Ja med fast menar jag att objektivet har en fast brännvid på 50mm. Det är alltså ingen zoom.
Du tänkte kanske att det sitter fast på kameran. Men så menade jag inte. Klart det sitter fast men på en system kamera kan du alltid byta objektiv, det är ju det som är grejen med system kamera.
Detta objektiv med fast 50mm har en mkt bra ljuskänslighet. Det står 1,8 och det är mycket ljuskänsligt.
Ett fast objektiv är alltid skarpare än en zoom just pga av att det just är fast och inte ha flera olika glaslinser i sig som rör sig för att skapa olika brännvidder.
Men en zoom är ju alltid bra att ha vid lite alldagligare tillfällen.
Min fasta 50 tar jag fram vid speciella tillfällen där det ska bli riktigt bra eller när jag vill leka med skärpedjupet.
Vid porträtt tex blir ansiktet skarpt med bakgrunden suddig om du ställer in bländare1,8 och sedan väljer kameran slutartid.
Urkas om du tittar på nikon hemsida har de 5modeller i FX formatet. 3digitala och 2 analoga.
Det du inte tänkte på var att alla analoga nikon kameror tillbaka i tiden. Säkert över 75 modeller har FX formatet, så det finns massor av objektiv på begmarkanden som passar även nya digitalsystem kameror.
FX betyder alltså det gamla filmstorleken ca 35x25mm (analog filmrulle)
DX betyder den mindre digitala sensorn som är ca 24x16mm
På en FX digital kamera är alltså den digitala sensorn ca 35x25mm
Senast redigerat av Rickard-v (27 december 2008)