blocket noga, planade toppen och skruvade åt med moment med nya bult. Hoppas vattnet inte är något problem, men den går fortf inte rent sad

832 Inlägg
28 december 2008
#9
Kan vara lamdan som tagit stryk om det har varit för fuktiga avgaser innan du bytte packningen kanske. Prova skruva ur den och gör rent den lite.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Har alltid rätt!
689 Inlägg
28 december 2008
#10
Jag skulle gissa på lambdan eller map-sensorn..  har också bytt på dohc:n och om man ställer kammarna fel så går den inte över huvud taget!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

12 086 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#11
Nu har jag provat att byta maf-sensorn, då gick den inte alls, inte ett liv.

Sen hade jag ingen annan lambda att prova med men jag hade dän den som fanns och den såg fin ut.
Dock rätt sotig, samma med stiften jag kollade för några dagar sedan. Och sotiga stift och sotig lambda låter i mina öron som att någon får lite för mkt soppa.

Vad tror ni? Jag har fan ingen aning, börjar bli trött på skiten nu sad

371 Inlägg
28 december 2008
#12
Har du kollat spjällägesgivaren så den så kontakten sitter bra. sen kan du mäta upp den och kolla så den fungerar.
Kolla även spridarkontakterna så dom sitter rätt osv.
Skulle nästan tro att det är någon givare som inte är ordentligt inkopplad


12 086 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#13
need_4_boost skrev:
Har du kollat spjällägesgivaren så den så kontakten sitter bra. sen kan du mäta upp den och kolla så den fungerar.
Kolla även spridarkontakterna så dom sitter rätt osv.
Skulle nästan tro att det är någon givare som inte är ordentligt inkopplad

Jo.. men fan sad Jag får väl kolla lite mer:P
Jag har provat att byta spjälllägesgivaren men inte mätt upp den.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 december 2008
#14
Inga sprickor i toppen? Går den bättre om du kör utan lock på expansionskärlet?


12 086 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#15
bumpe skrev:
Inga sprickor i toppen? Går den bättre om du kör utan lock på expansionskärlet?

Ingen aning, men det kan jag testa.


Sök