ghostpix skrev:
Alltså inte för att va sån..
En vän till mig har just registrerat in sin 960 med en T6-motor. Det är inte bara att byta motorn och åka till SFRO och tro att man kommer igenom...
Listan på vad som behöver fixas är lång då man måste registrera bilen som ombyggt fordon.
Men för att nämna några punkter:
1. Bakvagn
2. Framvagn
3. Bromssystem (inte bara bromsoken, utan även bromsservot)
4. Motorn (krav på att motorn är i orginal-utförande dvs orginal grenrör, turbo-agg etc) viss anpassning får göras för på motorfästen och oljetråg.
5. Motorstyrsystem
6. Avgasrening (S90-orgkat duger alltså inte utan S80-T6-kattar med artikelnr krävs)
7. Växellåda
Bara för att nämna lite...
Läs gärna på kompisen garaget-sida för mer information
http://www.garaget.org/Moon_WalkBeträffande motorvalet så är det enklare att registrera med en 850-t5 (225hk turbo)-motor, då den har separat motorstyrsystem och håller sig inom effektgränsen (ingen bromsuppgraderingen krävs osv)
Ser man till styrsystemet som sitter i en s80-t6 av nyare (285 hk) årsmodell så är det i stora drag omöjligt att separera det från resterande av bilens elsystem då det är ett can bus-system (i korta drag är det flera datorboxar som jobbar med varandra, dvs systemet fungerar inte utan den en av boxarna, kan låta trivialt men nämner det ändå).
//Mvh Stefan